Vierailija

olisivat kuvanneet selkäni heti huomisaamuna, mutta en ottanut aikaa kun saatan olla raskaana. JOS siis olen raskaana, niin alkio on vasta tänään tai eilen kiinnittynyt eli tooosi aikaisessa vaiheessa olisin..pelkäsin vain, että jää kamalasti vaivaamaan selkäröntgenin säteilyt jos sitten reilun viikon päästä selviääkin että raskaana ollaan.

Otin ajan vasta elokuulle. Mikään akuutti tilanne minulla ei ole eli selkäkipuja ei ole kuin kerran kuussa tyyliin eli sen takia ei kiire kuvilla ole. Mikähän olisi näin raskautta toivovalle paras aika kuusta mennä tällaisiin röntgenkuviin?

Kommentit (14)

Minulle sanottiin äitipolilla, että alkio on hyvin suojassa aivan alkuraskaudessa. Itse kävin virtsatieröntgenissä 4. raskausviikolla, kun en tiennyt olevani raskaana. Eikä minulta edes röntgenissä kysytty, olenko mahdollisesti raskaana.

tärppi on käynyt raskauden suhteen vaikka eihän sitä vielä voikaan TIETÄÄ. Ehkä olen vain yliherkkä ja vouhotan, mutta en haluaisi riskeerata mitään sillä yhden vauvan olen menettänyt rakennevian takia ja toista en haluaisi riskeerata. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En tiedä yhtäkään aikuista, jolle olisi mitään diagnoosia saatu tehtyä selkäröntgenkuvista ja tunnen monta selkäpotilasta, itseni mukaan lukien. Ei niissä kuvissa koskaan mitään näy. Minä muuten kävin alavatsan alueen röntgenissä 4. raskausviikolla ja ihan terveen lapsen sain.

itse olen juuri erikoistumisopinnoissa käynyt säteilyturvakurssin ja säteily on todella VAARALLISTA sikiölle. Usein tulee keskenmeno tai lapselle vakavia vaurioita ja elinikäinen syöpäriski...Ei ne turhaan kysele niitä raskausasioita siellä rtg-osastolla..Lisätietoa voi lukea säteilyturvakeskuksen sivuilta www. stuk .fi siellä on olemassa pdf-muodossa ihan kirja näistä asioista, kirjoittaja muistaakseni Paile.

Munasolujen vahingoittuminen oli kuulemma mahdollista. En siis ollut silloin raskaana, mutta ko tutkimuksen jälkeen ei saisi enää tullakkaan.

Alkuraskaudessa lantion alueen röntgentutkimus voi oikeasti olla isokin riski. Asia olisi todennäköisesti röntgenhoitajan toimesta kysytty ja koska alkuraskaus mahdollinen, ei tutkimusta olisi varmaankaan tehty. Lisäksi tavallisen lannerangan rtg-tutkimuksen tuoma tieto on hyvin niukkaa eli ilman sitäkin varmasti pärjäät.

tk-lääkäri

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat