Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Poika 1,5v on alkanut saada melkoisia uhmakohtauksia ja vähän olen pihalla että miten niihin pitäisi suhtautua.

Nyt olen kieltänyt heittelemästä tavaroita, repimästä hiuksista yms, ottanut syliin ja sanonut että nyt rauhotutaan, saa kiukuttaa kun ei asiat mene haluamallasi tavalla, mutta ei saa silti riehua eikä satuttaa itseään tai muita.

Kestää aikansa mutta kyllä poika jossain välissä rauhottuu.

Isänsä taasen suhtautuu hommaan niin kuin tuhmuuteen, kieltää ja komentaa ärsyyntyneesti.

Onko ongelma että isän ja äidin tavat reagoida on näin erilaiset ja mikä olisi se paras tapa suhtautua?

jossain näissä super nannyissa ja muissa ohjelmissa suositaan jäähyä tai huomiotta jättämistä, mutta toimivatko ne noin pieneen ja onko se edes oikea tapa jos kiukun syynä on se että toinen alkaa vasta tajuta että ei ihan koko maailma pyörikään hänen napansa ympärillä?

auttakaapa arvon av-raati ensikertalaista.

Kommentit (2)

kiukku on lähinnä turhautumista siihen, että asiat ei mene niin kuin lapsi on ajatellut. Noin pienelle on aivan turha mitään jäähysysteemiä esitellä, lapsi ei tajua sen merkitystä vielä muutamaan vuoteen. Meillä on nuo kiukut taltutettu joko poisamalla lapsi fyysisesti tilanteesta tai kääntämällä lapsen huomio muualle.

mielestäni sinä toimit ihan oikein. Lapsesihan on melkein vauva vasta, ja itsekin ymmällään tunteidensa edessä. Huutaa ja raivota saa, kiukun tunteissa ei ole mitään pahaa. Mutta tietenkin täytyy kieltää, jos samalla tekee jotain selvästi väärää. Syli on hyvä paikka rauhoittumiseen. Minä olen omillani käyttänyt paljon silmänkääntötemppuja tyyliin "pihalla juoksee orava!" tai vaikka alkanut tanssia, niin usein kiukku unohtuu :)

Miehesi ei ehkä ihan täysin käsitä, mitä kaikkea yksivuotiaalta voi vaatia? Tunteiden ilmaisemisen kieltämisestä ei ole mitään apua. Jos lapsi siitä oppii jotain, niin sen, että negatiivset tunteet pitää kätkeä, ainakin isän edessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat