Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hänelle ei ole kyseistä lääkettä määrätty, mutta se on ainut lääke joka vie hänen selkäkivut pois. Tiedän että hänellä todellakin niitä on, kävelee lähes aina kumarassa kipujen takia. Harrastaa lenkkeilyä, hoitaa itseään, on käynyt hierojalla säännöllisesti, lääkärissä miljoona kertaa ja nyt myös yksityisellä. Mitään eivät ala tekemään asialle miehen nuoren iän takia.

Eli olen huolissani tästä tramaleiden käytöstä koska se vaikuttaa kumminkin mieheni käytökseen, eli on ns. pöhnässä. Miehellä on määrätty panacodia selkäkipuun, mutta nämä eivät helpota sitä särkyä ollenkaan. Meille on tulossa vauva pian ja jotenkin ahdistaa ajatus siitä että mies hoitaisi vauvaa lääkepöhnässä päivästä toiseen. Käyttäytyy kyllä normaalisti, mutta esim. keskittymiskyky on heikompi ja puhe hitaampaa, äänikin jotenkin muuttuu aina kun hän on tramalia ottanut.

Mihin pitäis ottaa yhteyttä että hoitoon päästäisiin?? Yksityisellä eivät siis mitään alkaneet tekemään koska " potilas on nuori" .

Sivut

Kommentit (28)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se vei kuin mukanaan. Itse tajusin vähentää lääkkeen käyttöä vähitellen, sillä huomasin, että siitä menee pää sekaisin. Vaihdoin lääkkeen sitten miedompaan, en muista enää lääkeen nimeä, ja sitten ikään kuin vierotin itseni lääkkeistä kokonaan. Tähän meni muutama kuukausi. En muista myöskään minulle määrätyn Tramalin tehoa.

Miehesi on haettava apua. Sitä pitää vaatimalla vaatia! Sellaista se on tässä hyvinvointiyhteiskunnassa - valitettavasti.

Se auttaa asiaan paljon. Itse olen kyllä sitä mieltä, että joidenkin ihmisten vaan on syötävä voimakkaita kipulääkkeitä. Niitä sieltä kipupoliltakin määrätään. Ihmisen ei ole hyvä olla aina kipuinen, vaikuttaa mielenterveyteen ym. Helpotusta on saatava.

Parempi kyllä olisi et söisi vain lääkärien määräämiä lääkkeitä ihan luvan kanssa

Päihtymistarkoituksessa vasteen saa paremmin kuin esim. panacodista. Oikeaa kroonista kipua hoidetaan kipupolin kautta. Riippuvuus vaan saattaa estää ihmistä hakeutumasta sinne, vaikka tarjottaisiin...

OxyNormia ja Oxycontinia (nimet ei ehkä kirjoitettu oikein)

hermojuuriahtauman aiheuttaman kivun hoitoon. Eipä tulisi mieleenikään että luovuttaisin niitä kenellekään edes läheisilleni.

Reseptit jäi apteekkiin koska ovat huumausaineiksi luokiteltuja.

Käytin niitä alle kolme viikkoa.

Tramalin sukulaista Tramaldinia kokeiltiin joskus aiemmin hermosärkyyn ja minulle tuli aivan järkyttävä olo niistä olin tahtomattani ilmeisesti matkalla. Kuvat liikkui tahtomattani päässä ja en voinut valita mitä ajattelin tunne oli aivan järkyttävä. Menin sairaalaan ja olin siellä yön yli ja aamuun mennessä vaikutus oli lakannut sain jopa nukuttua loppuyöstä.

Tuon kokemuksen jälkeen en suostunut ottamaan tuon nimen lähelläkään olevaa lääkettä koska se ei sopinut minulle.

Alussa mainitsemani lääkkeet aiheutti autereisen levollisen olon ja kivut hävisi kokonaan.

Väitän että miehesi liikkuu vaarallisella alueella, nuo lääkkeet voi aiheuttaa riippuvuutta. Suosittelen että puhut asiasta hänen kanssaan vakavasti ennen kuin ongelma on hallitsemattomissa. Lisäksi hänen täytyy löytää oikea lääkäri joka ottaa hänen ongelmansa vakavasti ja hänen on sitä painokkaasti vaadittava.

Kyseessä on vahva, huumausaineisiin luettava kipulääke. Jopa niin vahva, että resepti jää apteekkiin, kun sitä määrätään potilaalle. Jos miehesi hankkii sitä muita kautta, niin hän syyllistyy huumausainerikokseen ja toimii siis yhteistyössä rikollisten kanssa! Hänelle voidaan tarjota vahvempiakin aineita. Yritä ohjata miehesi kipupolille.

On monia erialisia kipulääke vaihtoehtoja! Monien miedompien kipulääkkeiden vaikutusta voidaan tehostaa toisilla lääkkeillä (esim. masennus ja epilepsialääkkeet). Lisäksi kivun syy kartoitetaan tarkemmin ja löydetään ne tukevat lääkkeet sen kautta, hermoperäinen, lihasperäinen, jne

Ei ole satuttanut selkäänsä missään, vaivannut nuoruudesta asti. Selkärangassa on todettu jotain jonka voisi ehkä korjata leikkauksella, mutta eivät jostain syystä siihen vielä lähde.. Kaikennäköisiä lääkkeitä on kokeiltu ja just näitä lääkkeiden yhdistelmiä. Just sai reseptin panacodiin ja siihen rinnalle jonkun epilepsialääkkeen. Ei mitään apua näistä ole ollut. Lääkäri määräsi 20kertaa hierojalla ja erinäisiä kuntoutusjuttuja on ollut, mutta eivät auta. Hierojastakaan ei tosiaan ollut mitään hyötyä. ap

että ei se nyt niin vahva ole että siitä aivan pöllyyn menee. itse olen käyttänyt vähemmän epäsäännöllisesti tuota juuri selkäkipujen vuoksi ja en ole huomannut että pää menisi sekaisin. jos lääkettä syö kipuun niin vaikutus on eri jos söisi muuten vaan.

selkäkivuista pääsin eroon kortisoonipiikeillä ja lääke on jäänyt.

toinen hyvä lääke on sirdalud jota saa myöskin erivahvuuksina . 2, 4, ja 7 mg. eikä myöskään pistä päätä sekasin. (minulla ainakaan)

nämä ovat hyvin tavallisia kipulääkkeitä eikä lääkärit niitä muuten määräisi jos epäilisivät väärinkäyttöä!!!! esim laatta kerrllaan.

Ja minä olen sitä mieltä, etä mies on koukussa kipulääkeisiin, mutta ei suostu itse sitä myöntämään.

Mies oli vuosia sitten kolarissa, jossa loukkasi selkänsä eikä sitä voida korjata. Ihmettelen vaan lääkäriä, joka niitä kerta toisensa jälkeen määrää.

hoitoa pitää vaatia ja jos miehesi on parannettavissa leikkauksilla, niin silloin pitää miehesi selkä hoitaa. pitkittynyt kipu aiheuttaa masennusta ja heikentää elämänlaatua. nyt vaatimaan sitä hoitoa.

selkänsä satutti, kuinka kauan vaiva vaivannut, minkä ikäinen miehesi on, missä päin asutte. Eiköhän kannattasi patistaa miehesi nyt lääkäriin uudestaan ja alkaa vaatimaan hoitoa jos vaiva on jatkunut kauan.

Kipupoliklinikka

Kuntoutus ORTONissa on moniammatillinen ja monialainen kipupoliklinikka, jossa on perehtyneisyyttä kroonisen kivun eri hoitokeinoihin. Työskentelyssä pyritään paitsi selvittämään kiputilan syytä, myös yhdessä potilaan kanssa löytämään toimivia hoito- ja kuntoutumisvaihtoehtoja sekä selviytymiskeinoja krooniseen kipuongelmaan.

Kipupoliklinikka on suuntautunut tuki- ja liikuntaelinten kiputilojen tutkimiseen, hoitoon ja kuntoutukseen. Kipupoliklinikka hoitaa asiakkaita, joilla on mm.

* kroonista niska-, hartia- ja selkävaivaa

* ylä- ja alaraajakipua

* hermovaurio- tai muita hankalia kiputiloja

Kipupoliklinikan moniammatillilliseen työryhmään kuuluu kolme fysiatrian erikoislääkäriä, joilla on kaikilla kivunhoidon erikoispätevyys, tarvittaessa anestesiologi ja neurokirurgi sekä kaksi erikoissairaanhoitajaa, perushoitaja ja osastonsihteeri. Kipupoliklinikalla on mahdollisuus konsultoida useiden erikoisalojen lääkäreitä sekä psykologia, sosiaalityöntekijää, fysioterapeuttia ja toimintaterapeuttia.

Hoitotoimenpiteitä ovat mm.

* erikoislääkärin konsultaatio

* kivun diagnostiikka

* funktionaaliset tutkimukset

* lääkehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi

* hermojuuri- ja fasettipuudutukset ja injektiot tietokonetomografia, läpivalaisu- tai ultraääniohjauksessa

* radiofrekvenssihoito (rankaperäiset kiputilat ja perifeeriset kipuoireet)

* Botox-hoito

Henkilöstö:

* Kouri Jukka- Pekka, ylilääkäri, fysiatri, kuntoutuksen ja kivunhoidon erityispätevyys

* Järvinen Simo, fysiatri, kuntoutuksen ja kivunhoidon erityispätevyys

* Villanen Seppo, fysiatri, kuntoutuksen ja kivunhoidon erityispätevyys

* Lakeus Leena, erikoissairaanhoitaja

* Halenius Kirsi, sairaanhoitaja

* Soini Eila, perushoitaja

* Roos Riitta, osastosihteeri

* Orenius Tage, psykologi

* Aho Sarita, kuntoutuslinjan vastuuhenkilö, fysioterapeutti

Puhelinpalvelun kautta voi:

* saada lisätietoa palvelusta

* saada erikoissairaanhoitajalta neuvontaa esim. toimenpiteiden jälkeisissä kysymyksissä, kustannusarvion hoidosta, aikavarauksen

* tiedustella osastosihteeriltä maksusitoumuksiin liittyvistä asioista, aikavarauksesta ja muista asioista

* tarpeen vaatiessa konsultoida erikoislääkäriä

Kipupoliklinikalle voi tulla hakeutua maksusitoumuksella tai ilman lähetettä itsemaksavana.

Ajanvaraus

Osastonsihteeri

puh. (09) 4748 6357

Erikoissairaanhoitajat

puh. (09) 4748 6583 tai (09) 4748 6831

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat