Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tytöllämme on aina ollut hyvin toimiva vatsa - oli vauvana varsinainen kakkamasiina, ja käy edelleen kakalla monta kertaa päivässä. Olen pikku hiljaa alkanut kuitenkin huolestua kun vatsa on aina löysä, koostumus on kaikkea kuravellin ja paksun hernekeiton väliltä, mutta vain hyvin satunnaisesti ns. normaalia.

Välillä tyttö valittaa vatsaansa (usein ruokapöydässä) ja syöksyy sitten kakalle. Emme ole kuitenkaan huomanneet yhteyttä tiettyjen ruoka-aineiden kanssa, emmekä ole yrittäneet vältellä mitään erityisesti. Ainoa muutos on ollut maito, tyttö saa nyt vain Hylaa. Aluksi tuntui, että se auttoi, mutta enää en ole siitäkään kovin vakuuttunut.

Olemme menossa lääkäriin aiheesta jossain vaiheessa, mutta kertokaa onko muilla vastaavia kokemuksia. Tytöllä ei ole mitään allergioita tai iho-oireita. Lääkärin kommentti aiemmin oli, että laktoosi noin pienellä on tuskin syy, keliakia todennäköismpi.

Kommentit (3)

Vaikka ei ole iho-oireita niin voi hyvin olla allergikko (suolioireinen).

Voihan koittaa jättää vaikkapa maidon kokonaan pois pariksi viikoksi?

Oletkin itse kokeillut tuota Hylaa. Moni lapsi on kuitenkin niin herkkä laktoosille, että kannattaa vaihtaa nuo Hyla (joka on vähälaktoosinen) täysin laktoosittomiin tuotteisiin eli katso ostaessa, että paketissa lukee laktoositon ei siis hyla.

Meidän pojan vatsa rauhoittuu täysin maidottomalla ruokavaliolla.

Minun oma mutu tuntuma on, että maito-ongelmia lapsilla on paljon enemmän kuin yleisesti tunnustetaan. Harvemmin olen törmännyt lapseen, jolla on keliakia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja syyksi paljastui keliakia. Poika oli 2v 10 kk kun diagnoosi tehtiin. Siitä on nyt vuosi ja vatsa on nyt taysin normaali, mutta dietin pitää olla 100 % gluteiiniton. Päiväkodissa sai vahingossa gluteiinia muutamn kuukauden ajan (lihaliemikuutiosta) ja heti alkoi oireilla uudestaan.

Kannattaa pyytää keliakiaverikokeet, varmuuden vuoksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat