Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Kommentit (9)

Olin juuri silloin jäämässä äitiyslomalle. Ensimmäinen "työvuosi" meni siis kotona lapsen kanssa. Mutta koska minulla on potentiaalista työikää jäljellä yli kolme vuosikymmentä, niin olisipa ollut typerää jättää hakematta. Ilmeisesti myös työnantaja tämän tajusi. En kuvittele edes olleeni hakijoista paras, mutta luulenpa, että minusta näkyi se, että tosissani halusin sinne töihin.

Itse vaihdoin työpaikkaa kun odotin esikoista rv26. Kerroin kyllä että olen raskaana ja pääsin silti töihin. Tosin olin ollut siellä aiemminkin töissä joten tiesivät että haluavat minut sinne töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Haastattelussa en vielä tiennyt olevani raskaana, enkä puhunut raskauden yrittämisestä. Hakuprosessi venähti, ja kun kuulin tulleeni valituksi, niin tiesinkin jo olevani raskaana.

Kerroin raskaudestani ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja tein selväksi, että ymmärrän, mikäli päättävätkin valita jonkun toisen kun tilanne on tämä. Oli helppo sanoa noin, kun oli ok vakipaikka olemassa, eikä pakko päästä sieltä pois. Viimeiseksi olisin halunnut, että ottavat minut pakon edessä ja sitten koeajalla keksivät jonkun syyn irtisanoa (vaikka oikeasti eivät saisi).

Ilmoittivat välittömästi, että raskaus ei vaikuta mitenkään, paikka on edelleen minun. Ehdin tehdä 6 kk töitä ennen äitiyslomaa, ja oli rentoa ja mukavaa, kun raskaus oli tiedossa enkä tuntenut huijaavani ketään.

Raskaudesta kertomisen takia pomoni pitää minua erinomaisen rehellisenä ihmisenä, mistä on ollut hyötyä työpaikalla.

Raskaudesta et puhu mitään hakemuksessa, haastettelussakin ole vaiti asiasta jos katsot sen olevan viisasta. Eivät saa kysyä asiasta, mutta harkitse onko sinulle hyödyllisempää puhua vai olla hiljaa.

jos on koeaika käynnissä?

Löysin unelmatyöpaikastani ilmoituksen ja haluaisin kovasti hakea työtä, mutta olen raskaana ja reaalisesti olisin töissä vain joitain kuukausia. Tekisi mieli hakea työtä, mutta en tiedä kehtaanko tai jos haenkin, niin kerronko olevani raskaana jo hakemuksessa? Vai menisinkö haastatteluun ja kertoisin siellä?

Mitä luultavimmin en paikkaa saisi juuri tuon raskauden takia, mutta haluaisin yrittää =)

Kerrot haastattelussa jos niikseen tulee, hakemukseen se ei liity millään lailla. Raskaana olevilla on ihan samat oikeudet kuin muillakin ihmisillä työnhaun suhteen, älä usko ketään joka väittää toisin! Tsemppiä hakuun!

haastattelussa minua haastateltiin ja olin kuulemma paras tähän mennessä.

Haastattelunlopussa sitten sanoin, että sellaisen asian ilmoitan vielä, että olen sillä ja sillä rv:lla menossa.

Sain vakituisen työpaikan :)

Raskauden perusteellahan ei saa erottaa MISSÄÄN TILANTEESSA, ei koeajalla eikä muutenkaan. Joskus vaan on sitten vaikea varsinkin koeajalla perustella asiaa, joten raskaanaolevat joutuvat usein pois koeajalla milloin mistäkin syystä...

Et kerro hakemuksessa mitään vaan vasta haastattelussa ja silloinkin jos näkyy selvästi. Jos raskautesi ei näy haastatteluhetkellä, en kertoisi mitään. Sulla ei ole lakisääteistä velvollisuutta kertoa raskaudesta eikä työnantaja saisi kysyä.

Onnea matkaan!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat