Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Laitoin eiliseen pinoon vikan viestin ja siihen ilmotin, että lisään sen nyt keskiviikon alkuun. Tässä eilisen linkki

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=10527102&p=1&tmo...

Kommentit (20)

Tässä vielä faktaa liitoskivuista:

" Raskauden edetessä osalle äideistä tulee ns. liitoskipuja, jotka johtuvat hormonien aiheuttamasta häpyliitoksen löystymisestä. Häpyluun alueen vihlonta tuntuu usein kävellessä ja öisin kyljellään maatessa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huojentavaa kuulla, että joillakin muillakin on jo kivuliaitakin supistuksia. Itseäni supistukset ovat vaivanneet jo pari-kolme viikkoa, mutta nyt viikon sisään muuttuneet myös kivuliaiksi.. Tai aina kipu ei ehkä liity edes supistuksiin, mutta ilmenee pienessäkin rasituksessa (" menkkamainen kipu" ). Vähän se on säikäyttänyt - varsinkin kun on yksi vähän ennenaikainen synnytys takana, silloinkaan ei vaan alkanut oireilu näin aikaisin. Kävin kuitenkin lääkärissä ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.. Laittoi kuitenkin parin viikon sairaslomalle. Ahdistaa vaan ajatus, että jos ei tässä enää töihin kunnolla pääsekään - pomokin tuntui suhtautuvan jo tähän sairaslomaan aika inhottavasti :(. Mutta pakko laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

18+0

Kauris-80: Voi miten surullista. Eilen en enää lukenut illalla viestejä, vasta tänään huomasin. Tällaisissa tapauksissa tulee sellainen olo, että elämä ei kyllä ole oikeudenmukaista, ettei tuollaista saisi tapahtua kenellekään. Voimia teille kaikille niin paljon.

Itsellä on aamu lähtenyt tänään taas vähän paremmin, ei niin väsynyt olo ainakaan. Eilen kävin sauvakävelyllä tunnin (sen eilisen vaakaan astumisen motivoimana) ja huomaa kyllä heti, että olo on energisempi. Oon kaiken kaikkiaan huomannut, että tuo liikunta kyllä piristää monesti enemmän kuin päiväunet. ja tuo sauvakävely on aika hyvä laji tähän vaiheeseen, varsinkaan kun en mikään himourheilija ole tosiaan ollut.

Mukavaa päivää teille, nyt pitää taas rueta näitä töitä ihmettelemään..

Meillä oli eilen neuvola ja hammaslääkärit. Paino oli vihdoin ja viimein vähän noussut. On siis tullut tähän mennessä puoli kiloa lähtöpainosta. Sydänäänet löytyivät nopeasti ja kaikki oli muutenkin kunnossa. Verensokeria olen tarkkaillut ja mielestäni sekin on pysynyt aisoissa. Hampaatkin olivat loistavassa kunnossa. Mulla ei ole koskaan ollut reikiä eikä ollut nytkään.

Tänään olisi lääkäri. Olen nyt kolmatta viikkoa ollut sairaslomalla kivuliaitten supistusten takia. On ne vähän helpottanut, ei ihan joka päivä supistele, mutta saa nähdä, mitä lääkäri on mieltä. Ihan kiva olisi töihinkin välillä mennä. Mulla on kuitenkin heinäkuu lomaa ja töitä olisi vain pari viikkoa tässä välissä.

Viime yö meni valvoessa. Koiralla oli vatsa sekaisin ja heräsin 1-2 tunnin välein käyttämään sitä ulkona. Harjoittelua tulevaan;-)

Mulla on nyt viikon ajan tuntunut selvästi liikkeitä. Vatsan päältä ei vielä tunnu, mutta uskon, että kohta alkaa tuntua siitäkin.

Nyt aamukahville. Ihanaa, kun se taas maistuu kaiken pahoinvoinnin ja oksentelun jälkeen!

Carmine+ Kuutti tasan 19 tänään!

Kauriille vielä voimia... todella ikäviä uutisia.

Itseäkin jatkuvasti pelottaa, että jokin menee vikaan. Masussa on vielä hiljaista ja nyt on pitkä väli ennen seuraavaa neuvolaa. Rakenneultra ja neuvola molemmat on vasta heinäkuun alussa ja edellinen käynti (lääkärillä) oli toukokuun 15. Dopplereita jo katselin netissä, mutta en taida uskaltaa sellaistakaan hankkia.

t. Mammamiina 17+3

Pitkästä aikaa päätin kirjoittaa, lukemassa käyn kyllä päivittäin uutiset. Voi Kauris olen niin pahoillani... Tiedän tuon tunteen; se hetki kun kuulee ettei pikkuinen sydän enää sykikkään sisälläsi. Tuntuu että elämä pysähtyy siihen paikkaan. Voimia teille selvitä suuressa surussanne!

Kävin tänään neuvolassa ja kaikki vauvalla tuntuu olevan ok, äidin olosta huolimatta. Tuo rakkosairauteni on ollut todella pahana viime viikot ja välillä tuntuu jo että onko minusta sittenkään tähän... Vauva kun alkaa enemmän liikkumaan ja kasvaa ja ruhjoo virtsarakkoa niin siihen kipuun meinaa kuolla! Uusia lääkkeitä sain kokeiltavaksi, mutta pelottaa vaan noiden lääkkeidenkin haitat vauvalle. Tytön 1,5 v synnytyshän käynnistettiin jo kuukautta aiemmin juuri noiden hurjien kipujen takia, mutta tuo rv 36 tuntuu niin kaukaiselta tässä tuskan keskellä. Painoa ei ollut tullut yhtään ja hb oli pudonnut 107. Huonosti on ruoka maistunut viime viikot. Eiköhän tässä riitä marinaa yhdelle päivälle... Voikaahan paremmin!

T.Rypäle ja pikkuihme rv 16+5

Kokeilkaapa ne joilla raudan puutetta Matrifolin nimistä rautaa. Itselläni se on ollut ainoa, joka on oikeasti auttanut tuohon raudan puutokseen. Siinä on muistaakseni foolihappoa, joka kai vaikuttaa imeytymiseen. Itse en esimerkiksi ollenkaan pystynyt käyttämään sitä Retaferia, kävi ihan hirveästi mahaan ja Obsidanilla en kyllä saanut rauta-arvoja nousemaan. Mutta tuo Matrifolin auttoi eikä tullut mahakipuja.

Elsa

Meillä nukuttiin tänään 8 asti, tai no mies lähti seiskaks töihin, mut tyttö ja mie. Kylläpä oli vähä virkeempi olo kuin parina aiempana aamuna:)

Hui kun alkoi itteensäkin pelottaa tuon Kaurin viestin jälkeen..sitä kun luulee olevansa jo " turvallisilla" viikoilla niin jotain tuollaista sattuu..tulipa paha mieli kyl Kauriin puolesta:(

Joku sanoi raudasta..mulla on nyt mennyt taas muutaman viikon rautalääkkeet, kun hemppa on vaan sitkeesti 102, eikä nouse. Nyt sit katellaan juhannuksen jälkeen ihan laajempaa verenkuvaa kuulemma. Oon tässä taas ottanut Retaferia, ja kaipa tuo massu alkaa paremmin sietämään sitä. Pitää vaan muistaa syödä ennen sen ottamista.

Mulla menee kans reumalääkkeet, mut nyt taas alkanut tuntua, että kipuja on tullut lisää, vaikka kuulemma normaalisti ne oireet vähenee raskauden aikana, ja niinhän mullakin aluks..Voipi tietty olla että kun nuo nukkumisasennot on rajoittuneet, niin helpommin sit jämähtää yhteen asentoon..

Ohoh, tulipa omaa napaa nyt ihan urakalla..anteeks siitä, koitan palata paremmalla ajalla kommentoimaan muitakin.

Milenna ja Onni 18+4

Paljon voimia tähän päivään ja tuleviinkin. Lohtuhali sinulle!

ON: potkuja on ja olo on hyvä. Painoa tullut 4 kiloa. Liikuntaa pitäisi lisätä tosi paljon, nyt se on lähinnä kävelyä auton ja kodin/työpaikan välillä. Pitäisi varmaan hankkia koira, kun ei muuten saa itseään inspiroitua lenkille. Tosi asiassa. Välillä tuntuu, että kun on 8 tuntia töissä, matkat päälle ja ruokakauppakäynnit + ruoanlaittamiset, niin sitten illalla haluaa vaan olla perheen kanssa ja/tai itsekseen. Eikä meidän kerrostalon piha kauheasti houkuttele.

T: Rila ja Hippu 17+5

Kauris-80: Tuntuu ettei ole mitään sanoja joilla sinua voisi lohduttaa.Olen niin pahoillani. Voimia teille.

Miizuli : Liitoskivuista ei ole haittaa vauvalle,sinä itse saat kestää kivun. Itselläni kivut alkoivat jo vk 14. ja nyt olen niistä sairaslomalla koska kävely on hankalaa. Olen työssä hoitoalalla jossa on käveltävä ja nosteltava paljon.

Reviisori:odotan kauhulla noita jälkisupistuksia. toisen aikana olivat jo yllättävän voimakkaita joten mitähän ne nyt on...auts!

huomasin muuten että ollaan molemmat pohjanmaalta ja sama synnytys sairaala. saman ikäsiäkin ollaan!

itselle ei mitään erikoista. olo on hyvä jos noita voimakkaita liitoskipuja ei lasketa. vauva liikkuu kovasti masussa välillä tuntuu olevan oikein permanto jumppa menossa!

Olen teidän kuulumisia ranenneultrasta lukenut. En millään malttaisi odottaa että omakin ultra olisi jo. Olisi ihanaa päästä jo kurkkaamaan miltä vauva nyt näyttää. Samalla iskä ja vanhemmat lapset näkisivät vauvan ekaa kertaa.Sukupuolta ei tiedetä ja se saa pysyä salaisuutena loppuun asti. Ultra on vasta 27.6 joten vielä saa odotella pitkään...

72oinas 19+5

Onnea Miizulille!!=)

Juuri töistä tulin ja oksensin jälleen.. En ookkaan yökkinyt muutamaan päivään lainkaan.. Ehdin jo iloita, että pahoinvointi olisi jo taakse jäänyt..

Liikkeet ovat tuntuneet täällä jo jonkun aikaa ja nyt voimistuneet ihan selvästi. Iltaisin tuntuu voimakkaimpia potkuja ja muljahteluja.

Rakenneultrassa käytiin viime viikolla. Kaikki oli ok, vastasi viikkoja. Muutaman kuvankin sain mukaan.=) Kätilö ultrasi ja epäili vauvaa tytöksi.. Saa nähdä sit kumpi tulee. En aio tuohon 100% luottaa. Kaikki tarvikkeet ja vaatteet tulen ostamaan neutraalein sävyin.

Lonkkakivut tulleet mukaan kuvioihin. Töissä koskee lonkkaniveliin ja välillä tuntuu, ettei kunnolla pystynyt kävelemään. Liitoskipujako? Viimeksi aamuvuorossa tuli myös uusi outo tunne väillä tuonne alavatsalle. Semmonen painontunne. En tiedä oliko supistus vai mikä, ensisynnyttäjä kun olen. Levolla kivut ja tuntemukset menivät kotona ohitse. Olen hoitoalalla ja työ aika raskasta. Vanhuksia hoidan, nostelen ja kääntelen. Saa nähdä, pystynkö äippäloman alkuun asti olemaan töissä.

Lumi rv 19+

Alkaapa yöllä olla vaikee nukkua ku jotenki on hankalaa jo nyt kääntyminen. En muista et ois tytöistä tuntunu tältä vielä näillä viikoilla. Vauvan pienet potkut ja liikkeet voimistuu päivä päivältä, ihanaa :) Nytkin tuli pieni hellä mojautus!

Reviisori kirjotteli jälkisupistuksista: Mulla oli tosi kovat kuopuksen syntymän jälkeen. Kuopus synty siis sektiolla ja kohtu oli aika iso koska lapsivettä oli runsaasti: kuopus paino vaan 2570g. Mäkin itkin ja kärvistelin n. vuorokaus sektion jälkeen ku supistukset oli ihan valtavia. Tuli mieleen et ois just synnyttämässä sillon. Mulle ei muutenkaan sopinu morfiini jota annettiin leikkauksen jälkeen joten kivut oli muutenki kovemmat. Jollain kipupiikillä saatiin onneks jälkisupistuksia rauhotettua niin et pysty olla.

Oikku69: Mun lapsuuden ystävä sai maanantaina pojan ja mennään tyttöjen kaa huomenna sitä sairaalaan kattomaan :) Nyt oottelen jo jännityksellä millon veljen vaimo lähtee synnyttämään: sillä ku on ens maanantaina laskettuaika. Itellä tuntuu olevan vielä niin kaukana...

Ne joilla kotidobbler: Tuli jotenki pelko et eihän ne voi aiheuttaa vauvalle mitään haittaa? Miten usein uskallatte kuunnella? Mä oon kuunnellu vauvan sydänääniä nyt joka toinen päivä, ennen 2 kertaa viikos. Jotenki on vaan kaameeta pelkovaihetta tää niin ku oli kuopustaki oottaessa.

Ja eiku ulos taas ku tytöt vaatii ;)

Tarald ja tiitiäinen 17+4 (olinkohan eilen jo yhen päivän etuajassa?)

Moi!

Tänään oli siis lääkäri ja niinhän siinä kävi, että työhaaveet ainakin tämän kesän osalta turhia. Kivuliaita suppareita ollut siihen tahtiin, että oon saikulla kesälomaan asti ja töihin vasta elokuussa, jos vaan supparit helpottaa. Tilannetta arvioidaan sitt uudestaan heinäkuun puolessa välissä. Pomo suhtautui yllättävän tyynesti, oli arvaillutkin, että näin siinä tulee käymään. Nyt sitten pitäisi vain malttaa lepäillä.

Perjantaina olisi rakenneultra. Jännittää...

Carmine+ Kuutti rv 19

Olen tosi pahoillani Kauris -80 puolesta. Itku tuli silmään täälläkin, kun luin viestin.

Miizuli: En usko, että liitoskivuista on vauvalle haittaa. Ensimmäisen kohdalla en tiennyt mistään liitoskivuista mitään, mutta kolmannen kohdalla ne olivat jo aika kivuliaita ja terve vauva syntyi. Kyllä ne liitoskivut taitavat olla vain äidille rankkoja. Nyt neljättä odottaessa vkolla 19+3 liitoskipuja ei ole vielä ilmennyt, mutta ihan varmasti ne taas tulevat, kunhan päästään muutama viikko eteenpäin.

Sama juttu on ollut jälkisupistusten kanssa. Joka synnytyksen jälkeen ne ovat vain pahentuneet. Kolmannen kanssa itkin ja imetin sairaalassa, kun jälkisupistukset oikein pääsivät jylläämään imetyksen aikana. Aivan kuin olisi vielä toinen synnytys edessä päin. Niihin sai kipulääkkeitä, mutta eivät ne kovin hyvin auttaneet. Niitä kesti onneksi vain muutaman päivän ja ne heikkenivät koko ajan.

Huomenia!

Itku tuli tässä työkoneen ääressä silmään kun luin Kauris80 uutiset. En voi edes kuvitella miten pahalta teistä tuntuu.

Meillä liikkeitä on tuntunut parin viikon ajan, mieskin tunsi jo kerran kun laittoi käden vatsalle.

Meillä rakenneultra ensi viikolla, 4D:hen ei mennä koska ei haluta tietää sukupuolta. Siinä se kuulemma näkyy todella selvästi. Ja säästyypähän nekin rahat.

Minäkin olen innostunut liikkumaan vaa' alla käynnin innoittamana. Pyöräilen 14km suuntaansa työmatkaa ja päälle vielä tunnin kävelylenkki koiran kanssa. Mutta saa nähdä kauanko tätä jaksaa, nyt vointi ainakin mitä parhain.

houkuttaisi jo lähteä vaunukaupoille, mutta mies on antanut aikarajan että vasta heinäkuussa. Ja parempi ettei tässä vielä mitään hätiköi, voihan sattua vielä vaikka mitä kamalaa.

Olen todella pahoillani teidän puolesta Kauris-80

Ei voi mitenkään tietää miltä tuntuu joten sanat ei varmasti ole ne kaikista oikeimmat, mutta toivottavasti teillä on kuitenkin kaiken kokemanne jälkeen iloa elämässä. Onneksi on lapsia joista varmasti löytyy onnea.

Minulla tosiaan on synttärit (mä kyllä meen jo keskiviikon puolella, kun juuritulin töistä...), onnea myös synttärikaimalle!

On: Tänään vähän pientä pelkoa aiheutti liitoskivut joita on alkanut tulemaan. Panikoin töissä onko kaikki hyvin, soitin terveyspalvelujen neuvontaan, kun kello oli jo niin paljon, ettei neuvolaan olisi saanut enää yhteyttä. Sieltä vastannut täti ei osannut yhtään sanoa mikä minulla on joten paniikissa soittelemaan ystäville joilla on lapsia jo. Muutama sanoi, että varmaankin liitoskipuja, mutta huomenna kuitenkin neuvolaan on soitettava.

Mua myös väsyttää tosi paljon kokoajan, tuntuu että jos unet on alle 9 tuntia yössä, niin nukahtaa pystyyn. Ehkä johtuu tästä kuumuudesta ja painostavasta ilmasta mikä on vallinnut viimepäivinä.

Mutta nyt nukkumaan, jatkan huomenna (kaitan tän vaikka varmuudeksi keskiviikko alkuiseksi myös, kun kello on jo niin paljon...)

Miizuli ja toukka 18+6

Itku pääsi kun luin Kauriin viestin. Kauris otan osaa suruunne ja jaksamista!

En ole käynyt täällä kolmeen päivään lukemassa ja kirjoittelemassa, kun on ollut vapaata. Kun menen töihin niin luen sitten kaikki.

Eilen mieheni tunsi ensimmäistä kertaa kun asukas potki. Oli aivan sanaton ja innoissaan :D. Paha-olo vaivaa edelleen ja väsymys. Pitäis varmaan käydä apteekista ostamassa rautatabletteja niin vois ehkä väsymys helpottaa.

-tulppa ja hiplaaja-

rv 19 tasan!!!

Tänään tuli postissa kotidobbler, olipa rentouttavaa kuulla pitkästä aikaa pikkusen syke. Kyllä se vaan sielä on, vaikka massu ei vielä olekkaan kasvanut=).

Tarald:

Mietiskelin itsekkin turvallisuutta, mutta ainakin ohjeissa lukee että laite on vaaraton sikiölle. Enpä aijo kuitenkaan kuunnella kuin silloin jos epäilyttää.

Pähkinäneito 16+1

eli rakenneultrassa oltiin eilen mutta en pystynyt kirjoittamaan kuulumisia niin pahalta tuntui Kauriin kirjoituksen lukiessani, että ei oikein pystynyt omia hyviä uutisia kertomaan.

Ultrassa kaikki tuntui olevan hyvin, tosi tarkkaan lääkäri tutki vauvan päästä varpaisiin.

Ensin vauva oli perätilassa ja kun kysyin sukupuolesta sanoi lääkäri että tytöltä vaikuttaa mut sitten vauva kääntyi poikittain niin silloinpa lääkäri oli huomaavinaan pippelin. Eli kolmas poikako siellä sitten olisi.

Se niistä tyttö haaveista, no eihän se varmaa ole, taitaa jäädä yllätykseksi kumpi sieltä tulee.

Mulla on ollut parina iltana aikas kipeitä harjoitussupistuksia, olen joutunut olemaan ihan kippurassa enkä ole päässyt liikkumaan ollenkaan, niin kipeätä ovat tehneet. Lääkäri käski ruveta rauhoittumaan ja lepäilemään enemmän. Kohdunkaulalla onneksi kaikki oli ihan ok noita supistuksia ajatellen.

Meidän naapurit saivat viime yönä tytön eli kohta pääsen ihalemaan pientä.

Itku pääsi, kun kuulin. Mulla taitaa hormoonit jyllätä oikein kunnolla vieläkin kun olen niin herkässä tilassa jatkuvasti.

Viikonloppua tässä jo kovasti odotellaan. Lähdemme koko perhe Helsinki-Tukholma risteilylle.

Jospa Tukholmasta jäis jotain käteen vauvalle.

Siellä on yleensä HM:llä ja vastaavissa eri valikoimat kun täällä Suomessa.

Ihana päästä rentoutumaan ja syömään valmiiseen ruokapöytään =)

Mukavaa keskiviikkoa kaikille.

oikku ja pähkinä 18+4

Ps.Ultran mukaan päivät olisi jo vähän pisemmällä mutta pitäydyn noissa neuvolan laskemissa päivissä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat