Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olipas inhottava näky kaupungilla. Piti oikein kaksi kertaa katsoa, että näinkö tosiaan oikein. Vaunuissa vauvalla korvikset, eikä vauvalla ikää varmaan kuin max. 6kk, tosi pikkuinen oli. Tuli todella paha mieli, että vauva joutuu kärsimään äidin turhamaisuuden vuoksi. Eikä kyseessä edes ollut romaniäiti.

Mitä mieltä muut olette tällaisesta?

Sivut

Kommentit (32)

Tämä on sitä tuttua tätien taivastelua. Minä olen laitatuttanut isommalle tytölleni reiät tasan omaa turhamaisuuttani kun hän oli 1 vee. Tälle toisellekin tytölle (10 kk) tulee jossain vaiheessa. Poikakin (7 vee) saa heti jos haluaa. Pienempänä poikakin halusi aina kynsilakkaa, ei enää tosin!

Se, että Alia itse on niin koruja käyttämätön, niin ei onneksi tee muista samanlaisia. Anna muiden olla kauniita!

Rentoutukaa pliis! Ja lopettakaa se muiden taivastelu, mä en oikeesti kestä tollaisia tyyppejä kuin sinä!

Lieneeköhän kyseessä taas tällainen " tähän haluan uskoa, joten näin se on" -uskomus, ettei vauvan korvanlehteen satu. Samoilla sanoilla taitavat puolustella myös vauvojen ympärileikkausta - eihän se satu. Eikä siitä ole kovinkaan kauaa, kun vielä luultiin, että myöskään keskosiin ei satu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ' isi' on aasiasta kotoisin ja heidän kulttuurissaan tyttövauvoille laitetaan reiät muutaman kuukauden ikäisenä, ja ei se minunkaan mielestäni ' ruman' näköistä ole tai ' kamalaa' ja vauva ei todellakaan kärsi tai häntä eiedes satu niin paljon kuin silloin jos vanhempi lapsi tai aikuinen laitattaa korvakorut, koska vauvojen korvalehdet ovat vielä pehmeät. Jos asuisimme mieheni kotimaassa niin tyttärellämme saattaisi olla korvakorut, mutta tänne ne eivät mielestäni sovi, koska suomalaiset ovat ahdasmielisiä ja korukulttuurimme on hyvin erilainen.

Mutta kukin taplatkoon tyylillään, ilman reikiä tai reikien kanssa, kunhan vanhemmat hoitavat ' ne' reiät hyvin, etteivät ne tulehdu.

t. emmi ja tiinu 2.5kk (ilman korvakoruja ' ehkä sitten joskus isona tyttönä' )

Jotta ette pitäisi meikäläistä ihan pöljänä, korjaan sen verran, että en tarkoita sitä, että lapsi saisi ihan pienestä haluta oman kehonsa suhteen mitä vain (tyyliin: 7-vuotias mankuu kasvotatuointia ja annan ottaa, koska itse sitä haluaa... ;-) ). Toki vanhemmalla on vastuu ja velvollisuus huolehtia lapsesta. Tietenkin voidaan kyseenalaistaa saman tien se, miksi ylipäätään annan antaa lapselleni nk. perusrokotteet. Niissä ei kuitenkaan ole kyseessä kokeilu.

No joo, luulen, että ymmärsitte pointtini ;-)

Pompelmo:

Lainaus:

...että tämäkin kuuluu niihin asioihin, joiden puolesta jotkut ottavat kantaa voimakkaastikin.

Itse en kannata lapsella korvakoruja ihan jo turvallisuussyistä. Pienet vauvat ja renkaat tai riippuvat korut korvissa (joskus näkee niitäkin nappien sijaan) ovat mielestäni kammottava turvallisuusriski. En missään nimessä haluaisi kontolleni sitä, että lapsen korva repeää. Enkä usko, että lapsen korvaan ei satu.

Rokotuksiin vertaaminen on mielestäni myös aika hölmöä, kun toisessa asiassa on kyse turvallisuudesta ja terveydestä ja toisessa turhamaisuudesta.

Sairasta se ei mielestäni ole, jos pienellä lapsella tai vauvalla on korvakorut, mutta turhaa se on varmasti.

eikös tuo ap kysynyt ihmisten kantoja asiaan? sitten kun sellaisen esittää, se on heti " voimakasta kantaa ottamista" . tarkoitus ei ollut kiihkoilla, yritin vain perustella näkemykseni. ei siinä mitään sen kummempaa. ja toki ymmärrän, että rokotukset ja korut ovat eri asioita, eivätkä yhteismitallisia, se nyt oli vain (heikko) yritys valaista sanomisiani...ja näin tuli kärpäsestä härkänen ;-)

Minun mieheni maan tapoihin kuuluu tyttö vauvoille laittaa korvikset nimen anto juhlan yhteydessä. Ei se mikään pakko ole kenellekkään joten kaikki tekevät tuonkin päätöksen ihan itse.

Me olemme menossa vuoden vaihteessa mieheni koti maahan ja tyttäremme on tuoloin n.9kk ikäinen.Pidämme isot juhlat siellä kaikille mieheni sukulaisille ja tuttaville, ja olen päättänyt reiittää tyttömme korvat tuolloin.

Jos tyttäreni sitten isompana haluaa antaa reikien umpeutua on se toki hänen oma valintansa.

En näe siinä mitään " SAIRASTA" jos vauvoilla on korvikset!!

Itsellänikin on ollut reiät ihan pienestä pitäen:)

Korvikset eivät ole pelkästään äitien turhamaisuutta joten on ihan tarpeetonta saarnata turhasta.

Kiinnittäisin enemmänkin huomiota tuolla kaduilla lasten oikeaan pukemiseen. Koko ajan saa nähdä kylmillä ilmoilla pieniä lapsia liian ohuissa vaatteissa,ilman päähinettä ja hanskoja. Olen jopa nähnyt kaksos vauvat -20 asteen pakkasilla ilman hanskoja rattaissaan ja se vasta oli järkyttävä näky!!!

Hanan ja tytär 3kk

Mä en ole yhtään huolissani tuosta korviksien saaneesta jos hän vaan saa vanhemmiltaan rakkautta ja huolenpitoa. Onpa todellakin kamalaa, siis ihan reiät korvissa!!!

Mä olen ulkomaalaissyntyinen ja elänyt koko elämäni eri maissa, joista 7 Brasiliassa. Siellä oli melkeinpä poikkeus, ettei tyttövauvalla ollut korviksia jo ihan pienenä vauvana. Mun mielestä se on ihan ok. Se kärsimys nyt ei ole kuin se hetkellinen pistos kuten esim. rokotuksissa ja lapsi ei sitä enää minsan jälkeen muista. Kun vaan äiti muistaa putsata reiät asianmukaisesti ..=) Korvikset vauvoilla on siis tosi somat, mutta ymmärrän myös suomalaisten mahdollisen järkytyksen kun korukulttuuri on muutenkin täällä aika kainostelevaa..=) On niitä maailmassa paljon sairaampiakin juttuja kuin korvikset vauvalla. =D

Hyvää kesää!

t. poppis ja Emiliina 4kk (ei ihan vielä korviksia) =)

Minusta korvakorut pikkuvauvoilla ei ole kauniit. Mutta jos joku ne vauvalleen laittaa ja huolehtii niiden hoidosta, niin ei se minua haittaa.

En myöskään kannata ympärileikkausta edes poikavauvoilla " kulttuurin vuoksi" . Olin vauvani kanssa yksityislääkärillä samaan aikaan kun pieni poikavauva ympärileikattiin ja kyllä se vauva ainakin huusi... Samoin koiranpennuilta typistettiin vielä muutamia vuosia sitten hännät ja korvat, kun ei ne tunne vielä pentuina kipua?! Kyllä se reiän laittaminen sattuu ihan samalla lailla vauvalla kuin aikuisellakin. Eihän se aikuisellakaan satu rokotusta enempää, ja monet vauvat eivät itke rokotettaessa (kuten omanikaan ei itke). Mutta on surullista ja huolestuttaa, jos jotkut äidit on todella sitä mieltä että vauva ei tunne kipua samalla lailla kuin muutkin ihmiset.

Minulla on poika (pian 2v) ja odotan pikkukakkostamme. Jos meille tulee tyttö, niin hänelle ei laiteta reikiä ainakaan ennen kuin hän oppii itseään kunnolla puhumalla ilmaisemaan.

että annetaan lapsen päättää omasta kehostaan. Ymmärrän kyllä sen. Niinhän miehenikin sanoi. Minä en asiaa ajattele tuolta kantilta, koska saahan ne korvikset pois jos haluaa ja reijät menee kyllä umpeen. Mutta toisaalta, miksi ei odottaa kunnes lapsi itse päättää. En usko että se on äideille mikään ´MUST´ juttu, luulen että jotkut laittavat sen enempää ajattelematta asiaa.

Toisaalta päättäväthän vanhemmat monen monta asiaa lasten puolesta pienenä ja vähän suurempanakin. Aina ei voi tietää mikä kasvavan lapsen mielipide on isompana, haluaako korvikset vai ei, onko nimeni hyvä vai ei, olisiko ottanut rotavirusrokotteen tai ei. Joo tosi hyvä esimerkki toi rotavirusrokote, mutta toivottavasti ymmärrätte pointin :).

Jokainen taplaa tyylillään ja tähänkään ei oikeeta tai väärää vastausta :)

Mut onhan ne pikku tytsyllä minusta syötävän söpöt ;)

Joku kirjoitti, että meneväthän ne reiät umpeen. Eivät muuten mene. Reikien arvet ainakin jäävät näkyviin iäksi. Itselleni laitettiin ihan lapsena reiät korviin, enkä ole korviksia käyttänyt enää 15 vuoteen. Silti reit ovat ihan selvästi näkyvissä korvanlehdissäni.

Ymmärrän, että korvakorut tyttövauvoilla ovat yleisiä monissa kulttuureissa. Monissa maissa on hirveä loukkaus luulla tyttöä pojaksi tai poikaa tytöksi, siksi nämä " sukupuolisymbolit" (korut, värit jne.) ovat hyvin tärkeitä. Pohjoismaissa ja ylipäätään pohjoisemmissa Euroopan maissa asia on toisin, kyse on osittain ihan tasa-arvostakin.

Uskon itse jokaisen ihmisen oikeuteen tehdä päätöksiä oman kehonsa suhteen - tämä pätee siis myös lapsiin. Samoin perustein olemme kieltäytynyt esim. B-hepatiitti -rokotetkokeilusta. Emme halua lastamme koekaniiniksi, koska kyse on mielestämme asiasta, josta jokaisen tulisi voida päättää itse. Tästä voidaan toki olla montaa mieltä, enkä siis usko, että kyseinen kokeilu on varmastikaan vaarallinen. Meillä kyse on enemmänkin periaatteesta.

Tällaisin aatoksin siis tänään. Hyvää päivän jatkoa kaikille!

t. Vaavinäippä

Aika isona juttuna otit tuon näkemäsi..?

Miksi reagoit noinkin voimakkaasti vieraan vauvan korviksiin?

Miten itse käytät koruja? Entä minkä ikäiselle itse olisit valmis laittamaan korvanreiät?

Entä millä lailla ajattelet lapsen kärsivän korvakoruistaan?

Miksi ajattelet äidin olevan turhamainen?

Tässä siis ne kysymykset joita aloituksesi minussa herätti.

Nyt yritän vastata sinun kysymykseesi, eli siihen millaisia ajatuksia korvakorut pienellä vauvalla herättää minussa.

Ensiksi ajattelin minäkin, että ohhoh! Niinkö pienellä korvakorut?

... Mutta, miksi ei?

Tyttö on tyttö, puetaanhan tyttöjä mekkoihin, vaaleapunaisiin rimpsu-unelmiin.. laitetaan hiuslenkkejä, hiuspantoja, pitsisukkia, kaulakoruja.. Miksi ei siis korvakorujakin?

Ainoa asia, joka huolettaa, on se että korvakorut voivat aiheuttaa korvanlehteen tulehduksen. Korvanlehden tulehdus taas saattaa tuoda tullessaan sydänlihastulehduksen -tai muun sydäntulehduksen (tästä syystä esim. sydänsairaalle siskolleni ei koskaan ole laitettu korvalävistyksiä, sydänlääkärit ovat korvakoruista varoitelleet).

Mutta jos vanhemmat tosissaan näkevät vaivaa ja pitävät reiät taatusti puhtaana, niin ei tuostakaan normaaliterveelle lapselle ole vaaraa.

Itse en omille tytöilleni korviksia olisi vauvana laittanut. Esikoinen sai korvikset kun hän itse niitä pyysi, syntymäpäivälahjaksi kun täytti 7 vuotta.

Toinen tyttärenikin haluaisi jo korvakorut, mutta hän on vasta 3 vuotias, joten en niitä vielä hänelle lupaa. Katsotaan asiaa kun hän menee esikouluun.

Itse olen sitä mieltä, ettei kenenkään puolesta voi tehdä päätöstä, laitetaanko lävistyksiä vai ei. Tästä syystä en laittaisi vauvalle. Hän ei pysty sanomaan mielipidettään lävistyksistä. Lävistys se korvanlehden rei`ityskin on. En itsekään pitäisi siitä jos joku muu olisi laittanut minulle esim. kulmakarvalävistyksen ollessani 2kk ikäinen. En siis millään olisi voinut tietää silloin, kun lapseni oli pieni, että haluaako hän korviinsa korvakorut. Isompi lapsi jo osaa tehdä tälläisen päätöksen.

Sanottakoon nyt lopuksi vielä, että itse käytän paljon koruja, en siis ole korujen vastustaja millään lailla. Itseltäni löytyy 6 korvareikää ja napalävistys. Edellä mainittujen lisäksi kaulakoruja, sormuksia, nilkkaketjua, varvassormusta ja ranneketjua käytän päivittäin.

Alia:

Lainaus:

Olipas inhottava näky kaupungilla. Piti oikein kaksi kertaa katsoa, että näinkö tosiaan oikein. Vaunuissa vauvalla korvikset, eikä vauvalla ikää varmaan kuin max. 6kk, tosi pikkuinen oli. Tuli todella paha mieli, että vauva joutuu kärsimään äidin turhamaisuuden vuoksi. Eikä kyseessä edes ollut romaniäiti.

Mitä mieltä muut olette tällaisesta?

...että tämäkin kuuluu niihin asioihin, joiden puolesta jotkut ottavat kantaa voimakkaastikin.

Itse en kannata lapsella korvakoruja ihan jo turvallisuussyistä. Pienet vauvat ja renkaat tai riippuvat korut korvissa (joskus näkee niitäkin nappien sijaan) ovat mielestäni kammottava turvallisuusriski. En missään nimessä haluaisi kontolleni sitä, että lapsen korva repeää. Enkä usko, että lapsen korvaan ei satu.

Rokotuksiin vertaaminen on mielestäni myös aika hölmöä, kun toisessa asiassa on kyse turvallisuudesta ja terveydestä ja toisessa turhamaisuudesta.

Sairasta se ei mielestäni ole, jos pienellä lapsella tai vauvalla on korvakorut, mutta turhaa se on varmasti.

Aika isona juttuna otit tuon näkemäsi..?

Miksi reagoit noinkin voimakkaasti vieraan vauvan korviksiin?

Mietin asiaa siltä kantilta, että tottakai korvisten laittaminen jonkin verran sattuu. Ja tämä on turhaa kipua, kipua kaunistautumisen vuoksi, toisin kuin hyödylliset rokotukset (rotarokotus on muuten suun kautta). Itse kun teen kaikkeni, ettei vauvani joutuisi kokemaan turhaa kipua, edes hetkellistä. Jo rokotukset tuntuvat pahalta minustakin, mutta toki ymmärrän niiden hyödyllisyyden. Ja toisaalta minäkin olen sitä mieltä, että jokainen päättää omasta kehostaan, kun kyse ei ole välttämättömyyksistä.

Miten itse käytät koruja? Entä minkä ikäiselle itse olisit valmis laittamaan korvanreiät?

Itselläni on korvakorut, jotka sain manguttuani 12-vuotislahjaksi. Tyttärelleni tulee korvikset sitten jos/kun hän itse niitä vaatii. Muuten käytän harvoin kaulakorua, sormissa vain kihla+vihkisormukset.

Miksi ajattelet äidin olevan turhamainen?

Mitä muuta se on kuin turhamaisuutta? Jos kyse oli ulkomammasta, jonka kulttuurissa on vakiintunut tapa rei' ittää vauvojen korvat, niin sitten on ehkä eri asia, koska silloin sitä ei tule sen enempää kai pohdittuakaan.

Meillä on poikavauva, mutta tytöllekkään en laitattaisi reikiä korviin. Uskon että reikien laitto sattuu ja lisäksi niiden puhtaanapito toisi vain ylimääräistä vaivaa sekä äidille että vauvalle. Mielestäni kurjinta tuossa korvisjutussa kuitenkin on vauvojen erottelu jo noin pienenä selvästi työttöihin ja poikiin. Siis että jo vauvana tyttöjen on oltava tietynlaisia ja kärsittävä kauneutensa puolesta jo muutaman kuukauden ikäisenä...Ei sovi mielestäni suomalaiseen suht tasa-arvoiseen ajatusmaailmaani. Muutenkin haluaisin ajatella että vielä vauvaikäisenä vauvat ovat vauvoja, eikä vielä sukupuoliroolien erottelemia.

Muualla maailmassahan tapa on yleinen, mm. serkkuni tytöllä oli jo melkein synnäriltä asti korvikset (isä egyptiläinen). Toivottavasti ei vaan yleisty suomessa.

Tämä siis vain minun mielipiteeni, en halua provosoida enkä suututtaa...

Eihän ne vauvat tosiaan niistä ymmärrä. Törmäsin tähän meininkiin Ruotsissa muutama vuosi sitten, että ihan 2-3kk ikäisille laitettiin reiät korviin, muutamalla taaperoikäisellä pojallakin näin korviksia ja myöskin kultaisia riipuksia oli tapana laittaa vauvoille jo ihan laitoksella. No, eipä noi vauvat niistä kai kovasti kärsi, mutta minusta se on aika turhamaista vanhempien taholta. Mutta minä nyt ajattelekaan asioita kovin kansainvälisesti. Kyllä ne lapset kerkiää koruilla kaunistautuun sittenkin, kun ne älyää itse pyytää.

Sitten kun lapsi osais sitä itse haluta niin vasta sitten. Itsekin " supisuomalaisena" se kyllä pistää silmiin ja tulee juuri tuollanen olo että miksi vauva-rukalla... No tämän ketjun luettuani ymmärrän paremmin, se onkin kulttuurista kiinni, en tiennyt että etelän maissa on tällänen tapa. Ja jos ei kerran korvanlehissä ole edes kunnolla tuntua pienenä.

Meidän lasta (4kk) on juuri piikitetty melkoisen paljon sairaalassa joten yhtään ylimääräistä itkua en hänelle soisi =o(

HANNELE

Eikö se mene monissa maissa niin, että tyttö ei ole tyttö ilman korviksia? Vähän sama asia, kuin että pitää käyttää tietyn värisiä vaatteita tietyllä sukupuolella jne. Kukaan ei pakota, mutta kaikki tekevät niin, koska kaikki muutkin tekevät niin. Itselläni ei ole koskaan ollut reikiä, joten en korujen käyttöä kommentoi sen enempää. Tulee kyllä mieleen, että jos on pienenä reiät tehty niin korvisten käytöstä ei koskaan tule sen kummempaa juttua vaan vain osa elämää. Mutta juma kun kaverille laitettiin 7-vuotiaana reiät! Sen asian ympärillä elettiinkin sitten pari kuukautta ja hyysättiin siitä että onko ne reiät vai ei ja mitä koruja laitetaan ja näkeekö nyt kaikki että on laitettu korvikset jne. Toisin sanoen, asia pyöri siinä vaiheessa paljon enemmän nimenomaan turhamaisuuden ja muodikkuuden halun ympärillä. Mutta nämä ovat aina näitä kulttuurijuttuja...

minun suomalainen ystäväni jolla on tytär, on sairaalassa jo laitattanut lapselleen korvikset. Miksi?

lapsen isä on puoliksi ranskalainen ja puoliksi italialainen, he asuvat espanjassa.

siellä on tapana laittaa korvikset tyttö vauvoille jo joko synnärillä tai sitten ensimmäisellä neuvola käynnillä.

itse olin tyytyväinen että saimme pojan kun asuimme espanjassa, eikä tarvinut käydä läpi tuota korvis keskustelua sairaalassa. naapuri sängyn pikku tyttö sai kyllä synnärillä myös reijät korviinsa.

mut tapa kun tapa ja siihen on totuttava.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat