Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan ummetuksesta?

Vierailija

Meidän vauva kakkii vain noin 8 päivän välein. Tätä on jatkunut jo noin kuukauden iästä lähtien. Olen lukenut sen olevan normaalia täys rintruokituilla vauvoilla. Tämä kuitenkin vaivaa meitä molempia, vauvaa viimeiset pari päivää. Jumpat, kuumemittarit ja jopa levolac on kokeiltu, ei auta. Voisikohan korvikemadon osittainen aloittaminen auttaa? Muuttuukohan tilanne kiinteiden syönnin alettua? Apua kaivataan, kiitos jos joku osaisi neuvoa.

Kommentit (4)

Vierailija

ja alkoi 6viikon iässä. Alettiin antaa perunaa jo 2,5kk iässä pieniä määriä päivässä rakeisena nesteessä. ja sitten oli päärynäsose joka auttoi tosi hyvin. Myös vyöhyketerapia auttoi kun muutaman kerran käytimme. Mutta aina kannattaa kysyä neuvolasta ennen kuin aloittaa mitään antamaan vauvalle. Kuumemittaria myös käytimme ja lääkäri jopa semmoista katetria-ja kakkaa tuli tosi paljon-massu ihan meni "makkaroille" kun tyhjeni. Vauvamme ei valittanut mitenkään massua mutta alkoi ähistä usein aamuyöstä kun alkoi olla monta päivää kun edellisen kerran kakannut. ei ollut mitään allergiaa ja hävisi tosiaan kun alettiin antamaan kiinteitä-ja voin sanoa että tuo päärynäsose toimi niin hyvin että voin suositella ja vauva otti sen miellellään.

Vierailija

Neuvolassa olivat sitä mieltä, että jos ei vauvaa häiritse ei asiaan tarvitse puuttua. Meillä syötiin välillä korviketta pullosta ja sinne laitoin välillä mallasuutetta sekaan. Taisi se auttaa, tuosta ajasta on kuitenkin 4 vuotta joten voi muisti vähän pätkiä.

Eliador

Vierailija

Meilla ihan sama homma eli typy alkoi pantata kakkaa n. kuukauden iassa, pahimmillaan oltiin kolme viikkoa kakkaamatta!!! Laakarilla kavin useaan otteeseen, aina vastaus etta on tosiaan pelkkaa rintaa saavilla vauvoilla ihan normaalia kakata harvoin =/ Annettiin Duphalacia, joka auttoi ensimmaisella kokeilukerralla, muihin kertoihin silla ei ole ollut vaikutusta.

Itse soin luumuja niin, etta oma maha oli ihan vetelalla, typylla ei =/ Kuumemittari, suppo, jumppaus ja pumppaus eivat auttaneet, ei myoskaan veden antaminen. Jotkut kertoivat, etta ummetuslaake kannattaa laimentaa veteen ja antaa tama vesivelli lapselle, meilla ei tamakaan auttanut. Annoin myos luumun keitinlienta + todella vetista luumusosetta, ei auttanut...

Nyt kun olen joutunut antamaan myos korviketta niin typy kakkasi 10 paivan sisaan 4 kertaa eli enemman kuin kahteen edelliseen kuukauteen yhteensa!

Vauvan ummetus voi olla myos merkki suolistoperaisesta maitoallergiasta eli kokeile auttaako tilannetta jos jatat itse maitotuotteet vahemmalle syonnille, meilla tamakaan ei auttanut. Peruna on meilla vanhemmilla lapsilla aiheuttanut myos ummetusta, joten aloittelemme typyn kanssa bataatilla sen sijaan... Se on kylla makeaa, mutta tarkoitus ei ole syottaa pelkkaa bataattia viikko tolkulla, uskon ettei typy ehdi tottua makeisiin makuihin liikaa ;)

Mallasuutetta suositellaan myos Suomessa annettavaksi, annostuksista tai muista mulla ei ole tietoa, mutta saapi kuulemma apteekista. Mineraalioljya maarasivat taalla 3ml 3*vrk ummetukseen, samoin saimme gliseriinisuppoja (tamakin taysi luonnontuote) ohjeella puolikas suppo korkeintaan kolme kertaa paivassa. Ekan puolikkaan kun laitoin tuon 21pvn kakkaamattomuuden jalkeen, niin kakka tulikin sitten parissa kolmessa minuutissa eli todella tehokkaita noi supot!!! En tieda, saako noita Suomesta...

Mutta toivottavasti teilla(kin) alkaisi pian kakka luistamaan, ei ole kiva katsella pienen kiemurtelua ja ahinaa... :(

-Allu ja Neea, pian 5 kk =)

Uusimmat

Suosituimmat