Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

ja siitä johtuen vauvani kuoli kolmen kuukauden ja kymmenen päivän ikäisenä. Tästä on jo seitsemän vuotta, mutta vieläkään en ole löytänyt ketään, joka olisi menettänyt lapsensa samasta syystä. tiedän, että muitakin on, mutta välillä silti tuntuu, että olen yksin tämän asian kanssa.

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija:

Lainaus:

Ja väittipä tuo lääkäri, eetä kun sen on kerran sairastanut niin ei voi sairastua enään. mutta mikä on totta sitähän en tiedä.

Siellä seurataan raskauden aikana niitä, jotka _eivät_ ole koskaan tartuntaa saaneet.

Itse olen koko ikäni ollut tekemisissä kissojen kanssa, varsinkin vapaasti ulkoilevien. Raskausaikana meillä oli vuodenikäinen kissa ja terkka passitti vasta-ainetestiin. En ollut toksoa sairastanut koskaan.

Oikeasti on aika epätodennäköistä saada tartunta kissalta, elintarvikkeet on paljon suurempi riski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ei minkään muun eläimen. Ookystat voivat toki siirtyä maaperän välityksellä eteenpäin, mutta kissa siis on parasiitin kantaja, joka tosin kykenee levittämään tautia vain n. viikon sen jälkeen, kun on sille altistunut.

Vierailija:

Lainaus:

Toksoa levittävät myös koirat. Sen voi saada myös lihasta tai mullasta. Sisäkissat eivät levitä toksoa, jolleivät saa raakaa lihaa.

hei. Ihan pakko on vastata vaikkei omakohtaista kokemusta asiasta (luojan kiitos) ole. Minun tuttu sai myöskin toksoplasmoositartunnan raskausaikana ja se huomattiin vasta melko loppuraskaudesta. Vauva eli vain muutaman viikon, suurta tuhoa oli tehnyt aivoissa.

Gynekologini mukaan vain kissa levittää toksoplasmoosia, koska toksoplasma on nimenomaan kissan loinen,

ei minkään muun eläimen. Ookystat voivat toki siirtyä maaperän välityksellä eteenpäin, mutta kissa siis on parasiitin kantaja, joka tosin kykenee levittämään tautia vain n. viikon sen jälkeen, kun on sille altistunut

Että tappaakaa vaan raskaana olijat kissojenne lisäksi kaikki karjaeläimet, lampaat ja multakin.

Aina vaan kissoja tästä syytetään. Peskää kätenne paremmin! Älkääkä päästäkö kissojanne ulos.

laittpivat sitten naistenklinikalle tarkempiin tutkimuksiin (lue: verikokeisiin ja ultraan), jolloin toksoplasmoosi varmistui vammojen aiheuttajaksi. minulla oli kissa silloin kun odotin vauvaa, ja sain sen bakteerin siltä kissalta.

Tokso ilmenee ihmisellä flunssana, tai siis flunssaoireisena. Toksoplasmoosi ei ole bakteeri. Tokso aiheuttaa sikiölle mm. kuuroutta ja sokeutta, yleensä ennen neljättä raskauskuukautta. Toksoa levittävät myös koirat. Sen voi saada myös lihasta tai mullasta. Sisäkissat eivät levitä toksoa, jolleivät saa raakaa lihaa.

Kissa pystyy tartuttamaan toksoplasmoosin vain tietyn, melko lyhyen ajan sen jälkeen, kun on itse saanut tartunnan. Jos kissanomistaja (tai kuka tahansa) saa tartunnan muulloin kuin raskausaikana, hän sairastaa lievän vatsataudin tai ei sitäkään ja saa elinikäisen immuniteetin tautia vastaan. Esim. Etelä- Euroopassa toksoplasmoosi on yleinen, ja terveysviranomaiset (esim. tuntemani terveystarkastajat ja gynekologit) suosittelevat, että raskauden aikana ei matkustettaisi Välimeren maihin, koska siellä sen voi suht helposti saada ruoastakin. Suomessa vain joka viides on sairastanut toksoplasmoosin, eteläisessä Euroopassa jopa 80 - 90 %.

Suomessa syntyy vuosittain silti muistaakseni n. 50 toksoplasmoosin vahingoittamaa vauvaa. Mielestäni asiasta voisi tiedottaa paremmin. Itse en ensimmäisen raskauden aikana tiennyt mitään koko asiasta.

ei siis vatsatauti, kuten tuolla ketjussa aiemmin luultiin. Oireettomuus on yleisempää kuin sairastuminen. Sikiölle tauti on kuitenkin erittäin vaarallinen.

Vierailija:

Lainaus:

Itse sairastuin 8-vuotiaana Italiassa vatsatautiin, voisiko olla, että se olisi tuolloin ollut se tokso?

ja se selvisi siis kun kävin alkuraskaudessa verikokeissa. Kokeissa selvisi myös että on vanha tartunta, eli ei ole vaaraa sikiölle, näin kerrottin minulle.

Se siis ei " nostele" mitään päätä... :)

ole saanut tartuntaa jostain ruuasta kun oltiin juuri etelässä ja olen raskaana. Kissan tartuttajana tiesin mutta en tuota että etelän reissu voi olla vielä suurempi riski. miksihän asiasta ei mainita juuri missään? Reies neuvolassa ei mainittu asiasta kun kerroin että ollaan reissuun lähdössä.

levittää tautia, vaikka olisi sen jo sairastanut. Kissan saama immuniteetti ei siis estä sitä levittämästä toksoplasmoosia.

Vierailija:

Lainaus:

Ja yleensä toksoa levittävät nimenomaan kissanpennut koska aikuiset kissa ovat toksonsa yleensä jo pentuina sairastaneet

Eli jos teillä on kotona vanha rakas lemmikkikissa niin ei sitä tarvitse erityisesti pelätä. Tietysti hiekkiksen tyhjennys kannattaa nakittaa miehelle jo ihan siitä ilosta että kerrankin niin voi luvan kanssa tehdä :-)

Ja vaikka se onkin jo tässä ketjussa sanottu niin kertaisin vielä koska asiasta tuntuu olevan kovasti epäselvyyttä: aikaisemmin sairastettu toksoplasmoosi antaa hyvä immuniteetin. Eli raskautenne ei ole minkäänlaisessa vaarassa jos olette tokson joskus aikaisemmin sairastaneet.

Vierailija:

Lainaus:

Ookystat voivat toki siirtyä maaperän välityksellä eteenpäin, mutta kissa siis on parasiitin kantaja, joka tosin kykenee levittämään tautia vain n. viikon sen jälkeen, kun on sille altistunut.

lapsi syntyi onneksi terveenä. Aiemmin sain yhden keskenmenon, luultavasti tuosta syystä. jos olen ymmärtänyt oikein tuo " bakteeri" säilyy elimistössä, ja välillä " nostelee päätään" ja raskaus on sellainen herkistäjä, joka voi aktivoida. Sen voi sairastaa esim. tavallisen flunssan yhteydessä, eli sitä ei välttämättä tiedä edes olevan. Voi saada myös muuten kuin kissoista. vaikkakin kissojen omistajilla, kissat tai oikeastaan kissan hiekkalaatikko on todennäköisesti tartuttaja.

Tosiaan kissa ei ole ainoa toksoplasmoosin tartuttaja, mutta Suomessa todennäköisin. Gynekologien mielestä Etelä-Euroopan matka on paljon suurempi riski kuin kissojen hoitaminen, jos hiekkalaatikosta on vastuussa joku muu raskausajan. Harmittaa todella, että tästä asiasta ei riittävästi tiedoteta ajoissa. :( Voimia ap:lle!

Voimia!

Vierailija:

Lainaus:

En ole ottanut yhteyttä Käpy:n, koska olen ajatellut että se on tarkoitettu vain kätkytkuolemassa lapsensa menettäneille.

Kissa ja muut kissaeläimet ovat toksoplasman suvullisen lisääntymisen isäntäeläimiä. Kissa saa taudinaiheuttajia itseensä niitä levittävien toisten kissojen ulosteista tai syödessään taudin tartuttamia hiiriä, muita jyrsijöitä tai lintuja. Kissan suolistossa toksoplasman taudinaiheuttajista kehittyy ookystoja, joita se erittää ulosteissaan 2¿3 viikon ajan. Ookystat kypsyvät luontoon päästyään noin vuorokaudessa tartuttaviksi. Kiertokulku jatkuu, kun taudinaiheuttajat joutuvat kissan ulosteiden tahrimien ravintoaineiden tai saastuneen veden mukana uusiin jyrsijöihin ja lintuihin tai toisiin kissoihin. Ensimmäisellä kerralla tartunnan saadessaan kissa sairastuu toksoplasmoosiin, mutta kiusallista on se, että kissa voi toimia tartunnan levittäjänä toistuvasti, vaikka ei enää sairastukaan tautiin. Siistinä pidetty kissa saattaa tartuttaa itsensäkin nuollessaan peräaukkonsa ympäristöä.

Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan kahdella tavalla, suoraan tai välillisesti. Hän voi sairastua toksoplasmoosiin suoraan saatuaan ookystoista kehittyneitä taudinaiheuttajia suolistoonsa saastuneen ravinnon mukana. Myös kärpäset ja hyttyset voivat kuljettaa näitä taudinaiheuttajia ympäristöstä ruokatarpeiden ja hedelmien pinnalle. Ihminen voi saada toksoplasmoosin myös välillisesti käyttämistään ravintoeläimistä, jotka ovat sairastuneet tautiin kissan ulosteiden saastuttamista rehuista tai vieläpä rehun joukkoon joutuneista jyrsijöistä. Eräiden tutkimusten mukaan nautakarjasta 1¿2 %, sioista 24 % ja lampaista 9¿10 % on ollut toksoplasman tartuttamia. Sen lisäksi myös vuohen liha ja maito voivat sisältää toksoplasmoosin taudinaiheuttajia. Taudinaiheuttajat säilyvät eläinten kudoksissa pseudokystoina vuosikausia elossa ja tartuttamiskykyisinä. Sen vuoksi ihminen voi saada toksoplasmoosin syödessään raakana tai huonosti kypsennettynä lehmän, sian, vuohen tai lampaan lihaa, jossa on taudinaiheuttajia, tai niiden lihasta kuumentamatta valmistettuja lihajalosteita.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat