Seuraa 

Aloitan uudessa työpaikassani heinäkuun alussa ja samalla viikolla mulla tulee täyteen rv12. Tiedän ett työssä on normaali 3-4kk:n koeaika, joten tässä pähkäilen ett milloin uskaltaisin kertoa työnantajalle raskaudesta tai onnistunko ylipäätänsä salaamaan raskauden tuon kolme kuukautta, sillä kyseessä toinen lapsi. Samalla koen syyllisyydentuntoa, jos ' pimitän' raskauden noinkin pitkään, mutta eipä se rehellisyys paljon lohduta jos työnantaja heivaakin mut koeajan jälkeen pihalle koska olen raskaana, sillä ymmärtääkseni työnantajan ei tarvitse perustella päätöstään olla jatkamatta työsuhdetta? Tosi ikävää ett näinkin ihana tapahtuma aiheuttaa tälläistä päänvaivaa ja syyllisyyttä.:(

Kommentit (6)

mutta pakko työnantajan on selittää, koska mikäli ei selitä, niin työtuomioistuin katsoo, että syy on raskaus. Ja sehän ei saa olla. Eli todistusvelvollisuus on työnantajalla, miksi sinut on pistänyt pihalle.

Ja oletko aivan varma, että työnantaja näin tekee? Kyllä monet suhtautuu raskauteen ihan normaalisti, ottavat sijaisen jne. Kyllä " nuoren" naisen palkatessaan voi olettaa, että lapsia tulee.

Minulla aivan sama tilanne kun sinulla. Eli vähän työsopparin kirjoituksen jälkeen sain tietää vihdoin olevani raskaana. Kamalasti stressasin tästä asiasta. Päätin kertoa työnantajalle n rv 14 kun sattui sopiva tilanne. Halusin varmistaa että kun pomolleni kerron niin siinä on joku toinen henkilö " todistajana" kuulemassa. Näin pomo ei voi jälkikäteen väittää ettei tiennyt raskaudesta jos irtisanominen tulee koeajalla. Ilmoitin myös kirjallisesi=sähköpostilla yrityksemme henkilöstöosastolle asiasta samana päivänä.

Uskon että selän takana jotkut jupisee, mutta olen päättänyt ottaa asenteen että tämä on nyt minulle elämäni tärkein asia. Ja viimeistään tässä vaiheessa elämää on hyvä opetella olla välittämättä kaikkien muiden mielipiteistä!

Onnellista odotusaikaa sinulle. Ja paljon reipasta mieltä työjuttuihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...vaan nauti. Itse aloitin uudessa työpaikassa, ja samaan aikaan sain tietää raskaudestani. Jokainen järjellinen ihminen (myös työnantajapäässä) tajuaa kyllä, että näitä asioita ei voi itse loppuun asti suunnitella tai päättää. Itse kerroin asiasta vasta kun laki niin velvoitti, minun onneni oli, että ulkoisesti silloinkaan kukaan ei asiaa olisi arvannut.

Tietty kaikenlaista supinaa varmaan voi työpaikalla esiintyä, mutta eipä noista kannata välittää... laillisesti asia menee kyllä niin, että työsuhdetta ei voi purkaa koeaikana työntekijän raskauden takia. Tosin ainahan asiat ei mee lain tai oikeudenmukaisuuden pohjalta.

(teepäs esim. google-haku sanoilla " koeaika raskaana" - - - löytyy muiden kokemuksia aiheesta)

Tsemppiä ja ennen kaikkea hyvää vointia sulle ja vauvalle!

tutkaile lakipykälät finlex-sivustolta tarkasti... on hyvä tietää oma asemansa, jos jotain sanomista tulee :) toivotaan ettei niin käy!

Työsopimuslain 1 luvun 4 §:n 4 momentin mukaan koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa lain 2 epäasiasllisilla perusteilla. Näitä syitä luetellaan lain 2 luvun 2 §:ssä, josta löytyy mm. kielto syrjiä työntekijöitä sukupuolen perusteella. Se, mitä sukupuoleen perustuva syrjintä tarkoittaa, on puolestaan määritelty Tasa-arvolaissa (laki naisten ja miesten tasa-arvosta). Sen lain 8 §:ssä mainitaan, että työnantajan menettelyä pidetään syrjintänä mm. silloin, kun työnantajan työhön ottaessaan syrjäyttää henkilön raskauden perusteella tai tämän syyn perusteella rajoittaa työntekijän palvelussuhteen kestoa tai sen jatkumista.

Kaikissa työsuhteen päättämistä koskevissa riidoissa on työnantajan velvollisuus näyttää toteen, että hänellä on ollut lainmukainen peruste työsuhteen päättämiseen (päättämisen muodosta riippumatta, myös koeaikapurut mukaan lukien). Jos olet ammattiliiton jäsen, siltä saa näissä jutuissa mukavasti ja luontevasti apua.

Ja huom: Työnantajahan näkee koeaikana, että olet hyvä työssäsi. Hänellä ei siten ole mitään aietta hankkiutua sinusta eroon! Vauvoja on maailmaan syntynyt kautta historian, ei nämä äippäloma-jutut ole työnantajille mitään kovin isoja juttuja. Fiksu ja vähän pahoitteleva sävy mukaan, kun ilmoitat raskaudesta päällikölle, niin kyllä se siitä...

Raskaana olin edellistä duunia aloittaessani, mutta what the hell, omapa on asiani. asiat tärkeysjärjestyksessä. eipä siellä kukaan valittanut, vaikka hammasta varmaan purivatkin. duunipaikkakin on sittemmin vaihtunut, joten jälkeenpäin voin sanoa, että turhaan stressasin

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat