Seuraa 

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10156308&p=1&tmode=1&smode=1

Täällä aikani kuluksi luuhailen ennen töihin lähtöä enkä löytänyt teidän pinoa(lupasinhan ryhdistäytyä että pysyn perässä!) niin ajattelin sellasen aloittaa=D

-Ankka & Alisa-

Sivut

Kommentit (25)

Kanelille ja pikkuneitokaisille ja tietysti isille myös hirmuisesti onnea!!!! Ja tervetuloa tännekin puolelle kunhan saatte arjen rullaamaan. Kivaa kuulla, millaista on elämä kaksosten äitinä. :)

Alkoi oikein hymyilyttää, kun mietin, miten Viipero on siellä harjaillut 3-kuisen Aleksin hampaita! :D Mutta nythän Aleksikin on jo kohta puolvuotias, hui! Meillä ei enää 6kk jälkeen ole syöty yöllä, joten sinänsä ton hampaiden harjauksen vois myös jättää viimeiseksi ohjelmanumeroksi. Kertokaapas muutkin hampaita omaavien vauvojen äidit, miten te toimitte.

Viipero, kyllä se luumusose on meillä ainakin ihan takuuvarma tuote, jos haluaa saada vatsan toimimaan. No, quulla ei kyllä ole kauheasti ollut sitä ongelmaa, ettäkö ei olisi toiminut, kun se kakkaa edelleen varmaan 5 kertaa päivässä. :/ Lentokoneessakin pidettiin sormet ja varpaat ristissä, että se kerrankin pidättäis edes vähän, mutta niin vaan esim. paluumatkalla ahtauduttiin 6h lentomatkan aikana kolmeen otteeseen vaihtamaan kakkavaippaa lentokoneen pikkuruiseen vessaan.

Nyt sämpylät palaa uunissa, öitä!

-Q- taasen

Onpa ihana ilma taas :). Käytiin D' n kanssa ostamassa D' lle sukkia Malmilta ja kotiin tullessa käveltiin vähän ulkona. Täytyy vielä myöhemmin mennä, vaikka parvekkeelle kunhan D herää.

Viime yö meni taas ihan hyvin, D söi kaks kertaa ja heräs " vasta" kuudelta. Pitää varmaan alkaa vähän karsia päiväunia, että yöllä nukuttais paremmin & pidempään. Kahdet päikkärit ois tavotteena, jos suostuu nukkuun iltapäivällä pari tuntia..

Kiinteitä on nyt mennyt taas D' ksi ihan hyvä määrä/ruokailu. En teidä oliko hampaasta kiinni vai mikä oli. Jos oli hampaasta, niin syömättömyys on odotettavissa pian taas.. Toinenkin yläetuhammas tuntuu jo ikenen sisällä ihan selvästi.

Kävin muuten huvikseen tutkailemas Väestörekisterikeskuksen sivuilla nimiä. D on ainoa Suomessa kenellä on sama nimi kuin D' n toinen nimi. Etunimeä olikin annettu viime vuonna 87 lapselle.

Aksulle onnea 1 v. synttäreiden johdosta!! Pitäis tehdä just toi, et etsis omat viestit ja kopiois talteen.. Aksulla ja D' lla on muuten melkein tasan 2 kk ikäeroa :). D on syntynyt 28.6 klo 15.18..

Ankkahan on nyt oikein alkanut palstailla täällä ;). Tosi mukava kuulla teistä, kun silloin oli pakko jättää yhteisö pois " päiväohjelmasta" :).

Mammiksne neiti on päättänyt alkaa kasvaa heti kohisten! Pituutta ihan kunnioitettavasti 2 viikossa tullut :). Meillä Devitol (tai mikä onkaan) aiheutti mahakipuja D' lle silloin ihan pienenä ja vaihdettiin sit Jekovit' iin, mikä sopi paremmin.

Karssuli: Voi kai se ollla alkamassa (eroahdistus). Joko Aino ryömii? Usein kai seuraa tota liikkeellelähtöä, kun lapsi tajuaa sitä akutta olevansa eri olento kuin äiti.. Mulla on tos silitettynä paksummat tummansiniset verhot, mut en ehtinyt eilen ripustaa.. Osaks noi yöt menee varmaan liian monien päikärien (3 on liikaa 2 sopiva) piikkiin, osa hampaiden tuloon ja osa liikkumiseen. Nyt D alkaa heti kontata ja nousta seisoon, kun vähänkin havahtuu unessa.

Q: Me harjataan D' n hampaat sillain, et D pitää yhtä hammasharjaa itse ja aikuinen harjaa toisella. Samalla harjalla sutiminen ei onnistu, kun tuo lapsi on niin jästipää ja suuttuu jos ei tehdä niin kuin HÄn haluaa ;).

Ihme lääkäri Open Ainolla. Toivottavasti saatte jotain selville nyt kuitenkin.

Leenis: Mä uskon, et jos syötät ja vaihdat viapan ja jatkat niin menee samaan syöttöön eikä tarvis välissä antaa Cuplatoneja. mä en yhtään muista, et miten ite annoin.. Meillä ei ollut mitenkään tarkkaa lakun, et mihin aikaan mentiin vaunuileen tms. Nyt mennään aina lounaan jälkeen ulos ja kestää aika kauan ennen kuin D nukahtaa. Nukkuu sit sisällä vaunuissa, koska Arvon Herran unta ei saa häiritä ulkoa kuuluvat äänet (joten partsi ei enää käy). Treffien paikka ei ole vielä sovittu, mut 5.5. klo 13..

MM: D nukahtaa rattaisiin istualleen ja siitä säädän sit makuulle. Ei toivoakaan ,et vois laittaa makuulle hereillä. Näin ollaan menty jo useampi kuukausi, kun makuulta punkes istumaan vaan kovasti tai sit alkoi huutaan.

Vappua meillä ei varmaan vietetä mitenkään.. Mies on kyllä hokenut täs jo jonkin aikaa, et vetää vappuna hirveet kännit ;). Toi on vaan sen omaa höpinää, ei edes tykkää olla kännis eikä muutenkaan uskaltais ;).

Pi-Kin galluuppiin on pakko sanoo, et en muista.. Ehkä vajaa kaks kk.. Jälkitarkasutksen jälkeen kuitenkin (sitä ennen kerran piti kokeilla, mut sattu ihan H' lvetisti).

Jenni ja D huomenna 10 kk..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Heippa! Oltiin tänään pitkästä aikaa vauvajumpassa. Ajattelin, että olis kiva mennä kaiken tän sairastelun jälkeen nyt kun quu on vielä vauva. Mutta, huh! Olipas puntti kasvanut sitten viime kerran! Ihan sai tosissaan tsemppailla, että jaksoi nostella ja heilutella poikaa sen tunnin. Pikku-quu nautti kyllä taas hirveesti siitä menosta ja nauroi ja kiljahteli riemuissaan. Jumppasalin lattialla oli niin hyvä pito, että se päättikin jättää konttauksen sikseen ja siirtyä karhukävelyyn. Mulla on nyt sitten täällä tämmöinen pieni karhunpoikanen. :)

napero79:

Lainaus:

Taitaa miniquu olla tyttö...

Vai niinkö tuumaa napero! Heh, sehän sopiskin hyvin, kun on tosiaan kaikki mennyt niin eri tavalla näissä raskauksissa. :)

Juu, ei kuulostanut ollenkaan hitaalta tuo Pi-Kin toiminta! Millonkohan mä saisin tollasen ahkeruuskohtauksen?

Milli, ihanaa, kun olit jaksanut kerätä ne kaikki tekstit! Mä itse asiassa oon tehnyt samaa johonkin asti quun syntymän jälkeen, mutta taisin lopettaa jossain 3kk tienoilla. Täytyiskin ryhdistäytyä ja etsiä ne loputkin jutut. Odotusajan tekstejäkin saisin vielä jonkin verran, kun eiks nää tekstit katoa vuoden jälkeen...? Mutta millä ihmeen hakusanoilla niitä sit voi hakea, niin se on vähän eri juttu. Täytyypä katsella, kun mäkin tykkäisin tollasesta nettipäiväkirjasta. Turhimmat jutut vois poistaa, mut jos sais muistoksi niitä quun kehitykseen liittyviä juttuja.

Eetulle oli jo putkia tarjottukin korviin, kurjaa! Meidän täytyy käydä siellä lääkärissä ens viikolla ja toivon tietty kauheesti, että korvat olis vihdoin parantunu kokonaan. Hurjalta kuulostaa toi NapNapin neidin sairastelukierre! Kyllä ne pöpöt vaan kiertää kaikilla päiväkodeissa ja muissakin hoitopaikoissa, vaikka kuinka yritettäis pestä käsiä jne. :(

Kuten otsikossakin mainitsin, niin tänään on enää viikko np-ultraan. Kyllä nää päivät tässä matelee joten kuten. En nyt sitten mennyt sinne avoneuvolaan, vaikka tavallaan mieli olis tehnyt. Jotenkin ajattelin eilen illalla, että haluan ainakin viikon olla vielä onnellinen ja kuvitella olevani raskaana...

Odottelen just, että quu heräis päiväunilta, niin saisin annettua sille välipalaa ja sit lähdetään puistoon keinumaan, kun on niin ihana sää. Aurinkoa kaikille enskoille!

-Q- ja -q- 8,5kk ja miniquu 11+3

AMY ja MIAMIK kiitos vinkeistä punkkuilun suhteen =) Niin mä muistelin jostakin lukeneenikin että enemmänkin on kyse siitä että vauvan käsittely voipi olla hatarata jos liian monta lasia kittailee. Mulle riittää se parikin nyt näin alkuun :) AMY - Hauskoja tupareita teille! Hienosti tyttö varmasti pärjää mummulassa! Onhan sitä yökyläilyäkin hyvä opetella. Suuresti tsemppiä myös työpaikkakuvioihin.

HAN puhelitpa ihanan kannustavasti vauvan kasvatuksesta :) Mä kun olen täällä paininut sen kanssa antaako korviketta vai eikö. Tuntuu että poika saa vain just ja just riittävästi ruokaa ja toisinaan olisi niin ihanaa kun mieskin voisi syöttää tai voisin lähteä käymään kaupassa ilman että tarvii pelätä että poika parkuu kotona nälkäänsä. Pumppaaminen ei tunnu oikein mulle sopivan ja joka yrityksen jälkeen tuntuu että rinnat on pakkautuneet niin kipeiksi ja koviksi että oon saanut koko päivän suihkutella ja lämmitellä kaurapussia niiden päälle että edes vähän lähtisi hellittämään ja maito herumaan.

HERMIONE, tsemppiä suursti allergian kanssa pärjäämiseen.

KESIS, tuo teidän rytmi kuulostaa jotenkin aika tutulta... Meillä poitsu on alkanut päivisin itkeskellä enemmän enkä aina tiedä onko sillä nälkä, väsy vai vaipassa jotakin. Ja vaikka kaikki pitäisi olla ok, silti poika itkee... Nyt kokeilen ekaa kertaa BabyBjörniin katoreppua ja siihen tuo pikkuinen kuukahti :) Kantoliinaan en ole toistaiseksi saanut rauhoittumaan, mutta ehkäpä tämä kantoreppu on meillä parempi. Vaunuihin meilläkin poika kuukahtaa mutta sitä usein edeltää huuto pää punaisena että saa pojan puettua sinne... paas kattoen miten tänään iltapäivällä käy kun lähdetään vaunuttelemaan!

Q, teillä on pottaharkat menossa, hienoa että sujuu :) Mun ystävällä oli sellainen potta tyttärelleen, joka soitti jonkun biisin kun kakka kopsahti pottaan. Tyttö oli siitä ihan innoissaan ja siitä tuli ihan päivän kohokohtia päästä potalle! :) No, ei varmaan aina ihan noin auvoista homma ole mutta mun mielestä tuo oli aika hauska jujutus saada lapsi oppimaan pottailemaan.

POMMITAN TEIKKIKSIÄ MUUTAMILLA KYSSÄREILLÄ =) :

- Pitäisikö Cuplatoneja antaa ennen jokaista syöttöä vai riittääkö se jos antaa vain alussa kun syöttää ensin toisen rinnan ja kun ennen toista rintaa vaihtaa vaipan välissä ei tarvi antaa uudelleen? Näitä pitäisi nähtävästi käyttää siis ihan joka syötöllä että toimivat?

- Miten tarkkoja olette sen suhteen että teette joka päivä vaunulenkin samaan aikaan? MIAMIK ja KARSSULI ainakin pohtivat että aamupäivä olisi lenkittelylle sopiva aika. Teillä tosin vauvatkin ovat vähän suurempia jo, mutta kannattaako nyt jo alkaa hakea jotakin rytmiä tähän touhuun vai onko sillä mitään merkitystä?

- Rela-tippoja ajattelin alkaa antamaan poitsulle. Onko väliä antaako ne aamulla vai illalla? Minkalaisia kokemuksia löytyy näistä tipoista?

Ja niistä TREFFEISTÄ PK-seudulla, oliko ne 5.5.? Me voitais olla kiinnostuneita, mutta oon ihan pihalla mitä missä milloin? Kertoisko joku lisempätä :)

Meillä menee täällä ihan hyvin, poika syö ja kasvaa vauhdilla, mutta välillä kitisee päivisin niin paljon että oon ihan tiedoton mítä pikkuisen kanssa pitäisi tehdä. Tänään nukahti kantoreppuun ja eilen vaunuihin, mutta eilenkin poika kukkui päivällä lähes 4 tuntia yhteen pötköön ja onhan se tuollaiselle alle 2 viikkoiselle aika pitkä aika. Poika ei enää päivisin nukahda tissille ja sitten alkaakin kantelu ja hyssyttely että saisi toisen nukkumaan. Mitään en ehdi täällä kotona tekemään ja huuholli onkin kuin pommin jäljiltä! :) No... en kyllä asialla oo turhaan stressannutkaan mutta olishan se kiva kun pystyis esim. tekemään ruokaa iltapäivällä ennenkuin mies tulee kotiin, mutta toistaiseksi se on jäänyt haavekuvaksi.

Nyt taidan mennä haukkaamaan nopsaan jotakin ennenkuin poika herää. Sitten tissittelyä ja iltapäivällä tiedossa vaunuttelua. Illalla tuleekin taas vieraita. Poika on kyllä hyvä ajoittamaan unensa, aina kun on ihmisiä kylässä se vetelee hirsiä huippusikeäasti eikä menaakaaan herätä!

Aurinkoista perjantaita enskat ja vauvelit! :)

Leenis & jr reilu 1 vk

Kiva kun Ankkakin on taas täällä(kin) :)

Milli: oletpas ollut ahkera kun noita pinoja selasit... Et sä viitsisitsä kerätä munkin jutut talteen ;) Oikeesti, oon miettinyt että pitäis joskus tehdä toi sama, sekä odotus- että nyt vauva-ajalta. Kun mulla on/ oli " päiväkirja" odotusjalle, mutta hiukan laiskasti siihen kertyi tekstiä, vaikka kuitenkin loppuaikanakin päivittäin raportoin täällä...

Mä kävin aamulla kampaajalla, ja Aino oli " hoidossa" sen aikaa. Miehen vanhemmat tuli meille, mutta kun aamupäivällä on neidillä päiväuniaika, niin mä puin Ainon lähtiessä ja isovanhemmat sit vaunutteli sen aikaa, eli aika helppo hoitokeikka ;)) Meillä meinas " aamu" tulla jo klo 5.30, mutta ilmeisesti Aino vielä nukahti uudelleen, koska mä havahduin sit seuraavaksi seiskalta. En voinu edes alkaa " nukuttaa" Ainoa silloin puoli kuudelta, se olis vaan innostunut siitä kun oli niin hereillä jo...

Eilen käytiin sit allergialääkärilläkin, osaapa olla nuiva ja ärsyttävä ukko! En mä enää itsekään tiedä, epäiliskö tässä jotain allergiaa vai ei... Se lääkäri on jotenkin ihan sen oloinen, että pitää meitä varmaan vaan niuhoina tai idiootteina tai jotain... Saatiin sit kuitenkin resepti apteekin korvikkeeseen, tosin ilman lääkärin b-lausuntoa se on sairaan kallista... Ruinattiin sitten käytännössä itse Ainolle se maitoaltistus testi, lääkäri ei sitä ehdottanut. Jos siitä vaikka sit selviis jotain, verikokeen mukaan kun allergiaa ei olis... Vaikka sit taas kaikki muut lääkärit ja hoitajat sanoo, ettei se läheskään kaikilla edes näytä muutenkaan, vaikka olis selvä maitoallergia... No joo, olis varmaan vaan alunperin pitänyt lähteä selvittämään tätä asiaa yksityislääkärille, ois varmaan saatu asiaan joku tolkku jo ajat sitten!

Aino on kyllä taas ollut viime päivinä aika tyytyväinen ja hyvävointinen, mutta maitoa se ei kyllä juo kuin nukutettuna tai puoliunessa ennen kun ehtii herätä kokonaan ;) Jotenkin meille jäi sellainen olo edellisestä " testijaksosta" , et toi apteekin korvike kuitenkin uppos paremmin... Ja ravitsemusterapeutti sekä muutama muu alan ammattilainenkin ovat sitä mieltä, et mitä väliä onko allergiaa tai ei, mut jos lapsi juo sitä mieluuummin ja paremmin, niin silloin se on lapselle parempaa!

Sorry tämä omanapaisuus, tuli aika pitkästi selostettua!

Ihana kevätpäivä tänään, täytyy iltapäivällä lähteä ulkoilemaan, kun viikonlopuksi ja vapuksi luvattiin viileämpää...

Josta tulikin mieleeni, miten meinaatte pikkuisten kanssa vappua juhlistaa? Me ollaan tod.näk. ihan kotosalla kuten yleensäkin, mutta vappupallon mä haluun Ainolle ehdottomasti hankkia! Uskon että neiti olis ihan innoissaan kiiluvasta ja värikkäästä ilmapallosta, ja sit kun se ei enää pysy ilmassa, sitähän voi kivasti rapistella ja hypistellä ja ihmetellä! Täytyy varmaan pakottaa mies vaikka kaupungille kävelemään jompanakumpana päivänä tai jo viikonloppuna, et saadaan pallo ostettua ;) Meidän isäntä kun ei ollenkaan " ymmärrä" mitä ideaa on juhlistaa vappua, uuttavuotta tms ;) Mä taas tykkään esim. vapun massatapahtuma fiiliksestä lakituksessa yms, ja piknikillekin haluaisin, mutta en oo " päässy" sit opiskeluaikojen, kun tuo seuralainen on niin " tylsä" ... Josta tulikin mieleeni, että äitienpäiväkin tulee, mutta tuskin täällä sit sitäkään mitenkään juhlistetaan :S Ja meidän eka hääpäivä kesäkuussa, menee varmaan siinä missä mikä tahansa muukin päivä :( Että jos etsitään maailman epäromanttisinta miestä, se on varmaan täällä :/ " Varmuuden vuoksi" oon kyllä jo alottanut hienovaraisen vihjailun siitä, että koska on äitienpäivä :DD

Aino vaan nukkuu, vaikka se on jo pari tuntia nukkunut... Nukkuis yöllä, ettei tartte koko aamupäivää aina nukkumiseen käyttää ;))

No joo, nyt teen jotain muuta välillä ja palailen taas jossain vaiheessa ainakin lukemaan muiden juttuja ;)

t. Ope ja Aino 6kk

Jenni, Ida ei ole kertaakaan vahingossakaan nukahtanut istaalleen ;) Ei neiti yleensä ala huutamaan kun makuulleen laittaa vaunuissa, mutta pungertaa itseänsä ylös. Kohta voisi kyllä vöihin laittaa niin ei sieltä niin vain nousta :)

Mammis, täällä on aika monikin jotka ovat käyttäneet rintakumia ja melkeinpä kaikki ovat päässeet siitä jossain vaiheessa eroon :) Meille tuli Devitol-tipoista kauheat huudot, vaikkakin vain yhdellä tipalla aloitettiin, jekoviteistä ei sit tullut mitään ja nekin aloitettiin tooosi varovasti 1tippa/eka viikko, 2tippaa/toinen viikko jne.. Meilläkään ei ole kokemusta kuin cuplatoneista ja ne on hyvät nimenomaan juuri silloin, kun tuntuu että kaikki ilma ei pääse ulos vauvan massusta ilman huutoa. Mutta toivotaan nyt että teidän neidillä masuvaivat helpottaa nyt kun sun ab-kuuri loppui!

pi-ki kyseli " ekasta" kerrasta. Me hommailtiin ekan kerran noin kuukausi synnytyksestä ja mulla oli silloin vielä jälkivuotoakin, yök :)

quiero, meillä on sellainen samanlainen kuvailemasi hammasharja :) Saatiin se mummelilta 4kk- lahjaksi kun mummeli oli ihan varma että kohta niitä hampaita tulee. No, kohta 3kk siitäkin mennyt ja hampuja ei näy :)

Nyt taas jatkamaan, kun Iitu meni jo toisille päikkäreille :)

Ykkösope oli kysellyt vapusta. Mies on yövuorossa, joten hänestä ei ole seuraa ;) Jos on hyvä ilma niin me mennään mun siskon perheen kanssa Särkänniemeen ja illalla niille grillaamaan. Jos tai voisiko jo sanoa KUN on huono ilma, niin sisko lupasi tehdä täytettyjä paprikoita, nams :) Täältä löytyy sitten epäromanttinen mies sijalla 3 :D Mä oon jo miestä uhkaillut että jos hän äitienpäivän unohtaa niin kyllä meinaa roikkuu sitten palleista katossa. Sanoinkin jo että itken varmaan silmät päästäni jos oikeasti unohtaa ja en yhtään ihmettele vaikka unohtaisi! Mun äitinikin jo kauhuissaan mun puheista lupasi muistuttaa mun miestä :)

Pi-ki, mä olisin tuon kaiken tehnyt neljässä tunnissa, mitä sä teit kahdessa ;)

Jennin toissayö kuulosti kyllä hurjalta! Toivottavasti viime yö on mennyt jo paremmin!

Olin ihan varma että pistin linkin torstain juttuihin! Joko mulla vippaa silmissä tai päivät on sekasin=D

Joo Jenni, huomaa että on ollut aikaa luuhata koneella kun on pitkään ollut sairaslomalla...ja töissäkin vaan 1 asiakas=s

Täytyy muuten olla varovaisempi, onneksi tää välillä tökkii eikä huoli viestejä heti kerralla...yhteisössä kun tottuu käyttämään oikeita nimiä kaikista niin meinaa livahtaa tännekin=o

Ankka

Leenis olikin ehtinyt välissä kirjoittelemaan. Cuplatoneista, vastasyntynyt kun saattaa syödä tooosi tiheästi niin meille ainakin apteekissa sanottiin että ei nyt ihan jokaista ruokailua ennen tarvitse antaa. Minä yritin katsoa vähän kelloa, että ainakin pari tuntia sai olla väliä ja yöllä en antanut ollenkaan. Aluksi me annettiin ne 4 tippaa suoraan suuhun/nännille ja myöhemmin alettiin totuttelemaan lusikkaan ja annettiin sillä. Toinen kyssä: Me alettiin laittamaan Iitukkaa aika pienestä pitäen ulos päikyille liikkumattomiin vaunuihin aamupäivällä. Joskus jo ekoille päiväunille yöunien jälkeen, joskus tokille. Sitten illasta käytiin vielä usein vaunulenkillä. Ida on alusta alkaen nukkunut paremmin liikkumattomissa vaunuissa!

pikku-Q:n pottaharjoittelut on sujuneet varsin mallikkaalla tavalla. Minä yritin kerran laittaa Idan potalle ja sain vain hyvät naurut aikaiseksi. Ei Iitu tajunnut ensinnäkään yhtään, että siinä potalla pitää istua :D

Mun niin kovin piti tulla ajan kanssa kommentoimaan kaikille, mutta hitsi vie pää on niin tyhjä että huh huh... Josko noiden synttärihulinoiden jälkeen sitten sais taas skarpattua.

Mä vietin juuri 2,5h täyttäen ilmapalloja ja ripustaen niitä kattoon... hienolta näyttä nyt, mutta olipa urakka!!! Tietää mitä tekee tästä eteenpäin aina vapun alla kun nää synttäritkin vielä ajoittuu tähän =D

Nyt nukkumaan ja odottamaan huomista juhlapäivää :)

pikku-milli & Akseli 1v

Ihanaa kun alkaa pitkä vkloppu. Me lähdetään tosiaan tänään ajamaan Poriin kun mies pääsee töistä 4 aikaan.

Milo on onneksi syönyt eilisestä asti melkein normaalisti. Nyt heräsi vähän toivo että olisiko tuo ollut vain väliaikaista syömälakkoilua. Saas nähdä.

Naperolle paljon onnea matkaan noille hoidoille. Pistetään peukut pystyyn että pian onnistuu raskaus :)

Karssuli. Kiva kuulla teidän kokemuksia ja tietenkin kaikkien muidenkin, ton allergia jutun suhteen. Lohduttaa tietää että ei ihan yksin taistella tän asian kanssa ja että toivoa vielä on. Oliko teillä tuota syömälakkoilua?

Me vietetään vappua kanssa ihan kotosalla. Jos punkkupullon hommais, ja lasillisen maistais niin näkis että onko sillä vaikutusta Milon allergioille.

Täytyy taas alkaa syöttöhommiin. Hyvää vkloppua kaikille!

Hermione ja Milo

[color=#8B008B]Me ostettiin Jekovit:iä siinä toivossa ettei aiheuttais pahasti enää mahanpuruja. Ja jos ei helpota tässä vkonlopun aikana niin ehkä sitten voitaisiin noita cuplatoneja kokeilla.. Täytyy sitkeesti vaan yrittää luopua siitä rintakumista aina välillä. Pari imetystä kättärillä kyllä onnistui ihan ilmankin, mutta se aloitus oli yhtä tuskaa kun toinen huutaa ja huutaa.. Toivossa on hyvä elää! :)

Unohdin toivottaa aikaisemmin aurinkoista viikonloppua kaikille!!! :)

Mammis[/color]

Tänää ollaan puuhattu vaikka mitä! Ja kotikin on kerrankin about järjestyksessä kaikkien touhujen jälkeen, jee jee. Pitäis alkaa laittaa quulle kanaruokaa, mut pakko tietty lukaista eka tärkeimmät enskakuulumiset. :)

Ostin quulle saippuakuplia ja hienon sinisen Muumi-vappupallon. Siinä on paino narun päässä, niin se pysyy lattian lähellä. Poitsu sitten vetelee siitä narusta ja tönii palloa minkä kerkiää. :) Tosi iso ilo tosta pienestä pallosta, vaikka mietin, että ymmärtääkö se siitä vielä mitään.

Leenaliinu ja muut tuoreet enskaäidit, mä en ainakaan antanut uudestaan cuplatonta, jos syöttö välissä katkesi vähäksi aikaa ja sitten annoinkin uudestaan maitoa. Varmaan parin tunnin välein annoin cuplatonta ja imetin. Yöllä annoin myös cuplatonta varmuuden vuoksi, kun just iltaisin quu oli kaikista eniten ärripurri ja mahavaivainen. Relatippojakin me annettiin just noiden masuvaivojen vuoksi. Me ei edes kokeiltu Devitolia, mutta Jekovitista ei tullut meidän pojalle ainakaan enempää masuvaivoja. Ja Jekovitissa on vielä sekin hyvä puoli, että sitä pulloa ei tartte säilyttää jääkaapissa. Lopetin cuplatonin ja relatipat hiljalleen 4kk iässä.

Seuraa varmaankin tyhmä kysymys: missä vaiheessa iltaa te harjaatte vauvan hampaat? Ennen iltamaitoa vai sen jälkeen? Kun quu niin ihanasti rentoutuu siinä iltamaitoa juodessaan, niin ei sitä jotenkin raaskis enää sen jälkeen viedä minnekään kylppäriin harjaamaan hampaita! Se on kyllä aina vielä hereillä, mutta ihan lötkö ja rento, kun se kannetaan sänkyyn. No, sitten saattaa alkaa kyllä aikamoinen seisoskelurumba, mutta joka tapauksessa...

Hassua, miten paljon uutta " ohjelmaa" meidän päiviin on tullut viime aikoina. On konttausta, kiipeilyä, keinumista, pottailua, sormiruokien syömisharjoituksia, hampaiden harjausta... Siis toi syöminenkin vie nykyään tosi paljon kauemmin, kun siinä on se itse syömisen aspekti mukana. :) Erilaiset ruoat on selvästi quun mielestä ihmeellisiä. Esim. se, että porkkanaraaste onkin viileetä eikä lämmintä, on sen mielestä ihan outo juttu! Ja vaipan vaihtoon saa myös varata aikaa, kun olis hyvä viipyä siinä potallakin aina hetki. Ihan uudelleen saa miettiä aikataulut, jos yrittää ehtiä jonnekin, kun quu ei olekaan enää sellainen lötkö pötkö, jota voi pyöritellä miten vaan, vaihtaa vaipat suitsait sukkelaan ja pakata ukon kyytiin. Nyt sillä on ihan oma tahto ja kaikki maailman asiat on niin mielenkiintoisia, että niitä pitää jäädä aina tuumailemaan ja tutkimaan. :)

Jeps, sitä ruokaa piti laittaa. Huomiseen!

-Q- ja pesue

milli oli ollut ahkerana ja tehnyt päiväkirjaa. Minäkin olen sitä meinannut jo niin monta kertaa tehdä, mutta ei vain ole saanut aikaiseksi :) Aksukin huomenna jo 1 vuotta, hui!!!!

Toivottavasti NapNapin tytölle ei nyt tule vielä vatsatautikin korvatulehduksen lisäksi!!

Mammiksen tytölläkin ollut vatsapuruja. Oletko kokeillut jo Rela-tippoja/distlafylia/cuplatonia? Meillä oli suuri apu cuplatoneista ilmavaivoihin..

Vai on meidän tuoreilla mammoilla kova hinku jo urheilemaan, ainakin Mammiksella, Leeniksellä ja Kesiksellä? Minä aloin 3viikkoa synnytyksestä käymään sauvakävelemässä ja vaunuilemassa (sitä ennen oli vielä tooosi heikko olo). 2kk synnytyksestä kävin jo ekalla juoksulenkillä ja lenttisreeneissä, 3kk synnytyksestä liikuin ihan kuten ennenkin ja aloitettiin myös äiti-vauvajumppa. Yksilöllistähän tuo on, mutta jos tuntuu että ne kuuluisat lantionpohjan lihakset on kunnossa, niin ei muutakuin pikkuhiljaa liikkeelle!

Kuulosti muuten hurjalta, että Emmin pitäisi nukkua yöt jo ilman syömisiä. Mulle ei ainakaan ole moisesta neuvolassa edes vihjailtu? Nykyään Ida siis herää klo 7 aikaan syömään ja jatkaa uniaan klo 9-10 asti.

Vai on Karssulin Ainolle alkanut tulla eroahdistusta. Iitu ei tuu varmaan ikinä huomaamaan, kun minä häivyn ovesta ulos ;) Tai ei ainakaan reagoi siihen mitenkään... Meilläkään ei Ida kyllä millään meinaa enää nukahtaa vaunuihin, koko ajan punkeaa ylös sieltä (kerroinko jo eilen :D ei pysty muistamaan).

Tänäänkin käytiin aamupäivälenkillä ja nyt neiti simahti omaan sänkyynsä lounaan jälkeen. Eilen kyllä mietin että olisiko pitänyt kuitenkin laittaa neiti ulos nukkumaan, kun ei nuo päikkärit sisällä ole kauhean pitkiä. Mutta pari tuntia neiti veti unta palloon ja se riitti hyvin kun alkuillasta nukuttiin vielä puolen tunnin päikkärit...

Tosiaan samalla kun käytiin kärryttelemässä, eksyin sitten parturiin ja sain vihosta ja viimein varattua ajan!! Marraskuussa olen viimeksi käynyt ja pari kuukautta yrittänyt muistaa varata aikaa :)

Koskas muuten Osse palailee lomilta?

Siis ei oo todellista, Ida nukkui hurjat 20 minsaa :) Täytyy mennä...

MiaMik ja Ida 6kk3vko

Eli ainakin toistaiseksi terveitä... tyttö pääsi siis päiväkodin vappunaamiaisiin!

Ankka: Joo, meidän tyttö on päiväkodissa, ja on oikestaan koko sen ajan ollut flunssassa. Ja käsittääkseni korvatulehdus on flunssan jälkitauti. Eli nyt on ollut jo kolme tulehdusta. Nyt sillä päiväkodissa on kuulemma vatsatautia liikkeellä! Ei jaksais enää...

Lääkäri sanoi, että jos vielä korvat tulehtuu, niin sitten korvalääkärille. Mitähän ne meinaa, putket korviin, vai?

Lukaisin nopsaan eilisen pinon läpi, mutta en nyt muista mitään mitä piti kommentoida...

Lähdetään huomenna mökille, ostin tytölle eilen ämpärin ja lapioita ja haravan, pääsee mökillä vähän maata kuopsuttelemaan=)

Hyvää viikonloppua kaikille!

NapNap + tyttö 1v1kk

Näin sitä puolenpäivän aikaan pääsee itsekin syömään aamupalaa!

Tänään siippa rimputtaa kirjjoherranvirastoon noiden ristiäisten tiimoilta. Ollaan saatu mummoilta pahoja katseita kun ei olla hommaa aiemmin hoidettu. Itseltä tulee nyt kummiksi vain yksi kaveri. Olin ajatellut myös yhtä toista kaveripariskuntaa, mutta selvisikin että he ovat vastikään eronneet kirkosta. Mietin vielä, josko pyytäisi toista kaveripariskuntaa, olen heidän häissä kesällä kaasona, mutta heillä on tosissaan jo kaksi alta puolitoistavuotiasta kummilasta. Ja jos ajattelen asiaa omalle kohdalle, niin eipä tuollainen kamala ¿kummilapsisuma¿ ole sekään kiva juttu, he kun kuitenkin suostuisivat tulemaan kummeiksi. Nyt sitten pitäisi keksiä nimi enää :D Mulla olisi nyt ykkösehdokkaana Pieta, mutta mies ei suostu siihen ollenkaan, on kuulemma liian lähellä Pietaria, höh ja pöh!

[color=purple] Pikku-Millin [/color] Akselilla on huomenna ensimmäiset synttärit! Kovasti onnea! Ihan fiksu idea tuo pinojen selailu. Itseä vähän harmittaa kun ei tullut pidettyä raskausaikana minkäänlaista päiväkirjaa, olisihan vauvan ollut ihan mukava lukea moista isona. Ja tuonne odottajien enskapinoonkin aloin kirjoittelemaan vasta lähempänä rv 30.

[color=purple] Ope [/color] oli päässyt kampaajalle :) Voi että, olipa kurjat kokemukset jäänyt lääkärireissulta! Toivotaan nyt tuon apteekin korvikkeen uppoavan Ainolle. Ja tuosta vapusta kyselit. Meillä muksu on vielä niin pieni, ettei tajua yhtään mitä ympärillä tapahtuu (vaikka muuten onkin superälykäs kolmeviikkoinen ;D) Eli ilmapallot sun muut on vielä turhia kapineita. Me taidetaan päivystää ihan vaan kotosalla grillaillen. Toki itse vappupäivänä olisi ihan mukava jos saisi tuon siipan messiin vähän kaupungin tapahtumia tutkailemaan vaunulenkin muodossa. Mä muuten voisin ilmoittaa oman siipan mukaan tuohon ¿maailman epäromanttisin mies¿-kisaan. Olen aiemminkin kitissyt, mutta meidän eka hääpäivä pari kuukautta takaperin meni ihan lahjoitta miehen puolelta, itse kun olin viikkokaupalla funtsinut just passelia lahjaa siipalle. Joku hetki takaperin sanoin, että saa kyllä hommata mulle äitienpäivälahjan korvaukseksi kaikesta lahjojen puutteesta, mutta veikkaan että saattaa jäädä saamatte, ellen ala asiasta huomauttelemaan päivittäin. Ja siihen en kuitenkaan aikonut alkaa...

[color=purple] Leenis [/color] oli heittänyt tiukkoja kysymyksiä. Mä olen autuaan tietämätön kaikista vastauksista. Tuohon rytmiin kyllä voisin sen verta laittaa, että itse en ainakaan koita pakottaa muksua minkäänlaiseen rytmiin, eli ihan neititahtisesti toistaiseksi mennään. Tosin hän on kyllä omaksunut jonninmoista rytmiä. Eli aamusta herätään seiskan maissa ja äkistään puolillepäiville (ehkä koisii välillä kymmenisen minuuttia). Sitten kun puoleltapäivin alkaneilta päikkäreiltä heräötään ja ollaan syöty niin lähdetään vaunulenkille ulkoiluttamaan koiraa. Lähtö voi sijoittua kyllä ihan mihin tahansa aikaan yhden ja neljän välille. Aamupäivällä ei ole mitään asiaa pihalle, sillä neiti pitää huolen siitä etten saa edes vaihdettua yöpaitaa pois ennen kun hän alkaa oikeasti nukkumaan. Allekirjoitan myös tuon mitään ei ehdi tehdä ¿jutun. Ennen muksua mä kun niin kuvittelin, että laitan siipalle aina mitä monimutkaisempia ruokia illaksi. Juupajuu...

Aha, meillä herättiin, johan sitä toinen koisi puoli tuntia...

Coltsfoot ja Muksu 3 vko ja risat

[color=green]Hih hih hii... Voi kuulkaa, oon mä hidas... :) Arttu nukku silloin sen parin tunnin aikana, kun makkarin siivosin... Mutta vertaan hitauttani tohon mieheeni, joka meillä yleensä siivoaa - se ois tossa ajassa puunannu jo KOKO kämpän... Ja se on minusta epäreilua... mies parempi kuin itse... Mutta mä nyt en muutenkaan ole mikään kodinhengetär - en raukka osaa laittaa edes ruokaa, saati leipoa tms. mitä kotiäitien ehkä " kuuluisi" osata... *nyyh* Ehkäpä tässä nyt alkaa oppia :) TOSIN muuten: mies ei kyllä pyyhi pölyjä yms. pientä nyhertämistä, minkä parissa mä kulutan aikaani... Ja arvatkaas, millon oon viimeks edes imuroinu täällä??? Melkein 1,5vkoa sitten... YÄKS!!! (Mies on ollut 2 vkoa työkeikalla, kävi vaan vkonloppuna kotosalla.) Meillä kuitenkin on 2 kissaa ja koira (joka tosin ei oo ollut sinä aikana kotona, vaan miehen siskolla nyt hoidossa). Oli niin kakkasta joka paikassa, että ei paljon haitannu, vaikka ois kengät jalassa kulkenu.....

Mutta nyt me lähdetään Artun kanssa apoteekkiin hakemaan mulle pillereitä... Minä(/me) kun en oikein noiden kondomeiden kanssa jaksa nyhvätä...ja halut on ollu kovat jo suurinpiirtein sairaalasta tulon jälkeen XD Olin vaan niin pelkuri, että päätin suosiolla odottaa seksi-puuhissa sitä jälkitarkastusta, vaikka tiesinkin, että paikat on OK. Ja nyt on tarkastukset ohi, ja mieskin tulee illalla kotiin =D

No niin...nyt meen taas........................ Vähän omanapaista tekstiä, mutta kun on kiirus, ja mä mielummin luen teiän jutut enemmän ajan kanssa ja kommentoin vasta sitten. Joten heipat taas!

Pi-Ki

P.S. Tulipa seksistä mieleeni gallup: Kuinka kauan meni synnytyksen jälkeen, ennen " ekaa kertaa" ??? (Tosi henk.koht. kysymys, joten en loukkaannu, jos ette vastaile!)

Eli Mammikselle: Menee jonkin aikaa (muutama päivä), et vauvan mahaoireet antibiootin jälkeen loppuu. Mulla oli rintatulehdus ja oiskohan D' n mahaoireet kestänyt jonkun 2-3 päivää kuurin loppumisen jälkeen. Maitohappobakteerit on tohon parhaita. Ilmavaivoja taas voi helpottaa Cuplaton tms. Rintakumista pääsette varmaan eroon viimeistää, kun Tiitin suu vähän kasvaa ja saa helpommin otteen rinnasta.

Kävin vakoilemassa tuolla o-puolella, ja huomasin että ekat tuplaenskat oli syntyneet :) Onnea vaan Kanelille (?) ja tervetuloa tännekin puolelle jos satut tämän näkemään!

Kiva kuulla Wc-Ankasta ja Pi-Kistäkin pitkästä aikaa :) Hienon nimen oli Pi-Kin poika saanut!

G: Eka kerta oli jälkitarkastuksesta n. viikon kuluttua, kun olin toipunut kohtutulehduksesta, eli n.7vkoa synnytyksestä muistaakseni.

Amy joutuu lähtemään sittenkin työpaikastaan, voi kurjuus...tsemppiä työnhakuun ja toivotaan että saat vielä unelmapaikan jostain!

Naperolle kovasti onnea hoitoihin! Kiva kuulla että Eetun vointi on kohentunut. Korvatulehdusten diagnosointi etenkin lapsilla on kuulemma aika vaikeaa, toinen lääkäri saattaa sanoa toista kuin toinen. Harmillinen tauti tuokin.

Karssulille kivaa mökkireissua ja hauskaa vappua näin virtuaalisesti, vaikket taida enää linjoilla ollakaan :)

Voi Hermione, ymmärrän tuntemuksesi täysin.. Onko Milolla ollut muita oireita kuin tuo ettei suostu syömään? (no siinähän sitä jo onkin huolenaihetta:/ ) Toivotaan nyt ettei olisi allergiaa, vaan jotain ohimenevää lakkoilua. Koitahan jaksaa!

Opelle ja Ainolle oli sattunut tosi tympeä lääkäri, harmillista. Milloin Ainolle tehdään maitoaltistus? Ja mites se käytännössä toteutetaan, kotioloissako vain vai?

Täällä on sitten epäromanttinen mies nro 4 ;)

Mammis, me käytettiin rintakumia alusta asti, koska Aleksi ei suostunut myöskään syömään suoraan rinnasta, ei sitten millään, huuto vain seurasi. Mutta 6vkon iässä poika alkoi yhtäkkiä kuin vanha tekijä imuttelemaan suoraan tissistä! Joten älä huoli, kyllä teilläkin se vielä hokataan joku päivä!

Q, meillä hampaat harjataan ennen iltamaitoa, olen kylläkin miettinyt samaa kuin sinä, että pitäisikö vasta sen jälkeen. Mutta koska Aleksi kuitenkin syö 3-4 kertaa yössä, niin en ole (vielä) pitänyt niin tärkeänä sitä että hampaat olisi harjattu illalla viimeiseksi. Toki rutiinin kannaltahan se voisi olla hyvä.

Kakkakysymys. Kuinka usein teidän kiinteitä syövien vauvat kakkaa?

Aleksi on nyt ollut neljä päivää kakkaamatta, mikä tuntuu aika hurjalta, kun kuitenkin on syönyt kiinteitä (kasvis- ja marjasosetta) yht. n.desin päivässä. Silloin kun vielä oli pelkällä imetyksellä, kakkaa tuli n. joka toinen tai joka kolmas päivä. Nyt tuntuu että sitä alkaa jo itseäänkin haittaamaan tuo ummetus. Mitäköhän kannattaisi kokeilla? Vettä se ei huoli ei sitten millään (maistuu pahalta). Luumusosetta annoin nyt illalla kokeeksi pari lusikallista, saa nähdä auttaako.

Aleksi tekee taas hampaitaan oikein pitkän kaavan mukaan. Nuo molemmat ylähampaat on olleet ihan puhkeamaisillaan jo monta päivää. Toisesta vasta tuntuu pieni piikki olevan puhjennut.

Aleksin päikkäreille meno on muuttunut ihan kauheaksi huudoksi. Ei suostu millään nukahtamaan ilman kovaa karjumista, eikä oikeastaan nukahda muualle kuin liikkuviin vaunuihin ulos, ja sielläkin pitää parikertaa itkeä ennen kuin uni tulee. On kuitenkin aina tosi väsynyt kun laitan nukkumaan. Ennen nukahtanut melko helposti sisällekin pelkällä silittelyllä tutin ja rätin kanssa.

Mitä veikkaatte syyksi nukahtamishuutoihin, tässä vaihtoehdot:

a) puhkeamaisillaan olevat hampaat

b) uusi kääntymistaito

c) ikään liittyvä vaihe (maailma kiinnostaa liikaa, ei malta nukahtaa tms)

d) joku muu syy

Jaahas, jospa sitä itsekin jo menisi unten maille, jotta jaksaa yöllä taas toimia maitobaarina.

Viipero & Aleksi 5kk 3vkoa

Joskos sais taas kirjoitettuu, kun Eetukka nukkuu¿ Saa nähä kuin kauan nukkuu, eilen veteli unta kalloon melki neljä tuntii... Joten tänään ei varmaan nuku kauaa. On se vaan ihanaa taas kun on poika entisensä! Meillä kun oli täällä sellainen kiukkupussi vähän aikaa, mutta kyllähän sen ymmärtää ettei kipeenä oikein mikään huvita! Eihän sitä itekään jaksa, niin miksi sitten pienen tarvisi!

Mulla alkaa tänään piikitykset... Vähänkö jännittää... No, ens ke pääsen sitten ultraan ja katotaan mitä on lääke saanu aikaiseksi, vai onko mitään!!!

Ja te ootte kyllä aivan ihanaa porukkaa kun jaksatte tsempata ja pitää peukkuja!!! Kiitos!!!

Noista Eetun korvista vielä... Mehän käytiin sillon pari viikkoo sitten jälkitarkastuksessa, ja lääkäri (yksityinen ja TOSI hyvä!) näki että ovat vähän punaiset, mutta hänen mielestään EI tarvinnut lääkkettä ja mä oon kyl sitä mieltä että tää tulehdus mitä Eetu nyt kärsii, oli jo tuollon... Koska nyt tosissaan oli jo mätää siellä... Hmmm...

Oltiin koirien ja Eetun kanssa lenkillä aamusta, ja vähänkö Eetu oli polleena kun laitoin sille arskat (babybanz) päähän!

Amy! Mä kyllä vakaasti uskon että sua on oottamassa jossain vielä parempi paikka!!! Oot sä niin hyvä tyyppi!!! Ja nythän saat sitten viettää enemmään aikaa Emmin kanssa eikä tartte ¿rynnätä¿ töihin, vai mitä? Ja viettäkäähän hyvät tuparit, kyllä Emmi pärjää mummun kanssa!

Q, sitä olin vaan sanomassa että tosiaan niitä ruokaessuja/paitoja löytyy Prismoista yms. Mutta oot jo löytänyt, hyvä homma! Ja kyllä se miniquu voi hyvin! Aivan varmasti!!! Ja pottailusta... Meillä ei vieläkään Eetu oikein tykkää potasta, vaikka yritän sitä päivittäin siinä istuttaa... Ei meilläkään sinne oo vielä mitään saatu aikaiseksi, äiti saa vaan hyvät naurut... Ehkä sit joskus... Taitaa miniquu olla tyttö...

Miamik! Mäkin voisin ottaa sen päähieronnan ;-)

Pi-Ki kyllä meillä on toinen haaveissa/toiveissa! Ja siihen tosiaan aloitan tänään ne hormoonipistokset! Ja ihanan nimen oli Arttu saanut! Hienostihan sä oot saanut siivottuu!

Hermionen Milo siellä on allergiaepäilyn kohteena, höh! Toivottavasti saatte pian tulokset ja tiedon, ja Milo alkaa saamaan sopivaa ravintoa! Me oltiin eilen vaavinkaisissa, ja siellä yhellä lapsella on TODELLA paha allergia, ei saa syödä kuin kesäkurpitsaa ja mustikkaa! Ja ikää noin 10kk.

Bejbi, me hommattiin marraskuussa Eetulle istuin, ei mahtunut enää (vaikka kirppu onkin) kaukaloon, ja Eetullahan ei ollut painoa kuin noin 8kg (istuin 9kg-), mutta tuo ikä kyllä oli saavutettu (6kk). Ja meillä Britax Two Way Elite.

Jennin ja Dn yöt ei vaan millään tunnu paranevan! Onneksi miehesi nousee Dn kanssa ylös, jotta saat nukuttuu vähän pidempään!

Ja koskas siitä Karssulin Ainosta on tullut noin iso tyttö!!! Mä luin sun viestiä ja muistelin että Ainon perässä lukee 4-5kk mutta että 7!!! hui! Hauskaa mökkeilyä!

Napnap, meille niitä putkia jo suositeltiin... Ja täähän on vasta ekaa taikka tokaa tulehdusta... En ainakaan vielä lämmennyt ajatukselle...

AKSULLE OIKEIN ISOT SYNTTÄRI ONNITTELUT !!! Ja hienon homman olit tehnyt, kun olit jaksanut kaivaa esille tekstejä... Mä tein samalla lailla, mutta en sitten jostain syystä oo saanut niitä vielä mitenkään kasattuu, ja raskausajalta mulla ei oo minkäännäköstä dokumenttii/päiväkirjaa, kun en tajunnut sillon ottaa ylös, ja enää ei niitä saa... Kun mä vaan jotenkin aattelin sillon raskaana ollessa, että ei me mitään vauvaa kuitenkaan saada tai et siis menetetään se tai jotain...

Joo, mutta tulipas taas tekstii.. huh! Tuskin kukaan kerkee tätä lukeenkaan... Mut äskön mies tuli kotiin (piti tulla vasta kahen jälkeen) ja meen hetkeks juttelemaan sen kanssa, ja sit pitäiski lähtee ostoksille (ruokaa...)

napero ja Eetu-touhutaaperoinen 1v2,5kk

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat