Vierailija

.

Sivut

Kommentit (82)

lapset saa olla hoidossa sen ajan, mikä hoitoaika on sovittu / mistä maksetaan.

MUTTA, voi miettiä mikä on lapselle kivempaa / parempaa - olla pitkät päivät hoidossa vai päästä aiemmin kotiin.

Jos siivoaminen lapsen kanssa on ihan mahdotonta, voi olla parempi, että äiti siivoaa ensin.

Itse olen pari kertaa raskaana ollessa tehny tnäin:

- olen tullut esim. asiakaskäynniltä tai muusta syystä vähän aiemmin kotiin

- TARKOITUS on ollut jatkaa työn tekoa läppärillä kotona (ja siis PITÄISI) - ja sen takia en välttämättä hae lasta ihan heti aikaisemmin, koska en pysty 2-vuotiaan kanssa tekemään töitä kunnolla (saati hoitamaan työpuheluita)

- mutta olen ollut NIIN VÄSYNYT, että olenkin ottanut pikku nokoset :-) - ja hakenut lapsen sitten

Sitä välillä mietin, kun pv-koti on ihan vieressä, ja saattavat tädit ehkä huomata jos tulen aiemmin kotiin, että toivottavasti tajuavat, että teen välillä kotonakin TÖITÄ (siis ihan oikeastikin:-), ja kaikkea en voi tehdä lapsen kanssa.

kun lapseni olivat hoidossa viimeksi vuonna 2004, niin silloin meitä kyllä ohjeistettiin, että lapset täytyy hakea ensin hoidosta ja sitten vasta hoitaa kauppa yms. asiat. Tämä ohje tuli kaupungin taholta, mutta itse hoitopaikassa monesti sanottiin, että ei mitään kiirettä hakea lapsia, vaan voin käydä ensin rauhassa kaupassa, jos on tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos on sovittu hoitoaika klo 7-14, ei voi tulla hakemaan lasta vasta klo 16. Ja yhtäjaksoinen hoitoaika lapsella voi olla korkeintaan 10 tuntia.

Lainaus:

Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat voivat käydä TÖISSÄ.

Ja kiitos joku ihan virallinen sääntö, ei av-sääntö.

Missään ei määrätä mitä vanhemmat saavat tehdä lapsen hoidossaoloaikana. Eikä se kenellekään kuulu pätkän vertaa.

Kyllä jokaisessa tarhassa jossa minä olen ollut töissä, on tarvittu vanhempien työajat. Niiden mukaan päiviä suunnitellaan ja tiedetään milloin ketäkin haetaan. Henkilökunta mitoitetaan sen mukaan miten lapsia tiedetään olevan paikalla. Sairaslomien ajaksi kun ei sijaisia saada niin on pakko tehdä erinäisiä järjestelyjä. Kyllä me eräässä tarhassa kauhistelimme kun lapset itkivät äitiä pitkän hoitopäivän aikana ja selvisi, että äitipä meneekin ensin töistä kotiin ja juo rauhassa päiväkahvit ja lukaisee lehdet ym. Kuka ajattelee lapsen työpäivän venymistä?

Lainaus:

Mutta ei tarhassa hyvällä katsota jos tiedetään että mamma käy kotona päiväunilla ennenkuin hakee lapsen.

a) asia ei kuulu heille

b) jotkut vanhemmat ovat kotona kokonaisia päiviä tai viikkoja muuten vain (työttömät jne)

c) jos äiti tai isä on kuolemanväsynyt, on lapsen etu että hän lepää

että jos vanhempi on työpäivän jälkeen väsynyt, on hyvä käväistä kotona ja juoda vaikka kuppi kahvia ennen lapsen hakemista - koska virkeä äiti tai isä on lapsenkin etu. Huomatkaa, ettei tässä tarkoiteta mitään joka päivä toistuvaa tuntien mittaista lorvailua, vaan pientä hetkeä itselle tarvittaessa.

Olen kyllä samaa mieltä, vaikka useimmiten haenkin lapset suoraan töistä tullessani. Vanhempien hyvinvointi on lapsen henkinen koti, ja jos vanhempi jaksaa paremmin sen rauhallisen kahvihetken voimalla, niin go for it.

Mä en ainakaan yleensä raaski pitää lapsia minuttiakaan pidempään hoidossa, kuin tarpeellista.

Ja kuopuksen osa-aikahoito aika menee muutenkin niin hilkulle, etteivätkö räpsäyttäs sitä kokopäiväiseksi, että ei ole paljon varaa kuhnailla lasten hakureissulla.....

Kun meillä oli vain yksi lapsi, niin hänestä meni täysi hoitomaksu vaikka hoidossa olikin vain 5-6h päivässä. Silloin kyllä surutta joskus vein hoitoon koko päiväksi ja itse painuin kampaajalle yms. Koska kampaajalle pääsy olis muuten ollut hirveiden järjestelyiden takana....kun ei asu sukulaisia samalla paikkakunnalla meitä auttamassa...

Mun lapset on ainakni hoidossa siksi, että minä pystyn käymään töissä. Ei siksi että voisin hoitaa kotihommia tai itseäni. Sitä varten lapsilla on myös isä ;-) Jos minä en pysty hoitamaan lapsiani, isä hoitaa - samassa taloudessa asutaan. Lasten kanssa voi siivota, ottaa päiväunet ja kuntoilla, kunhan vain näkee vaivaa.

Maitokaupassa sen sijaan saatan poiketa töistä tullessa. Mutta silloinkin tosiaan pikaostoksilla, ei pitkällä.

Henkilökunnan työvuorojen järjestelyn kannaltahan oleellista on lapsen HOITOaika, ei vanhempien työaika. Subjektiivisen päivähoito-oikeuden nojalla hoitopaikan saa kuka vain, eikä mahdollisella työssäkäynnillä ole merkitystä.

ainakaan ole mitään muuta ohjeistusta, kuin se että päiväkoti menee viideltä kiinni. Ja minä teen muut asiat ensin, jos pääsen aiemmin töistä, sillä ei ole mitään järkeä hakea lasta kesken päiväunien, välipalan jne. En yleensä mene juurikaan ennen klo neljää hakemaan, kun musta on hyvä, että ehtii leikkimään ulkona jonkin aikaa. On paljon kavereita ja viihtyy hyvin, joten en näe mitään ongelmaa.

"Päivähoito on sitä varten, että vanhemmat voivat käydä TÖISSÄ."

Voihan nenä! Mutta kun vaimo vain OPISKELEE. No, täytyy sanoa hänelle, että ottaa lapset mukaan klinikkaan...

Lainaus:

Toki jokaisen oma päätös mutta sekin aika on pois teidän ja lapsen yhteisestä ajasta jos ette hae suoraan lasta.

menen kampaajalle tai jumppaan haettuani lapsen ja hankittuani hänelle kotiin erikseen hoitajan.

Nimim. minulla on omaKIN elämä

HOITOAIKA

Lapsen hoitoaika kunnallisessa päivähoidossa on vanhempien työaika, työmatkoihin menevä sekä tulo- ja lähtökeskusteluihin menevä aika. Lapsen ja perheen edun mukaista on, että vanhempien loma-ajat ja vapaapäivät ovat myös lapsen vapaa-aikoja. Vuorotyössä olevien vanhempia pyydetään toimittamaan hoitopaikkaan (myös päiväkotiin) työvuorolista toiminnan suunnittelun ja ruokailun vuoksi viimeistään hoitoviikkoa edeltävän viikon torstaina, Valkolokin päiväkotiin viimeistään hoitoviikkoa edeltävänä keskiviikkona.

työaikaa koskaan päiväkotiin ilmoittanut. Viikkoa etukäteen piti ilmoittaa hoitoajat, mutta aina ei voi ennakoida, jos tulee joku yllättävä tapaaminen tms. Onneksi päiväkodin henkilökunta ymmärsi tilanteeni.

Mutta jos satuin pääsemään aikaisin, ei lapsia toivottu haettavan kesken ohjelman, samoin aamulla pyydettiin tuomaan jo kahdeksaksi.

"Päivähoitolaissa on määritelty subjektiivinen päivähoito-oikeus. Tämä oikeus koskee päiväsaikaan tapahtuvaa päivähoitoa, ilta- ja vuorohoitoon on oikeus vain silloin, kun esteenä oman lapsen hoitamiselle on vanhempien työ tai opiskelu."

että lapsia saa pitää hoidossa vain sen ajan kun vanhemmat ovat töissä/opiskelemassa. Eli että lapsi on haettava joka päivä samaan sovittuun aikaan kun vanhempi pääsee töistä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat