Seuraa 

Kolmas tulossa ja synnytys pelottaa!!

Kävin pelkopolilla juttelemassa ja ei se poistanut sitä. Sovittiin vaan, että saa kivunlievitykseen epiduraalin ja kohdunkaulanpuudutuksen, jos vaan ehtii..

Aiemmin olen saanut epiduraalin, mutta onko kokemuksia että on annettu molemmat? Onko kohdunkaulanpuudutuksessa riskejä vauvalle?

Eniten pelottaa omat voimat kuinka jaksan ponnistaa..ja jos tulee komplikaatioita kesken synnytyksen. Ei ole enää kuin vajaa 2 viikkoa laskettuun aikaan, joten jos kokemuksia molemmista puudutuksista niin ilomielin kuulisin.

Kommentit (7)

kohdunkaulanpuudutus (eli PCB) voi antaa kun on noin 4-8 senttiä auki ja pää painaa hyvin alaspäin. Se ei paljon auta jos synnytys menee nopeasti eteenpäin. Spinaali on sit uudelleensynnyttäjien puudutus enemmän jonka voi saada kun on 6-7-8 senttiä auki mut siitä voi tulla piiiitkä stoppi eli puuduttaa tavallaan liikaa (tämän pistää anestesialääkäri) eikä sitä annetakaan joka sairaalassa. t kätilö

Moi!

Sain ensimmäisessä synnytyksessäni molemmat puudutteet. En osaa siis sanoa, kumpi vaikutti lopussa mihinkin...MUTTA siis hyvin meni kaikki! Ja ponnistus ym. sujui kyllä, ei riskejä vauvalle. (Siis enempiä kuin kaikesta niistä lääkkeistä on yleensäkin vauvalle.)

Pelkäsin myös kolmatta odottaessani niin, että menin pelkopolille... minua rauhoitti eniten se, että minulle luvattiin puudutteet...eli kun menin sairaalaan, sanoin jo suurinpiirtein ennen kuin tervehdin heitä, että " haluan epiduraalin ja heti kiitos" ... No, kun päästiin synn.huoneeseen, toistin, että " aion ehtiä saamaan epiduraalin ja tiedän, että lääkärin tulo kestää usein tunnin tai jopa 2, joten kutsukaa hänet nyt heti, kiitos" ...No, mulla oli silloin 5 cm auki, niin he kutsuivat. Ja menikin 1,5 tuntia, kunnes lääkäri tuli ja olin jo lähellä paniikkia, MUTTA sitten epiduraali annettiin, auttoi ja loppu meni suorastaan ihanasti. Odotan nyt neljättäni. =)

Onnea synnytykseen ja luottamusta itseesi, synnytyksen kulkuun ja kätilöihin! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meille myöskin kolmas lapsi tulossa, synnytys koittanee ihan näinä päivinä ja synnytys pelottaa kamalasti!!! Kävin pari viikkoa sitten pelkopolilla, mutta en saanut sieltä apua ahdistukseeni :-(. Itse ajattelin pyytää sekä spinaalin että mahdollisesti pudendaalipuudutteen ponnistusvaiheeseen. Kertoiko kätilö sinulle siitä kohdunkaulanpuudutteesta enemmänkin? Missä vaiheessa sen voi antaa jne?

Tsemppiä synnytykseen! Toivottavasti kaikki menee hyvin :)!

Alunperin halusin synnyttää mahdollisimman luomuna, mutta kun synnytys pitkittyi, se ei onnistunut. Sain ensin kohdunkaulanpuudutuksen, sen pistämistä en juurikaan edes huomannut. Vaikutus alkoi välittömästi ja tehosi minulla erittäin hyvin. Sain kaivatun hengähdystauon. Kun tuon puudutuksen vaikutus loppui eikä tilanteeni vieläkään ollut edennyt, sain epiduraalin. Sen laittaminen tuntui hieman ikävältä, mutta siinä synnytyksen huuruissa se oli pientä, enemmän harmittelin sitä että jouduin sen ottamaan kun olisin viimeiseen asti halunnut välttää " joutumasta letkuihin" . Mutta todella tarpeeseen se epiduraali tuli, ja toimi hyvin. Tosin puuduin vähän liikaakin, mutta pystyin silti ponnistaa toivomassani pystyasennossa. Minua ei haitannut se, että supistukset tuntuivat niin vaimeina vielä ponnistusvaiheessakin puudutuksen vuoksi. En edes revennyt. Ja vauva oli voimissaan, eli meillä ei kumpikaan kärsinyt puudutuksista! Päinvastoin, niiden ansiosta synnytys lopultakin eteni kun saatoin levätä ja rentoutua hieman.

Toivon sinulle positiivista synnytyskokemusta!

Kävin pelkopolilla juttelemassa ja silti pelotti kovasti. Sektioajankin sain, mutta halusin kuitenkin synnyttää alakautta.

Vauva syntyi onneksi ennen sektiopäivää ja synnytys oli nopea ja helppo. (yht. 4 h) Ehdin kuitenkin saada epiduraalin. (En koe, että olsin tarvinnut kohdunkaulan puudutusta; ei tuntunut siinä vaiheessa.)

Synnytyksen jälkeen, kun liki nelikiloinen vauva oli syntynyt, oli sellainen olo, että voisin synnyttää samantien uudelleen.

Olin myös synnytystilanteessa hyvin motivoitunut ja olin lainannut kirjastosta Synnytä rentoutuneena-cd:n, jota olin kotona kuunnellut. Siinä puhutaan hengittämisestä jne. ja nuo asiat palautuivat hyvin mieleen synnytyksessä. Suosittelen lämpimästi.

Tällä haluan vain sanoa, että vaikka itse uskallauduin raskaaksikin vasta, kun kuulin, että sektion saa halutessaan, pääsin eroon pelostani ja synnytys meni hyvin ja oli hieno kokemus. Papereihisi on merkattu pelkosi ja kätilöt tietävät sen ja kohtelevat sinua sen mukaisesti.

Oiken mukavaa ja onnistunutta synnytystä!

Eli mulle annettiin synnytyksessä ensin kohdunkaulanpuudute, joka tepsi vain vähän aikaa ja teho musta aika laimea. Se sitten uusittiin, mutta kesto on aika pieni. Loppujen lopuksi sain vielä epiduraalin ja se oli musta ehdotomasti tehokkain. Kohdunkaulanpuudutteet oli siis mun kohdalla liian tehottomat ja kestoltaam tosi lyhytaikaiset kivunlievittäjät. Musta paras apu oli vaan epiduraali, jota aion ottaa seuraavassa synnytyksessä ainoastaan ilokaasun kera. Tsemppiä synnytykseen!

Kätilö merkkasi papereihini valmiiksi kivunlievitykset ja sanoi, että kohdunkaulanpuudutus annetaan ennen ponnistusta?!

Yksi lääkäri sanoi ettei se kaikilla tehoa, mutta haluaisin silti koittaa..

Mikä sinun mainitsemasi puudutus oli? Pudendaali??

Hyvä tietää eri vaihtoehdoista. Tsemppiä sinulle synnytykseen :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat