Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

10kk:n ikäisellä pojallani on atooppinen ihottuma ja se on pahentunut kaiken aikaa. Minusta tuntuu että hän on allerginen lähes kaikille ruoka-aineille. Mitkä ruoka-aineet aiheuttavat harvoin allergiaoireita? Olen epätoivoinen kun ihoa ei saada kuntoon. Onhan mahdollista että ihottuman syy on muuallakin kuin ruuissa, mutta uskon että hän on allerginen monille ruoka-aineille. Olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksianne tai muuten tiedätte aiheesta. Olen epäillyt myös rypsiöljyn sopimattomuutta. Ilmeisesti rypsiöljylle allergisoituminen on kuitenkin erittäin harvinaista. Onko kokemusta siitä?

Kommentit (4)

on 11 lasta, joista pahasti moniallergisia on pienenä ollut 6 (kuopus edelleen)

Hyvin siedettyjä meillä on ollut peruna (yksi tosin oli tällekin allerginen) kukkakaali, parsakaali, riisi, tattari, hirssi, maissi (tälle kuulema on aika moni allerginen), mustikka, vadelma kuopus ja minä ollaan tälle allergisia), sika, kalkkuna, tuorekurkku.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että jostain löytyy joku, joka on noille kaikille allerginen ja monelle muulle ei.

Ruoka- ja oirepäiväkirjan pitäminen on vaivalloista mutta palkitsevaa. Ensimmäisen allergikon kanssa en päässyt puusta pitkään, ennen kuin aloin kirjata ylös kaiken. Hänellä oli hidas suolioireinen allergia, eli oireet tulivat 2-3 päivän viiveellä.

Itse olen tylysti toteuttanut rankkaa välttämisdieettiä. Eli käytännössä on aloitettu kiinteät uudelleen siinä vaiheessa kun tilanne on mennyt mahdottomaksi. Olen sitä mieltä, että kahden viikon riisipuurokuurista on lapselle vähemmän haittaa kuin jatkuvasta allergisesta reaktiosta.

Eli kannattaa kyseenalaistaa ihan kaikki. Meillä ollaan allergisia mm. riisille, maissille, vadelmalle, mustikalle, bataatille ja kesäkurpitsalle tyypillisten maidon, munan ja soijan ym lisäksi.

Sen sijaan meillä käy peruna, kukkakaali, parsakaali, hirssi, tattari, persikka, päärynä ja banaani. Lihoista poro ja possu (nauta on vielä kysymysmerkillä). Ja mikä ihmeellistä mansikka tuntuu sopivan ainakin hyvin pienistä määristä ei toistaiseksi ole saanut oireita.

Jos lapsi oirehtii herkästi viljoille, soijalle, pavuille ja maissille kannattaa riisikin kyseenalaistaa, koska riisi kuuluu yhtälailla heinien kanssa ristiinreagoiviin. (Lisäksi tuolla listalla on myös melonit). Ja vaikka lapsi ei syökään riisiä niin purkkiruoissa oleva riisitärkkelys saattaa aiheuttaa oireita (meillä tav. riisistä oksennetaan ja riisitärkkelyksestä leviää mahalle atooppinen, kuiva ihottuma.)

Voit kokeila pakastaa ja keittää kaikki ennen kuin annat lapselle niin osa allergeeneista poistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli joskus viikko pari kannattaa mennä niukallakin ruokavaliolla, että lapsen iho saadaan kuntoon tai suolioireet loppumaan. Ruoka- ja oirepäiväkirja on tärkeä väline tässä hommassa ja myös minä suosittelen sitä. Ja ylipäätään systemaattisuus: eli lapsi niukalle ruokavaliolle, oireet hoidetaan pois ja sitten aletaan yksitellen kokeilla ruokia. Ja jos tulee oireita, lopetetaan kyseinen ruoka-aine ja hoidetaan taas iho kuntoon ennen seuraavaa kokeilua. Hidasta on, mutta yleensä kannattaa!

Itse jättäisin aina ensimmäisenä pois maidon. Jos imetät, myös sinun pitäisi olla ilman maitoa ja jos lapsesi on korvikkeella, pitäisi mennä lastenlääkärin/allergologin vastaanotolle ja pyytää resepti esim. Almiron Peptiin. Seuraavaksi jättäisin pois kananmunan, soijan ja kotimaiset viljat (vehnä, ruis ja ohra) ja juuri tässä järjestyksessä. Näiden lisäksi jättäisin heti pois ns. histamiininvapauttajat esim. mansikka, kaakao (suklaa), munanvalkuainen, tomaatti, ananas, papu, pähkinä, äyriäiset, kala, sitrushedelmät ja alkoholi.

Yhtään turvallista ruoka-ainetta ei valitettavasti ole, mutta usein moniallergisille käyvät esim. bataatti, mustikka ja vadelma (omalleni eivät käy vielä 2-vuotiaanakaan), päärynä (kypsennetty, mutta ei kannata kokeilla siitepölyaikana), poro ja hirvi, ruusunmarja, riisi, tapiokatärkkelys (esim. valmissoseissa), kaura (puhdas!), hirssi (esim. Hollen hirssipuuro), peruna (n. 7 % moniallergisista tosin on allergisia myös perunalle), kesäkurpitsa, kukkakaali jne. Yritä valita jotain turvallista ruokaympyrän kaikista sektoreista, jotta ruokavalio pysyy riittävänä. Ja sitten kalkkilisä on välttämätön, sekä mahdollisesti myös monivitamiinivalmiste.

Suosittelen lämpimästi menemistä ammattitaitoisen ja hyvämaineisen allergologin vastaanotolle! Ja lopuksi TSEMPPIÄ!

Kiitos kommenteista. Niinhän se on että kaikelle voi olla allerginen. Pojallani iho-oireet alkoivat kasvoissa silloin kun aloin antamaan hänelle soseita. Ihottuma paheni, kun lopetin imetyksen ja poika siirtyi korvikkeelle (almiron). Maitoallergia hänellä on todettu jo aiemmin. Almiron on ollut nyt pois ruokavaliosta kuukauden, mutta ihottuma ei sillä parantunutkaan. Tai kasvot tulivat parempaan kuntoon, mutta ihottuma vartalolla paheni. Nyt hän juo riisimaitoa. Poika on siis allergialääkärillä käynyt. Viikon ajan ruokavaliossa on ollut riisi, possu, parsakaali (ihan summassa nuo ruuat hänelle valitsin, koska ajattelin että hän ei ehkä niille olisi allerginen). Lisäksi rypsiöljy vaihdettiin auringonkukkaöljyyn ja muutaman päivän on saanut bataattia ja banaania. Iho on hyvässä kunnossa! Pojalla on vain todella huono ruokahalu ja liha-aterioitakin pitäisi mennä kolme vuorokaudessa (riisimaidossa niin vähän proteiinia). Ehkä nämä allergian aiheuttajat alkavat selvitä..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat