Vierailija

haluavat olla " yksi jengissä" ja " in" , onko teillä siihen ylipäätänsä varaa? Tai meinaatteko te kieltää heiltä lähes kaiken ja elää " ihanaa perheelämää tekemällä yhdessä asioita" ? Sillä eihän se toimi niin käytännössä, vaan heille on yleensä aivan sama jos te meinaatte pelata korttia yhdessä perjantaiillalla jos on diskot kaupungissa. Jotenkin tuntuu että moni ei ajattele tätä silloin kun haluavat vauvan, mutta vuodet menee nopsaa ja se on vasta 10-12 vuoden iässä lapsiin uppoaa RAHAA. Kannattaa ajatella myös sitä. Vai?

Sivut

Kommentit (43)

vain yksi) lastani kulutuspaineen orjaksi. Tosiasia kuitenkin on, että niihin kultaisen keskitien lapsiinkin kuluu sitä enemmän rahaa, mitä isompia he ovat. Meillä poika aloittaa syksyllä koulun, ja nyt jo muistelen haikaillen, miten vähän rahaa taaperoon meni...Mikä tahansa harrastus maksaa n. 5 euroa kerta (futikset, uimakoulut, tanssitunnit kaikki), ja jos lapsi käy kaksikin kertaa viikossa treeneissä, se on jo neljä kymppiä kuussa pelkkiin tuntimaksuihin, siihen sitten kaikki harrastusvälineet päälle! Ja jos lapsi tosissaan haluaa jotain harrastaa, ja käy päivittäin treeneissä, on se ihan tolkuton raha, mitä esim. johonkin urheiluharrastukseen saa palamaan. Ja tämä on kai kuitenkin sitä suotavaa ja tervettä ajankäyttöä teiniltä...

Sitten tosiaan kaikki muu " ihan normaali" , känny, kuukausiraha, vaatteet (ei tarvitse olla kaikki jotain merkkivaatteita, mutta enää ei saa kirpparilta bodyjä 50 sentillä niin kuin vauvalle) ja teinit kuitenkin kasvavat niin, että farkun lahkeet jää lyhyiksi puolessa vuodessa.

Eräs ystäväni, jolla on kaksi alle 2-vuotiasta lasta, katsoi juuri joulun alla lelukuvastoa, josta olin ympyröinyt lapselle ostettavat lahjat, ja parahti lelujen hintoja. Hän kun oli tottunut siihen, että parilla kympillä saa jo vaikka minkämoisen virike-härvelin taaperolle. Miettikää, mitä maksaa videopelit ym. isojen " lelut" . Leffassa käynti maksaa kympin kerta jne.

Vaikka kuinka haluaisi vastustaa kulutuspainetta, ei se ihan halvaksi tule se lapsen koulu- ja teini-ikä JOS ei sitten tosiaan halua kasvattaa sitä luokan ainoaa lasta, jolla ei koskaan ole mitään samaa kuin muilla, ja joka ei koskaan pääse illalla sinne, minne muut, eikä saa harrastaa sitä mistä on kiinnostunut.

Enkä nyt uskokaan, että kukaan ajattelisi, että ei nyt sitten tehdä sitä kolmatta lasta, kun ne kymmenen vuoden päästä tulee niin kalliiksi, mutta uskon kyllä, että aika harva ylipäätään tulee siinä vauvojen teko vaiheessa ajatelleeksi asiaa.

Luulen, että aika harva vauvan/taaperon vanhempi edes ajattelee sitä aikaa kun lapset ovat isoja. Minulla ainakin on pari kaveria, jotka ovat nyt kolmekymppisiä, yhden vauvan ja yhden taaperon äitejä, ja haaveilevat siitä kolmannesta,joka tehtäisiin " samaan syssyyn" . Elämä ja puheet pyörivät pelkästään vauvojen ja kotona olon ym. ympärillä. He elävät sitä ihanaa, kamalaa pikkulapsiarkea, joka pyörii lasten " huollon" ja vauvantuoksun ympärillä, eivätkä he todellakaan näytä suunnittelevan tai hahmottavan elämäänsä isojen lasten vanhempina. Jo ne asiat, joihin minä olen nyt eskarilaisen kanssa törmännyt (kaverisuhteet, harrastukset, pikku ihastukset, viikkorahan aloittamisen miettiminen jne.) ovat heille ihan vieraita...

...sain katon, ruuan ja perusvaatteet ynnä lukion koulukirjat, mutta leffa- ja discoliput, harrastusvälineet, meikit, kampaajat yms. makselin pienistä tienesteistäni (hoidin lapsia, toimin kauppa-apulaisena, poimin mansikoita yms.)

Suosittelen! Siinä mukavasti pääsi jyvälle siitä paljonko kaikki maksaa. Opin priorisoimaan ja sietämään pettymyksiä. Opin säästämään, pitkäjänteisyyttäkin taisi tulla roppakaupalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kotona asuva ei saa edes opintotukea!

Et silleen. Opiskelijaalennuksia saa matkoista

Kaikki teinit ei harrasta diskoja. Meidän teini käy heavy-yhtyeitten keikoilla. Sai mm. Metallican lipun synttärilahjaksi!

Vierailija:

Lainaus:

Luulen, että aika harva vauvan/taaperon vanhempi edes ajattelee sitä aikaa kun lapset ovat isoja.

Kyllähän nyt jokainen pikkuisenkin aivon murusia omaava tajuaa, että ne lapset kasvaa.

Ja kyllä mulla sekä miehelläni on harrastuksia, ja niidenkin hinnat tiedetään. Saman ne maksaa lapsillakin, paitsi tietty sitä harrastusvaatetta kuluu paljon enemmän.

Mutta aika lailla nyt kyllä aliarvioit lapsia tekevien ajattelukykyä.

Mikäli sanakaan kirjoituksestasi on totta, olette paitsi keskivertoa huomattavasti monilapsisempi perhe myös tolkuttoman rikkaita...Mikäs siinä sitten lasten kulutusta miettiessä, jos kerran rahaa pursuaa ovista ja ikkunoista.

Vierailija:

Lainaus:

Mikäli sanakaan kirjoituksestasi on totta, olette paitsi keskivertoa huomattavasti monilapsisempi perhe myös tolkuttoman rikkaita...Mikäs siinä sitten lasten kulutusta miettiessä, jos kerran rahaa pursuaa ovista ja ikkunoista.

Itse ainakin uskon, että rahamme riittävät ihan hyvin myös teini vuosiin koska

1) minä saan enemmän rahaa (ainakin toivottavasti) kuin kotihoidontuki n. 300 ¿/kk

2) asuntolainamme on maksettu (toivottavasti)

3) taaperomme kasvavat myös varsin kohttuullista vauhtia. Isommat lapset eivät ehkä sotke 4 paitaa päivässä/ riko pihalla housuja jatkuvasti joten tuskin vaatteiden ostokaan tulee olemaan erityinen ongelma

4) menen syksyllä töihin, jolloin lastemme hoitokulut ovat yli 400 ¿/kk. Eiköhän tuollakin rahalla jotain elokuvareissuja pystytä koululaisille sitten kustantamaan.

En siis väitä ettei nuoriin oppoaisi kovasti rahaa, mutta elämäntilanteet vaihtuu muutenkin. Pystyn kyllä kuviuttelemaan että 3 poikaamme kuluttavat jo ruokaa teineinä rahaa aika paljon enemmän kuin nykyään.

10 vuoden kuluttua :). Koti on velaton ja me vanhemmat elämme aika vaatimattomasti (ei käydä ravintoloissa, eikä osteta alkoholia tai tupakkaa eikä ostella itsellemme kalliita vaatteita) joten uskoisin rahaa riittävän lasten harrastuksiin, vaatteisiin yms. tarpeisiin. Kyllähän silloinkin on varmaan huutonetti olemassa :).

Varsinkin pk-seudulla ne kulutuspaineet ovat tosiasia, eikä MIKÄÄN ole kovin halpaa. Teinin kulutus on kieltämättä ihan eri luokkaa kuin taaperon, ja olishan sitä hyvä ajatella jo etukäteen (esim. tekemällä jotain sijoituksia ja säästämällä lasten pikkulapsi-aikana).

Minun ystäväpiirissäni nämä kolmea-neljää lasta suunnittelevat ovat ihan ok-palkkaisia, mutta eivät todellakaan 11. kaltaisia kroisoksia. Isompi perhe vaatii myös isompaa asuntoa (neliöhinnat täällä Helsingissä siinä 3000 euroa/neliö) ja autoa, ja sitten ollaan jokusen vuoden päästä neljän varhaisteinin kanssa isot lainat niskassa...

-13

ja siihen ne jäävätkin. Mutta minulla on kyllä sellainen mielikuva, että ne vaativimmat teinit eivät yleensä tule suurilapsisista perheistä. Isossa laumassa on opittu jakamaan, odottamaan (niin vuoroaan kuin jonkin tavaran hankkimistakin) ja arvostamaan muutakin kuin materiaa. Harva suurperheen lapsi vaihtaisi sisaruksensa viimeisimpiin teinivillityksiin - siis edes silloin teini-ikäisinä.

Uskon, että lapsemme voivat saada ystäviä, joille merkkivaatteet eivät ole kaikki kaikessa. Eikä niihin diskoihin ole pakko päästä joka viikko, sillä myös koulu ja harrastukset ovat tärkeitä.

Sehän ei ole kuin pari hassua vuotta ja teinisi onkin jo nuori aikuinen joka muuttaa pois kotoa elämään omaa elämäänsä.

Onhan tässä muutama vuosi aikaa säästää niiden talouden romahduttavien teinivuosien varalle.

suhtautuu huonommin koulunkäyntiin, on kyynisempi työnteon suhteen ja tottuu liian hyvään elintasoon.

En ajatellut, että 10-12v vielä käy joka pe diskossa ;-)

Vierailija:

Lainaus:

Mietin tässä että mitä eroa loppuviimeksi on sillä että opettaa parille lapselle ettei kaikkea voi saada

tai usemmalle?

Vierailija:

Lainaus:

Eikö ketään aio patistaa nuoriaan töihin???

Meillä arvostetaan sitä, että kouluhommat tehdään. Jos vanhemmat eivät anna sille aikaa, eivät ne tule tehdyksi. Sen jälkeen tulee kotona auttaminen ja vapaa-aika. Mun mielestä nuorella on vanhemmat vielä sitä varten, että he pitävät nuoresta huolta. Ei nuorella ole kiire palkkatöihin. Työntekoa voi harjoitella kotona, ja kodin ulkopuolelle joutaa töihin myöhemminkin, täysi-ikäisyyden kieppeillä.

Ja ap:lle tiedoksi. Monilapsisessa perheessä kaikki lapset eivät ole samaan aikaan siinä kuluttavassa teini-iässä. Pienemmissä perheissä se vaihe korostuu enemmän.

sitä aikaa varten kun ovat isompia. Meillä on " vapaa-ajan talletuksia" , jonne kertyy kokoajan varallisuutta. Ollaan ihan keskituloisia ja ei ole tarkoitus tulevaisuudessakaan tinkiä kulutuksesta, mutta osataan kuluttaa fiksusti. Emme osta mitään velaksi paitsi, että asuntolainaa on vielä kohtuullisesti jäljellä. Siinä säästää, kun osaa varautua tulevaan ja kun on perinyt älykkyyttä niin, että siitä on riittänyt lapsillekin. Ei niin mitään syytä etteivätkö pärjäisi elämässään! Pahanpäivän varalta olemme ottaneet vakuutuksia. Lapsemme pääsevät ulkomaanmatkoille ja kukin saa harrastaa meidän kustantamanamme jotain itselleen sopivaa. Olen omasta kokemuksestani sitä mieltä, että jo 14-15 vuotias voi kyllä tehdä lisätienestiä kesätöillä ja muutaman tunnin iltatöinäkin/viikko opiskellessaankin. Se on kasvattavaa ja omaa tulevaisuuttanhan siinä rakentavat. Kaikki nuoret eivät viihdy muuten discoissa... On kuitenkin tärkeää, että nuorella on omia hyviä ystäviä ja tavoiteltavaa, mitä haluaa tulevaisuudeltaan. Ja sitten vielä terveyttä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat