Seuraa 

En tiedä kuinka yleinen puheenaihe tämä on ollut tällä palstalla, sillä itse ensimmäistä kertaa tällä palstalla käyn, omat lapset kun nyt alkavat olla taaperoiästä päässeitä ja koulun alku häämöttää :-)

Voisiko joku Steiner-koulusta ja -pedagogiikasta tietävä valaista minua minkälaisia nämä koulut ovat, mihin opetus perustuu yms.

Minkälainen lapsi viihtyy Steiner-koulussa ja minkälaisten vanhempien lapset yleensä tätä koulua käyvät?

Kaikki mahdollinen info on tervetullutta, negatiivinen ja positiivinen!

Kiitos jos joku jaksaa vastata!

Kommentit (1)

Heips! Voin kertoa omasta kokemuksestani, joka on Steiner-kouluvalintaan tyytyväisen kokemus - meillä on esikoinen ekalla Steiner-koulussa ja pikkuveli Steiner-päiväkodissa. Ratkaisu ei ollut helppo, koska olen itse kasvanut Steiner-kielteisessä kodissa; nyt me on käytetty vanhempiani koulun juhlissa ja avointen ovien päivissä ja heidän käsityksensä on muuttunut. Heille steinerilaisuus ja antroposofia oli - ja on kai vieläkin - " vieras oppi" , koska se ei ollut heidän oppinsa, mutta ennen tätä vuotta he eivät ole suostuneet uskomaan, ettei koulun juju ole kasvattaa lapsia tuohon oppiin tai että lapset ja vanhemmat siellä ovat yhtä tavallisia tai epätavallisia kuin ketkä tahansa vanhemmat. Antroposofia on taustalla pedagogiikan perusteluina (etsi niistä netistä tietoa, en osaa tässä ruveta tiivistämään, mikä esim. pedagogiikassa on keskeistä) ja meille ne perustelut ovat hyviä ja oikeita, siis niistä seuraava käytäntö on hyvä, emme ole antroposofeja tai mitään -sofeja muutenkaan. Esikoinen kävi Steiner-eskarin toisella paikkakunnalla asuessamme viime vuonna, ja se vuosi ratkaisi kouluvalintamme. Lapsi, joka aiemmin halusi osata kaiken paremmin kuin muut ja saada palautetta ja huomiota aikuiselta enemmän kuin muut, rauhoittui ja lakkasi vertaamasta itseään toisiin. Olen tunnistavinani hänessä samaa suorittamistaipumusta ja stressaamisalttiutta kuin itsessäni ja siksi halusin koulun, joka kannustaa rauhoittumaan ja kunnioittamaan omaa ominaislaatua. Pidän myös siitä, miten oppiminen tapahtuu konkretian, tekemisen, rytmin, kertomusten, muodon ja ruumiillisen kokemuksen kautta, koska itse ajattelen (työkseni) sellaisia asioita. Ja ainakin toistaiseksi lapsukainen on itsekin tyytyväinen - ja oppii koko ajan valtavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat