Vierailija

ammatinvalinnasta. Itse on todella hyväpalkkaisessa työssä lyhyellä koulutuksella. Sovinsti?

Kommentit (15)

Vaativasta työstä pitäisi saada kunnon palkkaa. Onhan tässä jotain naurettavaa, kun vertaa oikeaa työtä tekevän sairaanhoitajan palkkaa Nokian insinöörien palkkoihin. Siis että siitä surkean koodin nysväämisestä, mitä näihin hölmöihin kapuloihin tehdään, saa vähintään 1,5 kertaa enemmän, vaikka Nokiakin maksaa tunnetusti kitsaasti verrattuna IT-alaan yleensä.

Olen itse IT-alalla ja saan ihan käsittämättömän hyvää palkkaa siihen nähden, ettei tästä työstä oikeasti hyödy kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuka sitten hoitaisi nämä työt? Mehän tarvitsemme näitä ihmisiä ja siksi on oikein, että he saavat järkevän palkan työstään.

Toisaalta, ehkä ap:n mies on oikeassa siinä, että jos useampi tosiaankin hakeutuisi vain hyväpalkkaisiin töihin, niin kysynnän ja tarjonnan laki pakottaisi nostamaan huonopalkkaisten töiden palkkatasoa. Vähän niinkuin sairaanhoitajien tapauksessa näyttää käyvän kun ei niitä kohta enää riitä.

yksilotasolla samaa tyota tekevilla kuuluu olla sama palkka sukupuolesta riippumatta (olettaen tietysti samanlaisen suoriutumisen ja kokemuksen)

Taas jos katsoo tilastoja, niin naisilla kuuluukin olla 2-3v kokemusta vastaavan maaran verran huonompi palkka.

Miksi? Keskimaarin 1.8 lasta per perhe, keskimaarin poissa toista 1.5v per lapsi, n. 3v vahemman kokemusta. Ei aitiysloman tai hoitovapaan aikana mitaan kokemusta kerry eika tule meriittikorotuksia, eika kuulukaan tulla.

Ei niille mitään voi, ei ne ymmärrä kun ajattelevat vaan omaa alaansa ja napaansa. Tyypillinen kommentti on juuri tuollainen " olisit vaan lukenut insinööriksi" .

Niin kauan kuin on paljon ihmisiä jotka suostuu tekeen raskaita töitä halvalla, niin ei kai niitä palkkoja kannata nostaa? Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos johonkin hommaan taas on vaikea löytää tekijää, niin siitähän saa pyytää aika paljon palkkaa ja se maksetaan silmää räpäyttämättä.

Minäkin tunnen nuoria naisia jotka eivät laskelmoi ammatinvalinnassa, vaan opiskelevat jotain todella marginaalista josta tulee oleen vaikea saada edes leipänsä. Olen koittanut sanoa että mieti nyt, mutta he ovat valintansa tehneet. Koska se on niin mielenkiintoista. Minusta silloin voi katsoa vain peiliin siinä vaiheessa kun rahat ei riitä. Varmasti on koitettu puhua järkeä, kuten lapsille aina.

Ei kenelläkään ole edellytyksiä/taipumuksia mille tahansa alalle niin että valitsee sieltä vain sen hyväpalkkaisimman. Esim ihminen, joka on varustettu voimakkaalla hoivavietillä ja hyvällä empatiakyvyllä mutta huonolla matikkapäällä, kannattaako hänen pyrkiä insinööriksi? Vai olsiko kenties joku hoiva-ala sopivampi?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat