Vierailija

Silkasta mielenkiinnosta kysyn. Saavatko käydä erilaisissa huvituksissa, kuten Linnanmäellä ja Muumimaassa?

Sivut

Kommentit (35)

mutta usko vaa meille näköalan minkä kautta me asioita katsomme. En mä ajattele koskaan että voi kun mä en saa tehdä tuota tai tuota asiaa.

Joskus tuumaan esim puliukkoja katsoessa että onneksi mun ei tavitse läträtä viinan kanssa. Kyllä ihmiset osaavat sitä järkevästikin ottaa en sitä kiellä mutta kun olisi kauhean vaikeaa päättää että okei, kaksi lasillista/ pullollista saa ottaa ja sitten ei enempää. On koettu hyväksi olla kokonaan ilman.

Ja usko on jokaiselle vapaaehtoinen asia. Ei kukaan voi toista pakottaa uskomaan eikä uskoa toisen puolesta. Uskovaisen perheen lapset saa itse päättää uskooko vai ei. Tietenkin alaikäiset kulkee monesti vanhempiensa mukana seuroihin ja muualle mutta kun alkavat itse päättämään asioistaa (täysi-ikäinen tai muuten vaan isompi) niin jokaisella on oikeus sanoa mitä elämälleen tekee. Tietenkin vanhemmat toivoo ja rukoilee lastensa puolesta että nämä saisivat säilyttää uskonsa.

ja houkutus on kova käymään ja testaamaan eri asioita. Moni kyllä tietää sisimmässään tekevänsä väärin. Osa lopettaa tälläiset aikuistuttuaan, osa jää sille tielle (luopuu uskostaan) ja osalle täytyy käydä jotain ennenkuin huomaavat sen miten lähellä uskonsa menettämistään on ollut.

Mutta onneksi on armoevankeliumi jolla saa syntinsä anteeksi ja pestyä omantunnon puhtaaksi. Aina tulee jokaiselle uskovaiselle syntiä tehdyksi. Ei syntistä ihmistä olekkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sinut on opetettu tuntemaan moraalista syyllisyyttä tietyistä asioista esim. tv:n katselu, hiusten värjäys, tanssiminen, tupakointi jne... Jos toimit toisin näitä ihmisten asettaia normeja vastaan, sinä kierrit syyllisyyden tuskassa ja pyydät armoa moraalisesta syyllisyydestä. Tähän tehtävään kelpaa tietysti vain sinun tavallsi uskova. Koska hän tietää pelisäännöt. Yhteisö pysyy koossa eikä se ole uhattu ulkoapäin.

Siis puhdasta psykologia teoriaa. Moraalin kehittyminen ihmiskunassa on pitkä monivivahteinen. Se on ollut yksi ihmisen selviytymiskeino emmekä ole kuolleet sukupuuttoon.

syystä kuluta aikaa. Vai onko vain niin, että tämä on porsaanreikä, jota ei vain huomattu ennen nettiaikaa laaditussa " lestadiolaissäädännössä" kieltää?

tarkoitatko 10 käskyn rikkomista vaiko teidän tapakulttuuriin liittyviä juttuja, esim. musiikinkuuntelu, alkoholin käyttö, meikkaus ym.?

Milloin sinä katsot tehneesi syntiä?

ei yrittäjänä olemisessa ole mitään pahaa niin kauan kun usko säilyy. Tiedän kyllä yrittäjiä joilla on usko mennyt rahan himon kasvaessa. Mutta ei uskovaistenkaan täydy köyhiä olla (itse olen kyllä) mutta se että ei anna sen rahan tulon sokaista silmiään. Jos yritys menestyy niin kovempaa työtä se tietää omistajalleen uskon asioissa.

Hauskaa illanjatko sinullekkin.

...Kohdallasi ei ole kysymys aivopesusta vaan kasvatuksen tuloksesta. Lasta ei voi aivopestä koska hänellä ei ole valmiita käsitteitä joita voidaan muokata.

Vierailija:

Lainaus:

Hauskaa illanjatkoa kaikille!

mitään kiellettyjen asioiden listaa ei meillä ole vaikka joku niin luuleekin. Jotkut asiat on nähty hyväksi olla tekemättä ja näitä kunnioitetaan niin että ei niitä tehdä.

tässä esim

-television katselu, ohjelmasisältönsä takia, harva ohjelma on järkevä (moni epäuskoinenkin myöntänyt että ei sieltä kauheasti järkevää ohjelmaa tule)

-pop/rokki ym musiikin kuuntelu, diskoissa, kapakoissa ym käyminen ja alkoholin juominen (laulujen sanat on monesti kauheita- kehotetaan tie mihin, riettauteen, pahuuteen, ym alkoholista pääihtyminen ja silloin tulevat mielihalut- vaara pettämiseen tms...)

-esiaviollinen seksisuhde- ei tule pettymyksiä jos ei ollutkaan se oikea ja se oikea saa sitten kaiken ja " puhtaan" .

Ja yleensäkin vältetään tilaisuuksia jotka menisi seurojen kanssa päälekkäin. Rahapelit ym himo kasvaa niihin ja maallinen mammona menee uskon edelle.

Tuossa varmaan suurin osa olikin, järjellä ajateltuna ihan oikeasti hyviä asia välttää noita vaikka ei olisikaan vl. Itse huomaan että monelta pahalta olen välttynyt uskoni ansiosta. Ihmisiä mekin kaikki ollaan ja samat halut ja kiusaukset meilläkin on. Itse olen musikaalisesta perheestä ja sen verran menijäluonne että en tiedä missä olisin ja menisin jos en uskovainen olisi.

Se on hyvä asia muistaa että turhaan sitä omaisuuttaan tänne kerää ja jemmaa kun kukaan sitä ei mukanansa taivaaseen vie.

hässiä ennen papin aamenta, sit mie en saa juua viinaa, mie en saa tanssii, enkä mie saa meikata tai värjätä hiuksii ja sit mie en saa käyttää ehkäsyy

voin tehdä asioita salassa muilta ja olla niistä puhumatta mutta Jumala näkee kaiken minkä teen.

Minä ainakin olen tyytyväinen elämääni näin. Aina on vapaus luopua uskosta mutta nyt en ainakaan sitä halua tehdä.

joutuvasi helvettiin. Eli aivopesun aiheuttama ikuinen helvetinpelko vaivaa vanhoillislestadiolaisia.

Väinkin, että vain VAHVAT ihmiset pystyvät eroamaan kyseisestä uskosta.

Kirjoitit, että " tulee tehtyä kaikenlaista" ja että " on ollut lähellä uskon menettämistä" . Tuosta tuolee sellainen olo, että kun teet oikein, olet uskomassa. Kun teet väärin, et ole uskomassa. Ja se, mikä on oikein ja mikä väärin, on pitkälti ihmisten määrittelemää. Toisin sanoen ihmisillä on valta määritellä tekojen perusteella, onko toinen uskomassa vai ei?

aerobicissä on monesti musiikki taustalla, moni välttelee näitä sen takia. Muut ohjatut musiikittomat jumpat käy. Tai sellaiset missä se musiikki ei ole " pääasia" .

siis katson synniksi kaiken epärehellisyyden, toisen tahallisen loukkaamisen meikkauksen, musiikin kuuntelun, alkoholin juomisen ym lisäksi.

Yritän itse elää niin että en tahallani toista loukkaisi (tietenkin näin tapahtuu monesti mutta silloin haluan pyytää anteeksi siltä ketä olen loukannut vaikka se vaikeaa ja noloa monesti onkin)

Moni epäuskoinen on sanonut että uskovaisesta loistaa kauaksi tyytyväisyys ja rauha.

Mutta kuten sanoin, tavallisia ihmisiä me ollaan ja samat vaikeudet, kiusaukset, murheet ja koettelemukset meilläkin on kuin on jokaisella ihmisellä. Meillä vaan on usko turvana ja evankeliumi millä saa syntinsä anteeksi ja saa aloittaa puhtaalta pöydältä matkansa.

siinäpä lestadiolaisnuorten kiihokkeet.

täällä on kirjoitettu juuri niin kuin minä olen ajatellut ko. lahdon jäseniä jututtaessani. Siinä on aivot saatu jo lapsesta asti ajattelemaan niin, että moraali on juuri sellainen kuin lahkon MIEHET sen haluavat olevan.

on niin paljon pahuutta ja kieroutta teilläkin, ja sitten sunnuntaisin ry:lle rypemään ja itkemään synnit anteeksi. Siltä ihmiseltä ei tarvi pyytää jota on loukannut.

aaarrrgh!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat