Vierailija

Eli tarina siis...Olimme kutsuttuina sukulaislapsen synttäreille. Ilmoitin ajoissa, että tulemme jonkin verran myöhässä (Kun en halunnut ängetä keskelle kauheimpaa ryysistä. Lue: paljon porukkaa ja pienet tilat)) ja tämä tuntui ainakin sanojen mukaan juhlien järjestäjästä (joka tosi hyvä, vanha sydän ystäväni) hyvältä idealta.

Saavuimme sitten juhlapäivänä paikalle...meitä ei ollut kukaan ovella vastassa.

Sisältä huikattiin, että kiva kun tulitte mutta kaikki ruoka on kyllä jo loppu. Luulin, että tämä oli vitsi...

Riisuttuamme päällysvaattet itseltä ja lapsilta kukaan ei kiinnittänyt meihin oikeastaan mitään huomiota. Osa kutsuvieraista pelasi olohuoneessa pleikkaria (siis aikuisia) ja loput touhuisivat kuka mitäkin.

Jo tässä vaiheessa tuli sellainen omituinen olo, että voisi lähteä saman tien kotiin...melkeinpä tippa linssissä :-(

Jonkin ajan kuluttua meille tarjottiin sitten kahvia...puoliksi jäähtynyttä ja tovin seissyttä. Kakku oli hieman lämmennyt ja sitä oli jäljellä hyvin pieni siivu. Toista kuppia ei kukaan tarjonnut ja pöytään oli jäänyt yksi pasteija, jota meille sitten kaupattiin.

Ajattelin, että tilanne korjaantuu kun muut vieraat lähtevät...toiveeni ei toteutunut. Vanhin ja parhain ystäväni keskittyin kokoamaan lahjaksi saatua legopakkauksen sisältöä ja meillä ei juurikaan ollut puhuttavaa :-(

Onko meidän ystävyys tullut tiensä päähän vai saattoiko koko touhu johtua jostakin meihin liittymättömästä asiasta?!

Eikä meillä aikuisilla niinkään väliä...mutta olin koko päivän hehkuttanut meidän taaperolle miten mennään synttäreille, jossa saa sitten herkkuja, vaikka ei olekkaan karkkipäivä.

Onneksi pieni on vielä niin pieni, ettei varmaan osannut odottaa mitään ihmeellistä...sillä mitään ei ollut tarjolla. Ei keksiä, karkkia, sipsiä, mehua...ei yhtikäs mitään :-(

Olisiko ollut kohtuutonta laittaa jotakin sivuun myöhäisille vieraille, tai hakea lähikaupasta vaikkapa pakastepullaa - ei me mitään ihmeellistä oltaisi vaadittu, ehkä pientä huomiota kuitenkin...

Saattaa olla monen mielestä turhaa narinaa...mutta on itsellä sen verran paha olo, että piti jotenkin sitä purkaa!

Ja tuli se itkukin kotimatkalla. Ei siis siitä ettei saatu syödäksemme, vaan karmealta tuntuvasta kokonaistilanteesta :-(

Sivut

Kommentit (105)

Itsekin ajattele samoin, kuin nro 7, että olisitte tulleet max. 30 minuuttia myöhässä välttääksenne eteisruuhkan. MUtta tosiaan, jos kaikki olis jo syöty, tulitte ilmeisesti ihan reilusti myöhässä, jolloin et voi olettaa, että herkkuja olisi vielä reilusti jäljellä. Tai että emäntä olisi jatkuvati keittelemässä uutta kahvia.

Olisikohan ollut kysymys pelkästään siitä, että ystäväsi oli pinnistänyt kaikkensa, jotta saisi lapselleen ikimuistoiset synttärit, huolehtinut vieraista ja tarjottavista ja sitten, kun itseasiassa juhlat olivat jo ohitse, ja te vasta saavuitte (itsekkin sen tietäen, että varsinaisista juhlista myöhästyitte), oli ystäväsi jo hyvin väsynyt? Hän oli varmasti myös pettynyt, koska et ollut hyvänä ystävänä päässyt nauttimaan juhlien parhaasta annista -et ollut halunnut olla paikalla h-hetkellä. Ja ehkä häntä myös hävetti, että teille ei ollut jäänyt tarjottavaa.

Itsekkin olen monia lasten juhlia järjestänyt. Meillä juhlat kestävät koko päivän, kutsussa ilmoitetaan minkä ajan välillä voi tulla esim.12-19. Tämä juuri siksi, että kaikki eivät kuitenkaan ehdi paikalle samaan aikaan, eikä sen puoleen, eivät meille mahtuisikaan! Mutta siitä loukkaannun, jos sitten joku ilmoittaa, että jos he tulisivatkin seuraavana päivänä. Se ei ole ollenkaan hyvä idea. Meillä kun on useampia leikki-ikäisiä lapsia, niin meillä ei koti kauaa pysy siistinä , ja varsinkin se juhlapäivän jälkeinen päivä on koti kuin pommin jäljiltä. Yleensä juhlia edellisen päivän lapset ovat poissa kotoa ja siivoan - aamusta yöhön. Välillä leivon kakun ja jotain muuta, laiten kotiin haetut lapset nukkumaan. Sitten juhlapäivänä on suht siistiä, mutta ei enää illalla! Saati sitten seuraavana päivänä! Juhlailtana olen koko päivän kestävästä kestityksestä ja lasten ja vieraiden viihdyttämisestä jo ihan rättipoikki väsynyt, joten silloin en enää jaksa siivota. Siivoilen sitten seuraavan päivän ajan pikkuhiljaa.

Meidän ystävillämme on myös tapana kutsua vieraat pitkin päivää, eli tullaan kun ehditään. En loukkaannu, vaikkei meitä aina ehditä tulemaan ovelle vastaan, kun saavutaan, tai jos emäntä ei kiireissään muista tarjota toista kuppia kahvia. Se on semmosta härdelliä, tuo juhlapäivä aina, että kyllä siinä voi jotain ihan rehellisesti vain unohtaa.

Minulle on myös usein käynyt niin, ettei emäntä ole ehtinyt vaihtaa kanssani kuin pikaisen tervehdyksen ja huikata heipat lähtiessä. No, eipä ole tästä tullut mieleenkään loukkaantua! Kun on itse näitä juhlia järjestänyt, niin tietää sen emännän tilanteen! Ja tietää, ettei hän minua ilkeyttään jättänyt huomiotta. Ne on nuo synttärikemut aina vain niin paljon eri tilanteita, kuin tavalliset vierailut! Jos ne siis järjestetään monille juhlavieraille, ei pelkästään yhdelle perheelle!

Kyllä sinäkin ap vielä tulet useat lasten juhlat itse järjestettyäsi huomaamaan, että teidän perheen nyt kokema "kohtalo" ei anna oikeutta pienimpäänkäään loukkaantumiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Lainaus:

Kyllä käytöstavat pitää muistaa, oli sitten kyseessä lapsen synttärit tai häät.

Hyvään käytökseen kuuluu, että juhliin tullaan ilmoitettuna aikana. Jos halutaan oma audienssi, ajankohta sovitaan sitten erikseen.

Hänellä on aina oma käsityksensä siitä, miten kaiken pitää sujua. Hän ei todellakaan voi tulla kutsutusti, vaan aina just tuolla lailla erityistä huomaavaisuutta osoittaen jotenkin muista poiketen. Eli aina pitää olla oma entree. Hän valitsee lahjansa aina erityistä huomaavaisuutta osoittaen ja käärii sen erityistä huomaavaisuutta vaalien.

Hän on toki aina vain huomaavainen, mutta käytännössä vaatii että kaikki menee hänen pillinsä mukaan.

Tässä viestissä näyttää olevan suurempi tarve vinoilla kuin puhua asiaa.

Vastaaja ei ilmeisesti ole lukenut ap:n viestiä lainkaan.

> Vierailija - 19.5.2008 19:33 (ID 125240) (51/56)

> Mitäs tulitte myöhässä.

Olivat ap:n mukaan sopineet tulevansa myöhässä

> Olisiko koko juhlat pitänyt keskeyttää kun viimein vaivauduitte paikalle

Missä kohdassa ap noin sanoi tai vaati? Näytä.

> tottahan toki koko muun porukan olisi pitänyt odottaa teidän saapumista ennen ruokailua.

Ap ei maininnut sanallakaan, että kenenkään olisi pitänyt odottaa heitä. Keksit omiasi!

> Kun kerran myöhästelyyn ei ollut edes mitään järkevää syytä kuin

> muiden inhottava ryysis mielestäni emännällä oli täysi syy loukkaantua.

Ap:n mukaan asiasta olis sovittu ennakkoon. Aika perusteetonta käytöstä loukkaantua ennakkoon sovitusta asiasta jälkikäteen.

> Mieti vähän jos sinun järjestämissäsi juhlissa joku käyttäytyy teidän tavoin.

Miten ap käyttäytyi? Meni sovitusti myöhemmin juhliin? Camoon.

Jos mulle ilmoittaa paras kaveri tulevansa myöhemmin MEIDÄN järjestämiin juhliin, niin kyllä hän on yhtä tervetullut meille kuin muutkin vieraat.

No, nämä olivatkin miesnäkökulmasta tarkasteltuna. Ihmetytti hieman tuon vastaajan 51 aivan älyttömät kommentit ap:n kysymykseen.

Me nimenomaan leikitään uusilla leluilla, eli sikäli kaverisi käytös on ihan tavallista. Kai siinä samalla nyt voi niitä näitä jutella? Vai olitteko koko ajan aivan hiljaa?

saati sitten vasta kun muut alkavat jo lähteä. Tietenkin emäntä joutuu myöntymään, mutta aikuinen voisi hoitaa huomionkipeyttään joskus muulloin kuin lastenkutsuilla.

Ei minulla ole aikaa aikuisvieraille kovinkaan paljoa lastenkutsuilla, lapset ovat silloin pääosassa.

Minusta ap ajattelee tosi itsekäästi aloituksessaan, ei varmaan ole kovin kummoinen ystävä, jos ei pysty ollenkaan joustamaan ystävänsä takia.

Ei mulla ainakaan tulis mieleenkään kutsua kaikkia sukulaisia lapsen synttäreille jos tosiaankin täytyy yöpaikkakin järjestää. Siis kysymykseesähän on lapsen synttärit, ei mitkään sukujuhlat tai muutenkaan mikään ekstra suuri tapahtuma. Ja ei, meillä ei asu isovanhemmat ja sukulaiset lähellä, että pääsisivät päiväseltään käymään. En kyllä oo kutsunu niitä ikinä ollenkaan, toki oon saattanu sanoa, että sillon ja sillon juhlitaan jos sattuuvat pääsemään, mutta en todellankaan alkais monelle viikonlopulle järjestämään juhlia. Ja pieni lapsihan ei ymmärrä ketä siellä synttäreillä käy ja isompi taas pitää kaverisynttäreitä varmaan tärkeämpinä.

varaan aina niin paljon ruokaa vieraille, että varmasti riittää. Todella törkeää emännältä. Jos olet ilmoittanut, että pääsette myöhässä, niin voi sanoa jos ei sovi. Olisin loukkaantunut itsekin.

Jos emäntä kutsuu kaikki samaan aikaan, niin silloin on toivomus että kaikki tulee samaan aikaan ja pöytä on katettu silloin. Tosin olisin varmaan kaivanut jotain teillekin. Ja jos on lapsen juhlat niin toki äiti/isä sitten kokoaa lapsen lahjan. Eikä istu pitämässä juorukerhoa. Ehkä tässä tapauksessa se synttärisankari on se joka on ykkönen omissa juhlissaan.

Jos taas kutsussa jo kutsutaan ihmisiä eriaikaan silloin, kattausta täydennetään kokoajan.

kestää just sen puoltoista-kaksi tuntia. eli jos joku tulee loppuvaiheessa niin on hyvin mahdollista että kamat on korjattu pois ja ollaan jo lopettelemassa, kun joka tapauksessa pidän pieniä juhlia. yksi kaverini koitti aina tulla myöhässä enkä kohteliaisuuttani viitsinyt sanoa, että mä en jaksa tuntikausia lastenjuhlia pitää, joten lopulta jätin hänet kutsumatta, kun muut tuli ajallaan ja juhlat muodostui näin mulle paljon mukavammiksi.

joka ihan silkkaa huomionkipeyttään tekee entreen 1,5 tuntia myöhässä. Sorry nyt vaan.

Ei tuo ole myöhässä tulemista. Tuo on omien kutsujen vaatimista.

Jääkö sukulaisten tai tuttavaperheiden alle 5-vuotiaat sitten aina kotiin lastenne synttäripäivinä. Nää kun ei ainakaan ollut pelkästään lapsille (tietyn ikäisille) tarkoitetut nämä ap:n mainitsemat kutsut

Hyvä, kun ilmoititte, että myöhästytte. Mutta siis miten myöhään menitte? ½tuntia? 2tuntia?

Eihän tietenkään voi toisille vieraille sanoa: "on tulossa lisää vieraita vielä, älkää syökö kaikkea"

Mutta hyvä käytöksinen ihminen varaa pakastimeen/jääkaappiin lisää tarjottavaa jos näyttää siltä että tarjoilut uhkaa loppua kesken. Aina pitää olla varalla jotain

meillä voisi tarjottava loppuakin - koska ohjeistan aina vieraita, että syökää ihmeessä kaikki pois (ettei jää minun syötäväksi). Ja jos paikalla on ollut hyviä syömäreitä ja emäntä on todennut, ettette tulekaan, kun aikaa on kulunut jo noin paljon, niin onhan ne tarjottavat voineet vaikka loppuakin :o)

Siis jos mulle joku sanoisi, että tulevat hieman myöhemmin, olettaisin että he tulevat silleen että ekat ovat rauhassa riisuneet ja aloitelleet kakulla. Eli joku 15min-30min myöhemmin. Jos olette ilmestyneet paikalle niin että melkein kaikki on syöyt, minulla herää kysymys että kuinka paljon myöhemmin oikein porhalsitte paikalle?

Ymmärrän että harmittaa, mutta mitä se emäntä olisi voinut tehdä? Sanoa muille että joo on vielä yksi tulossa myöhässä, älkää nyt vaan syökö enempää? Ei semmosta voi sanoa kellekkään. Pitäiskö kakku nostaa jääkaappiin sua varten? emännällä on varmaan muutakin hommaa vieraiden kanssa...Entä pitäiskä sua varten keittää oma satsi kahvia? Oletko koskaan emännöinut juhlia?

Jos minä olisin tuo emäntä, olisin varmaan valitettavasti ollut ihan samanlainen. Emäntä oletti tietysti että tulet myöhemmin ja sinulle siis sopii se että muut aloittavat ja synttärit etenevät omalla painollaan. Er asia olisi jos olisit vaikka ilmoittanut ettet pääse esim jonkun tosi tärkeän lääkärikeikan takia aiemmin, silloin olisi kohtaliasta säästää ruokaa...

Turhasta valitat minusta, ymmärsit itse väärin valitettavasti :(

Lainaus:

Kyllä käytöstavat pitää muistaa, oli sitten kyseessä lapsen synttärit tai häät.

Hyvään käytökseen kuuluu, että juhliin tullaan ilmoitettuna aikana. Jos halutaan oma audienssi, ajankohta sovitaan sitten erikseen.

eikä häntä kuulu 1,5 TUNTIIN, tulkitsen hänen jääneen kokonaan tulematta, enkä takuulla kyllä enää tarjoa erikseen mitään, kun viimein vaivautuu paikalle, eikä edes selitä myöhäistä tuloaan mitenkään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat