Vierailija

Olen seiskaluokan luokanvalvoja. Nyt, kun koulua on käyty puolitoista kuukautta, tuntuu että valvontaluokkani on jotenkin lukossa. Luokan oppilaat ovat tunneilla aika hiljaisia ja jopa hieman passiivisia. Kiusaamista tms. ei ole havaittavissa viime viikolla tehdyn kirjallisen kyselyn perusteella.

Jokin muu kuitenkin mättää. Luokka istua möllöttää hiljaa. He tekevät kyllä tehtävänsä kiltisti, mutta keskustelut ja suulliset tehtävät tuntuvat hankalilta. Tuntuu, kuin vetäisi kivirekeä perässään... Jotenkin tuo lukko pitäisi saada avattua nyt tai kohta se on jo liian myöhäistä. Edellisten valvontaluokkieni kanssa ei tällaista ongelmaa ole ollut.

Missä on heidän oppimisensa ilo? Tai mistä ja miten sen löytäisi? Ryhmä- ja paritehtäviä olen yrittänyt teetättää mahdollisimman paljon ja kehoittanut muitakin opettajia käyttämään niitä.

Millaisia erilaisia leikkejä tms. harjoituksia olisi, jotka kasvattaisivat ryhmähenkeä? Tai mistä voisin tällaisia harjoituksia etsiskellä? Voisin käyttää niitä omilla tunneillani ja luokanvalvojan tunneilla.

Eräs vanhempi opettaja sanoi, että "olisit tyytyväinen, kun ovat hiljaa", mutta itse haluaisin, että heillä olisi luokassa rento ja hyvä opiskelumeininki!

Kiitos, jos joku jaksaa vastata!

Kommentit (9)

Onko teillä ollut ryhmäytystä ylipäätään? Minullakin on seiskaluokka valvontaluokkana ja meidän koulussamme oli erillinen ryhmäytyspäivä kaikille seiskoille. Se vaikutti ryhmään positiivisesti ja itsekin tutustuin lapsiin eri tavalla.

Minä teetin ensimmäisinä koulupäivinä erilaisia tutustumisleikkejä. Ne olivat sellaisia "seistään piirissä ja tehdään jotain" -juttuja. Luulisin rauhankoulun sivuilta löytyvän erilaisia ryhmäytysleikkejä. (Rauhankoulu).

Voisit lähteä luokan kanssa myös retkelle ulos luokasta? Voisitte suunnitella jotain ekstraa yhdessä?

Huom. olen luokanvalvojana elämäni ekaa kertaa, mutta noita leikkejä on tullut vedettyä erilaisilla leireillä ja ne on tehonneet.

joskin joskus koulutan aikuisia.

Tuli mieleen Prometheus-leireillä käytettävät moraalinen dilemma -keskustelut ajankohtaisita aiheista. Ja sellaiset paneelit joissa jokainen saa arvotun roolin, jossa esiintyä. Silloin jos on epävarma omista mielipiteistään (tai niiden ääneen alusumisesta) voi kuitenkin uskaltaa esittää 'aseiden maahantuojaa' / 'vastavalmistunutta diakonia'/ 'metsästysseuran puheenjohtajaa'/ 'pasifistia' keskustelussa 'piäisikö käsiaseet kieltää Suomessa'. Tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kyllä tosiaan, toiset luokat ovat kuin kivirekiä. Se on jotain aivan kauheaa.

En ole keksinyt muuta kuin mahdollisimman paljon ryhmätöitä. Mutta kun sekään ei nosta sitä avoimuutta. Ainoa, jolloin tuollainen ryhmä innostuu on se, kun saa sidottua opetettavan asian hyvin lähelle heidän omaa elämäänsä ja kokemuksiaan.

Ryhmäyttämisestä on kysymys. Miten herättää luottavusta, turvallisuuden tunnetta jne. Etsi käsiisi Mikko Aallon iso tiiliskivi. En muista sen nimeä, mutta hervottoman iso opus, olisko Turvallinen ryhmä tms. Se sisältää paljon käytännön ideoita ja harjoitteita.

Lue tämä, löytyisikö apua.

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29647/jamk_1196685534_2.pdf?s...

Mutta mutta... sori, en osaa oikein auttaa.

niillä teettämään. Oma 7-luokkalaiseni oli aivan kauhuissaan, kun heidän ope oli yrittänyt jotain leikkejä tai tutustumisjuttuja järkätä, sanoi että ei halua enää mennä kouluun ollenkaan, kun luokanvalvoja on niin ääliö.

jostain tämän tyyppisestä aiheesta. Demokratia luokkahuoneessa.

Idea mulla vähän unohduksissa, mutta ehkä tossa luokassa kokeilemisen väärti. (ja sille amk-opelle: mä sain luokat parhaiten mukaan, kun pidin opetuksen hyvin käytännön tasolla, juttelin omista nuoruuden kokemuksistani ja myös itsestäni, selitin tehtävät tarkkaan ja sen, mitä niillä haetaan ja mitä on tarkoitus oppia ja opiskelijat saivat kommentoida, voisiko jotain tehdä toisin jne. En tosin ole yhtään pelottava, että ehkä siksikin uskalsivat sanoa kaikenlaista)

Eli takasin seiskalle: Opiskelijademokratia.

Jokainen miettii itsekseen tai ryhmässä, miten "työyhteisön" eli tässä tapauksessa koulun viihtyvyyttä voi parantaa. Ehdotuksia saa laittaa nimettömänä tai sitten halukkaat voivat esitellä ne luokkaan rahdatussa puhujanpöntössä. Kaikki ehdotukset käydään läpi ja niistä keskustellaan (voi puoltaa/vastustaa) ensin ja sitten äänestetään vaikka salaisella lippuäänestyksellä. Tällöin saa selville oppilaiden omia toiveita.

Toimii myös ala-asteella.

Voi muuten nimittäin olla, että osa todellakin inhoaa ryhmätöitä ja kokee "ryhmäytymisleikit" kiusallisina.

Mutta omilta yläasteajoiltani voin kertoa sen että meillä se "jää" meni rikki kun lähdimme kouluaikana yhdessä sienimetsään. Toisella kerralla teimme lähi-Tiimarissa inventaarion. Palkkaa ei saatu mutta aika hulvattoman hauskaa meillä oli. En nyt tarkoita että teidän pitäsi lähteä tattijahtiin, mutta jokin vastaava, rento tekeminen voisi auttaa luokkahengen luomisessa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat