Seuraa 

mitä vitamiinia annette 3 vuotiaasta eteenpäin?

Kommentit (7)


Ja jos ei maitotuotteita saa riittävästi niin kalkkia.



A-vitamiinia taas ei pitäisi antaa lapsille eikä raskaana oleville, joten myöskin D-vitamiinivalmisteen pitäisi olla sellainen joka ei sisällä A-vitamiinia.



Muiden vitamiinien suhteen tarve on yksilöllistä. Jos syö ravitsevaa ja monipuolista perusruokaa eikä ole sairauksia niin muita vitamiinilisiä ei tarvitse. Toisaalta kohtuullisista B- ja C-vitamiinilisistä ei myöskään ole haittaa jos haluaa varmistaa saannin riittävyyden.


Eli nyt löysin netistä Valtion ravitsemusneuvottelukunnan tämänhetkiset vitamiininsaantisuositukset eri ikäisille suomalaisille. Ne löytyvät osoitteesta http://wwwb.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta/FIN11112005.pdf

Ja nuo vitamiinisuositukset löytyvät sivulta 23.



A-vitamiinin saantisuositukset tällä hetkellä ovat seuraavat:

alle 6kk -

6kk - 2 v 300 mikrogrammaa / vrk

2 - 5 v 350 mikrogrammaa / vrk

6 - 9 v 400 mikrogrammaa / vrk

10 - 13 v 600 mikrogrammaa / vrk

Naiset 700 mikrogrammaa / vrk

Miehet 900 mikrogrammaa / vrk



Monissa lapsille markkinoitavissa vitamiinivalmisteissa on A-vitamiinia jopa yli saantisuosituksen ja kun ottaa huomioon että vitamiinia tulee jo tavallisesta ruoastakin yleensä täysin riittävästi, jopa ylimäärin niin yliannostuksen riski on todellinen. Tuon Multi-tabs Minin lisäksi A-vitamiinia sisältävät esimerkiksi Kalanmaksaöljy, Sanasol sekä Vitol-tipat ja Vitol-kapselit (ei DeVitol).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

tuohon miniin, koska siinä on 400 mikrogrammaa A-vitamiinia ja päiväsuositus lapsilla on 800 mikrogrammaa. Eikä meidän lapsi syö maksaa, maitotuotteista käytössä kevyet vaihtoehdot, rasvoja toki käyttää ja kasvikset ei maistu - lohta toki syö mutta... joten luultavasti tuo 800 mikrogrammaa päivässä ei täyttyisi ilman vitamiinilisää. :(



Mutta tuo sun tieto oli hyvä pointti. Yksilöllisestihän näiden ravintolisien kanssa pitää aina toimia. Kun tuosta familystä olisikin jokin purtava versio, ei voi lapsen kanssa päivittäin taistella tabletin syömisen kanssa - voisi yrittää lisätä a-vitamiinin saantia muuten.

Kiitos kovasti tiedosta! Täytyy ehdottomasti hakea uudet vitamiinit tytölle. Nyt en pode yhtään huonoa omaatuntoa, etten ole päivittäin muistanut tablettia tytölle antaa. :)



Näin sitä taas on hyöytyä tästä palstasta.


Harmi vain että sinulle kerrottu saantisuositus on virheellinen. Tuo 800 mikrogrammaa on aikuisten naisten saantisuositus. Aikuisten miesten saantisuositus on 900-1000 mikrogrammaa mutta lasten (alle 10v) suositus on vain 400 mikrogrammaa. Alle vuoden ikäisille suositellaan 375 mikrogrammaa A-vitamiinia päivässä.



Valitettavasti en nyt löytänyt suosituksia netistä joten nämä olen ottanut kirjasta Duodecim: Kliininen Ravitsemus, Toimittajina Antti Aro, Marja Mutanen, Lauri Nuutinen ja Matti Uusitupa. Tietääkseni suositukset ovat edelleen nuo, eli ne eivät ole muuttuneet.



Näin ollen jos lapsen päivittäin käyttämä vitamiinivalmiste sisältää jo kaiken lapsen päivittäin tarvitseman A-vitamiinin niin yliannostus tulee herkästi koska A-vitamiiniahan on sen maksan lisäksi lihassa ja lihavalmisteissa, maidossa, juustossa, kananmunissa ja kalassa sekä vihreissä kasviksissa (karoteeni, A-vitamiinin esiaste). A-vitamiinistahan myrkytyksen saa huomattavasti herkemmin kuin esimerkiksi D-vitamiinista jota voi huoletta käyttää suhteellisen runsaastikin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat