Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Täällä moni oikein kehuskelee sillä, että heillä ei ole mitään tapoja. He ovat vain ihailtavan rehellisiä, kun eivät kommentoi toisten uutta taloa/rakennustyömaata/lasta, koska heistä talo on tylsä tai vääränlainen tai tavanomainen tai jotain muuta. Ja kaverin vauvasta ei tietenkään voi sanoa mitään positiivista, koska lapsi on ruma. Tietenkään ei kannata olla iloinen kaverin puolesta, jos tämä saa uuden työpaikan, koska melkein kaikillahan nyt töitä on. Ja mitä sitten, jos kaverin lapsi kirjoittaa ylioppilaaksi/valmistuu ammattiin, kaikkihan nyt niin tekevät. Häissä ainakaan kannata onnitella, kun puolet avioliitoista päättyy eroon ja rahaa vain kärkkyvät häät järjestämällä.

Oletteko kaikki provoja vai eikö ihmisillä todellakaan ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja tai sosiaalisia taitoja? Tuollainen käytös on vain ja ainoastaan sivistymätöntä ja tökeröä ja puolusteltavissa vain, jos olette autisteja. Se, että on ' rehellinen' ei ole mikään kehuttava seikka, jos se tarkoittaa vain sitä, että ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Sillä ei ole mitään väliä, onko teistä se kaverin talo kiva tai vauva söpö, tai kiinnostaako teitä pätkääkään tai onko se anopilta saatu vaasi kuinka kamala tahansa. Käytöstapoihin kuuluu, että jokaista mielijohdettaan ei tehdä tiettäväksi, vaan kaverien taloja ja vauvoja kehutaan ja saatuja lahjoja ihastellaan. Aina! Opetatteko te lapsillennekin, että aina saa sanoa, mitä sylki suuhun tuo ja ainakaan ei tarvitse ikinä olla kohtelias? Ja sitten ihmetellään, miksi firmat joutuvat palkkaamaan nuorille keskiportaan lupauksilleen käytöskouluttajia ennen kuin heidät voi päästää minkäänlaisiin kontakteihin asiakkaiden kanssa.

Sivut

Kommentit (46)

Olen joskus nähnyt mielestäni mitä mauttomamapia esineitä, mutta niistä voi vaikka sanoa, että onpa harvinainen, mistä olet ostanut. Olen nähnyt omaan makuuni todella kylmiä koteja mutta ne ovat sitten " siistejä" ja " trendikkäitä" .

joiden mielestä on ihan ok sanoa toiselle päin naamaa vaikka " Tukkasi on tosi kamala, se saa sinut näyttämään 10 vuotta vanhemmalta" . Väittävät että he nyt vain ovat rehellisiä, ja kyllä se pitäisi kestää. No, tästä lähin aion olla yhtä rehellinen, ja vastata sitten saman tasoisilla yhtä rehellisillä kommenteilla. Ei järin sivistynyttä minultakaan, mutta ehkä joku noista ääliöistä sitten tajuaisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Katsoin jokin aiak sitten dokkarin, missä käsiteltiin lapsen kehitystä tuon valehtelun kannalta. Pienillä lapsilla on vaihe (joskus 3-vuotiaana) jolloin kuvittelevat että ellei äiti näe jotakin niin hän ei VOI tietää sitä. Lapsi jätettiin yksin huoneeseen missä täytekakku. No, hän siitä vähän maisteli vaikka oli sanottu ettei saa. Äiti tuli ja torui lastaan joka täysin viattomana sanoi, ettei ole syönyt - äiti ei ole ollut huoneessa, ei voi tietää.

Sitten 7 vuoden paikkeille tulee täydellinen totuuden kausi. Äiti sai tädiltä lahjaksi kaamean vaasin, mutta kiitteli silti ja sanoi että onpa nätti. Tyttö rupesi inttämään että sähän inhoat tuollasia, annoit itse juuri pois samanlaisen. Äiti yrittää selviytyä mutta tyttö inttää.

Tämä kauden pitäisi poistua muutaman vuoden sisällä, mutta ilmeisesti suuri osa suomalaisista on sitten tällä tasolla!!

Jos kehun se olkoon sitten rehellistä ja aitoa muuten olen hiljaa. Mitään en niin inhoa kuin mielisteleviä ihmisiä jotka kehuu vaikka mitä ja jo toisen puhuessa tietää, että se vaan löpisee. Jos joku vetää herneen nenään kun en sano mitään, se on sitten sen ongelma, ei mun.

Voi tosiaan käydä kuten yhdelle aiemmalle vastaajalle , että joku vielä tuo lahjaksi sellaisen mitä on varomattomasti mennyt kehumaan muttei oikeesti tykkää yhtään. Selittelepä siinä sitä sitten.

Mieluummin sentään rehellisiä mielipiteitä kuin valheellista voikun on kiva-paskaa. Kiitos.

Jos vaikka joku asunto on omasta mielestä ruma, se voi olla kuitenkin käytännöllinen. Jos se on tyylitön, se voi olla kodikas. Jos se on kalsea, se voi olla " linjakas" tai " ai - teillä on onnistuttu tosi hyvin pitämään tää tyyli läpi huoneiston, meillä on pelkkää sillisalaattia" (vaikka oikeasti ajattelisit, että onpa kolkko kämppä).

Ja jos toinen ylistää vaikka Väyrystä, niin kai siitäkin voi sanoa, että " noh, pitkän linjan poliitikko, kokenut mies" . JOS ei halua sanoa omaa mielipidettään, eikä se aina ole tarpeen.

Kun sen nyt jokainen tietää, että samanlaisilta rääpäleiltä ne vastasyntyneet kaikki näyttävät, mutta niitä vaan kuuluu kehua.

Kehujille tietysti hymyillään nätisti kuten kuuluukin, ja ollaan iloisia, kun keksivät jotain hyvää sanottavaa.

En tajua, minkä haasteen otin itselleni joskus hyysättäväksi ja koulutettavaksi. Sitä se varmasti oli, ei muuta.

Pahinta on, että vaikka olen jotain tapoja saanut perille, ja firma on myös kouluttanut häntä, niin siirtää huonot tavat ja " rehellisyyden" ihannoimista lapsillemmekin. Aina riitaa tulee tästä aiheesta. Tarvitseeko sanoa, että ei ole hirveästi ystäviä miehelläni ja osa vanhoista tuttavistanikin pitää välimatkaa, kun eivät pidä miehestäni/ovat lähes riidoissa.

Vierailija:

Lainaus:

Kun sen nyt jokainen tietää, että samanlaisilta rääpäleiltä ne vastasyntyneet kaikki näyttävät, mutta niitä vaan kuuluu kehua.

Kehujille tietysti hymyillään nätisti kuten kuuluukin, ja ollaan iloisia, kun keksivät jotain hyvää sanottavaa.

Eikä ole tarvinut keksimällä keksiä kaunista/kivaa sanottavaa vaan ihan aidosti kyllä olen ihaillut jokaista! Mun mielestä mikään ei ole suloisempaa kuin pieni vauva.

arvostelee kärkkäästi ja kritisoi. Ja aina jotain negatiivistä, ei koskaa mitään hyvää mistään eikä kenestäkään paitsi omaa lastaan jaksaa aina kehua jok asiasta- ja kiviäkin kiinnostaa hänen 10-vuotiaan poikansa " hassuilut" .

Vierailija:

Lainaus:

nostavat itsensä jalustalle. Kuvittelevat, että heidän totuutensa on se ainoa oikea, ja jopa odottavat että heitä kunnioitetaan tästä upeasta luonteenpiirteestä. (Lue: typeryksiä)

unohtuvat empatia ja sympatia ja kaikki maailman käytöstavat. Se on silkkaa JUNTTIUTTA, käyttäytyä " rehellisesti" , eihän sitä voi sanoa kaunista sanaa ystävän vauvasta, verhoista tai itse ystävästä. Sehän olisi MIELISTELYÄ, jos en itse pidä niitä kauniina tai kivana! Kauniit sanat luovat tästä maailmasta mukavamman elää. Mutta tunnen kyllä näitä " olen hiljaa jos verhot ovat mielestäni rumat-tyyppejä" , jotka ovat niin ylpeitä omasta " rehellisyydestään" (lue: JUNTTIUDESTAAN), mutta ei voi kuin toivoa, että nämä tyypit saisivat käydä ulkomailla opettelemassa toisen ihmisen kunnioittamista ja huomioimista.

" Sivistyksen kova ydin, ihmiseksi tulemisen idea, on suomen kielessä tavoitettu erinomaisella ilmauksella: ¿sydämen sivistys¿. Se on hiljainen, arvokas, elämää ylläpitävä, nöyrä mutta omasta arvostaan ja itsestään tietoisena myös ylpeä asenne. Sydämen hiljaisen sivistyksen synty ja ylläpito on kaiken muun sivistyksen tehtävä.

Sivistys ei ole vain yhteiskunnallinen projekti vaan se on ihmisyksilön asia. Sydämen sivistys kertoo sen, että sivistys ei ole ulkoista oppineisuutta, ei hienostelevaa käytöstä eikä joidenkin mielivaltaisesti määräämää etikettiä. Sivistys on ihmisen yksinkertaista ihmisarvoa, arkipäivän hienostuneisuutta, joka lähtee siitä, että ihminen tuntee oman arvonsa ja toisten arvon, osaa kunnioittaa elämää."

Meidän poju muuten oli niitä vauvoja, jotka ovat maailman kauneimpia lähinnä vain vanhempiensa silmissä, mutta kyllä kaikki silti osasivat hänestä jotain nättiä sanoa ja usein vielä niin, että se kuulosti ihan aidolta. Kuka naureskeli, miten jollain voi olla niin pienet varpaat ja sormet, kuka ihasteli vahvaa tarttumaotetta, kenestä untuvainen päälaki oli kerrassaan ihana ja kenestä vauvan ilme oli vertaansa vailla. Ei sitä tarvitse varsinaisesti valehdella, riittää, että tuo esiin niitä positiivisia puolia.

Vierailija:

Lainaus:

Fletchille sanoisin että on se meidän suomalaisten keskuudessa, teillä suomenruotsalaisilla on varmaan eri tilanne.

suomalaisissakin perheissä.

Esim. omaan kotikasvatukseeni ei kuulu sanojen " vittu, pillu, huora ja perkele" käyttö normaalissa kanssakäymisessä, eikä myöskään tapoihin kuulu se, että " sanotaan mitä sylki suuhun tuo" .

Senpä takia entisen anoppini kanssa oli vaikea tulla toimeen. Hänen mielestään me olimme tekopyhiä hurskatelijoita, kun emme " toitottaneet totuutta" kaikkialla.

ja tyyliin sopivia, vaikka sinänsä olisivat näitä " ei ikinä meille" -tyyppisiä. Samalla tavalla voi nähdä hyvät puolet sellaisessa asumismuodossa, johon itse ei välttämättä haluaisi, harrastuksessa, jota itse ei halua harrastaa jne.

Ehkä kyse näillä totuudentorvilla onkin siitä, että he aina miettivät, haluaisivatko itse tällaisen ja jos eivät, pitävät koko juttua huonona. Itse esimerkiksi kyllästyn hetkessä rannalla makailuun, palan, enkä muutenkaan nauti rantalomailusta. Silti ymmärrän vallan mainiosti, että kaveri voi olla innoissaan Thaimaan rantalomastaan ja on helppo olla iloinen hänen puolestaan, vaikka itseä juuri sellainen loma ei nappaisikaan. Monesta taas varmasti olisi todella inhottavaa mennä lomalle kylmään hiihtämään, mutta minusta se on kivaa ja kyllä minun rantalomista nauttivat kaverini osaavat olla iloisia puolestani, kun olen lähdössä Lappiin tai Alpeille, vaikka eivät varmasti niin haluaisi lomaansa viettääkään. Empatiastakin siis osittain kyse.

Vierailija:

Lainaus:

Olen minäkin ollut tilanteissa, joissa jokin kommentti on pitänyt keksimällä keksiä, mutta yleensä kuitenkin ne tulevat luonnostaan - voin ihan aidosti kehua esimerkiksi sellaisia sisustusratkaisuja, jotka eivät ole lainkaan minun tyylisiäni.

Onko tässä siis ainakin neljä kategoriaa: ne, jotka yrmyävät tahallaan, ne jotka eivät keksi mitään myönteistä sanottavaa, ne, jotka väkisin vääntävät jotain kivaa, ja ne, jotka oikeastikin näkevät asioissa kauniita puolia?

Vierailija:

Lainaus:

Fletchille sanoisin että on se meidän suomalaisten keskuudessa, teillä suomenruotsalaisilla on varmaan eri tilanne.

mutta tietysti, jos on kovin ahdistunut, niin näkyyhän se ulospäinkin. Ja se SAA näkyä!

Sallitut tunteet ovat katkeruus ja viha, muut ovat ihan feikkiä ja teatteria!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat