Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (25)

Juurihan tuossa jutussa Suomen lasten pahoinvoinnista korostettiin liian aikaisen leikkimisen loppumisen merkitystä. Siis sitä terveempi lapsi mitä pidempään leikkii kuin pieni lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä 14 on tosissaan. Opettaja etsi suurennuslasilla kaikki mahdolliset viat lapsesta. Milloin oli liian rauhallinen, milloin leikki liikaa tyttöjen kanssa (on siis poika), milloin puhui liikaa itsekseen välitunneilla.. Lapsi joutui silmätikuksi heti ekana koulupäivänä!

Opettaja on vanha ja arvostettu, jäämässä pian eläkkeelle. Hänellä on yksi lapsi ja takana todella vaikea avioero (mistäkö tiedän? Hän soitteli säännöllisin väliajoin ja valitti ensin lapsestani ja sitten alkoi valittaa omia asioitaan, en olisi välttämättä halunnut kuulla).

Onneksi opettaja vaihtuu.

Vierailija:

Lainaus:

Kyllä tuonikäisten ja vanhempienkin lasten leikkiin kuuluu tuo yksinpuhelu. Saattaapa heillä olla joskus useampikin rooli puhuttavanaan.

Ilmiö on täysin normaali ja kertoo siitä, että toisen asemaan asettuminen ja erilaisten näkökulmien hahmottaminen ovat hienosti kehittymässä.

Itse olisin enempikin huolissani siitä, jos lapsi leikkisi leikkejään ihan mykkänä.

Näin juuri sanoi meille neuropsykologi, se kuulemma auttaa myös omantoiminnan ohjauksessa. T: Se jonka lapsella ongelmia, eikä puhu mitään leikkiessään.

Jos puhuu ylikirjakielellä ja itsestään korostetusti persoonamuodossa, niin kyse voi ollakin autistisista piirteistä. Esim aspergerlapset puhuvat hyvin korostetun kirjakielisesti ja asperger on autismin muoto. Tällallinen leikkiessä höpöttely ja juttelu ei tosiaankaan ole oire mistään muusta kuin hyvin tavallisesta mielikuvitusrikkaasta lapsesta.

Mehän emme tiedä millainen lapsi oli kyseessä, josta ko. lastentarhanopettaja puhui.

sillä selvästikään he eivät ole tiedollisesti päteviä ammattikasvattajiksi. Tuollaiset puheet " ammatti-ihmisiltä" lietsovat turhaa hysteriaa ja pelkoja kasvattajiin, sillä usein näihin " ammattilaisiin" luotetaan enemmän kuin terveeseen järkeen. Tuollainen leikin aikana itsekseen puhuminen on enemmän kuin normaalia ja tervettä. Sen tietää jokainen lasten kanssa ollenkaan aikaa viettänyt ja lapsia nähnyt/kasvattanut ihminen.

Mutta ihan tieteellisestikin voin tämän vakuuttaa, sillä olen lukenut sekä kasvatusoppia (kehityspsykologiaa ja erityispedagogiikkaa) että kielitieteitä. Kielitieteessä sitä sanotaan muuten " leikkipuheeksi" ja olen jopa tutkinut sitä ilmiönä.

Ja on kuulemma tärkeää kehitykselle. Oma lapseni ei tätä tee ja hänellä onkin omantoiminnan ohjauksessa vaikeuksia. Mutta siis normaalia on ja jopa toivottavaa. =)

ärsyttikö lapsemme persoonallisuus muuten vain. Todellakin opettaja yritti pelotella ja lyödä lyttyyn minua moni eri tavoin, sanoi mm. että tällaiset piirteethän sitten vain pahenee iän myötä. Edellisessä päiväkodissa ei koskaan oltu sanottu mitään sen tyyppistä asia lapsesta ja ammattini puolestakin minun pitäisi tietää jotain lasten käytöksestä, joten en uskonut tuota " kasvattajaa" . Onneksi pääsimme nyt hänestä eroon! t.6.

Kyllä tuonikäisten ja vanhempienkin lasten leikkiin kuuluu tuo yksinpuhelu. Saattaapa heillä olla joskus useampikin rooli puhuttavanaan.

Ilmiö on täysin normaali ja kertoo siitä, että toisen asemaan asettuminen ja erilaisten näkökulmien hahmottaminen ovat hienosti kehittymässä.

Itse olisin enempikin huolissani siitä, jos lapsi leikkisi leikkejään ihan mykkänä.

Ja jotkut ihmiset nyt vaan puhuu itsekseen. Esim. mä puhun esineille tyyliin: " No mene nyt paikalles!" jos joku ei meinaa heti onnistua. Ihmiset naureskelee mulle aina... Mut mun äiti on aina puhunut touhutessaan itsekseen, esim. kun tekee työvuorolistoja tai vastaavia niin jatkuvasti mutisee.

Verbalisoidessaan leikkiä lapsi tekee leikin näkyväksi myös muille, sosiaalinen leikki mahdollistuu ja ohjailee omaa toimintaansa puheella, niin kuin täällä jo mainittiinkin. Selkeästi autistinen tai autistispiirteinenkin lapsi ei yleensä kykene roolipuheeseen leikissä.

kaiken aikaa. Itseasiassa ei vain sorina, vaan hyvin erilaisia ääniä, sillä lelut ja hän puhuvat keskenään tai toisilleen. Kaikílla on luonnollisesti erilainen ääni. Ihanaa, että lapsellani riittää mielikuvitusta! Hän on kaikkea muuta kuin autistinen tai omituinen! Autistiset muuten vähemmän puhuvat.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat