Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

eli lapseni lapsilisä menee hänen omalla nimellään olevalle tilille. lapsi 2 v.

kelan mukaan lapsilisän saaja on äiti tai isä/muu holhooja, mutta olen ohjannut sen lapsen tilille.

eilen luin nordean ajassa lehdestä, että lapsen täyttessä 18 v., hän joutuu maksamaan lapsilisistä kerätystä summasta lahjaveroa. sallittu lahjoitus on 3400 euroa 3 vuoden aikana. eli kk:ssa saa laittaa 94 euroa, lopusta menisi vero.

onko kenelläkään tullut tuollaista tilannetta, että verottaja olisi laittanut lahjaverolaskun perään?

Kommentit (5)

Näin minäkin olen ymmärtänyt, että lahjavero menee, jos rahaa tulee saman verran kuin 3400 tai enemmän kolmessa vuodessa. Siis jos oikein ymmärsin, niin ei saa mennä edes tuota 3400 vaan 3399,95, sillä vero 3400 euron kohdalla on jo 85 euroa!

Se millä tuota voi periaatteessa varmaan kiertää, on se, että sehän on lahjoittajakohtainen tuo raja. Siten jos lapsilisät tulee vaikka äidin tilille, niin oikeastaan sekä isä että äiti voivat laittaa lapsen tilille omilta tileiltään 94 euroa kuussa ilman että siitä tulee veroseuraumuksia.

niin että ohjaat lapsilisän omalle tilillesi ja siirrät sitten rajan alle jäävän summan lapsen tilille.

Jos joskus teet toisen lapsen niin et saa hänestä korotettua lapsilisää jos ekan lapsen lapsilisä menee lapsen tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

no niin, nyt on sit mennyt yli 2 vuotta yli ton rajan.

pakko mennä kelaan muuttamaan lapsilisä mun tilille ja sieltä pistää suoraveloituksena toi 94 euroa.

tosi naurettavaa touhua, en ollut uskoa todeksi kun luin jutun. olis nyt edes korottanut sen lahjaveron rajan 3500 euroon niin säästyis tommoselta sähläämiseltä! kaikki pitää tehdä niin vaikeeks!

t. ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat