Vierailija

Yksi kirjoittaja sanoi, että itse koki lapsena saman ja joutui olemaan koko ajan paikattavana. Ahdistaa, ärsyttää, surettaaa että oma lapseni joutuu istumaan nyt hammaslääkärissä usein kun yli 60v. appiukko pyytää lasta antamaan ruokaa omalta lautaseltaan omalla lusikallaan tai sitten antaa omalta lautaseltaan lapselle ruokaa.

Lapsellani on suussaan appiukon suubakteereita. Yök ja yök. Appiukko ärsyttää ja vihastuttaa vaan suoraan en kehtaa sanoa! Kerran vain aloin vihjailemaan että kuinka suuhygieniasta pidetään nykyään hyvää huolta ja annoin heti xylitolpurkan lapselle kun appi oli taas syönyt hänen lusikastaan.

Mitä pitäisi tehdä? Lapselle tehdään sylkitesti onneksi perjantaina joten saan tietää kuinka paha altistus hänellä on hampaiden reikiintymiseen.

Kommentit (13)

Meillä reissataan paljon, ja joskus ruokatauolla keskellä ei mitään huomataan, että lusikoita on liian vähän tai lapsi tipauttaa omansa lehmänkakkaan (no näin ei ole käynyt, mutta vastaavaa). Kyllä ollaan silloin syöty hyvällä omallatunnolla yhteisellä lusikalla.

Mutta tottakai isovanhempien pitää kunnioittaa teidän kasvatusperiaatteita, joten senkun sanot papalle, että näin ei tehdä, tai et syötä lasta ollenkaan tästedes. Älä anna ihmisten kävellä ylitsesi.

Ihan ystävällisesti voit kertoa että altistaa reikiintymiselle ja tästä syystä toivot ettei antaisi omasta lusikastaan lapsellesi ruokaa. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioista niin kamalan vaikeita. Ja jos et itse uskalla, pyydä miestäsi sanomaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mies lupasi vähän valistaa isäänsä.

Meidän taaperomme osaa toki syödä itse, kyse oli siis siitä, että appi saattaa antaa esim. kakkua pari lusikallista omalta lautaseltaan tai pyytää ns. hellittelymielessä taaperoa syöttämään omalla lusikallaan jotain apen suuhun. Ärsyttävä tapa.

ap

Vierailija:

Lainaus:

Opeta lapsesi syömään itse.

Silloin ei kukaan työntele hänen lusikkaansa suuhun. 2v oppii nopeasti itse syömään!

vauvathan tunnetusti mieluusti imeskelevät nyrkkejään, joten juuri suukotetusta kädestä ne bakteerit myös löytävät tiensä hammaspinnoille.

Me muuten saatiin isovanhemmille tarkoitettu opaslehtinen hammashoitolasta, sellaisen antaminen oli paljon helpompaa kuin itse ruveta valistamaan asiasta...

Meillä on lapset syöneet millo kenenkin lusikasta eikä noilla ole reiän reikää. Ei alkavatkaan reiät kehity rei`iksi jos pitää muuten suuhygienista huolta harjaa hampaat ja silleen :D

" Kariesbakteerin tartunnan lykkääntyessä leikki-ikään ovat ei-haitalliset bakteerit vallanneet tilaa suussa niin, että kariesbakteerin tarttuminen ja lisääntyminen ovat vaikeutuneet. Silloin mahdollisuus säilyttää terve hampaisto on oleellisesti lisääntynyt."

Lähde: joku neuvolaraportti netissä, löytyi googlaamalla

Olet voinut sen jo itse aiheuttaa kuumaa ruokaa puhallellessasi (lasta syöttäessäsi).

Tai ehkä joku toinen napero, jolla on jo bakteeri on työntänyt jotain lapsesi suuhun ja on saanut tartunnan sitä kautta.

En toki itsekään halua, että kukaan työntää omaa lusikkaansa lapseni suuhun, joten ymmärrän kyllä ärsytyksen.

Oma isäni mukaan lukien. Samasta kärsitään myös meillä, vaikka isälleni on asiasta huomautettu. Viesti ei mene perille, koska ukki on kasvattanut jo niin ja niin monta muksua omilla kasvatusmetodeillaan. Ei auta vaikka neuvolan tädin olisi kertonut sanovan mitä, ukki kun tietää kaiken parhaiten.

Ymmärrän ärtymyksesi!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat