Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Siis ettei syljet sekoitu. Olenkohan ainoa, kun annan lapsen haukata omasta leivästäni, jäätelöstäni tai sama lusikkakin saattaa käydä molempien suussa.

Kai tässä pitäisi tarkempi olla että lapsen hampaat pysyisi hyvänä, mutta en ymmärrä sellaista ylivouhottamistakaan milloin mistäkin asiasta. Ihan kuin lapsen hoito olisi nykyään jotain tiedettä.

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samasta lusikasta en anna ikinä. Kauhistuneena katselenkin kun jotkut nuolee lapsensa lusikkaa ja työntää sen sitten lapsen suuhun.

Itselläni ollut eka reikä alle kaksivuotiaana, sain sen helkutin hammasbakteerin varmaan jo ihan vauvana vanhemmiltani.

Aina ollut reikiä ja reilusti, joten ei todellakaan halua että lapseni joutuu saman kärsimään. Mikään ei ole niin hirveää kuiin hampaan paikkaus :/

Minulla on perinnöllinen hammassairaus, jonka lapsemmekin on saattanut periä. Vain hyvällä hammashygienialla voin toivoa, että lasten hampaat säilyisivät ehjempinä kuin minun hampaani aikoinaan lapsena.

mutta en usko että silloin 70-luvulla, maalla oltiin perillä mistään karieksista. sisarukset saattoivat syödä samoista lusikoista yms. uskon että miehelläni on vain yksinkertaisesti niin hyvät geenit =) ettei pöpöt tartu t.12

Eikä kyse siitä että ei ole harjattu vaan olen jo lapsena ilmeisesti saanut bakteerin. En halua loputtomia reikiä ja hammaslääkäreita ja proteeseja lapselleni. Vanhemmiten kaikki rahat menee kruunuihin ja implantteihin.

Karies on infektiotauti. Se tarttuu äidin (myös isän, isovanhempien, hoitajan) syljestä lapsen hampaisiin, kun reikiintymistä aiheuttavia bakteereja siirtyy lapsen suuhun tutin tai lusikan välityksellä. Syljen välityksellä yksilöstä toiseen siirtyvien bakteerien määrä on vähäisempää niillä, joilla on hyvä suuhygienia ja terveet hampaat. Bakteerit poistetaan huolellisella harjauksella päivittäin.

miehellenäni ei ole ikinä ollut reikiä hampaissa, itselläni tosi pajon vaikka pesen ja hoidan hyvin. toivottavasti lapseni saa isän hammasluuston =)

Vauva syö omalla lusikalla niin kotona kuin kahvilassa tms. Eihän miehenikään syö minun lusikalla. Miksi pitäisi? Jos tutti likaantuu otan uuden hoitolaukusta / kotona laatikosta. Lapsella on oma nokkamukinsa mistä juo vettä reissussa, kotona saa puhtaan mukin kaapista kuten kaikki muutkin. Missä kohtaa mun pitäisi hysterisoitua?

Katsotaan sitten siellä hammastarkastuksessa, kun lapsellanne todetaan reikiä ja meidän ei, että kummalle se hysteria iskee.

Sääliksi käy niitä lapsia joiden vanhemmat tahalleen tartuttavat TARTUNTATAUDIN!

En vahdi lainkaan. Maistoin vauvan lusikasta onko ruoka liian kuumaa, pusutellaan suulle jne...

Lapset on nyt 4 ja 6 vuotiaat eikä ole reikiä, mulla kyllä on ollut mutta ei mullakaan ollut yhtään ennen kouluikää. Ja koskaan ei oo puudutettu hammaslääkärissä, eli ei se paikkauskaan mitään hirveetä ole.

samoin oli valveutunut äitini, joka syötti fluoritabletteja ym

silti perin (sain tartunnan) kariesalttiuteen :(.

Oma lapsi jo 5 vee mutta yhä olen tosi tarkka ettei lasit sekoitu tai syö toisten ruokia ym.

samasta lusikasta jo ihan pienenä. ja tutin pikapuhdistus käy omassa suussa..tai miehen. itselläni varmaan joka hammas paikattu mutta miehellä ei montaakaan. kumminkin niitä reikiä tulee. lapsi 5kk.

ihmisille haitallisia bakteereita kuin vanhemman suusta, aivokalvontulehduksesta alkaen. Huomattavasti vaarattomampaa olisi antaa lapsen nuolla vessanpönttö kuin puhdistaa tutti suussa.

Vierailija:

Lainaus:

samasta lusikasta jo ihan pienenä. ja tutin pikapuhdistus käy omassa suussa..tai miehen. itselläni varmaan joka hammas paikattu mutta miehellä ei montaakaan. kumminkin niitä reikiä tulee. lapsi 5kk.

Vierailija:

Lainaus:

En vahdi lainkaan. Maistoin vauvan lusikasta onko ruoka liian kuumaa, pusutellaan suulle jne...

Lapset on nyt 4 ja 6 vuotiaat eikä ole reikiä, mulla kyllä on ollut mutta ei mullakaan ollut yhtään ennen kouluikää. Ja koskaan ei oo puudutettu hammaslääkärissä, eli ei se paikkauskaan mitään hirveetä ole.

yrittäneetkään laittaa omasta suustaan mitään lasteni suuhun. Minun hampaani pilasi isoäitini. Hän hoisi minua ekat vuodet ja hienonsi ruoan suussaan ennenkuin antoi minulle. Kaikki maitohampaani olivat paikattuja lukuunottamatta joitakin etuhampaita ja pysyviin hampaisiin siirtyi niistä reijät (bakteerit) jo ennenkuin ne puhkesivat. Juoksin hammaslääkärissä noin kerran viikossa paikkailtavana. Välillä pelkäsin niin, että minut piti viedä sinne pakolla, mutta totuin ajankanssa kipuun. Nyt on jo implantteja suussa.

22. ja muut, en toivo teidän lapsillenne tätä! Joo ja jos ne maitohampaat reikiintyvät vauhdilla, niin voisin kokemukseni perusteella suositella kaikkien maitohampaiden poistamista nukutuksessa ja sitten voisi yrittää ehkäistä pysyvien hampaiden reikiintymistä jo ennen niiden puhkeamista. Näin tehtiin serkulleni, joka myös oli " isoäidin uhri" .

Peskäähän lastenne hampaita aamuin illoin ja jos hammasluunne on vahvempi kuin meidän suvussa, niin ehkä ette joudu tähän kierteeseen, vaikka kariesbakteeri olisikin suussa jo lapsena.

Mutta mitä pitäisi tehdä appiukolle joka syöttää lapsellemme esim. kakkua omalla lusikallaan tai pyytää taaperoa antamaan omalta lautaseltaan appiukolle ruokaa, siis taaperon omalla lusikalla? Olen raivoissani siitä mutten kehtaa sanoa siitä. Appiukko on jo yli 60v. eikä hampaat takuulla mitenkään hyvässä kunnossa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat