Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (84)

Lainaus:

Hän myös itki katkerasti kun pelkäsi että olen vihainen ja häpesi.

Soita opettajalle ja kysy tarkemmin tilanteesta. SItten puhuttelet lapsesi ja tee selväksi, että sinä USKOT sen mitä opettaja tilanteesta kertoo! Muuten teet itse lapsellesi karhunpalveluksen

OT: kuvittelin otsikon perusteella, että lapsellesi oli tullut jokin jälki istunnossa. Eli jotain fyysistä kuritusta. Siitä olisi syytä nostaa meteli, mutta ei aiheellisesta jälkästä!

Piirsin oppikirjaan koulussa ja sain jälki-istuntoa. Siihen aikaan oli ehdottomasti kielletty tekemästä mitään merkintöjä koulukirjoihin.

En uskaltanut myöntää kotonani että olin syyllinen, itkin ja märisin ja väitin että muut valehtelee. Pelkäsin että tulee lisärangaistus persuksille sekä sitä että olen pettänyt vanhempiani koska he kasvattivat tekemään oikein ja noudattamaan sääntöjä.

Minut laitettiin tosi tiukalle mutta pidin kiinni valheestani. Pelkäsin kovasti tunnustaa tehneeni väärin. En vieläkään ole kertonut vanhemmilleni että olin syyllinen.

Joten ap uskallan väittää ettei lapsesi uskalla tunnustaa tehneensä väärin, luotan että opettaja on oikeassa tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hiukan aiheen vierestä joo, ihan totta.

Mutta kouluissa yhteisön painostuksella on vahva merkitys, oli kyse sitten hyvistä tai huonoista käytöstavoista. Nämä asiat pitää opettaa sekä kotona että koulussa. Pitää siis opettaa, miten kohdellaan mujita ihmisiä. Pitää opettaa miten kohdellaan kiusaajaa,, mitä kiusaajalle pitää sanoa, jotta ymmärtää käytöksensä.

Näin yhteisellä yhteisöpaineella saadaan kiusajat muuttamaan käytöksensä, ennenkuin opejien tai poliisien pitää niihin puuttua.

Näitä asioita esiin nostamalla niin kotona kuin kouluissa, saadan tulevaisuuden toivot ymmärtämään että "VASTUU ON MEIDÄN KAIKKIEN", ei ainoastaan sen yhden häirikön.

Häirikkökin kokee entistä suurempaa häpeämistä, jos tietää että hän on osa luokkaa ja luokkahenkeä ja on tarkoituksen mukaista kongretisoida, miten hänen toimintansa heikentää koko luokan henkeä, vaikka kyseinen häirikkö ei sitä itse juuri siinä tilanteessa tajua.

TAJUATKO SINÄ

Lainaus:

En tajunnut tästäkään yhtään mitään. Miten tämä juttu liittyi koko keskusteluun? Yksihän tässä vaan sai henkilökohtaisen rangaistuksen, ei mikään yhteisvastuullinen kollektiivi. Olisiko niiltä kaikilta muiltakin saman sarjan painijoilta pitänyt ottaa mitalit pois kun vain katsoivat vierestä eivätkä vahtineet tätä ruotsalaista? Vai kaikilta Ruotsin joukkueen jäseniltä?

Koulussa muiden lasten velvollisuus ei voi olla vahtia muita lapsia.

Lainaus:

ja olympialaisisa kuukausi sitten joku (taisi olla ruotsalainen painija) menetti mitalinsa epäurheilijamaisen käyttäytymisen vuoksi.

Ei muuta, kuin mitali pois, jos ei osata käyttäytyä. => Ei muuta kuin jälki-istuntua jos ei osaa käyttäytyä

Kyllä koulussakin voi tätä opettaa. Viittaan tällä siis siihen että on "epäurheilijamaista" katsoa vierestä kun yksi sylkee päin kasvoja muiden naureskellessa.

Tätä siis tarkoitan yhteisvastuulla.

Armeijassa kaikki ottaa hikijumpan jos yksi on epähuomiossa jättänyt solmimatta kengännauhat. Koulussa sovelletaan ehk ähieman toisin, mutta kuitenkin.

49

jos kerran on jättänyt lapsen jälki-istuntoon niin kiusaaminen on ollut räikeää. Tottahan toki se lapsi itkee ja väittää ettei ole tehnyt - varsinkin kun tietää että äiti uskoo häntä ennemmin kuin opea.

Saattaa teidänkin tytön kiusaamisura loppua lyhyeen. Ole tyytyväinen.

Ap taitaa olla näitä opettajien mainitsemia "kauhuvanhempia". Eli kun ope ilmoittaa että lapsesi on nyt tehnyt näin ja noin niin sieltä tullaan suunnilleen lankoja pitkin että ei meidän pieni kullannuppu ketään kiusaa.

Juuri näistä lapsista tulee niitä pahimpia kiusaajia. Kotona itkevät ja parkuvat vanhemmille ja sitten koulussa onkin ihan toinen persoona. Näitä on nähty, ja paljon.

Siinä olen ap:n kanssa samaa mieltä että opettaja olisi voinut soittaa ja kertoa että näin on käynyt ja hän on ajatellut että pieni jälki-istunto olisi paikallaan.

että lapsesi on kiusannut pienempäänsä eli eskarilaista? Ja vielä fyysisesti (töninyt) muun lisäksi. Hyvä, että opettaja puuttui asiaan heti ja laittoi kiusaajalle rangaistuksen.

Ja kiusaaminen on ollut aika vakavaa jos heti saa jälki-istunnon.

t. ope

aika kovalle rangaistukselle jos oli ensimmäinen kerta. Ja kertoiko opettaja että miten oli kiusannut, siis tarkemmin? Pelkkä "kiusaaminen" ei kerro mitään. Oliko opettaja nähnyt tilanteen? On hyvä että kiusaamiseen puututaan heti, eli kannattaa nyt selvittää tuo asia perinpohjin, että voit jutella vakavasti tyttäresi kanssa mikäli on oikeasti kiusannut. Ja pitää muistaa, että lapsesta joku juttu ei välttämättä ole kiusaamista mikä toisesta tuntuu kiusaamiselta, eli tekijä ei ole "tarkoittanut" tahallaan kiusata, ja sen vuoksi ehkä ei ymmärräkään että miksi jäi jälki-istuntoon. Kysele tarkkaan sekä lapselta että opettajalta mitä on tapahtunut.

Hienoa, että opettaja ottaa kiusaamisen heti tosissaan. Ehkäpä tyttösi oppii tuosta jotain. Minä ainakin toivon, että oma lapseni saa jälki-istuntoa jos jotain toista kiusaa. Ja sama toisinpäin, jos joku kiusaa lastani, toivon siihen heti puututtavan.

Opettaja oli päättänyt, että tänään jää koko luokka jälki-istuntoon oli syytä tai ei, joten hän keksi jonkun mielivaltaisen syyn. Mun syyni oli sitten se, että olin piirtänyt kaunokirjoitusvihkoon pikku ä:n hännät liian lyhyiksi.

Itse ainakin haluaisin tietää että mitä lapseni oikein on tehnyt, siis faktisesti tehnyt. "Kiusaaminen" ei kerro yhtikäs mitään. Onko haukkunut, lyönyt, työntänyt pään vessanpönttöön, rikkonut repun tahallaan... Ja on totta, mitä tuossa edellä sanottiin, tässäkin ketjussa tosi moni kiusaa ap:ta, eli ei ole itse sen parempi kuin mitä nämä kiusaajat ovat.

brutaalia, mutta aika nassikoita siellä armeijassakin koulutetaan ja siellä vallitseva opetustapa on tyyliin "yks mokaa, kaikki mokaa", eli jos yhedllä oli kengännauhat sitomatta, niin koko poppuu sinkoili pitkin pusikoita sen jälkeen aikas pitkään.

Siinä oppii yhteisvastuullisuutta. Joissain asioissa tuo yhteisvastuullisuuden opettaminen on ihan perusteltua. Kaveria ei jätetä ja kaikki on kavereita tyyliin.

Lainaus:

muutama oli tehnyt jotain niin koko luokka sai kärsiä. Ihan älytöntä. Muutenkin se meidän opettaja oli ihan vinksahtanut :/. Ja tämä siis ala-asteella. Kerran sanoi meille että "luuletteko että olen täällä vapaaehtoisesti". Eikös ammatinvalinta ole ihan vapaaehtoista....??? Siis oikeasti, jälkikäteen aina harmittelee, että miten sitä lapsena ei osanut sanoa tuollaisiin nasevasti takaisin... että kyllä ne opettajatkin osaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat