Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Mulla on se tilanne, että olin viime viikolla pienehkössä leikkauksessa ja sairaslomaa määrättiin tämän viikon loppuun. Käytännössä mies hoisi lapsia leikkauspäivän ja sitä seuraavan päivän ja sitten on palattu normaaliin arkeen. Tällä viikolla tosin olen tehnyt "ylitöitä", kun miehelläkin on niitä ollut. Tänään miehellä piti olla vapaapäivä, jotta pääsen jälkitarkastukseen, mutta joutui tekemään muutaman tunnin tänäänkin etätöitä ja lähti sitten kaverinsa muuttoavuksi (jonka tosin ymmärrän, kun kaveri auttoi vastaavasti meitä). Nyt on itellä jo aika väsynyt olo kiukuttelevan 1-vuotiaan ja uhmailevan 3-vuotiaan kanssa. Sukulais- tai muuta apua meillä ei ole lähettyvillä saatavissa.

Kiinnostaakin tietää, miten te muut kotona olevat äidit olette asioita järjestäneet vastaavissa tilanteissa? Sisulla vain vai jonkun ulkopuolisen hoitajan avulla?

Kommentit (7)

itselläni päällä flunssa, joka paikkaa särkee ja kolottaa, kuumetta. Särkylääkkeiden voimalla ole räpiköinyt. Onneksi teini hieman jelpannut tultuaan kotiin Klo:16.30. Ukkeli tulee vasta illalla.

Tiedän, että ainakin meidän kunnassa (asumme kehä3:sen ulkopuolella isommassa kaupungissa) on vastaavassa tilanteessa äiti saanut kotiin kotihoitajan. Käsittääkseni kunnan tarjoama kotihoito ei ole pelkästään vanhuksille vaan myös lapsiperheille. Sitä ei vaan tule ajatelleeksi. Tosin voi riippua kunnan resursseistakin mutta kannattaa kumminkin soittaa kotipalveluun tai vastaavaan.

Toivottavasti asiat järjestyy.

Z ja kolme lasta (neljättä odotetaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen aina pelännyt, että sairastun. En todellakaan tiedä mitä tekisin. Sukulaisia ei lähellä, mies saattaa olla pitkälläkin työmatkalla ja kotihoitoa ei saa suomen kielellä.

Olen monesti miettinyt, että mitä todella teen, jos vaikka loukkaantuisin tai sairastuisin pahoin. Tällä hetkellä ajattelen, että tarpeen tullen soitan ambulanssin ja laitan koko köörin kyytiin. Tehkööt sitten mitä tekevät, mutta tämä sitten, jos voimani ovat todellakin loppu. Ei kait ne ambulanssimiehet voi alaikäisiä heitteillekään jättää.

Kun ensimmäinen lapseni oli vielä vauva, jouduin sairaalahoitoon mieheni ollessa Kiinassa. Tällöin vauva sai olla minun kanssani sairaalassa, koska imetin vielä. Kivasti toivat pikkusängyn ja leluja vauvalle minun huoneeseeni. Myös ruoka ja hoito pienokaiselle järjestyivät, ja mikä ihmettä - ilman erillistä maksua.

Mutta nyt isompien ja koulua käyvien lapsien kanssa tilanne on jo toinen. Toivottavasti minun ei tarvitse kokea nyt omaa sairastumista, sillä en todellakaan tiedä, mihin tilanne lopulta johtaisi.

http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p_...

toinen vastaava linkkitys aiheeseen. Meillä on toiminut toi mainitsemani kotiäidille kirjoitettu sairasloma>mies saa palkallista vapaata pakottavasta perhesyystä. Kuten huomaat niin yleinen mielipide on vastaan siitä syystä ettei lääkärit ja ao. henkilötkään sitä kovin hyvin tunne.

Toinen mitä olemme käyttäneet on se että olen soittanut neuvolaan lasten neuvolatätille ja hän on kirjoittanut lähetteen kunnan perhetyöntekijöille joilta olen saanut palveluseteleitä. Näillä palveluseteleillä olen voinut ostaa esim. mlln ostopalveluna lastenhoitajan kotiin. Palvelusetelit ovat olleet arvoltaan noin 2/3 mlln laskun suuruudesta. huom! mll on kahdenlaista lastenhoitaja palvelua on a) voit itse palkata hoitajan heidän kauttaan tai b)ns. ostopalvelu hoitajia, joista voi tehdä kotitalousvähennyksen verotukseen jne.

Eli kannattaa jutella neuvolassa tilanteestasi. Tälläiset mahdollisuudet siis pääkaupunkiseudulla.

Juu, sisulla muuten paitsi silloin kun olen ollut sairaalassa :) Sairaalassa ollessani on muut hoitaneet miten ovat taitaneet asiat. Tällöin en ole ollut koskaan kyvykäs edes hoitajia hommaamaan, vaan olen itse ollut hengenvaarassa ja taistellut hengissäpysymisestä.

Muutoin on sitten sairastelut menneet miten ovat menneet. Lapsille olen aina pyöritellyt silloin paljon videoita, antanut jemmasta uusia leluja tutkittavaksi, helpointa ja herkuinta syötävää ja mitä vain millä olen saanut itse levättyä. Meillä ei minun sairastelun takia ole hoitajaa tullut kotiin, eikä isä ole koskaan lapsia tullut tällöin hoitamaan. Vain kun olen ollut sairaalassa, on isä hommannut hoitajia jotta on päässyt töihin ja minua katsomaan sairaalaan. Myös leikkausista toipumiset olen itse jotenkin hoidellut sisulla.

Ei kai äiti ole koskaan sairas!?

;)

Toisin on työssä käyvän. Kyllä miehenkin kelpaa kun välillä saa oikein pitää sairas"lomaa". (Lomaa se tosin ei ole silloinkaan 4 alle kouluikäisen kera.)

Alkuperäiselle sanoisin että päiväkodissa löytyy varapaikkoja juuri tuollaisia tilanteita varten, kun äiti joutuu sairaslomalle.

Meilläkin oli kerran pakko laittaa yksi lapsista päiväkotiin. Hän pääsi jo seuraavalla viikolla, kahdeksi viikoksi. (Oli tosin toisen viikon kotona sairaana... Mutta oli siis varaatu paikka.)

En nyt tarkkaan muista mihin mies soitti, hän kun hoiti asian. Oliko suoraan päiväkotiin? Asiaa ehkä voi tiedustella myös neuvolasta.

Olin muutaman päivän kuumeisessa ja kurkkukipuisessa flunssassa. SAttumalta äitini oli tulossa meille kylään ennalta sovitusti, nyt tuli isäkin. Hoitivat siis lapset, 3 v ja 5 v. Tulevat yleensä aina jos pyydän, mutta koska välimatkaa on 300 km! pyydän vain _aivan viimeisessä_ hädässä.

Monesti olen vain sinnitellyt (ja ollut katkerakin, myönnetään). Jonkin verran mies voi tehdä etänä, esim. kerran kun kävin lääkärillä akuutissa sairastilanteessa, mies hoiti puhelinpalaveria kotona makuuhuoneesta, ja lapset katsoivat lastenvideota toisessa huoneessa tietokoneelta. Mutta kaiken kaikkiaan aikamoista temputtamista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat