Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Että pitikin vetää silloin nuorena ja kokemattomana kaupasta kaiken maailman waynedryerit & kumppanit :-(! Nyt vasta olen ruvennut ymmärtämään miten paljon tuhoa päälle liimattu positiivisuus on elämässäni saanut aikaan.

Esimerkki. Laitoin eilen kakkukahveja appivanhemmille. Yhtäkkiä rupesi ahdistaamaan taas kerran inhottavasti " ilman mitään syytä" . Kävin läpi normaalit positiivisuusrutiinit. Mitä syytä sulla on ahdistua? Pidät appivanhemmistasikin kovasti ihan aidosti! Huusholli ei ole tip top, mutta ei se niin vakavaa ole. Itsetuntoa kehiin, nainen! Sulla on asiat tosi hyvin kuitenkin verrattuna suureen osaan maapallon asukkaista. Blaa blaa. Näin kelasin, kunnes havahduin miettimään, että jaahah, _taas_ olen positiivisuusuusansassa.

Sitten nojasin kädet keittiön tasoon, panin silmät kiinni ja annoin oikeitten ajatusten tulla. Mua kiukuttaa, KIUKUTTAA NIIN, että joudun tässä prkele KUUMEISENA vääntämään jotain kakkukahveja!!!! Haluan mennä sänkyyn ja vetää peiton korviin!!!! Tätä kesti noin minuutin, minkä jälkeen helpotti, ja jatkoin kakkukahvien laittamista niin kuin ei mitään. PUHDISTUNUT on se olotila, joka tulee mieleen. Verrattuna siihen tunkkaiseen ahdistukseen, joka ei vaan mee pois ja josta olen kärsinyt vuosikausia.

Mulla on muutaman vuoden takaa ihan lääkärin diagnoosi " yleistynyt ahdistuneisuushäiriö" . Olen ollut vuoden terapiassakin, ilman mitään tulosta. Päinvastoin olin todella huonossa kunnossa kelattuani vuoden äitisuhdetta. _En voi uskoa_, ettei mulle opetettu terapiassa minkäänlaisia tunnetaitoja. Ei sitten minkäänlaisia. Luojan kiitos törmäsin jokin aika sitten muutamaan kirjaan aiheesta.

Ensimmäistä kertaa vuosiin mulla on nyt sellainen olo, että voin jopa pärjätä itseni kanssa, kunhan vähän harjoittelen!!! Elämä ei ole enää kamala taistelukenttä, jossa omat ajatukseni ovat pahimpia vihollisiani.

Laitoin samansuuntaisen aloituksen vähän aikaa sitten, silloin kun ymmärsin mistä kiikasti. Laitoin nyt vielä toisen kerran, koska tämä tunteiden kuuntelu todella AUTTAA, ja jos vaan voin jelppiä jotain toista ahdistuksesta kärsivää, olen tosi iloinen.

Kommentit (14)

Oletko siis ollut aivan rehellinen itsellesi aikaisemmin?

Ahdistus kertoo siitä, että joku tukkii enrgiakanavasi

- ei sinun tarvitse esittää positiivista- jos olet pahalla päällä, siihen tulee olla lupa.

---

ps.

Olen itse positiivinen

ja luottoystäväni tietävät, että en todellakaan ole aina hyvällä tuulella vaan tuuletan heille reippaasti myös kielteisä tunteita!

Positiivisen ajattelun avulla pystyy asettaa tavoitteensa positiivisemmaksi ja välttää epäonnistumisia.

ja anopille en ole tarjonnut " pakkokahveja" - älä enää sinäkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ap, ensi kerralla sanot, että top, tänään ei tulla kylään, tai sitten saatte keittää itse itsellenne kahvit, minä painun punkkaan. Ja jos jäätte, niin tuokaa mullekin kahvit sinne sänkyyn sitten.

Samalla tavoin kuin myönteistä ajattelua käsitteleviä kirjoja, myös terapeutteja on erilaisia.

Ja mitä tähän appivanhempi-kahvi-sänky -keskusteluun tulee, niin olen sitä mieltä, että se on kyspää käytöstä, että aikuinen ihminen voi keittää kiitoskahvit kiukuttuaan ensin itsekseen keittiössä. Eihän elämässä kannata toimia pelkästään omien tunteidensa varassa niitä kuunnellen, vaikka tunteiden tunnistaminen onkin tärkeää. Eikä niitä tunteita tarvitse heittää esim. omien vanhempien niskaan sitä mukaa, kun niitä tunnistaa. Tunteita voi käsitellä yksin, kirjoittamalla, puhumalla ystäville jne.

Ja kuten sanottu, oikeasti pidän appivanhemmistani ja he toivat meille hervottoman lastin polttopuita takkaa varten. Eli ihan aidosti halusin myös kiittää heitä kahveilla, kun muuta korvausta eivät huolineet.

Tiedän että otsikko on vähän provosoiva, eikä tunteiden tukahduttaminen ole " oikeata" positiiivista ajattelua. Mutta niin minä olen kaikki nämä vuodet luullut kirjallisuutta luettuani! Ja lehtijuttuja luettuani. Ja löisinpä vaikka vetoa, että aika moni muukin on mennyt samaan ansaan!

Vierailija:

Lainaus:

Onpa sulla ollut huono tuuri: ensin ymmärrät positiivisen ajattelun nurinkurisesti väärin ja sallit itsellesi vain myönteisiä tunteita ja sitten saat vielä huonon terapeutinkin!

Ja ap lisää, että en tietenkään syytä kokonaan positiivisuusoppaita. Tunteiden tukahduttamisen alkeet opin kyllä ihan kotona. Ja sitten vaan pökköä pesään kieltämällä loputkin " negatiiviset ajatukset" .

Wayne W. Dyer: mm.

- Ole oman onnesi seppä

- Sinäkö ihmeiden tekijä

- Pyrkimyksen voima

muita mm. Dr Philin kirjat

ja

J. E. Murphy: Alitajuntasi voima

Vaikka kuinka tykkäisit appivanhemmistasi ja haluaisit kiittää polttopuista, niin ajoitus nyt vaan ei ollut sinulle hyvä ja joku muu olisi voinut joustaa aikatauluissa, eli appivanhemmat. Sinulla olisi ollut oikeus vaihtaa aikatauluja oman sairautesi vuoksi. Olet sen arvoinen!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat