Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kolmevuotias tyttö on uskomaton drama queen. Ei tarvitse muuta kuin sanoa, että "hys, puhutko hiljempaa ettei vauva herää" , niin jo alkaa mahdoton huuto. Samoin jos kieltää ihan nätisti, että "ethän koske kuumaan lieteen".

Hän on ollut samanlainen aina, vauvan tulo ei ole juuri muuttanut asiaa. Miten ihmeessä tätä voisi hillitä? Itsellä alkaa kärsivällisyys loppua välillä, kun huutoa tulee vähän väliä ja ihan "turhasta". Volyymi vain nousee, kun asiasta yrittää keskustella ja selvittää, että miksi moinen meteli. Olen kokeillut myös jäähyä, kun möllötys on jatkunut mielestäni turhan kauan. Siitä tyttö menee ihan sekaisin, istuu kyllä paikallaan, mutta huuto vain yltyy. Itku on lähinnä tekoitkua, en oikein ymmärrä mitä hän sillä hakee - sääliä vai jotain muuta?

Kommentit (5)

Vaikka itse kamppailee samanlaisten pulmien kanssa. Jäin tässä miettimään tätä, mikä jo tulikin esiin - MIKSI hän huutaa? Jos siihen paneutuisi vähän - harmittaako kieltäminen vai hakeeko tosiaan huomiota, vai kokeeko, että on huonompi/vähemmän tärkeä kuin vauva? Kuinka paljon saa positiivista huomiota? Jos yrittäisi joskus rauhallisena hetkenä keskustella, mikä häntä harmittaa, kun hän alkaa huutaa.

Aina kannattaa yrittää pukea lapsen tuntemus sanoiksi "harmittaako sinua, kun et saa puhua kovaa, kun vauva nukkuu", vaikka huuto yltyisikin. Jossain vaiheessa hän ehkä ymmärtää ja alkaa keskustella.

Voisit yrittää olla kiinnittämättä lapseen huomiota huutotilanteissa, älä ainakaan anna periksi. Jos haluat rauhoittaa vauvan päiväuniajan, lupaa etukäteen lukea kirja, maalata tai pelata isomman kanssa - silloin kun vauva nukkuu. Ilmaise asiat positiviisella tavalla: nyt puhutaan hiljaa (vrt. ei saa huutaa!). Anna kehuja paljon, kun lapsi toimii oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tuo tarrataulu voisi olla hyvä idea. Olemme myös keskustelleet näistä tilanteista, ja hän ymmärtää kyllä että hän käyttäytyy ei-toivotusti. Tänä aamuna oli juuri tuo tilanne, kun olin juuri saanut vauvan sängyn päälle nukkumaan ja tyttö tuli sitten siihen kailottamaan. Sanoin, että "hys, mennnään alakertaan juttelemaan kun vauva nukkuu". Siitä sitten loukkaantui verisesti.. Kysyin, että miksi tuli paha mieli, ja hän sanoi että siksi kun ei saanut kertoa asiaansa. Selitin sitten tilanteen uudelleen, ja sanoin että kerro nyt täällä uudestaan, mutta huuto jatkui. Hän myös sanoi, että haluaa mennä omaan huoneeseensa huutamaan :D. Eli huutaminen on itsetarkoitus..

Luulen että tyttö hakee lähinnä huomiota. Kyllähän hän sitä saakin, käymme esim. kerran viikossa jumpassa, muutenkin teen päivän mittaan hänen kanssaan omia juttuja, esim. kun ulkoilemme, vauva nukkuu ja touhuan hänen kanssaan pihalla. Joissakin tilanteissa on vain pakko huomioida myös vauva ensisijaisesti.

Ap.

varmaan laittais lapsen johonkin paikkaan huutaan ja antaisi huutaa niin kauan kuin jaksais. Jos lapsesi on pienestä asti saanut huomiosi tuolla itkulla, niin totta kai se sitä jatkaa, jos et itse lakkaa ottamasta tätä kohtausta huomioon.

Mun kersat joskus alottaa näitä konsertteja, mutta ne lopetan heti alkuunsa, kertomalla, että mikäli aiot jatkaa joudut saunanlauteille istumaan ja siellä ollaan niin kauan, kunnes huuto lakkaa. (eli saunassa saa kyllä kiljua, muualla et!) Ei tartte itse hermostua. Lapset on 2- 5 vuotiaat.

sellasta ajattelin että oletteko kokeilleet lahjontaa? Tarra taulua tai muuta vastaavaa? Palkitsette hyvästä käytöksestä.

"Nyt täytyy olla hiljaa kun vauva nukkuu. Jos olet hiljaa saat tarran?"

Hyvän käytöksen palkitsemista!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat