Vierailija

Näitä ikäviä tapauksia ei olisi tapahtunut, jos yhteiskunta olisi puuttunut ajoissa. Älkää jaksako jauhaa samaa täällä päivästä toiseen. Heidän tekojaan ei saa millään hyväksyttäviksi, mutta syyllisiä olemme mekin, kun emme saa tähän maahan toimivia mielenterveyspalveluja.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen, kuin te jotkut sen näette. Use your brains, please.

Sivut

Kommentit (25)

Lainaus:

Täällä nämä mammat ovat joko kamalan nuoria ja/tai kouluttamattomia tai sitten elämäntapakotiäitejä, joiden kodin ulkopuolinen elämä koostuu seiskalehdestä, big brotherista ja av-palstasta.

Ihminen on arvokas ihmisenä. Ihmisen tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, jota mikään teko ei häneltä pois vie. On ihminen heikko tai vahva, hän on yhtä arvokas ihmisenä.

Vaikka ette itse ylläolevaan uskoisi, opettakaa edes lapsenne siihen uskomaan. Ehkäpä seuraavan sukupolven olisi parempi olla.

Mä olen surullisena lukenut teidän tekstejänne. Tässä maassa on liian kovat arvot ja asenteet. Rakastakaa hyvät ihmiset lähimmäisiänne, kunnioittakaa lähimmäisiänne, antakaa lähimmäisillenne oikeus elää. Välittäkää muistakin, kuin itsestänne. Olkaa ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sitä pienen ihmisen kärsimyksen määrää on vaikea edes kuvitella. Tai voihan sitä yrittää. Menet töihin ja tupakkapaikan kööristä huudetaan anna huora pillua. Palaveriin mennessä sinua tönäistään oviaukossa. Työkaverisi virnuilevat ja katslevat toisiaan merkitsevästi aina kun uskaltaudut avaamaan suusi. Kukaan ei ota ehdotuksiasi tosissaan. Kukaan ei halua sinua tiimiinsä. Kahvi- ja ruokatauot istut yksin.

Lasten pitää kestää, kestäisikö aikuinen?

Lainaus:

eikä kaikki ala muita tappamaan. Ei se ole mikään syy!

Eikä sitä saa muuksi muutettua sillä että sanoo ettei joku muu olisi samoissa olosuhteissa tappanut. Kaksi ihmisistä ei ole samanlaisia. Ei voida ottaa vahvinta ja laatia standardeja sen mukaan. Että kun kerran Jarmo kestää vuosia sitä että heitellään pitkin seiniä, ammutaan kuulapyssyllä, laitetaan postilaatikkoon törkykirjeitä jne., että Erkinkin pitäisi kestää. Kyllä se menee niin päin että otetaan se heikoin ja huolehditaan olosuhteet sellaisiksi että hänkin kestää.

Oliko myös Insuliinimurhaaja (shortsihoitsu) uhri? Kiusaamisen uhri joka pahan olonsa vuoksi teki mitä teki? Oliko myös Josef Fritzl uhri?

Voisiko joku vastata tähän?

Ihminen on arvokas ihmisenä. Ihmisen tekoja ei tarvitse hyväksyä, mutta jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, jota mikään teko ei häneltä pois vie. On ihminen heikko tai vahva, hän on yhtä arvokas ihmisenä.

Vaikka ette itse ylläolevaan uskoisi, opettakaa edes lapsenne siihen uskomaan. Ehkäpä seuraavan sukupolven olisi parempi olla.

Mä olen surullisena lukenut teidän tekstejänne. Tässä maassa on liian kovat arvot ja asenteet. Rakastakaa hyvät ihmiset lähimmäisiänne, kunnioittakaa lähimmäisiänne, antakaa lähimmäisillenne oikeus elää. Välittäkää muistakin, kuin itsestänne. Olkaa ihmisiä.

[/quote]

[/quote]

mutta väärässä siinä, että mielenterveyspalveluillakaan pystyttäisiin estämään kaikkia ikäviä asioita tapahtumasta.

Ei sellaisia mt-palveluja ole olemassakaan missään maassa, että kaikki ongelmat nähtäisiin ennalta, kaikki kyettäisiin parantamaan ja kaikki rikokset pystyttäisiin estämään.

Lainaus:

Oliko myös Insuliinimurhaaja (shortsihoitsu) uhri? Kiusaamisen uhri joka pahan olonsa vuoksi teki mitä teki? Oliko myös Josef Fritzl uhri?

Voisiko joku vastata tähän?

Eli joo, noi edellä mainitut on siinä mielessä uhreja, ettei heidän sairauttaan huomattu eivätkä he saaneet hoitoa. Mieleltään sairas ihminen on itse sairaudentunnoton eikä siis omasta mielestään tarvitse apua eikä hoitoa.

Mutta, kuten tuolla edellä mäkin olen jo kerran sanonut, näilläkin ihmisillä on ihmisarvo. Heidän tekojaan ei tarvitse hyväksyä.

että nuo ampujat ovat paljon enemmän olleet mielessäni, heitä surkutellut.

Mielestäni syyt ampumisiin olisi paras selvittää pohjia myöten ja sitten miettiä miten teot olisi voitu estää.

P-E:n isän nettiin laittamista muistopätkistä jokainen voi nähdä kuinka tavallinen lapsi P-E oli. Samanlaisia perhekuvia meillä jokaisella on perhealbumeissa.

Samanlaisen kiusauksen kohteeksi voi joutua kenen tahansa lapsi.

Kenen tahansa lapsi voi tulevaisuudessa syyllistyä samanlaiseen tai pahempaankin. Kukaan meistä ei voi tietää miten toimisi jos oma lapsi tekisi tuollaisen teon ellei sitten ole lapsi jo sellaista tehnyt.

On aivan hukkaan heitettyä energiaa jauhaa siitä että teko on tuomittava ja kivittää vanhempia, tekoa ei sillä saa tekemättömäksi. Sen sijaan voisimme ajatella mitä me voisimme tehdä että P-E:n ja Matin teot ja uhrit eivät olisi turhaa. Miten teot voitaisiin estää tulevaisuudessa, mitä voimme tehdä toisin, virheistä täytyy aina oppia jotakin.

Toivoisin että P-E:n vanhemmat kirjoittaisivat P-E:n elämänkerran. Kertoisivat mikä teki P-E:stä sen mikä hän oli. MIkä hänet ajoi tekoonsa.

Uskon että kirjasta moni saisi ajattelemisen aihetta. Tulot teoksesta voisi ohjata vaikka koulukiusauksen uhrien mielenterveyden hoitoon.

Minusta on todella surullista, että tälläkin palstalla ÄIDIT väittävät että kiusattujen lasten vanhemmat ovat osaltaan syyllisiä kiusaamiseen, kun lapset on puettu poikkeavasti tms. Eikö meidän äitien pitäisi opettaa lapsillemme, että kaikenlaisen kiusaaminen on väärin ja erilaisus on rikkaus.

Pekka-Ericin ja Matti Saaren vanhemmat toivotan teille kovasti voimia käsitellä tapahtunutta, olette ajatuksissani.

tapahtuisi jotain tuollaista, niin vieläkö puolusteleisitte tekijää???

Missä hiton pumpulissa olette kasvaneet.

Minua on hakattu, laiminlyöty, käytetty seksuaalisesti hyväksi, koulukiusattu, työpaikkakiusattu jne. Minulla olisi siis täysi syy alkaa räisikimään ja mäiskimään, vai?

No kiusaamalla, pahoinpitelemällä. Jotenkin ihmisllä ei ole mitään ongelmaa tajuta tätä asiaa elänten kohdalla, mutta ihmiseen tämä periaate ei sitten yhtäkkiä pädekään.

Palautatte uskoani siihen, että on vielä ajattelevia, empaattisia ihmisiä. Alla olevan lainauksen lisäksi hyvin pukivat sanoiksi myös minun ajatuksiani mm. 4, 6, 7 ja 9.

Lainaus:

Täällä nämä mammat ovat joko kamalan nuoria ja/tai kouluttamattomia tai sitten elämäntapakotiäitejä, joiden kodin ulkopuolinen elämä koostuu seiskalehdestä, big brotherista ja av-palstasta.

sanoi, että koulukiusaaminen aiheutte Pekalle mielenterveysongelmat, jotka todennäköisimmin johtivat tuohon tekoon. Kaikille kiusatuille ei näin käy. Useammat niin pahaan tilaan joutunueet tappavat vain itsensä...

Ja kyllä, vaikka läheiseni on joutunut vastaavan tilanteen uhriksi, silti "puolustelen" tekijää sillä, että myös hän oli uhri, vaikka teko väärä ja kaamea. Silti pystyn ajattelemaan, että asioilla on tarkoituksensa...

Koettaa nyt tajuta että tuo oman ylemmyyden ja fiksuuden toitottaminen ja yli-ihmisajattelu on _puolustusmekanismi_. Sitä ajatusta vastaan, että kaikki muut kiusaavat minua. Jos kerran olen syllkykuppi, johtuuko se siitä että a) olen niin surkea ja huono ihminen vai b) olen niin älykäs ja ylivertainen, etteivät nuo plebeijit voi ymmärtää suuruuttani ja siksi kiusaavat. Kumpi ajattelutapa SINUA houkuttelisi, arvon lukija?

Mutta nuo surmaviestit netistä lukeneena voin sanoa, että syyn ymmärrän. (Jokelassa meni omia tuttujani, oli pikkusiskoni entinen koulu, olen keskustellut mm rehtorin kanssa jne)

viesteistä käy ilmi syyksi ihmisten tyhmyys. Kun opetuksen taso on päivästä toiseen rautalangasta vääntämistä niille hitaimmille, niille kiusaajille, niin vähemmästäkin turhautuu. Itse olen amk-opiskelija ja aivan korviani myöten sitä tosiasiaa, että edes amk:lla ei ole mitään annettavaa nopeamman sytyksen omaaville. Kolme vuotta tässä jo kuunnellut opetusta, jonka taso on, että hauki on kala, selitettynä sekä hauki, että kala, ja sittenkin joku vielä kysyy että osaako se lentää, tai käveleekö ne maalla vai mikä se hauki oikein taas olikaan. Että ihmiset osaa olla tyhmiä. Minunkin mielestäni tälle tyhmyydelle pitäisi tehdä jotain. Tasoryhmät edes tai jotain.

Missään tapauksessa näitä murhia ei pidä laittaa kiusaamisen syyksi. Tekijät kantakoon teoistaan täyden vastuun kuolleenakin. Kyllä on selvästi kyse täydessä ymmärryksessä tehdyistä ja pitkän harkinnan jälkeen tapahtuneista asioista.

Herätkää nyt jo muutkin vanhemmat niistä kuplistanne. Nuoret kaipaavat älyllistä haastetta ja kuuntelevia ja keskustelevia ihmisiä ympärilleen. Kuinka moni on esimerkiksi vaivautunut teistä selvittämään miten lastenne koulut ovat asiaa käsitelleet? Tai kysymään mitä lapsenne asiasta ajattelee? Tai edes että mitä koulussa on tänään tehty? Sitä ennen ei kannata taivastella murhia...

Lainaus:

Sitä pienen ihmisen kärsimyksen määrää on vaikea edes kuvitella. Tai voihan sitä yrittää. Menet töihin ja tupakkapaikan kööristä huudetaan anna huora pillua. Palaveriin mennessä sinua tönäistään oviaukossa. Työkaverisi virnuilevat ja katslevat toisiaan merkitsevästi aina kun uskaltaudut avaamaan suusi. Kukaan ei ota ehdotuksiasi tosissaan. Kukaan ei halua sinua tiimiinsä. Kahvi- ja ruokatauot istut yksin.

Otetaas uusiks:

Saavut työpaikallesi mahdollisimman myöhään, että pääset todennäköisemmin työpisteeseesi turvallisesti. Toivot, ettei autoasi ole naarmutettu kun iltapäivällä lähdet kotia kohti. Joudut koko ajan suunnittelemaan työpäiväsi niin, ettet satu sinua väkivaltaisesti satuttavan työkaverijoukon kanssa yhtä aikaa tilaan jossa ei ole muita, ts. ketään todistamassa kun sinua tönitään, lyödään, heitetään naulakkoa kohti, tavaroitasi heitellään jne. Noiden ylläolevien esimerkkien lisäksi, tietysti.

Lainaus:

No kiusaamalla, pahoinpitelemällä. Jotenkin ihmisllä ei ole mitään ongelmaa tajuta tätä asiaa elänten kohdalla, mutta ihmiseen tämä periaate ei sitten yhtäkkiä pädekään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat