Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

uskonut Jumalaan. Kyllä minuakin kiusattiin ja yksin jätettiin lähes koko yläasteen ajan, mutta usko Jumalaan ja siihen että parempoaa on tulossa auttoi selviämään.

Kommentit (13)

Hän ei olisi tehnyt tekoaan, jos olisi ajatetellut, että joutuu tilille siitä. Eikä hän olisi tehnyt tekoaan, jos hänellä olisi ollut toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Surullista mutta totta. Itse tunnen monta hänen kaltaistaan fiksua kiusattua herkkää miestä, jotka ovat seurakunnassa löytäneet yhteisön, joka hyväksyy heikotkin, ja positiivisella tavalla.

Lainaus:

Ehkä siellä ei kiusattu mutta yhteisön ulkopuolelle jäi kuitenkin.

Ja varmasti totta, ainakin joskus. Ihmisiähän me olemme. Mutta uskossa Jumalaan on se hyvä puoli, että siihen voi luottaa, että Jumala aina rakastaa, ei hylkää, eikä sulje ulkopuolelle.

Ehken sitten ole riittävän älykäs, vaikka olen korkeakoulutettu, mutta ei minusta ole mikään pakko uskoa Jumalaan uskoakseni että jollain asioilla on kumminkin jotain väliä. Voimme olla solumöykkyjäkin ja jopa ikäviäkin sellaisia ja silti asioilla voi olla väliä.

Lainaus:

Älykäs ihminen ei vain niin helpolla kykene sellaiseen keskivertoihmisen hälläväliä-asenteeseen. Joko on uskottava, että kaikella on tarkoitus, ja on Jumala, tai sitten helposti asenne kääntyy tietynlaiseen nihilismiin. Eihän millään ole mitään väliä, jos olemme vain solumöykkyjä, ja vielä varsin ikäviä sellaisia.

ratkaisuksi tähän ongelmaan kuitenkaan. Se että ihmistä kiusataan, on omiaan vieraannuttamaan tämän myös jumalasta. Miksi jumala ei auta, vaikka elämä on päivittäistä helvettiä? Ihmistä ei pysty pakottamaan uskomaan, jos usko elämään itseensä on mennyt. Ja helvetillä uhkailu toimii huonosti niille, joitten elämä tuntuu helvetiltä jo muutenkin.

Lisäksi se ajatus, että kaikki ihmiset olisivat tosiuskovia, toisi mukanaan toisenlaisia ongelmia. On erittäin hyvä, että yhteiskunnassa on seassa paljon ateisteja, he pitävät järjen ihmisten päässä ja homman raiteillaan.

Eli paljon fiksumpi keino kuin uskovaisuuden pakkosyöttö on panostaa kiusaamisen lopettamiseen. Ja yleisen pahoinvoinnin, jota voivat aiheuttaa monet muutkin asiat.

mutta olen silti tehnyt uskomattoman typeriä tekoja. Joskus voisin kuvitella, että tiettyinä herkkinä ajankohtina olisin voinut olla johdalteltavissa oikeissa olosuhteissa johonkin vastaavaankin.

Kuitenkin, olen samaa mieltä, että jos olisi uskossa, ei omatunto sallisi tuollaista eikä etenkään itsemurhaa.

että Pekka ei kuollut heti saamaansa luotiin. Uskon, että hän ehti tuona aikana kun oli yhä hengissä, tavata Jumalan ja katua tekoaan....toivon, että' hän on taivaassa.

Älykäs ihminen ei vain niin helpolla kykene sellaiseen keskivertoihmisen hälläväliä-asenteeseen. Joko on uskottava, että kaikella on tarkoitus, ja on Jumala, tai sitten helposti asenne kääntyy tietynlaiseen nihilismiin. Eihän millään ole mitään väliä, jos olemme vain solumöykkyjä, ja vielä varsin ikäviä sellaisia.

Lainaus:

että Pekka ei kuollut heti saamaansa luotiin. Uskon, että hän ehti tuona aikana kun oli yhä hengissä, tavata Jumalan ja katua tekoaan....toivon, että' hän on taivaassa.

Jeesus on ristillä kantanut hänenkin syntinsä.

Lainaus:

Minä olen aina uskonut Jumalaan, mutta olen silti tehnyt uskomattoman typeriä tekoja.

Pelkkä filosofinen ajatusrakennelma ei estä ketään tekemästä tyhmiä tekoja. Ei siitä ole kauan kun joku pikkuryhmän pastori jäi kiinni lastensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Ruotsissa lahkojohtaja taivutteli nuoren rakastajatterensa surmaamaan vaimonsa. Jos ihmisellä on sisällään sairaita asioita, siinä ei uskonto auta, päinvastoin uskontoa voidaan käyttää tuhon välikappaleena. Vrt. Jonestown ja Waco jne.

Näissä jutuissa on takana aina tunne, tässä tapauksessa viha. Tunnetta ei voi poistaa järjellä eikä filosofialla eikä uskonnolla, pitää siis huolehtia siitä, ettei kenenkään tarvitse elää sellaista elämää jossa noin äärimmäisen tuhoavia tunteita syntyy.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat