Seuraa 

Hei kaikki!

Pikkukakkosemme syntyy pian, ja yritän täyttää pakastinta " pahan päivän varalle" ruoilla ja vierasvaroilla. Olen kuitenkin (taas kerran) vähän tietämätön, ja siksi kysyisin teiltä vähän ruoka-aineiden, ruokien ja leivonnaisten pakastamisesta:

1) Kauanko pakastimessa voi säilyttää esim. raakaa jauhelihaa tai broilerinsuikaleita? Voiko tällaisista, jo pakastetuista aineksista tehtyä ruokaa edelleen pakastaa uudelleen?

2) Kuinka kauan liha-, kana- ja kalaruoat säilyvät pakkasessa? Viikkoja vaiko kuukausia? Kannattaako niitä sulattaa huoneenlämmössä, jääkaapissa vaiko mikrossa - onko mitään väliä?

3) Kauanko ihan perusleivonnaiset säilyvät pakkasessa? Olisiko ihan hullua leipoa vaikka jo nyt jotain ristiäisjuttuja (sanotaan esim. mokkapaloja, pullaa tms), jotka käytettäisiin luultavasti sitten n. 2kk kuluttua?

Olen iloinen ihan pienistäkin tiedonjyvistä joten kiitokset taas etukäteen!

t. Ompunäiti

Kommentit (7)

Sain teiltä taas tosi paljon uutta tietoa! Olen usein pakastanut esim. justiinsa pullaa, mutten ole tajunnut, että pakkasesta sulatettu pulla tosiaan muuttuu aika kumimaiseksi ja kuivaksi aika pian. Enkä ollut ajatellut yhtään sitä, että jääkaapissa sulattaminen vaikuttaa myönteisesti jääkaapin energiankulutukseen - ja että mikrossa sulattaminen todellakin on aika hullua, koska siinä vaan kulutetaan ylimääräistä sähköä!

Myös tuo Finfoodin linkki on hyvä, pitää laittaa se muistiin.

Eli: paljon paljon kiitoksia!

t. Ompunäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä kans ristiäiset ja poikien synttärit edessä. Itse olen tehnyt vierasvaroiksi kuivakakkuja ja muffinsseja. Juhlia varten teen ainakin täytekakkupohjat pakasteeseen odottamaan ja mahdollisesti pulliakin. Kovin rasvaiset ei pakastimessa viihdy.

Tein aikanaan häitämme varten kakkupohjia pakasteeseen hyvissä ajoin, olikohan n.kk? Hyvin onnistui ja oli helppo leikata kakut kun oli vähän jäisiä. Minusta maku oli yhtä hyvä. Samoin pullissa on säilynyt hyvin maku, kun ne tosiaan pakkaa hyvin.

Itse en yleensä ole enää pakastanut lihatuotteita, kun on sulatettu ja paistettu. Hyvä tietää että sekin onnistuu.

P 40+2 ja pojat 3v ja 5v

Ompunäiti:

Lainaus:

Hei kaikki!

Pikkukakkosemme syntyy pian, ja yritän täyttää pakastinta " pahan päivän varalle" ruoilla ja vierasvaroilla. Olen kuitenkin (taas kerran) vähän tietämätön, ja siksi kysyisin teiltä vähän ruoka-aineiden, ruokien ja leivonnaisten pakastamisesta:

1) Kauanko pakastimessa voi säilyttää esim. raakaa jauhelihaa tai broilerinsuikaleita? Voiko tällaisista, jo pakastetuista aineksista tehtyä ruokaa edelleen pakastaa uudelleen?

2) Kuinka kauan liha-, kana- ja kalaruoat säilyvät pakkasessa? Viikkoja vaiko kuukausia? Kannattaako niitä sulattaa huoneenlämmössä, jääkaapissa vaiko mikrossa - onko mitään väliä?

3) Kauanko ihan perusleivonnaiset säilyvät pakkasessa? Olisiko ihan hullua leipoa vaikka jo nyt jotain ristiäisjuttuja (sanotaan esim. mokkapaloja, pullaa tms), jotka käytettäisiin luultavasti sitten n. 2kk kuluttua?

Olen iloinen ihan pienistäkin tiedonjyvistä joten kiitokset taas etukäteen!

t. Ompunäiti

1) Ruoka ei pilaannu pakastimessa! (Ellei se ole päässyt välillä sulamaan) Eli vaikka se olisi ollut siellä vuosia, niin se ei ole terveydelle vaarallista. Sen sijaan ruoan rakenne muuttuu pakastettaessa ja sitä enemmän mitä kauemmin sitä pakastimessa säilytetään. Myös maku saattaa muuttua pidempään pakastettaessa, ruoka saattaa kuivaa jne. Käytännössä kauimmin hyvänä pakastimessa säilyvät marjasoseet, hillot ja mehut. Kokonaisena pakastetut marjat tuppaavat hivenen kuivamaan. Myös raaka jauheliha kuivaa jossain vaiheessa, mutta ainakin puoli vuotta säilyttää ihan hyvin rakenteensa. Marinadissa olevat suikaleet säilyvät vielä kauemmin. Kypsät leivonnaisetkin tuppaavat kuivamaan jos mahdottoman kauan säilyttää. Hyvin rasvaiset leivonnaiset saattavat saada lievää härskiintynyttä makua.

Mitään ruokaa ei siis kannata heittää pois vain siksi että se " on ollut liian kauan pakastimessa" mutta toki tuotteet kannattaa pyrkiä käyttämään mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin. Ja niitä " liian kauan pakastimessa olleita" tuotteita voi pyrkiä hyödyntämään esimerkiksi jonkun kypsennettävän ruoan osina jolloin rakenteen muuttuminen ei niin paljoa häiritse. Myöskin esimerkiksi maitoa tai juustoakin voi pakastaa, mutta niiden rakenne muuttuu pakastettaessa niin paljon ettei niitä oikein siltään voi käyttää, mutta ruoanlaittoon soveltuvat mainiosti. Näin olen tehnyt esimerkiksi silloin jos jääkaapissa on niin paljon sapuskaa että osa uhkaa pilaantua.

Pakastetuista aineksista tehdyn ruoan voi pakastaa uudelleen kunhan ainekset on tässä välissä kypsennetty.

2) Ruokien säilytykseen pätee sama kuin raaka-aineidenkin säilytykseen: eivät ne pilaannu vaikka kuinka kauan säilyttäisit, mutta rakenne saattaa muuttua. Käytännössä muutamia kuukausia säilyvät hyvin, puolen vuoden kuluttua alkaa tulla enemmän muutoksia.

Pakasteet kannattaa sulattaa jääkaapissa jos mahdollista kahdesta syystä:

a) Niiden rakenne säilyy paremmin kun ne sulatetaan hitaasti eli niistä ei tule yhtä vetisiä

b) Säästyy sähköä eli pakasteen viileys viilentää jääkaappia joka siten kuluttaa vähemmän sähköä. Kaikkein hulluinta on tietysti sulattaa sähköllä eli mikrossa.

Käytännössä ei sillä sulatustavalla nyt niin hirveästi ole merkitystä, mutta jos on aikaa suunnitella, niin ota edellisenä päivänä jääkaappiin.

3) Voit hyvin leipoa ristiäistarjottavia jo nyt, mutta kannattaa vähän miettiä mitä leipoo. Täytekakkupohjat kannattaakin pakastaa koska jäisinä niiden halkaiseminen on helpompaa kuin tuoreeltaan eivätkä ne muutu millään tavalla pakkasessa. Myöskin mokkapalat ja kuivat kakut voi hyvin pakastaa (tosin kuivat kakut säilyvät ja jopa parantavat makuaan muutaman viikon jääkaapissakin tai kellarissa). Voitaikinaleivonnaiset kannattaa pakastaa raakoina ja kypsentää vasta pakastamisen jälkeen.

Sen sijaan pullia en lähtisi pakastamaan koska pakastimesta sulatettujen pullien maku ja koostumus ovat huomattavasti huonommat kuin tuoreiden pullien. Jos laittaa suoraan pakastimesta mikroon niin maku on muutaman minuutin ihan hyvä, mutta sen jälkeen niistä tulee sellaisia kuivia ja sitkeitä. Ihan sama jos yrität sulattaa hitaasti.

voit pakastaa valmiit ruuat vaikka olisitkin käyttänyt pakastettuja raaka-aineita.

valmiit ruuat olen ottanut sulamaan esim. illalla jääkaappiin,jolloin ovat puoliksi sulaneita,kun ne lämmitän mikrossa

voit leipoa pakkaseen,kunhan pakkaat hyvin.pulla ottaa tosi herkästi pakastimesta makua.ja mitä rasvaisempi kakku sitä vähemmän aikaa se säilyy pakastimessa.

netissä oli jossain noista lihojen pakasteessa säilymisestä taulukko,mutta en vaan yhtään muista missä.

toivottavasti tästä oli yhtään apua

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat