Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kenellekkään muulle tullu epiduraalista mitään " oireita" ..itsellä nimittäin kävi ekassa synnytyksessäni niin, että aloin " tärrätä" jonkin aikaa puudutteen laittamisen jälkeen..ikään kuin minua olisi palellut..ilmeisesti myös kuumetta nousi jonkin verran...Tärinää yritettiin saada pois lämpöpeiton avulla mutta lopulta vain joku rauhoittava lääke auttoi mikä pistettiin..siinä tilanteessa en osannut pelätä mutta jälkeenpäin vähän hirvittää...Kun uusi synnytys olisi syksyllä taas tiedossa..epiduraali kyllä oli kipujen suhteen todellinen helpotus mutta nuo ihme tärinät......Onko muilla vastaavaa=?

Sivut

Kommentit (27)

Kiinnostavaa lukea näitä vastauksianne. Itsellenikin nousi 39 C:n kuume tärinän ja epiduraalin yhteydessä, crp oli korkealla ja sain tippaa suoneen jo synnytyksen aikana. Laitoin kaiken tuon jonkinlaisen pöpön piikkiin. Täytyypä lukea synnytyskertomus taas uudestaan ja ottaa asia puheeksi tulevassa synnytyskeskustelussa.

Meidänkään vastasyntynyt ei jaksanut imeä ollenkaan rinnalle päästyään, mutta se laitettiin rankan synnytyksen piikkiin. Tiedä häntä!

Itsekin ihmettelin, kun vastasyntyneellemme oli myös laitettu tutti suuhun heti ensimmäisenä yönä. Lisämaitoa sai myös...

Pistipä miettimään tämä ketju!

Olen molemmissa synnytyksissäni ottanut epiduraalin, mutta horkan saanut vain ekassa, ja silloinkin vasta synnytyksen jälkeen suihkussa. Itse liitin horkan ennemminkin valtavan urakan loppumiseen. Siskoni ovat myös kärsineet horkasta, ilman epiduraaliakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mulla tuli epiduraalista hiillitön kutina joka puolelle ihoa... inha tunne...ja seuraava päivä oli pöhnä olo... tosin kyllä 3vrk kesti ensimmäisellä supistukset... et silläki voipi olla osa syy siihen.. kammo jäi eikä toisella lapsella mitään puudutusta ja paljon positiivisempi/ ihanampi kokemus..=)

Minä tärisin synnytyssalissa myös, mutta se tapahtui jo ennen epiduraalia, sen jälkeen kun olin köllinyt lämpimässä kylvyssä ja suihkussa. Epiduraali toi helpotusta lihastärinään ja kuumeeseen, pystyin paremmin rentoutumaan. Ja kaikki oireet loppuivat kun vauva oli syntynyt maailmaan.

Sama juttu ollut molemmissa synnytyksissä. Myös kätilö sanoi että monet tärisevät kivun takia. Ei siis aina johdu yksin epiduraalista!

Mutta sain kyllä erään toisen selvän epiduraalista johtuvan oireen, nimittäin kovan kutinan alakroppaan! Sitä kesti n 3-4 tuntia.

oli kovat tärinät leikkauksen jälkeen. Tärisin monta tuntia lämpöpeiton alla. Seuraava päivänä alkoi päänsärky, jota kesti lähes 4 päivää. Ei auttaneet särkylääkkeet ja hoitajat EPÄILIVÄT postspinaalista päänsärkyä, mutta asialle ei tehty mitään. Kärvistelin (lievä ilmaisu siitä olotilasta) ja join paljon vettä (kuulemma auttaa...). No kyllähän se neljännen päivän aikana helpottikin ja silloin päästiin jo kotiin. Ei seistä tai istua pystynyt, ainoastaan makuulla olo oli siedettävä.

Epiduraali on mulle laitettu kahdesti (ei synnysten yhteydessä) ja kummallakin kerralla ongelmia... Ekalla kerralla alkoi seuraavana päivän järkyttävä päänsärky. Siis aivan järkyttävä särky, jota ei voi verrata migreeniinkään. Siihen ei auttanut mikään, joskin jälkeenpäin olen kuullut, että sairaalassa olisi voitu tehdä veripaikka, jos olisin ollut silloin vielä sairaalassa... Toisella kerralla tuli järkyttävä tärinä (hyvin pian epiduraalin laiton jälkeen). Tärinä oli sellaista, että en meinannut pysyä sängyssä. Koko keho tärisi aivan holtittomasti, pelotti älyttömästi. Huusin hoitajalle, että mitä mulle tapahtuu???? Lääkäri tuli sitten nopeasti ja pisti jotain ainetta, jonka jälkeen tärinä loppu välittömästi.

Aika kuitenkin kuultaa muistot... muistan vannoneeni tuon toisen tapauksen jälkeen, että mulle ei epiduraalia enää koskaan laiteta. Laskettu aika on itselläni huomenna ja EHKÄ kuitenkin otan epiduraalin. Ajattelin kuitenkin kokeilla muut kivunlievitykset ensin =)

Mulla oli esikoisen synnytys helmikuussa ja epiduraalista oli kaikenlaisia oireita. Kova tärinä ja kuume, jota hikoilin koko seuraavan yön ja päivän. Kaksi päivää kestävä mielettömän kova päänsärky, johon ei auttanu edes 2 paratabsia ja 1 burana -lääkeannos.

Epiduraalin saaneilla on myös enemmän imetysongelmia kuin muilla (Amerikkalainen tutkimus). Johtuu siitä, että epiduraali tekee vauvan uniseksi joten torkahtaa heti rinnalla. Mulla kävi niin, että vauva imi kaksi-kolme imua, jonka jälkeen torkahti eikä suostunut syömään millään Jorvin hoitajien tai imetysasiantuntijoiden neuvoilla.

Vauvalle annettiin heti ekana vuorokautena lisämaitoa mikä näin jälkikäteen oli virhe ja ihmettelen miksi Jorvissa sitä lisämaitoa kaikille heti tyrkytetään. Ensisynnyttäjä uskoo helposti kokeneen hoitajan ehdotuksia. Vauva ei tarvitse kahteen ensimmäiseen vuorokauteen mitään lisäravintoa jos on syntynyt hyväkuntoisena. No tämä pullon ja tutin antaminen (Jorvin yöhoitsu antoi tutin vauvalle multa kysymättä) tod. näk. aiheuttivat sen, että vauva ei ymmärtänyt rinnalla olosta mitään ja imetys ei lähtenyt koskaan käyntiin.

Epiduraali on hyvä kivunlievittäjä, mutta nämä sivuoireet on hyvä tiedostaa ja olla imetyksen kanssa itse tosi tarkkana (jos haluaa imettää).

on takana kaksi synnytystä, joissa molemmissa sain epiduraalin. Hienosti toimi kummallakin kerralla, mutta ensimmäisellä kerralla aloin täristä, varsinkin jalat tärisivät ja toisella kerralla tuli aivan järjetön kutina koko kroppaan. Molemmat vaivat mitättömiä sen kivun rinnalla, minkä puudute vei pois.

Kerran polvitähystys ja kaksi sektiota ja aina hermoton tärinä. Hoitajat joutuu pitämään kiinni, et pysyn sängyllä ja sit pitää laittaa remmit. Joka kerta ne kysyy, et onko epilepsiaa????? Luulis et hoitajat tajuais mistä on kyse.... Ekalla kerralla olin siis polvitähystyksessä kun tämä tapahtui ja hieman siis asiaa säikähdin. Lämpöpeittoja, lämpölamppuja ja konjakkia tarjosivat =) Sektioitten jälkeen ei tullu konjakkia, mut rauhottavia juu... Niin ja siis näissä sektiohässäköissä ei käyny mielessä varottaa etukäteen hoitsuja, mitä tuleman pitää...

Onko muilla kokemusta tästä? Eli seuraavana päivänä synnytyksestä alkoi päänsärky, joka kesti 2-3 päivää, en muista enää tarkkaan... Mutta mulla on ollut migreeniä ja kaikenlaista päänsärkyä, eikä kertaakaan tunne ollut sellainen aikaisemmin. yleensä nuo tavalliset säryt tunnistaa niskan jäykkyydeksi, väsymykseksi yms. Kipu oli koko pään sisällä, eikä helpottanut kuin särkylääkkeillä. Hoitajat ihmettelivät ja olivat epäuskoisia.

Hirveä tärinä ja sellainen olo, kuin olisi saanut koko ajan pieniä sähköiskuja. Spinaalipuudutus olikin sitten jo aivan loistava ja vei kaikki kivut eikä tuonut mitään inhottavia sivuoireita.

Laurastiina:

Lainaus:

Onko muilla kokemusta tästä? Eli seuraavana päivänä synnytyksestä alkoi päänsärky, joka kesti 2-3 päivää, en muista enää tarkkaan... Mutta mulla on ollut migreeniä ja kaikenlaista päänsärkyä, eikä kertaakaan tunne ollut sellainen aikaisemmin. yleensä nuo tavalliset säryt tunnistaa niskan jäykkyydeksi, väsymykseksi yms. Kipu oli koko pään sisällä, eikä helpottanut kuin särkylääkkeillä. Hoitajat ihmettelivät ja olivat epäuskoisia.

Tuttavalleni kävi samoin spinaalin (tehtiin sektio) jälkeen, ja TAYSissa eivät hoitajat tajunneet mistä on kyse ja vähättelivät pääkipua. Vasta kun hänen sairaanhoitaja-ystävänsä tuli sairaalaan tuoretta äitiä ja vauvaa katsomaan, hän sai hoitajiin vipinää vaatimalla veripaikkaa. Miksi ihmeessa tämä on olevinaan hoitajille niin vieras asia, vaikka suuri osa synnyttäjistä epduraalin tai spinaalin saa?

Itselläni epiduraali keskeytti koko synnytyksen hetkeksi, kaikki meni niin kauan tosi nopeasti kunnes otin sen puudutuksen. Neljään tuntii ei

paikat auennu senttiäkään.

oli juuri tuollaista tärinää joka kyllä lähti avaruuspeiton alla, lisäksi koko kroppa kutisi ihan tajuttomasti. kutinaa kesti seuraavaan päivään.

Silti ottaisin mieluummin nuo kuin ne todella kipeät supparit :)

OP kera kahden ihanaisen pojan

Sairaanhoitajalta olen kuullut, että kyseessä on ns. toimenpidetärinä. Itsellä tullut sekä polvileikkauksessa (spinaalipuudutus) että synnytyksessä (epiduraali). Johtuu pitkälti siitä, että itse toimenpidettä jännitetään ja kun se on ohi, tulee helpotus joka ilmenee tärinänä. Samainen tärinä meinasi tulla päälle myös häissä, heti vihkimisen jälkeen, koska sitäkin melkoisesti tuli jännitettyä! Riippuu paljolti kait ihmisestä ja miten tilanteen kokee. Kaikille ei tule, toisille tulee tuollaisista muistakin " jännistä" tilanteista.

-irmeli_76

Spinaalipuudutuksesta olen saanut postspinaalin päänsäryn joka on aivan järkyttävä. Kaksi veripaikkaa tehtiin ennen kun meni ohi. Selkäytimeen siis siirretään verta, jotta se ei tihkuttaisi selkäydinnestettä pois, mikä taas aiheuttaa voimakkaan päänsäryn.

Ja joka leikkaukksessa ja synnytyksessä saan horkan. Olen pienikokoinen, se on yksi syy. Jännitys toinen ja kaikki muu siihen niin täällähän täristään viimestä päivää.

Ekassa synnytyksessä tuli vaan tärinää, mut kätilö ainakin oli sitä mieltä et johtu siitä ku jännitys lakkasi ja paikat rentoutu, mulla siis oli siinä vaiheessa takana 19h säännöllisiä supistuksia 3-8min välein (ai miten niin hidas avautuminen ;D)

Tokassa synnytyksessä epiduraalin laitto ei meinannu onnistua ja lääkäri sano heti puudutuksen laiton jälkeen et tästä voi tulla jälkipäänsärky, ja niin sitten tulikin. Tunti synnytyksestä alkoi ja oli jotain niin kamalaa. Särkyä ei voi edes verrata tavalliseen päänsärkyyn, jos istumaan nousi niin samantien näky tähtiä ja oli pakko laittaa pää takas tyynyyn. Särkylääkkeet ei auttanu lainkaan. Seuraavana päivänä laitettiin veripaikka ja se autto, mut pari päivää vielä sen jälkeen pää jomotti ihan hirveästi... näillä kerroilla kuitenkin autto särkylääke, pelkäsin niin että toi veripaikka olis irronnut ja ois jouduttu laittamaan uudestaan. Kammo jäi, johtuen siitä et päänsärky oli pahempaa mitä synnytyskivut...

olen kuullut muiltakin, että jossain vaiheessa epiduraali aiheuttaa tärinää. Itselläni alkoi tärinät vasta leikkuupöydällä kun synnytyksen jälkeen kursittiin kokoon. Ilmeisesti tuo tärinä johtui sitten tyjymmästä puudutteesta, joka turrutti jalat kokonaan (en saanut liikuteltua niitä). Tärinä oli kyllä tosi ikävää, anestesialääkäri antoi sitten petidiiniä, joka lopetti tärinät mutta aiheutti mulla yrjöreaktion. Eli tuo tärinän lopettaja-aine mulla oli petidiini.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat