Seuraa 

Onko muita odottajia, joilla ei ole 3. neuvolalääkärikäyntiä? Täällä Jyväskylässä ainakin näin kesällä on lääkärisulut ja uudelleensynnyttäjille ei ole neuvolalääkäriä :(

Mites muilla? Onko miten yleistä, että uudelleensynnyttäjillä ei ole kolmatta käyntiä eli sitä loppuraskauden käyntiä? Onko sisätutkimusta tehnyt sitten sen sijaan kätilö tms. vai onko kohdunsuun tilanne yms. sitten vaan jäänyt tarkistamatta?

Kommentit (7)

Toista odottaessani asuimme oulussa ja multa jäi tämä 3.lääkäri pois, juuri sen takia, kun en ollut ensisynnyttäjä. No, mulla supistelikin reilusti ja kerroin siitä neuvolassa, ei vaikutusta, kohdun tilannetta ei mitenkään tutkittu... Muutimme muutamaa viikkoa ennen la:ta ja uudelta paikkakunnalta oli 50km sairaalaan. Kävi sitten niin, että tyttäremme syntyi kotia vajaassa tunnissa... Edes ambulanssiin emme ehtineet, vaikka juuri ehtivätkin saapua paikalle. Itse ainakin aion vaatia tuon 3.lääkräin tällä kertaa, jolleivat sitä automaattisesti myönnä.

Me muutimme juuri Keski-Suomeen ja mulla ei ole vielä edes ekaa lääkäriä ollut, eikä siitä mitään sovittu. Meinasivat neuvolassa, että kun kerran mulla oli äitipolille aika niin nvla lääkäriä ei tarvittais. No eilen kävin polilla ja siellä tehtiin ultra, mutta ei kait ultra voi korvata lääkäriä? Itestä ainakin tämä tuntuu hassulta, koska aivan eri asioita tutkitaan... Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan et mitä tehdään. Tääläkin (V-koskella) alkaa kohta kesäsulku niin saa nähä miten muutenkin nvla käyntien kans käy, palokkaan kuulemma siirtyy...

Mutta siis, jos tunnet että on aihetta tehdä tuo tutkimus niin vaadi sitä (jos on ollu suppareita tms.) Itse en osannut sitä sillon -04 vaatia ja kävi niin kuin kävi. Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin joten kotiin syntymisestä ei erityisemmin haittaa ollut, paitsi että lämmöt laski ja jouduttiin pitämään sairaalassa lämpökaapissa useampi tunti...

daisy82 rv 13+1

Täällä Palokassa sanoivat jo ekalla neuvola käynnillä että kunta säästää (jälleen kerran) ja siksi on vain kaksi lääkäriä uudelleensynnyttäjillä - mutta painotti myöskin että toki aina pääsee myöskin lääkärille, jos ilmenee jotain aihetta lisätutkimuksille.

Mun mielestä tää on ihan päivänselvä juttu - sama kun neuvolaankin pääsee aina käymään jos näin itse haluaa! Mutta jos kaikki sujuu raskauden osalta normaalisti, miksi sitten rampata siellä tutkimuksissa.. Etenkin uudelleensynnyttäjät tuntevat omat kehonsa ja olotilansa jo paremmin ja osaavat kyllä tarvittaessa ottaa puhelimen käteen ja soittaa neuvolaan :)

Mullekkin järjestetään loppuraskauteen synnytystapa arvio, kun edellinen synnytys oli imukuppi-synnytys, eli itse otin asian puheeksi ja ehdotin tätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli oon toista muksua odottava ja rv 23 ja ensi kuussa olisi pitänyt olla minun laskujeni mukaan neuvolalääkäri (toinen kerta), mutta eipä olekaan, sillä Helsingin terveyspuoli säästää, eikä kuulemma uudelleensynnyttäjää kannata " ronklata" jos ei ole supistuksia ym. Olen edelleenkin ihmeissäni moisesta terveydenhoitajan kommentista! Siispä menen heinäkuussa taas ja ainoastaan vain terveydenhoitajalle, joka kuuntelee vain sydänäänet ym. -mielestäni nämä ovat turhia käyntejä jos mitkä!!! Säästäisipä kunta terveydenhoitajien käynneissä eikä näissä lääkärien.

, asun Jyväskylässä. Mutta, vaikka tuo minulla oli, ei lääkäri tehnyt sisätutkimusta, vaikka supistellut on jo vaikka kuinka... Tuumasi vaan että kuuluu asiaan, ei tarvii tutkia tilannetta.

Et ite oisin mielummin mennykkin terkkarille, sen kanssa sentään jutellaan aina kaikkea, noi lääkärikäynnit kun on niin nopeita.

Kisu rv 36+1

Muita käyntejä ei " ohjelmistoon" kuulunut, tosin neuvolantäti sanoi et ilman muuta pääsee lääkärille jos jotain outoa on. Mutta automaattisesti ei kuulunut kuin tuo yksi.

Niin, ja mä asun pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa.

Ensimmäinen lääkärintarkastus jäi siis kokonaan väliin. En tiedä miksi, mutta en kyllä toisaalta itsekään sitä kysellyt tai pyydellyt vaikka aikaisemmin ensimmäinen lääkärin käynti onkin ollut rv 12-14 aikoihin.

Menen lääkärille vielä kerran, rv 36 aikaan jolloin tehdään synnytystapa-arvio.

Ei ole ollut vielä lääkärineuvolaa kertaakaan, meillä " kuuluu" kuulemma se kolme käyntiä, mutta se nyt jätettiin alkuraskauden lääkäri pois, kun lääkärillä oli niin kiire. Neuvolassa olen käynyt kahdesti, keskiraskauden lääkäristä ei ole tietoa, koska lääkäri on silloin kesälomalla, ilmeisesti joku sijainen on tulossa, katsotaan kuulemma sitten jos ajan saa. Muuten ihan ok minulle, mutta nyt on supistellut aika paljon, ja olisi ihan kiva tietää, että paikat on kunnolla kiinni. " Ylimääräisiä" aikoja lääkärille ei ihan hevillä saa, kun muutenkin on kuulemma niin kova kiire ja ruuhka.

Meidän kaupungissa äitiysneuvola ei mitenkään äärimmäisen hienosti ole tällä hetkellä hoidossa, tämän olen saanut kuulla hyvin monelta suunnalta. Harmi.

Vanile 22+

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat