Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidän murkkuneiti haluaisi pitää synttärijuhlat kavereilleen täyttäessään 13 vee. Kyseessä olisivat " yökyläsynttärit" , tulossa n. 8-10 kaveria joista pari poikaa. Neitimme mukaan on ihan yleinen käytäntö että vanhemmat lähtevät illaksi ja MIELELLÄÄN YÖKSIKIN pois kotoa, tätä kyllä suuresti epäilen! Illaksi ehkä voisin harkita lähteväni pienempien sisarusten kanssa jonnekin mutta yöksi???

Joten mitempä teillä joilla on samanikäisiä, onko vastaavaa koettu ja miten olette järjestäneet?

Kommentit (7)

Otsikossa se tuli jo sanottuakin: Missään nimessä en lähtisi yöksi pois, enkä tiedä lähtisinkö illaksikaan, kun kavereita on kuitenkin tulossa noin monta. Jos sana kiertää, ja tulee kutsumattomia vieraita, voi tulla paljon harmia.

MISSÄÄN nimessä ei tulisi kuuloonkaan, että lähtisin 10 varhaisteinin (plus tosiaan ne mahd. kutsumattomat...) alta yöksi kotoa pois!! Siis KÄÄK! Mikä ajatuskin... Ja tyttöjä ja poikia vielä sekaisin... No way, Jose... Vaan saahan sitä aina yrittää kysyä. ;o) Jos äiti vaikka vielä suostuis...

Noi bileongelmat varmaan pahenee iän myötä paljon ja voi olla, että _vähän_ riippuu siitäkin, missä asutte, mutta täällä pk-seudulla (edes pientaloseudulla) ei moinen kyllä ole lainkaan suositeltavaa... Meillä on yläasteen isommat oppilaat (juuri tuota 13-14v -porukkaa, muuten) yrittäneet jopa kuokkia ala-asteen diskoihin ja " kostoksi" on sitten tehty yhtä ja toista... AINA löytyy sitä porukkaa. joka käyttäytyy valitettavan holtittomasti, vaikkei oma lapsi tai lähikaverit edes kuuluisi tuohon porukkaan. :-(

Tulipa vielä mieleeni melko järkky esimerkki, kylläkin ulkomailta, mutta kumminkin. Englannissa tapahtui jokin aika sitten aika karsea klassinen kuokkavieras-bile -juttu: kyse oli tosin varsin varakkaista yläluokkaisista ihmisistä, jotka asuivat jossain melko luksus-lukaalissa. Vanhemmat lähtivät yöksi/viikonlopuksi pois ja teinitytär oli päättänyt pitää bileet ja mainostaa niitä NETISSÄ... Kuokkavieraita tuli tietenkin aivan holtiton määrä ja lopputulos oli se, että talo käytännössä tuhottiin... Vahingot olivat muistaakseni jonkun 100 000 punnan (150 000 euroa) luokkaa... :-O

Nojoo, ei tollasta tietty meillä oikein varmaan tapahdu, mutta riittävästi pahaa kuitenkin. Kyllä ne ehtivät vielä bilettämään ilman vanhempia, ei tarvi alottaa 13-veenä! Ja ihmettelen, monenko 13veen vanhemmat antaisivat omansa edes tulla moisiin bileisiin, JOS ovat tietoisia, että lapsoset ovat valtoimenaan keskenään...?! Johan se on ihan turvallisuuskysymyskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...joten nuo ajat vielä " onneksi" edessä, mutta tuttavapiiristä olen seurannut, että tuon ikäisille ei enää järkätä isoja synttäreitä vaan ehkä 2-3 parasta ystävää saavat tulla kylään ja usein vanhemmat järkkää jotain spesiaalia ohjelmaa tai retekeilyä tms. Tai osaavathan tuon ikäiset mennä itse eism. elokuviin? Nuo kuulostavat jo kyllä teinibileiltä...

Siis en missään nimessä vielä meidän 13 vuotiasta antaisi pitäisi tuollaisia yökyläsynttäreitä. Että me muut lähtisimme kotoa yöksi pois. Olen antanut pitää kyllä pyjamabileitä edellisvuonna kummankin isomman tytön. (toinen täytti 11v. ja toinen 12v.) Mutta kotona olen kyllä pysynyt ja ei meillä poikia ole ollut....eivät tytöt ole edes halunneet. Muutama tyttö vain tullut.

Nyt kun esikoinen täytti 13 niin enään en järjestänyt sen kummemin synttäreitä. Esikoinen sai viedä kaksi kaveriaan mukanaan elokuviin ja me kustansimme elokuvaliput. Mielestäni se oli ihan riittävää....kun meilläkin on tähän asti järjestetty jos jonkinmoista synttäriä joka vuosi, niin ajattelin että nyt varmaan riittää, kun siirrytään jo ylä-asteikään.

Eli itse olen 16, ja omista kokemuksista johtuen en kyllä lähtisi yöksi ainakaan... Illalla lähtisin jos olisin varma ettei mitään bileitä järkätä. Tosiaan tuon ikäinen saattaa hyvinkin harrastaa jo alkoholia (ainakin kaikki minun kaverini ovat tuossa iässä harrastaneet..+minä), ja vaikka oma lapsesi ei sitä tekisikään, on melko varmaa ettei kaikki hänen kaverinsa mitään absolutisteja ole. Jo tuo " on yleinen kytäntö että vanhemmat lähtevt yöksi" kuulostaa hyvin paljon niiltä selittelyiltä ja yrityiksiltä mitä minkin olen joskus selitellyt:) Ja sana todellakin kiertää bileistä. Vaikka kyseessä olisikin vain tavalliset mehukestit, saattaa ovela hyvinkin olla illalla teinimassoja mäyräkoirat kainalossa, sillä huhu todella kiertää sanalla " bileet" :) ja noitä teinejä ei sitten olekaan niin helppo käännyttää, sillä sitten saattaa ruveta ikkunat rikoutumaan ym. Aikuisen siis kannattaa olla paikalla, ja eihän sitä tarvitse edes samassa huoneessa olla, kunhan on turvana. Se että nuoret tietävät aikuisen olevan paikalla, rajottaa kummasti:) tämä siis vain minun näkökulmani, hyvin mahdollista on tietysti myös että kaikki sujuu hyvin ja kiltisti vaikket sinä paikalla olisikaan

miksei? jos jotein taphtuu niin kai jollain on puhelin millö soittaa apua. oma lapseni piti 10 ekat yö synttärit, tosin siellä oli tytön oma ( silloin 16-vuotias) hyvin luotettava, minunkin ystävä, " vahtimassa" lapsia, miksette kokeile samaa. huom. olimme koko yön poissa, ja kun tulin seuraavana päiväkä kottin, yllätys, koko talo oli siisti. Tyttö oli ollut hyvin kiitollinen . luotan tyttöön täysin, ksoka hän kertoo minulle jos on thnyt jotain, hän on maistanut tupakkaa , alkoholia, muttei pitänyt kummastakaan, ja hengitystä rumeaa ahdistamaan jos haistaa voimakkaasti tupakansavua. no , jokainen tekee sen tietty tyylillään, mieti onko tyttösi luotettava ? ;o

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat