Seuraa 

Ongelmani on että vauva herää 1-3 h välein koko yön. Nukkuu alkuillan omassa sängyssä ja loppuyön meidän välissä. Tuolla tassuttelukoululla ajateltiin saada tuo omassa sängyssä nukkuminen kuntoon, mutta tuo yösyöminen....

Eli meidän poika täyttää tällä viikolla 5 kk. Aloitettiin kiinteiden maistelu kun oli 4 kk. Aluksi vellillä, ja pikkuhiljaa soseilla. Nykyään syödään n. 1/2 pieni purkki sosetta + 120ml velliä ja tissitellään halun mukaan. Eli kiinteitä ei vielä mene kauheasti, mutta toki ikää vasta 5 kk. Puuroa olemme nyt alkaneet maistelemaan.

- Miten ja milloin olette saaneet yöt paremmiksi? Alkaa olla "äiti hieman väsynyt". Onko teillä auttanut kiinteiden aloitus yöuniin? Paljon olette antaneet kiinteitä että vaikuttaa yöuniin?

- Auttaisiko jos antaisi vettä yöllä joka toinen kerta? Voiko 5 kk vanhalla pojalla olla oikeasti nälkä 2 h välein yölläkin vai onko vain tapa?

Kiitos jo etukäteen jos joku osaa kommentoida ;-)

- Aivilo & JImi -

Kommentit (6)

Ettekö tehnyt mitään muuta kuin nuo asiat ja yöunet rauhottui?

Minä itse olen kokeillut kohta jo kaiken mutta mitään keinoa ei tunnu löytyvän:)

Meillä on vauva, 8kk, joka on koko pienen elämänsä ajan nukkunut niin että heräillyt 1 - 3 tunnin välein, kunnes viikko sitten alkoi nukkumaan vasta hyvin. Lopultakin..yes...=)

Aikaisemmin yöt oli tosi levottomia, heräili siis 1 - 3 tunnin välein itkemään ja sitten sai tassutella hänet taas uneen.. kunnes tunnin päästä heräsi uudestaan.. Nälkä ei hänellä ollut, ja mietinkin että tuo on vaan tullut tavaksi, herätä usein. Kokeiltiin kaikkea että nuo heräilyt olisi saatu pois, mutta ei..

Meidän poitsu on aika vilkas tapaus, ja sitten hoksattiin rauhoittaa illat entisestään. Telkkari kiinni kuuden jälkeen, rauhallisesti syödään iltapuurot, vaihdetaan yövaatteet, ei mitään turhia ääniä/ ärsykkeitä, ja loppuilta rauhallista sylissä oloa, kirjan lukemista.. Ja niin yöt rauhoittui ensimmäisestä yöstä lähtien.

Oon huomannut että jokainen vauva on oma yksilönsä ja syy rauhattomissa öissä voi olla missä vaan. Tässä siis vaan se mikä auttoi lopulta meillä, noihin muihin sun kysymyksiin en oikein osaa kommentoida.

Voimia teille. Kyllä se onneksi jossain vaiheessa helpottaa, vaikka tiedän että tämä ei tällä hetkellä varmastikaan lohduta nyt ja auta sinun valvomisiin =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kovin tutulta kuulostaa tuo yöllä passaaminen. Meillä loppui painon nousu, joten aloiteltiin kiinteitä 3½kk alkaen. Nyt 5kk ja kiinteitä syödään päivisin 5 kertaa. Velliä menee 3x 2dl, soseita pari purkkia tai puuroa tetra ja vähän vielä makeita soseita tai jugurttia päälle. Ei ole muuten uniin vaikuttanut mitenkään... Eli vaikka on ihan "kunnon ruualla" päivät, heräilee syömään yöllä 3-4 kertaa. Viime yönä koitin olla syöttämättä kun ajattelin ettei voi oikeasti olla muutaman tunnin jälkeen nälkä kun oli tankattu kauravelliä 2dl ennen nukkumaan menoa, tunti meni ennen kuin muksu nukahti kunnolla uudestaan. Nälkä tai ei, se syöttäminen on meillä ainakin paljon nopeampi tapa saada takaisin uneen. Ei muuten kestä oma pää sitten päivisin.

Mutta paljon jaksamista ja lohdullista ehkä, kestää se vuoden tai kaksi, mutta jossain vaiheessa se helpottaa ihan väkisin... :)

Lainaus:

Ettekö tehnyt mitään muuta kuin nuo asiat ja yöunet rauhottui?

Minä itse olen kokeillut kohta jo kaiken mutta mitään keinoa ei tunnu löytyvän:)

Kysyitkö siis minulta? No, vastaan kuitenkin, että eipä kyllä juuri muuta tehty, tai siis silloin alkuaikana kokeiltiin kyllä kaikenlaisia vippaskonsteja, mm. musiikin soittamista vauvan huoneessa, illan "rauhoittamista" kaikilta turhilta ärsykkeiltä jne. Meillä oli myös ihan selkeää iltahuutoa johon kokeiltiin autolla ajamisesta ja sitteristä keikuttamisesta lähtien, eli testattu on täälläkin jos jonkinmoista silloin aikoinaan.

Mä jotenkin uskon, että nyt kun tytön iltakiukuttelut ovat vihdoin loppuneet ja kiinteät kunnolla käytössä, niin tärkeintä on että tyttöä ei koskaan nukutettu rinnalle, vaan oppi alusta lähtien rauhoittamaan itsensä. Tämä ei kylläkään silloin alussa ollut meidän tarkoitus, mutta meidän tyttö on aina ollut huono nukahtamaan rinnalle, eli se tapa jäi pääsääntöisesti pois jo tosi pienenä. Silloin kovimpien hulinoitten aikaan olisin todellakin toivonut että olisi ollut edes se keino apuna, että olisi saanut likan unten maille, mutta ei... rinta vaan ärsytti häntä väsyneenä. Sen vuoksi oli sitten pakko opettaa rauhoittumaan omaan sänkyyn.

Meillä on siis ihan vastasyntyneestä lähtien nukutettu omassa sängyssä, ja ihan ensiviikkojen jälkeen omassa huoneessa. Uskon, että tästäkin on ollut hyötyä nyt myöhemmin.

Nyt tyttö laittaa nukkumaan mennessä peukun suuhun (tästä on sitten jossain vaiheessa vieroitettava!) ja rätin naamalleen ja nukahtaa n. 5minuutissa. Yöllä hän saattaa käydä hereillä niin, että hänen huoneestaan kuuluu pientä ääntäkin, mutta rauhoittuu itsekseen 5min sisällä. Nykyään hän kääntyy joskus mahalleen ja hätkähtää tähän ja herää. Sitten vain menemme huoneeseen ja käännämme hänet, silitämme massua ja taas menee tytöllä peukku suuhun ja uni voittaa.

Ero on oikeasti aivan valtava siihen levottomaan ja itkeskelevään ja tiheästi heräävään vauvaan, jota sai nukuttaa yöunille aina n. tunnin ja päikkäreille 30minuuttia. Koko elämä oli silloin pelkkää nukuttamista! Ei meinaa vieläkään itse uskoa, että nukkumisasiat ovat nyt näin hyvin hanskassa. Sen vuoksi uskon, että syynä on jonkin henkinen kehitys tai herkkyysvaihe, jonka vauvan pitää läpikäydä jotta alkaa nukkua hyvin.

Niin, ja se tuli vielä mieleen, kun tuossa ylempänä joku puhui illan rauhoittamisesta... Meillä toimii toisin päin, meillä tyttö pitää oikein fyysisesti väsyttää esim. köröttelemällä ja tanssimalla, jotta on valmis nukkumaan. Sen jälkeen iltapuuro, iltapesut, imetys, röyhtäytys, tuutulaulu ja unille.

Tsemppiä kaikille, uskon kyllä että levotonkin vauva oppii nukkumaan yöt hyvin, onnistuihan se meidänkin vauvalta! :)

Meillä oli tosi risaiset yöunet vähän yli 5kk asti. Nyt tyttö on 6,5kk ja meillä kyllä kiinteät auttoivat selkeästi yöuniin. Aloitin 4kk iässä riisipuurolla ja melko pitkään meni, ennen kuin hän suostui syömään isompia annoksia kuin vain muutaman vauvanlusikallisen. Yöunissa tapahtui muutos sitten, kun kiinteitä alkoi mennä kunnolla ja neljä kertaa päivässä. Muistaakseni tyttö söi silloin puuroa 1/2dl veteen tehtynä aamun illoin, joukossa marjasosetta. Ja sen lisäksi kaksi kertaa kasvissoseita / hedelmäsoseita päivällä. Kerta-annos oli 1/2 purkkia tai joskus jopa koko purkki. Yhtäkkiä tyttö alkoi nukkua koko yön putkeen, tai saattoi herätä 4-6 aikoihin aamulla tissittelemään ja nukahti uudelleen vielä pariksi tunniksi. Ainakin hänellä oli siihen aikaan selkeä nälkä, koska söi molemmat rinnat tosi ahnaasti.

Musta tuntuu, että nuo teidän kiinteitten määrät ovat vielä niin pieniä, etteivät ratkaisevasti vaikuta yöuniin. Puuro on muuten sellainen ruoka, joka vapauttaa energiaa hitaasti ja pitkään, sillä pienten masut tuntuu pysyvän hyvin täynnä. Eli mieti, jos haluaisit korvata vellit kokonaan puurolla? Jos pelkäät, miten viljapuurot pienen mahalle sopivat, niin kokeile riisipuuroa, meillä on vilja-allerginen vauva ja hänelle on riisipuuro sopinut jo 4kk iästä lähtien. Esim. Nutricia Muksulla on pika-riisipuuroa.

Vauvallasi voi siis oikeasti ollakin nälkä monta kertaa yössä, eli itse en kyllä lähtisi juottamaan hänelle vettä, sehän vaan turhaan täyttää vauvan massun mutta siinä ei ole lainkaan energiaa jonka avulla nukkua rauhallisesti. Yöhulina saattaisi siis jopa muuttua pahemmaksi.

Nukahtaako vauva rinnalle illalla, yöunille mentäessä? Nimittäin rinta saattaa siinä tapauksessa olla ns. uniassosiaatio, eli vauva tarvitsee rintaa joka kerta, jos ja kun herää yöllä ja haluaa nukahtaa uudelleen. Vauvathan saattavat heräillä öisin useita kertoja, mutta vaipuvat sitten takaisin syvään uneen. Itse olen nyt opettanut tyttömme siihen, että hän ei nukahda rinnalle vaan itsekseen, omaan sänkyynsä. Eli ihan reilusti häntä herättelen, jos hän meinaa illan viimeisen imetyksen aikana nukahtaa. Ja aina nostan vielä pystyasentoon röyhtäisemään ja sitten laitan sänkyyn nukahtamaan itsekseen. Meillä on käytössä tuutulaulu ja unirätti, mutta ei tuttia.

Meillä myös tuli selkeä muutos yöuniin ihan vain iän myötä. Meillä nimittäin tyttö vaati tosi kovaa keinuttamista päikkäreille parvekevaunuissa, että suostui nukahtamaan. Sama juttu yöunille mentäessä, tosi kauan joutui pyörillä varustettua pinnasänkyä heijaamaan, että nukahti. Sitten yhtenä iltana tyttö vain päätti, että nyt saa huudot riittää, ja nukahti noin vain omaan sänkyynsä! Olin aivan että häh, näinkö helposti tää kävi? Olin varautunut pitämään hänelle unikoulun. Tämä muutos tapahtui n. 5kk iässä. Eli kyllä ikä, henkinen kehitys ja herkkyyskaudetkin vaikuttavat uniin selkeästi. Mutta kuulostaisi siltä, että kiinteät tuovat teille ainakin jotain apua! Tsemppiä ja jaksamista!

Tähän ei taida mitään yhtä ainoaa vastausta ollakaan ;-)

Aloitetaan vielä tällä viikolla unikoulu, eli koitan siirtää pojan nukkumaan omaan sänkyynsä myös yöllä (normaalisti nukkuu meidän vieressä ensimmäisestä syötöstä lähtien). Ja siirrän sänkyä vähän kauemmas jotta ei "haista" äidin maitoa koko ajan. Joka ilta vaan lykkään tätä eteenpäin kun arvaan miten rankat ensimmäiset yöt tulevat olemaan. Lintsari ;-)

Kiitos vinkkien, aloitettiin nuo kiinteät kunnolla, mm. illalla & aamulla riisi-banaanipuuroa jota ollaan aikaisemmin maisteltu. Osasyy saattaa kanssa olla juuri tuo tissille nukahtaminen / uniassosiaatio.

Mutta, koitamme jatkaa näillä eteenpäin ;-)

- Aivilo & Jimi -

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat