Vierailija

Eli olisi vain aikuiset ja yksi lapsi? Onko järkeä lähteä, kun tytöllä ei olisi kavereita mukana? Ja aika paha murrosikäkin vaivaa, niin mietin että mitä siitä tulisi! Aikuiset ja tuon ikäinen kun tahtovat ehkä hieman eri asioita lomalta..

Kommentit (21)

Normaalia riitelyä välillä, huomaa kuinka yhtäkkiä alkoi se murrosikä ja tyttö kiukuttelee välillä ihan käsittämättömistä asioista.. Mutta kuitenkin hyvät välit meillä on siitä huolimatta!

Mietin tässä nyt sitä, että haluaako edes tuon ikäinen välttämättä lähteä vanhempien kanssa kahdestaan lomalle yleensä? Kaverit tuntuvat olevan niin tärkeitä tällä hetkellä. Ja jos tyttö haluaa lähteä, niin onko se lomaviikko sitten kaikkien kannalta pilalle, jos tyttö ikävöi kavereitaan ja tylsistyy kuollakseen vanhempien seuraan ja tekemisiin? Itse ainakin muistelen, miten pitkältä aika tuntui tuon ikäisenä pelkästään aikuisten keskuudessa jos kavereita ei ollut paikalla..

Ja vanhempien kannalta onko sitten järkeä lähteä kolmistaan lomamatkalle, jos tietää että tyttö ei tule siellä olemaan tyytyväinen ja se vaikuttaa sitten kaikkien lomaan?

seuraavalle matkalle kaveri mukaan. Jos olis sisaruksia asia ei olisi vielä ajankohtainen, mutta ainokaisen kanssa vähän eri juttu. Tosin reissulla on lapsi aina kavereita löytänyt heti eka päivänä, mutta silti mietintämyssyssä on nyt kaverin mukaan ottaminen. Outoa, jos esimurkku ei kaipaa muuta kuin vanhempien seuraa. Sosiaalisessa kehityksessä jotain mitä pitäisi silloin miettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

teini-ikäisen kotiin. Kyllä noilla lomilla näkee paljon perheitä, joissa teini-ikäisiä lapsia. Enemmän se kummastuttaa jos lapset jätetty kotiin. Useimmat teinit lähtevät mielellään ulkomaille vanhempiensa kanssa.

Mutta ap..kysytte lapselta haluaako lähteä mukaan vai ei. Jos ei halua niin tyttö on loman ajan jonkun sukulaisen tai tuttavan luona. Jos luotettavaa henkilöä ei löydy pitämään huolta tytöstä niin silloin tyttö lähtee mukaan tietenkin.

Minä ainakin nautin teini-ikäisenä etelänlomista ihan perheen kanssa ja kaikki muutkin kaverit, jotka nyt matkusti niin ihan perheen kanssa matkusti.

miten niin ei mukaan???? !!!!

Itse matkustin vielä ainaki 17v. asti vanhempien mukana, ihan omasta halustani.. Ja ihan itse pääsin kiertelemään maailmaa jo 15 vuotiaana kielikurssille.. Mutta siis pointtini on..

Ottakaa tyttö mukaan. Se on erilaista, uutta, hienoa jne.. Se poikkeaa arjesta - voisi olla hyvä paikka korjata välejä uudessa paikassa. Miksi ette voisi mennä vaikka " tyttöjen kesken" tai sitten isä ja tytär keskenään eri paikkoihin. Ei aina tarvitse olla yhdessä. Voi olla hyvä matka.

Itse olin aikanaan murkkuikäisen pikkusiskoni (minua 15-vuotta nuorempi) ja äitini knssa kolmistaan etelässä. Sovittiin, että vuorotellen päätetään mitä tehdään. Aina puoli päivää kukin on käskyssä ja hyvin meni. Kaikilla oli kivaa eikä kukaan valittanut.

Mutta jos tahdot lähteä miehesi kanssa kaksin, niin mene. Ei sun tarvitse keneltäkään täällä ratkaisullesi hyväksyntää hakea.

Mun mielipide on, että jos ei vanhemmat ja 13-vuotias pärjää lomaa keskenään eikä siellä kivaa ole, niin kyllä kaipaa apua koko porukka ja kipeästi. Jotain on silloin pahasti perheessä vialla... Mutta tosiaan, kyllä saa vanhemmat keskenäänkin lomailla jos haluavat :). 13-vuotias pärjää kyllä kenen tahansa aikuisen valvonnassa viikon tai parikin.

Olin itse 13v etelässä vanhempien ja 2 serkun kanssa. Kun oltiin " jo niin isoja" saatiin käydä parina iltana keskenämme siinä hotellin ala-aulassa olevassa ravintolassa, kun vanhemmat meni keskenään. No se yks tarjoilija mieshän oli sitten ensimmäinen kenen kanssa suutelin elämässäni ja läheltä piti ettei tullut enemmänkin kokemuksia...!

Että varovaisuutta peliin! Itse ainakin olin niin lapsellinen, että uskoin kaiken mitä mies sanoi. Vaikka oli varoitettu tottakai vieraista! Mutta kun tää oli siinä hotellissa töissä!

Itse pitäisin lapsen kotiin jättäviä vanhempia nuukina tai itsekkäinä - säästetään lapsen matkakulut ja laistetaan kasvatusvastuusta loman ajan, vaikka juuri loma ja arjesta poikkeava ympäristö antaisi mahdollisuuden välien lähentymiseen.

Nykyään ei osata keskittyä lapsuuteen ja oikeasti 13-vuotias on vielä lapsi, vaikka murrosikäinen alkaa ollakin. Tämähän on niin tärkeää aikaa viettää yhdessä. Ottakaa lapsi mukaan matkan suunnitteluun niin hän oppii ottamaan vastuuta omasta viihtyvyydestään.

Tuttu jätti 14v ja 16v tytöt etelänloman ajaksi kahdestaan kotiin, isovanhemmat asuivat saman kadun varrella, tytöt päättivät pitää bileet. Ihan kaikki kaupungin kakarat ei sentään tulleet, mutta kaikki vanhempien viinit oli onnistuttu juomaan, osa hieman hintavampiakin. Loppujen lopuksi tytöt sanoivat, että ensi vuonna tullaan mukaan eli 15v ja 17v.

sorry, murkku mukaan. Ja tajuat kai, ettei lomalla mennä ainoastaan teidän aikuisten ohjelman mukaan vaan että murkunkin toiveet otetaan huomioon.

Joku jo antoikin hyvän vinkin: eli joku saa aina tietyn aikaa päättää ohjelman. Tai sitten päätätte sen yhdessä. Meillä toimii kaupunkilomilla seuraava todella hyvin: lapset päättävät yhden museon ja vastaavasti minä sitten yhden. Käytännössä siis käymme luonnonhistoriallisessa museossa katsomassa dinosauruksen luita tai teknisessä museossa katselemassa vempaimia ja sitten vastapainona taidemuseossa. Matkustajina siis yh- äiti ja kaksi lasta =)

Joko mukana olevat lapset ovat ihan pieniä, jolloin loma vietetään rannalla jne. siis lasten ehdoilla tai sitten pariskunnat ovat lomalla ihan keskenään viettämässä " aikuisten" lomaa. Kummastipa vaan kaikki näyttää väittävän että tuon ikäinen otettaisiin muka mukaan!

Ja ihan vaan sillä perusteella, millanen itse olin tossa iässä. Ei olis kellään mukavaa... Jos kaverin saa mukaan, niin EHKÄ.

Kyllä sen lapsen kanssa voi lomailla taas kun se murkkuiän jälkeen järkiintyy...

Minusta on hienoa nähdä, jos tuollaiset nuoret murkkuikäiset ovat vanhempiensa kanssa. Muualla maailmalla se on ihan tavallista, mutta suomalaisten keskuudessa valitettavan harvinaista. Mielestäni murkkujen kuuluisi viettää paljon enemmän aikaa perheensä ja vanhempiensa kanssa. Kun näin tekee, lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja keskusteluyhteyskin säilyy avoimena.

En missään tapauksessa jättäisi lasta ainakaan yksin kotiin. Jos hän suinkin on lähdössä mukaan, ottaisin mielelläni. Perhe on paras, eikä se perheyhteys ihan " ilmaiseksi" tule tai säily. Murkku voi olla hankala, mutta reissu voi mennä oikein kivastikin, kun on paljon tavallisesta poikkeavaa nähtävää ja tekemistä. Tuon ikäinen tarvitsee vanhempien valvontaa ja tukea, myös matkalla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat