Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lapsille opetetaan tunteiden tunnistamista, empatiaa, vihanhallintakeinoja jne. Ohjelma alkaa eskarissa jatkuu läpi alakoulun. Googlettakaa!

Kommentit (10)

Ryhmän opettaja näyttää lapsiryhmälle kuvataulun (A3-kokoa) ja keskustelee viikoittain kuvan kertomasta tilanteesta. Lapsia kehotetaan eläytymään kuvan tilanteeseen, ja sitten miettimään kuinka eri tilanteissa voisi toimia. Lapset saavat arvioida eri ongelmanratkaisuvaihtoehtoja ja he yrittävät löytää toimivia ratkaisuja, joita he voisivat oikeastikin käyttää. Suunnitelmia kokeillaan yhdessä opettajan kanssa erilaisten harjoitusten ja roolileikkien avulla. Näitä taitoja vahvistetaan viikon aikana päiväkodin ja koulun arjessa.



Kuvatauluja on ikäryhmittäin 17 - 26. Opetustuokion tukena on myös käsinukkeja ja lauluja. Materiaaliin kuuluu lisäksi erilaisia ohjelmaa tukevia julisteita sekä kouluille video.



Kuvataulun takana on opettajalle yksityiskohtaiset ohjeet tunnin kulusta. Päiväkoti-ikäisten tuokio kestää noin 30 min ja 1. ja 2. luokkien tuokio 30 -45 min.



Opettajien on helppo omaksua taulujen käyttö. Opettajille riittää yhden päivän koulutus ohjelman käyttöön.

Oli eskarissa ja ekalla luokalla. Nyt toisella luokalla on "kiva koulu"-ohjelma. En tiedä jatkuuko tuo Askeleittain sitten vielä myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olenkin ihmetellyt että miksi ihmisille ei opeteta kaikkein tärkeintä eli tunnetaitoja. Ihmiset kuvittelee että järki hallitsee tätä maailmaa, mutta näinhän se ei ole.

Empatiataidot - taito tunnistaa ja ymmärtää omia ja muiden tunteita.

Itsehillintä ja ongelmanratkaisutaidot - taito pysähtyä, ajatella ja valita paras ratkaisu ongelman määrittelyn jälkeen eri vaihtoehdoista.

Tunteiden säätely - ärtymyksen, kiukun ja vihan tunteiden käsittely eri tekniikoiden avulla siten, että voi kohdata tunteita nostattavat tilanteet rauhallisesti, ilman aggressiota.



Ohjelman lähtökohtana on tutkimuspohjainen teoriatieto, jonka keskeisenä ajatuksena on se, että tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja voidaan opettaa ja harjoituttaa samoin kuin muitakin taitoja. Pitkittäistutkimuksissa on havaittu, että ohjelma käytön myötä viihtyvyys ryhmissä lisääntyy ja kiusaaminen ja väkivalta ryhmissä vähenee. Tutkimusten mukaan ohjelman käyttö lisäsi selvästi lasten myönteistä sosiaalista käyttäytymistä, myös ahdistuneiden, masentuneiden ja vetäytyvien lasten.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat