Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eli siis millä te ihmiset saatte sellaisen jämäkän kestävän kermavaahdon?

Ainakun teen itse, kerma sulaa jo pursottimessa ihan löysäksi ja kakku pilalla...

Kommentit (12)

ja huom! sitä ei tarvitse paniikkipuristaa vaan pitää hellästi kevyellä otteella

Toinen käsi on pursotinpussin yläpäässä tukemassa että pussi pysyy kiinnii ja sitä ennen se yläpää on kierretty ja toinen käsi on pussin alapuolella tyllan yläosan paikkeilla ja kevyesti tukee että pussi pysyy halutussa paikassa ja tämä alempi käsi ohjaa (ei purista) pussin liikettä ja pursotuksen kulkua.

Jos todella on vaikeaa saada napakka vaahto niin voitte lisätä vaniljakreemijauhetta hiukkasen mukaan ja se kannattaa laittaa kerman vatkaamisen puolivälissä, jauheessa on kylmässä lämpötilassa hyydyttävää ainetta joka jämäköittää kerman. Kreemijauhetta saa esim. Citymarketista maustehyllystä Mauste-Sallisen läpinäkyvä purkki sellaisissa saa myös muita mausteita, purkissa on jauhetta 500 g.

Suurempi ongelma yleensä on siinä että kermaa vatkataan liian kauan ja siitä tulee rakeista lähes voita ei siis kuohkeaa ja sileää niin kuin pitäisi.

Ukonilmalla on perinteisen kuohukerman vaahdotuksessa ongelmia, menee voiksi herkästi.

terv. kondiittori

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pirkka vispikermaa

Valio vispikermaa

tai Flora vispiä

Puhtaat työvälineet ja kerma jääkaappikylmää. Vatkaa täydellä teholla ja kun vaahtoa on alkanut muodostua on sellaista löysää vaahtoa lisää tomusokeria n. 1 rkl / 3-4 dl kermaa ja halutessasi vaniljasokeria ja jatka vatkaamista niin että vaahto on paksua, tanakkaa.

Laita vaahto heti pursotuspussiin ja koristele kakku.

Vanilja/vanilla vispi tai mikä se onkaan siitä ei saa paksua vaahtoa niin että sitä voisi pursottaa.

Vaahdon kuuluu olla sellaista joka jää muotoonsa kun sitä pursottaa.

voiko sitten vatkata liikaa?

Mä olen omasta mielestäni kokeillut lyhyttä, keski pitkää ja pitkää vispausaikaa... Joskus vispannut ihan tolkuttoman kauan!

Kauankos pitää vispata? puoli tuntia?

JA on kokeiltu kaikkia vispejä, merkkejä jne... laitettu vaniliinisokerit jne...

Olen kyllä ilmeisesti tosi poropeukalo :)

t. ap

kerman on oltava kylmää, vispilät eivät saa olla kosteita, eikä kulho. Hippunen sokeria sekaan, kuohukermaa ja mahdollisimman suurella nopeudella mahdollisimman äkkiä vaahdoksi.

mutta siitä saa tosi jämäkän vaahdon.

Muista pursottaessasi ottaa vaahtoa aika pieniä määriä kerrallaan pursottimeen, sillä käsistä tuleva lämpö pehmentää kerman nopeasti.

toivoisin todella että huomaisin tuossa jonkin virheen jonka olen aina tehnyt ja pulma ratkeaisi... mutta noin olen aina toiminut ja aivan onneton kermavaahto on joka kerta tullut...

Laitatteko vispauksen jälkeen hetkeksi jääkaappiin? tai pursottimessa jääkaappiin?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat