Vierailija

Jos ei ole mitään "leipäkonetta" niin miten on helpoin tehdä itse? onko hyviä ohjeita? Niin ettei siitä tule kuivaa tms. Kauan uunissa ja paljon asteita? Teenkö vaan taikinaköntsän ja pistän uuniin vai miten? Joo olen ehkä tyhmä mutta... Tuleeko pelkällä sämpylätaikinalla hyviä vai miten?

Kommentit (2)

Mutta itse teen 1/3 osaa ruisjauholla ja loput jauholla ja sekaan laittanut ruusunmarja sosetta antamaan makua. Osta kaupasta leipä vuoka ja rupee testaileen. Netistä löytyy myös ohjeita.

Hyvä maku tulee sillä tavalla, että tekee ensin "juuren", eli sekoittaa nesteeseen hiivan lisäksi vain puolet jauhoista sekä mahdollisesti siirappia. Ei suolaa. Sitten annat tämän "vellin" kuplia jonkin aikaa, vaikkapa puoli tuntia, ja vasta sitten lisäät suolan ja loput jauhot.

Itse paistan leivän niin, että laitan aluksi uunin aika kuumaksi, 250 astetta. Kastelen leivän vedellä ennen uuniin laittamista. Pidän leipää kovassa lämmössä noin 15 minuuttia ja vasta sitten lasken lämmön tavalliseen 200 asteeseen.

Kauniit kuviot leipään saa viiltämällä pyöreän leivän pintaan ennen kohotusta hyvällä sahanteräveitsellä, ja sitten antaa kohota. Voit vielä ennen viiltämistä tupsauttaa pintaan jauhoja (tosin sitten ei voi enää voidella vedellä tai maidolla).

Puolen litran köntsästä saa yhden ison leivän tai kaksi pienempää. Voit käyttää myös teflonisia leipävuokia, joilla saa kauniisti viipaloituvia leipiä.

Leivästä ei tule kuivaa, kun siihen ei alusta liikaa jauhoja. Leipätaikinaan voi lorauttaa myös öljyä, ja vanhat kaurapuuron jämät mehevöittävät myös. Leipään voi lisätä porkkanaraastetta, omenasosetta tai perunamuusia, leseitä ja siemeniä. Hyviä ohjeita on miljoonittain. Tärkeää on, että taikinaneste on sopivan lämpöistä kun lisäät hiivan, ja että kohotat taikinan lämpimässä paikassa liinan alla.

Leipomisessa kehittyy kokemuksen kautta. SIitä vaan kokeilemaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat