Vierailija

Kommentit (23)

Esikoisen kanssa olin todella vaativa, ei tullut kuuloonkaan, että 3-4-vuotiasta auttaisin pukemisessa tai syömisessä. Voi että nyt kaduttaa, kun ajattelen, miten pieni hän oikeasti oli. Toinen saa olla rauhassa pieni, omatoimisuuteen toki kannustetaan, mutta hellitään ja lellitään myös välillä. En varmasti joudu koululaista sitten enää pukemaan tai syöttämään, vaikka nyt kolmevuotiasta auttelenkin. Hoidossa pukee itse. Ei kolmevuotiaan OIKEASTI tarvitse olla vielä iso ja reipas, ei tosin vauvakaan :)

Hermostuuko lapsi kun ette lähdekkään ulos?

Itse tekisin niin, että jättäisin lapsen sisään ja sanoisin meneväni sitten itsekseni ulos. Ja jäisin odottelemaan oven ulkopuolelle tapahtuuko mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaan ei kyllä enää varsinaisesti puettu, eli lapsi joutui kyllä ihan itse vetämään housut/haalarin päälle ja laittamaan pipon päähän. Ei se ole sadismia. Tosin ihmettelen vähän auktoriteetin puutetta jos lasta ei saada pukemaan vaan täytyy kököttää sisällä. Meillä lapselle tulee kiire viimeistään siinä vaiheessa kun muut lähtevät ovesta pihalle...

Ja kyllä terve lapsi haluaa tehdä paljon itse ja olla " iso" , vaikka tietääkin että apua saa tarvittaessa. Ei se auktoriteetin korostaminen ja vaatiminen aina ole oikea tie.

Lasten tarvitsee saada olla pieniä ja vanhemmista riippuvaisiakin. Meillä poika ainakin tietää että hoidossa puetaan itse, mutta kotona saa halutessaan apua.

Alle kouluikäinen ottaa hylkäämisen uhan tosissaan. Siksi ei saisi koskaan sanoa, että äiti menee sitten yksin ulos, jää sinä tänne, hei hei...

Vierailija:

Lainaus:

Itse tekisin niin, että jättäisin lapsen sisään ja sanoisin meneväni sitten itsekseni ulos. Ja jäisin odottelemaan oven ulkopuolelle tapahtuuko mitään.

Jos on, vähänkin, niin sanot niille päiväkodissa, että juu juu, me harjoitellaan kotona ja lapsi oppii vähitellen, mutta et halua tehdä tästä hänelle mitään isoa ongelmaa. Se on sun lapsi eikä sitä ole tarkoitus kouluttaa kuin koiraa päiväkodin käskyjen mukaan.

19

hankalissa paikoissa parempi metodi? Älä nyt päiväkodin sanomisten takia lasta pakota sisällä istumaan: te olette päiväkodin asiakkaita eikä päin vastoin!

Minun esikoiseni ei ole koskaan ollut kiinnostunut pukemisesta, ja 3v-neuvolassa saimmekin noottia aiheesta. En ottanut paineita, ja nyt 3,5-vuotiaana on pukeminen alkanut kiinnostaa ja on oppinut asian, ihan pakottamatta. Ennen ei osannut pukea kuin housut, nyt menee kaikki vaatteet. Ulkovaatteetkin haluaa pukea aina itse. Toki autetaan vielä välillä jos näen että tyttö on väsynyt, mutta lapsen oman kiinnostuksen odottelu kannatti kyllä.

Tuskin ne päiväkodissa kuitenkaan tarkoitti,

että istut siellä sisällä kunnes lapsi suostuu itse pukemaan. Eiköhän idea ole ollut, että et automaattisesti pue vaan kannustat lasta selviämään itse. Aloita vaikka niin, että laitat housuja alkuun ja sanot, että vedäs itse loppuun. Sama juttu takin kanssa. Kengät avaat valmiiksi ja asetat eteen ja käsket lapsen sujauttaa ne jalkaan. Sitten sinä viimeistelet: laitat vetoketjut ja renksut ja autat käsineissä. Lopuksi kehut ja kerrot, miten ihanaa on kun lapsi jo osaa itsekin pukea. Pikku hiljaa vähennät sitä sun osuutta, mutta autat heti, jos jokin tuntuu lapsesta vaikealta. Ja kehut jokaista uutta juttua.

Jos lapsi olisi kotihoidossa, voisi hänet ihan hyvin vielä pukea kokonaankin ja opetella asian vaikka vasta vuoden päästä. Mutta päiväkodissa ymmärrettävästi ei ole aikaa pukea näitä ¿isoja¿ ja siksi teidänkin pitäisi sitä jo vähän opetella.

Meillä nelivuotiaskin saa joskus äitin pukemaan kun ei kuulemma mitenkään nyt itse jaksa ja vaikeissa kohdissa pyytää apua aina. 6-vuotias sen sijaan on jo niin iso ettei enää koskaan pukemisessa apua pyydä.

t.2

On hyvä kannustaa ja opettaa lasta omatoimisuuteen, mutta meidän aikuisten on otettava kasvatuksesta vastuu ja pysyttävä aikuisina. Jos lapsi ei itse pue, niin ei ole vanhemmalta oikein antaa lapsen olla sisällä (mota päivää!!). Ulkona käyminen kuuluu JOKA PÄIVÄISEEN toimintaan.

Emmehän me anna lapsemme korvata ateriaansakaan esim. karkilla, emmehän?!

Pysytään aikuisena!

Tosin kyllä se osaa pukea, mutta joskus nopeutan kun tuntuu että tää poika just on hitaimmasta päästä.

Kyllä mä 3-vuotiastakin vielä auttelen.

ei 3-veeltä voi vaatia vielä täydellistä pukemista. Tottakai sitä pitää auttaa. ei tietenkään niin että pukis jokaisen vaatteen sen päälle mutta ainakin olis vieressä ja kannustais välillä.

T:4:n alle kouluikäisen äiti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat