Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

onko eroa, jos on alle 3kg ja yli 4 kg vauva?

Kommentit (17)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En osaa sanoa pienemmistä vauvoista mitään, mut mun poika oli 4,2 kg ja hattumitta 38 cm ja itse en pitänyt synnytystä paljon minään, vaikken mitään lievityksiäkään saanut. Reilu tunti meni kyllä ponnistusvaiheessa ja 6 viikkoon en jälkikäteen istunut, mutta ehkä mulla sitten on aika korkea kipukynnys, kun en nyt tuota kertakaikkiaan osannut mitenkään kamalana pitää.

Kun on oikein iso vauva kohtu on venynyt niin, ettei välttämättä " jaksa" enää supistua kovin plajon. Pieni kohtu supistuu voimakkaammin ja siis kivuliaammin.

Ponnistusvaiheessa iso voi olla työläämpi pusertaa, mutta päänympärys merkkaa enemmän kuin kilomäärä ja loppojen lopuksi kolmikiloisen ja nelikiloisen päänympäryksillä ei yleensä suurta eroa ole, koska päänkasvu hidastuu viimeisinä viikkoina.

oli 2900g ja toinen 4200g. Ja tuon isomman pukkaaminen oli huomattavasti helpompaa kuin ensimmäisen. Olen ajatellut sen johtuvan siitä että esikoisen syntyessä en saanut mitään kivunlievitystä ja synnytys kesti 18 tuntia ja olin ihan puhki jo kun piti ponnistaa en tajunnut enää mistään mitään ja olin ihan puhki- sattui niin penteleesti.

Toinen kun tuli, niin ehdin saada kivunlievityksen ja synnytyskin kesti vain 7 tuntia ja olin niin virkku synnytyksen jälkeen että olisin voinut synnyttää vaikka heti toisen;) Pääkin oli tällä isommalla huomattavasti isompi kuin pienemmällä...

minulla todella kivulias ja pitkä synnytys vauvasta 3500g, ja todella helppo ja vaurioton synnytys vauvasta 4300g...ei siis koolla mitään merkitystä. Jokainen synnytys on niin yksilöllinen tapahtuma, että mitään et mistään pysty ennustamaan, on vain mentävä sen mukaan mitä synnytys tullessaan tuo :)

minusta synnytyksessä avautumisvaiheen loppuaika ollut kivulian, ponnistaminen pelkästään helppoa... no kirpaseehan se häpyhuulia kun vauva tulee ulos, mutta siinä ei ole ollut kauheasti lasten koolla eroa... tosin vaihtelu vähäistä kun lapset painaneet 3800-4200g syntyessään.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat