Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ja pienillä tarkoitan siis reilu vuoden ikäisiä. Minulla on pari kaveria jotka ovat olleet päiväkodissö töissä, ja kummatkin sanovat etteivät haluaisi viedä niin pientä päiväkotiin.

Itsellä tilanne niin että työpaikalta tuli soitto (jonne määräaikaisuus loppui viime kuussa) että syksyllä olisi virka tarjolla, menen piakkoin vielä juttelemaan ja yritän venyttää töihinlähtöä niin pitkään kuin ikinä mahdollista, mutta pahoin pelkään että loka-marraskuussa olisi viim. aloitettava. Työpäiväni olisivat ainakin alkuun 6h/päivä,ja poika tällöin noin 1v2kk.

Mutta kun sydäntä särkee pistää poika hoitoon! Ystäväni olisi luultavasti myös halukas ottamaan poikani hoitoon, hän on pojallekin tuttu ja siellä olisi kaksi leikkikaveriakin.

Nyt tasapainoilen päiväkodin, kaverille hoitoon vai yleensä töihinlähdön välillä, periaatteessa minulle ei ole tulevaisuutta ajatellen varaa sanoa työtarjoukselle ei, mutta kun...

Sivut

Kommentit (45)

Nyt 1.2v ja vaikka kotihoidossa vielä onkin, niin kovin on kiinnostunut muista ihmisistä ja touhuista. Jos on leikkikavereita ja uusia ihmisiä lähistöllä, niin ei paljon äitiä kaipaile. Eikä kotonakaan juuri sylissä viihdy, kun on niin paljon touhua.

Ehkäpä näillä lapsillamme on perusluottamus kunnossa, niin ei tarvitse joka aikuista pelätä. Luulisin, että meidänkin poika viihtyisi päiväkodissa ihan hyvin.

onkohan teidän suhde ihan kunnossa? Eikö ton ikäisen pitäisi ainakin vähän vierastaa? Se on teidätkös tervettä ja pitäisi kuulua lapsen normaaliin kehitykseen....eroottaa siis vieraat äidistä jne. Minä olisin huolissani 9kk lapsesta, joka ei piittaisi äidistään lainkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että minä oikeasti etsisin oikean, pätevän perhepäivähoitajan, jolla lapsi voisi olla pitkään, hyvässä lapsiryhmässä.

En siis rupeaisi väliaikaisratkaisuihin tai veisi kaverille tms.

jos niitä teille tarjotaan! Paitsi jos satut olemaan alalla, jossa on pulaa työvoimasta. Työelämässä kannattaa pysyä kiinni, töitä ei välttämättä tosiaan tulla ' aina' tarjoamaan, varsinkaan jos on pitkään kotona.

alkanut suuresti huolettamaan oman lapseni päiväkotiin meno. Hän aloittaa hoidon elokuussa 1,5-vuotiaana. Olen ollut nyt hoitovapaalla 6 kk ja rahani ja säästöni ovat lopussa. Kotikaupunkini ei maksa mitään kuntalisää eikä miehenikään ole mikään kroisos. Ikävintä on se, että mieheni valittaa ystävilleen rankkaa maksajan osaansa, vaikka olen maksanut puolet lainanlyhennyksistä, vastikkeesta ja sähkölaskusta sekä kaikki omat kuluni.

Minun olisi pitänyt säästää vielä paljon enemmän rahaa ennen lapsen hankkimista. Mutta en lukenut tätä palstaa etukäteen, joten kuvitelmani päivähoidosta olivat kai sitten liian auvoisia.

Kyllähän juttu on niin että vanhempainvapaa loppuu lapsen ollessa 9 kk ja silloinhan yhteiskunta katsoo lapsen olevan valmis päiväkotiin tms. mihin virkamiehet nyt saa lapsen ympättyä. Rahan tulo loppuu siihen. Ei siinä kysellä mielipidettä, ei lapsen eikä äidin, töihin on mentävä.

Käytiin ensin tutustumassa paikkaan moneen kertaan ja sitten oli ihan lyhyitä päiviä aluksi ja sitten kokopäiväisesti.

Lapsi viihtyi hoidossa, ei jäänyt itkemään, vaikka aina aamuisin hieman vierastikin.

Nukkui hyvin päiväunet siellä silloin kun hänellä väsytti ja söi hyvin. Poikaa kiinnosti jo tuossa iässä toisten leikit, niinpä viihtyi hyvin kun seurasi muiden pienten leikkejä. Tarhatäditkin sanoivat, että poika viihtyy hyvin. Iloisena oli aina kun haettiin, eikä malttanut lähteä kotiin.

Lapsi oppi päiväkodissa syömään aikaisin lusikalla, oppi aikaisin puhumaan ja on erittäin sosiaalinen. Mutta, vaikka minulla on positiivisia ajatuksia tästä asiasta, tekisin nyt toisin, jos voisin. Nyt meillä kuopus on siinä iässä, että äitiysloma loppuu, mutta kotiin aion tällä kertaa jäädä, kun siihen on mahdollisuus. Töihin menisin, jos saisin hyvän osa-aikaisen työn, mutta mieluiten olen kotona.

minä en raski laitta pientäni hoitoon. Voi olla että tästä on työelämässä myöhemmin haittaa mutta en ole erityisen kunnianhimoinen uraohjus, vaan minulle kelpaa myös ne p' askaduunit. jokatapauksessa meidän perheessä on tehty periaatepäätös ettei meidän perheen alle 3 -vuotiaat lapset mene hoitoon jos ei ole ihan pakko. jos minä väsyn olemaan kotona, mieheni jää kotiin. tuttavapiiriin kuuluu paljon lapsia ja kotiäitejä joiden kanssa ollaan tekemisissä päivittäin eli kyllä niitä sosiaalisia kontaktejakin tulee. syksyllä mennään vielä avoimeen päiväkerhoon. uskon että tämä on lapsilleni parasta. näin meillä mutta teillä voi olla toisin.

Vierailija:

Lainaus:

onkohan teidän suhde ihan kunnossa? Eikö ton ikäisen pitäisi ainakin vähän vierastaa? Se on teidätkös tervettä ja pitäisi kuulua lapsen normaaliin kehitykseen....eroottaa siis vieraat äidistä jne. Minä olisin huolissani 9kk lapsesta, joka ei piittaisi äidistään lainkaan...

Missähän edellinen niin sanoi? Lapset ovat eri luontoisia ja joku 9,5kk ikäinen nyt voi kavereita ja uusia leluja nähdessään olla niin tohkeissaan ettei kerkeä äidin syliin välillä kiivetä. Sitä paitsi nämä reippaat lapset katselevat myös ympärille leikkiessään, eli huomaavat äidin istuvan pöydän ääressä ja voivat näin turvallisin mielin jatkaa leikkejä. Vierastuskin tulee vähän eri ikäään ja erilaisena, ei kaikilla pahana päällä juuri samalla alilla kuin omalla lapsellasi.

Oikeasti minua huolestuttaa nämä äidit jotka mieltävät että kaiken täytyy aina tapahtua niin kuin meidän Villellä. Kun Ville jo tuossa ja tuossa iässä käveli/puhui/rekenti palikoista torneja jne, niin tottakai kaikken muiden lasten täytyy tehdä samoin. kun Ville 9kk iässä vierasti jokaista vastaantulijaa niin täytyyhän muidenkin lasten tehdä niin! Jos ei muiden lapset kehity Villen tahtia niin silloin kannattaisi kyllä vanhempien olla jo huolissaan näistä...

tyttö olis just sen 14kk. En vaan voi. Mulle tarjottiin tosi hieno paikka, mun unelmieni duuni. Mutta peruin sen tänään. En voikaan laittaa pikkuistani noin aikaisin hoitoon, en vaan voi.

Kukin tekee ratkaisunsa..tää oli mun. Töitä/tarjouksia tulee aina, mutta sitä aikaa, kun lapsi on pieni, ei saa koskaan takaisin.

Päiväkoti ei ole paikka noin pienelle.

Alle 3-vuotiaiden ryhmässä on PERIAATTEESSA hoitaja per neljä lasta, mutta koska ko. hoitajat ovat työvuoroissa (päiväkodit pääsääntöisesti auki klo 6.30-17.30), läsnä on yleensä pari hoitajaa kerrallaan/12 lasta.

Riippuu tietysti tiloista, mutta tuollaisessa ryhmässä ON hälyä ja hässäkkää aika lailla.

Tässäkin ketjussa on ollut kommentteja äideiltä, jotka kehuvat, miten mutkattomasti heidän alle vuodenkin ikäiset lapsensa ovat menneet päivähoitoon. En nyt ala inttää kenenkään lapsesta yksittäistapauksena, mutta sanonpa omana käsityksenäni seuraavaa:

- päiväkodin hoitajat aniharvoin antavat päivän kulusta totuudenmukaista ja realistista kuvaa. He kokevat, että vanhemmat eivät halua kuulla ikävää palautetta, ja tämä voi hyvinkin olla totta. Pk-tätien mukaan päivä on liki poikkeuksetta sujunut hyvin ja lapsi viihtynyt, oli todellisuus melkein mitä tahansa.

- jos lapsi ei halua iltapäivällä lähteä kesken leikkien kotiin, se ei välttämättä johdu päiväkodin kivuudesta, se voi myös olla protestointia vanhempaa kohtaan, jonka lapsi kokee hylänneen hänet. Voi olla rajojen kokeilua (kuka meillä määrää lähtemiset ja tulemiset, minä vai äiti). TAI voi olla, että lapsi oikeasti on viihtynyt.

- KUKAAN ei ole niin pätevä itsepetoksessa kuin äiti, joka ei halua ilmoisna ikuna myöntää itselleen valinneensa väärin töihinpaluun ja lapsen hoitoonpanon kanssa. Äidit eivät välttämättä siis ole maailman objektiivisimpia lähteitä sen suhteen, miten lapsien päiväkotiinmeno on sujunut.

Ompas teillä lapset, jos ne on niin kiinni teissä vielä yli vuoden ikäisenä! Tottakait he tarvitsevat paljon vielääitiä, mutta kyllähän sen ikäinen jo nauttii muista ihmisistä ja innolla tutkii uusia asioita ja opettelee kaikkea uutta!!!

Siis parasta on olla kotona tuon ikäisen, mutta tyytyväisiltä nuo pienokaiset ovat ainakin näyttäneet, ketä itse olen hoitanut!

Niin ja vie päiväkotiin lapsesi, jos ette ole todella hyviä ystäviä, ja tiedät miten hän kasvattaa lapsiaan. Lisäksi kun hänellä on oma lapsi siinä koko ajan, niin hän menee kuitenkin aina edelle, jos ei ole joku suber hyvä hoitaja!

T:se kylmä lto

Siis tottakait lapsella olisi parempi olla vain sinun kanssa, mutta elämä ei nyt vaan mene aina niin kuin haluaisi. Eikö sinun olisi kuitnekin järkevää ottaa työ vastaan?

Kyllä niitä lapsia hoidetaan todella hyvin päiväkodeissa. Itse olen ollut noin 10 päiväkodissa lähi aikoina sijaisena, ja kaikissa on lapset viihtyneet ja hoitajat olleet ihania:) Ja tottakait välillä on kurjia ja kiireisiä päiväi, mutta niinhan on ihan kotonakin!

Kyllä ne lapset viihtyvät oikein hyvin hoidossa, sanokaa mitä sanotte!

Itse vein 1,5v. hoitoon, aluksi oli hurjan vaikeaa (vieläkin tekee pahaa ajatella), mutta suurin syy oli se, että lapsi oli todella todella harvoin siewllä, eikä ymmärtänyt ollenkaa ideaa. Tosi nopeaa kuitenkin helpotti ja nyt 3v. lapsi on innoissaa hoidossa.

T:lastentarhanope

Vierailija:

Lainaus:

Se on neljä lasta/hoitaja ja yhdessä sylissä pystyy olemaan kaksi max. En todellakaan laittaisi pientä lastani päiväkotiin. Jos sinun on pakko laittaa, niin pph on tuon ikäiselle kodinomaisempi ratakaisu.

Työkaverini, joka on ollut päiväkodissa töissä kertoi, että se pienten ryhmä on kammottava. Kun yksi alkaa itkemään, niin itku tarttuu ja pahimmassa tapauksessa koko ryhmä parkuu. Miten siinä sitten tällä miehityksellä lohduttaa...

Neljä lasta pph:llakin ja vielä kotityöt ja ruoanlaitot lisäksi. Syliä tarjolla varmasti vähemmän kuin päiväkodissa -- voin näin kertoa molempia töitä tehneenä. Tällä hetkellä teen ihan muuta ja oma 2,5-vuotias aloittaa päiväkodin syksyllä. KOko päiväkodissa on 28 lasta ja pienten puolella 11. Näistä 6 on tuttuja etukäteen ja hoitajia on 3. Luotan siihen, että syliä riittää -- ei se lapsi kotonakaan aina välittömästi syliin pääse. Joskus joutuu odottamaan vuoroaan (isommat sisaruksetkin tarvitsevat syliä) tai vaikka ruoanlaiton kriittisellä hetkellä. Traumoitta on odotuksista selvinnyt, tähän asti :)

Joten ota ihmeessä se työtarjous vastaan! Se koituu lapsenkin eduksi, tarkoitan siis, että onhan lapsi elätettävä, eikä kaikilla välttämättä ole hyvätuloista miestä.

Hoitopaikkaa kannattaa toki miettiä huolella. Itse olen sitä mieltä, että hoitajan/hoitajien persoona on kaiken a ja o. Ei niinkään hoitomuoto (päiväkoti vai pph).

itse laitoin tuon ikäisen hoitoon, ja todella hyvin meni. Itsekin oon ollut pk:ssa töissä, hyvin kaikki menee! Tuon ikäinen ei sitä paitsi vierasta!

näyttävät lapset siellä päiväkodissa viihtyvän. sen näkee kyllä lapsen kasvoista onko paha vai hyvä olla. tyytyväisiä mukeloita.

t. 10

Oma esikoinen aloitti tarhassa vuoden ikäisenä eikä ollut mitään ongelmia. Tosin lapsikin on ulospäinsuuntautuva luonne. Vuoropäiväkodissa hoitopäiviä ei tullut kovin paljon ja henkilökuntaa oli riittävästi.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat