Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Oletko oikeasti perehtynyt työnjohdollisiin asioihin - vai tehnyt kenties jonkun työntekijän äitiysloman sijaisuutta? Vai pelkästään esim. siivonnut koko periodin ajan?

Kommentit (28)

mitä odotin työharjoittelulta ja täyttyivätkö odotukset, ihan realistisesti. Lisäksi kertoisin muusta oppimastani, esimerkiksi millainen henkilöstöpolitiikka/organisaatiokulttuuri/johtamistapa yrityksessä oli. Ottaisin myös kantaa siihen, miten em. asiat mielestäni pitäisi hoitaa.

Eihän se sinun vikasi ole, jos et saanut koulutuksesi mukaisia tehtäviä harjoittelupaikassasi.

Olen ollut aina uudessa työssäni nöyrällä asenteella liikenteessä, mutta en ole mennyt näyristelemään alaisteni tai työkavereideni eteen. Nöyrä asenen tarkoittaa sitä, että tiedostaa, ettei osaa vielä kaikkea, mutta aikoo päämäärätietoisesti ottaa homman haltuun. Ei siis mene henkseleitä paukutellen paikalla ja ole jokapaikan besserwisser. Minun kaksi amk:laista ovat olleet tällaisia nöyryyden puutteesta kärsiviä.

Kun tulee uudelle alalle / itselleen uuteen tehtävään, ei ole vielä alan paras asiantuntija. Mutta tästä huolimatta tulee kulkea pää pystyssä ja tehdä näyrällä asenteella paljon töitä saavuttaakseen riittävän osaamistason. Kauppakorkeakoulusta valmistuneet ovat mielestäni tottuneet tekemään kovemmin töitä ihan pääsykokeesta alkaen ja se kyllä näkyy. Samoin sinnikkyys, kyky analyyttiseen ajatteluun, ongelmanratkaisukyky, oppimiskyky ja ymmärrys siitä, että työelämässä asema saavutetaan näyttöjä antamalla ja työtä tekemällä.

Oman työn hedelmien pitää näkyä urakehityksessä ja palkassa - niin se meillä isossa konsernissa onkin sukupuolesta riippumatta. Minä esimiehenä tuon omien esimiehieni tietoon kuinka potentiaalisesti harkkarista on milläkin kertaa kysymys ja sillä on iso merkitys heidän urakehityksensä kannalta. Saman myllyn olen itsekin käynyt läpi ja todella tyytyväinen siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja syventävän/esimiesharjoittelun tein eräässä incoming-matkatoimistossa. Hoitelin hommia siinä missä muutkin. Jokainen hoiti omat casensa alusta loppuun...Hyvä harjoittelu:)

- olisiko liian groteskia sitten analysoida, että johtamistapa on hyvin autoritaarinen - tämän pitäisi tarkoittaa tätä kuuluisaa termiä " management by perkele" .

Mielipiteitä????

siis harjoittelijahan on oppimassa taitoja ja hänestä pitäisi koittaa saada " hyöty" irti - ei hän ole opettelemassa esimiehen edessä nöyrtymistä/nöyristelyä.

Olen aiheesta keskustellut IT-alalla esimiehenä olevan aviomieheni kanssa, ja hän nimenomaan ei kaipaa tiimiinsä ainuttakaan " nöyrää ja oppimishaluista" yksilöä - vaan ihmisiä, joilla on omaa ajattelua, omia mielipiteitä, taitoja kehittää toimintaa ja tehdä töitä. Toki myös tehdä annetut työtehtävät, mutta asenteen pitää olla päämäärähakuinen ja tuloksen hyvä, nöyryydellä siinä ei tehdä yhtään mitään.

Itse en tässä työharjoittelussa olekaan mitään muuta osoittanut kuin nöyryyttä, tiskaamalla, siivoamalla ja tekemällä kyselemättä kaikki annetut tehtävät. Työharjoittelussa pitäisi kuitenkin olla mahdollisuus tutustua liikkeenjohdollisiin tehtäviin (koska tämä on esimiesharjoittelu), sitä ei kuitenkaan ole suotu.

Voin sanoa, että yksikään kauppakorkeakouluopiskelija ei tätä ns. paskatyötä tekisi. Mutta omissa silmissäni siintää lähinnä vain se, että 2kk päästä saan itse suunnitella ja toteuttaa sen yrityksen tulevaisuutta, mihin töihin menen. Tosin pienyritys kun on, arviointeja jne ei kyllä ole ;D

Sitä en osaa sanoa, onko resursseja työharjoittelijan palkkaamiseksi, silloin pitäisi myös pystyä ohjaamaan työtä.

ap

ja oman harjoitteluaikani tein silloista vakiduuniani eli toimin erään suuren organisaation ravintolatoimenjohtajan assarina.

Sääli, että harkkareihin suhtaudutaan noin penseästi! Siivoojaksi tai tiskariksi ei ketään pitäisi palkata vaan pitäisi aidosti sitoutua työssäoppimiseen. Valitettavasti käytäntö taitaa kumminkin olla toinen.

Olen ohjannut kahta amk:ssa opiskelevaa esimiesharjoittelijaa. Kumpaakaan en palkkaisi vakkarityöhön. Seuraavista syistä:

1) amk:ssa aivopesty luulemaan, että esimies- ja asiantuntijatyö tulee automaattisesti tutkinon jälkeen - käytännössä kuitenkin hlökohtaiseti ominaisuudet painavat enemmän ja asenne (on positiivinen, rakentava, tarttuu kaikkeen tekemiseen, sillä niin itsekin teen esimiesasemastani huolimatta) on todella tärkeä!

2) olen verrannut kykykapasitettia kauppakorkeassa opiskelleisiin, ovat hävinneet tämän vertailun kirkkaasti

3) valmiudet muutoinkin ovat heppoiset ja opiskelut eivät selvästä ole ohjanneet oma-aloitteisuuteen eivätkä kehittäneet ongelmanratkaisukykyä

Ehkä minulla on ollut huonoa tuuria, koska kokemuksia on vain kahdesta. Kollegoiltani olen kuullut samantyyppistä palautetta. Molempien harjoittelijoiden todistukset ovat olleet hyviä ja haastattelussa ovat vakuuttaneet olevansa nöyriä, positiivisia ja oppimishaluisia yksilöitä.

Minun työtäni arvioidaan 360-mittauksia ja tehdyn tuloksen perusteella. Tähän saakka olen pärjännyt hyvin. Tämän tuon esille siksi, että muutoin joku vastaaja arvostelee minun pärjäämistäni kritiikin tuntuessa kovalta.

ja harjoittelua tulee tarkastella " esimiestyön näkökulmasta" .

Kyllähän minä nyt suurinpiirtein ymmärrän, mitä esimiestyö tällaisessa yrityksessä pitää sisällään, mutta tutustumiseni siihen on sisältänyt toistaiseksi vain imuroinnin delegoimisen.

Entä onko moraalin vastaista kritisoida rankasti sitä yritystä, missä on harjoittelunsa tehnyt? Vai kannattaako vain kirjoittaa kepeään sävyyn tyyliin " ihastuttava paikka, jossa asiakkaat tuntevat olevansa kuninkaita" ?

tattadadaa! Se tarkoitti sitä, että kerroin yhdelle tytölle, että hänen pitää IMUROIDA!

Olen itse ollut pitkään alalla (vuodesta 1992) ja tämä amk-tutkinto on minulla täydennyskoulutusta. Tosin ikävä kyllä vietin useamman vuoden hoitaen lapsia kotona (2001-2006), joten työpaikkaa ei ollut harjoittelupaikkaa etsiessäni.

Ylipäätään, työkokemuksesta huolimatta, en saanut muuta harjoittelupaikkaa. Etsin aktiivisesti reilu 6kk ja sitten tyydyin tähän.

ap

on sosiaalista taitamattomuutta sekä jopa suoranaista tyhmyyttä.

Käsittääkseni sellaisena en ole itse koskaan esiintynyt, mutta esimiesten mielestä en ole kuitenkaan ollut aina riittävän nöyrä. Se on johtunut kuulemma siitä, että kyseenalaistanut joskus liikaa joitakin toimintatapoja - siis olen vain kysynyt " miksi?" .

Yleensä isommissa yrityksissä tosin asenteeni on kuulemma ollut vain hieno, tämä nöyryyden puute on tullut esille pienissä työpaikoissa, joiden esimiehillä ei oppikoulun jälkeisiä kouluvuosia lainkaan.

ap

Koska kauppiksen opiskelija on " tottakai" hyvä, häntä kohdellaan sellaisena - mutta amk:laisen pitäisi ensisijaisesti täyttää nöyryyden vaatimukset, vasta sen jälkeen voidaan keskustella esim. työn sisällöstä ja sen tavoitteista?

Onneksi tämän harjoittelun jälkeen saan töitä liikkeenjohdosta, tosin kyseessä perheyritys, *virn*.

Työhaastattelut ovat olleet vähän tympeitä, kun minulta on alentuvasti kysytty, osaanko kirjoittaa e-maileja - kun samalla on ollut mielessä koko ajan, että " saispa nyt tämän harjoittelun hoidettua äkkiä alta pois, niin pääsisi mielekkäisiin töihin" .

Noh, nyt tämä sitten on imurointia, imurointia, tiskaamista ja sellaista...

koska työ ei vastaa tämän esimiesharjoittelun tavoitteita. Mutta en viitsi, koska tämänkin paikan hommaamisessa oli valtava vaiva JA valmistumisen jälkeen menen mielekkäämpään, suhteellisen hyväpalkkaiseen työhön.

Onpa tullut nyt vain mieleen, että jos alkaisin protestoida, niin olisiko tämän minun keissini juuri esimerkkitapaus tilanteesta, jossa esimies sanoisi " näitä amk:laisia ei kannata ottaa töihin, kun niille ei kelpaa mikään ja ne haluaisivat vain olla johtotehtävissä, ei me sellaisia tarvita" .

Täältäkin olen joskus sellaista kritiikkiä lukenut, nyt en tosin kait vähään aikaan.

ja ainakin edellisessä työpaikassa esimies vasta raporttini luettuaan antoi arvion harjoittelustani. Joten pelkään vähän sitä, että jos annan rehellisen palautteen, se kostautuu huonon arvioinnin muodossa - ja mikäli näin käy - loppupäätelmä on vain se, etten ole " pärjännyt" tässä siivoustyössäni. Ja esimies voi vielä kirjoittaa niinkin, että koska olen ollut niin pätemätön (että olen joskus mm. huuhdellut astioitakin liian kuumalla vedellä!), niin minulle ei pysty vaativampia tehtäviä antamaan.

No okei, se nyt olisi vähän hassua sikäli, että " takataskusta" voisin sitten vetäistä ne kaikki kiitettävät työtodistukset, missä minua suositellaan " myös vaativiin alan tehtäviin" .

ap

Tradenomiksi vai? Itse olen BBA -opiskelija ja olen tällä hetkellä työharjoittelussa. En hakenut suureen firmaan, vaan pieneen ja sain paljon vastuuta. Olen saanut hoidettavakseni mm. ulkomaiset delegaatiot sekä lehdistösuhteet. :)

Suuntautumisvaihtoehtoni on matkatoimisto. Kyseessä pieni matkailualan yritys, tosin ei myydä eikä järjestetä matkoja.

En päässyt matkatoimistoihin töihin, koska he eivät halunneet harjoittelijaa, jolla ei aikaisempaa työkokemusta, eikä enempää kokemusta varausjärjestelmistä kuin koulussa suoritetut opintoviikot.

asenteella " me tiedämme, ettemme tiedä mitään" .

Jos teidän yrityksessänne on ammattitaitoa, haastaviinkin kysymyksiin varmaan pystytään vastaamaan perustellusti. Vaikka kysymys nousisi tietämättömyydestä, siihen vastaamalla voi hahmottaa asioita uudella tavalla. Kaikki yrityksen toimintatavat eivät aina ole upeaa ja mahtavaa, hei pitäkää just tää linja, kuule kyllä me tiedetään miten tää menee, älä sä yhtään meille ala!

Olen itse restonomi (amk) ja toimin itsenäisesti esimiehen kesäsijaisuudessa. Aluksi olin esimiehen kanssa ja sitten tein hänen hommiaan hänen lomansa ajan. En ole matkailualalla tosin.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat