Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eilen keskustelimme mieheni kanssa raha-asioistamme. Minä tienaan nettona yleensä 1200¿ ja mieheni 1100 ¿ kuussa. Maksamme paljon vakuutuksia (eläke-, vapaa-ajan- jne..), meillä on kaksi käteisostolla ostettua autoa (arvot 10 000 ja 3000), asumme vuokralla, minä maksan 50 ¿ kuussa opintolainaa (enää 1500 jäljellä) ja työmatkoihin menee satoja euroja kuussa (75 km ja 20 km suuntiinsa).

Ruokalistan mukaan syödään, eineksiä harvemmin. Itse leivon kahvileivät, karkkia mies ostaa usein itselleen. Mitään muuta herkkua ei juurikaan ole, emme tykkää. Alkoholia käytämme äärimmäisen harvoin, pari kertaa vuodessa. Tupakoimme molemmat.

Ostamme kaikki ostokset käteisellä, autot, telkkarit, tietokoneet jne. Molemmilla on 1500 ¿ luottoraja Visassa, muttemme ole niitä käyttäneet. Vaatteet ostamme yleensä alennusmyynneistä, minä enemmän luonnollisesti. Käytän kosmetiikkaa ja aitoja hajuvesiä.

Haluaisimme alkaa asuntosäästäjiksi, koska on kai meidän pakko oikeasti joskus omakin ostaa, jotta olisi vanhuudenpäiviksi edes jotain turvaa. Minä kammoan lainan ottoa viimeiseen saakka. Meillä on säästössä nyt vain 2300 ¿, koska olen pitkän työmatkani takia joutunut käyttämään säästöjäni (työmatka lyhenee piakkoin), tililläni nyt on 600 ja miehelläni myös jokunen satanen. Miltä rahankäyttömme teistä vaikuttaa- minusta tuntuu koko ajan, ettei rahaa ole tarpeeksi, haluaisin säästöön paljon rahaa, mutta mieheni sanoo, että meillä on ihan hyvin jo säästössä.

Olemme jo lähemmäs 30-vuotiaita, ja olemme eläneet melko huoletonta elämää (ei isoja velkoja, ei lapsia). Todellisuus iski- voidaanko näillä meidän tuloilla oikeasti ottaa edes lainaa, kun pelottaa ettei yhtään jää sitten rahaa säästöön.

Millaisia tuloja teillä muilla on, onko samassa tilanteessa (rahallisesti) olevia? Mitäs jos tili onkin joskus tyhjä- eikä ole yhtään rahaa kuin välttämättömään? Kuulostaa lapselliselta, mutta en halua ottaa turhia riskejä. En koskaan halua olla siinä tilanteessa, ettei minulla ole rahaa- se hirvittää! Mehän joudumme säästämään vielä vuosia, että saamme edes tyyliin 20 000 säästöön lainaa varten, emme nimittäin aio pyytää ketään takaajaksi, sen olemme päättäneet. Onko ajatuksenjuoksumme mahdoton? Jos ajattelee n. 180 000 ¿ lainaa talon rakennukseen (puut omia, työvoima 70% omaa, tontti isältä jne.).

Kommentit (4)

vaikkapa johonkin ok tuottoiseen rahastoon, sellaiseen jossa ei ole ole isoja riskejä (teette hyvin voittoa, mutta ei ole vaaraa että rahat " katoaisivat" ).

20-vuodessa olette saaneet säästöön 12´000e +enemmänkin jos laitatte säästöön myös ns. " ylimääräiset rahat" , eli esim. veronpalautukset, ässä-arpa tmv. voitot, ja ihan palkasta " yli jääneet" rahat.

Kaikella todennäiköisyydellä saatte 20-vuodessa rahastotuotto mukaan laskettuna säästöön 20´000e, jopa enemmän...! ~Sillä summalla saa jostain hiukan syrjäisemmältä paikkakunnalta pienen osakkeen (lapset ovat muuttaneet pois, ette tarvitse tilaa) ja viimeistään kun olette eläkkeellä, ei ole niin väliä missä asuu (kunhan peruspalvelut ovat asunnon lähellä)

Voitte myös ostaa kesämökin tmv. jota pikkuhiljaa kunnostatte eläkepäivien asunnoksi. Suomi on täynnä autioituvia maalaiskyliä, joista saa asuntoja lähes ilmaiseksi. Voitte asua halvassa vuokrakämpässä, mutta viettää aikaanne paljon mökillä kun eläkepäivät koittavat.

Tai sitten voitte ostaa asunnon jostakin euroopan maasta, jossa jonta-taso on Suomea alhaisempi. Saa nähdä kuinka lentomatkailun tulevaisuudessa käy, mutta ainakin nykyään pääsee lentämään todella edullisesti Suomen ja Euroopan maiden välillä, jopa edullisemmin mitä junalippu maksaa Etelä-Suomesta Pohjoiseen...

säästyneillä rahoilla maksat opintolainan kipinkapin pois ja sitten alatte säästää tosissaan asuntolainaa varten. vaikka ASP-tilille, vai onko ikärajat jo menneet umpeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minäkin olen pienipalkkainen ja otettiin lainaa 158 000 euroa. Nettopalkkani on 1250 euroa, miehen 2000 euroa. Laina ainakin itsestäni tuntuu hurjan suurelta, vaikka nykyään se taitaa olla aikalailla keskitasoa.

Asunnon osto on kyllä ihan järkevää, mutta jos itsellä olisi sama tilanne kuin teillä, aloittaisin omistusasumisen ehkä kerrostalosta. Lainaa ei tarvitsisi ottaa niin paljon. Sittenhän siinä näkee, kuinka taloudellisesti selviää, ja jos ei ongelmia ole, muutaman vuoden päästä voisi sitten oikeasti miettiä sitä rakentamista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat