Vierailija

Ekaluokkalainen aloitti koulun reippain mielin. Meni heti kavereiden luokse koulun pihalla.Nyt on aamuisin iloton, väsynyt ja on vaikeuksia lähteä kouluun. Valittaa, että on vatsakipeä tai kuumetta yms. pikku vaivaa. Ruokakaan ei maistu kunnolla. Haluaisi jäädä yksin kotiin.

Opettaja kertoi, että poikamme ei halua enää mennä leikkeihin mukaan vaan jää yksin johonkin seisoskelemaan . Opettaja on yrittänyt houkutella mukaan, mutta ei mene.

Jonkin asteista syrjimistä on ollut. Pystyykö siihen enää puuttumaan , onko opettajalla mitään keinoja tällaiseen ?

Kommentit (5)

poika siis ykkösellä ja nykyään yksin välitunnilla. Olen jutellut pojan kanssa ja open kanssa, ja ope pojan kanssa, ja sen verran poika on puhunut, että haluaisi leikkiä toisenlaisia leikkejä kuin muut.

Pojalla on ollut selkeästi erilaiset mielenkiinnon kohteet jo pitkään, joten ei kai voi pakottaa leikkimään sellaista mitä ei halua.

Olen kyllä huolissani tulevaisuudesta, hyviä kavereita ei ole, vaikka joskus jonkun luona käydäänkin leikkimässä, luonteet ja kiinnostukset eivät jotenkin kohtaa.

Meillä esikoista kiusattu koulussa. Me olemme aktiivisesti olleet yhteydessä kusaajien vanhempiin ja järjestäneet jopa kotona yhteispalavereja kiusaamisen lopettamiseksi. Suosittelen. Meillä kyllä tilanne on mielestäni muuttunut selkeästi.

Ja mikä tärkeää, keskustelkaa lasten kanssa ja antakaa lasten rauhassa kertoa mikä mieltä painaa. JOs opettaja ei kiireiltään kerkeä tilanetta korjailemaan, niin tarttukaa itse aktiivisesti toimeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itselläni on myös kaksi poikaa . Vanhempi , joka nyt 13 koko esikouluiässä samankaltaisen tilanteen. innokkaana kouluun lähti . Muuttui syksyn aikana väsyneeksi, ei muistanut esim mitä ruokaa oli koulussa ollut tai mitä yleensäkin koulussa oli tapahtunut. Yritin kysellä asiasta opettajalta joka kertoi että poikamme vaan haluaa leikkiä enemmän tyttöjen kanssa tai olla yksin. Tämä vaan ei tuntunut kovin natsaavan joten jatkoin asiaan perehtymistä. Poika ei kotona puhunut mitään mutta isosisko ylemmältä luokalta alkoi seurata tilannetta.

Kävikin ilmi että luokan pojissa oli kaksi poikaa jotka olivat ns. pomoja tai johtajia ,määräsivät porukkaa kenen kanssa ei saanut leikkiä tai muuten putoaa joukkueesta. Poikamme oli joutunut tällaisen syrjinnän kohteeksi.

Sitten vaan uudelleen yhteyttä kouluun ja tällä kertaa päätin että tilanne ei jää tähän vaan opettajien on puututtava.

Sain pomottajat selville ja sen jälkeen otin myös suoraan heidän koteihinsa yhteyttä ja keskustelut vanhempien kanssa rakentavassa hengessä.

Lasten maailmassa kohtaa harvoin kovin systemaattista kiusaamista ja asioihin on helppo puuttua kun lähtee vauin vetämään oikeasta narusta.

Kannattaa myös järjestää lapselle kotona naamiaisia ym pikku juhlia , jolloin voi myös itse tutustua kaveripiiriin ja oppia tuntemaan ikätovereita.-Lisää yhteisöllisyyttä.

Ei muuta kuin rohkeasti härkää sarvista ja ytimeen kiinni. Omat negatiiviset tunteet kannattaa tilanteessa hillitä sillä ne monesti vaan mutkistavat asioita. Rakentava keskustelu kannattaa ja auttaa yleensä enemmän kuin syyttely.

Jos opettajalta ei puuttumista tule niin aina vaan askel ylöspäin rehtori ym.

Meillä tyttären koulun aloitus oli myös tuskaista. Oli uusi koulu eikä yhtään tuttua kaveria. Tytöillä oli jo ehtinyt muodostua parivaljakoita ja aika usein tyttäreni sai kuulla, että hänen kanssaan ei leikitä.

Onneksi opettaja oli todella fiksu ja yritti kaikin keikoin sekoittaa pakkaa, että lapset tutustuivat myös uusiin kavereihin. Kotona olen myös aina korostanut, että äidille saa ja pitää kertoa kaikki mieltä painavat asiat, että niihin voidaan sitten puuttua. Niimpä otimme asian puheeksi myös vanhempien kesken ja opettaja puuttui asiaan tiukemminkin.

Nämä ovat aian hankalia juttuja, mutta jotenkin pitäisin tärkeänä, että aikuiset puuttuvat niihin tiukasta ja osoittavat, että sellaista ei sallita.

En osaa neuvoa, mutta tsemppejä lähetän. Meillä on täsmälleen sama tilanne, kyseessä on vaan 4. luokkalainen tyttö. Opettaja kerran puhutteli luokan tytöt läpi ja sillä selvä :( Tilanne ei ole kuitenkaan merkittävästi kohentunut ja tyttö on nyt itse arka menemään mihinkään mukaan. Koulussa nähdään, että se on vaan tytön luonne.

Toivottavasti teillä tilanne kohenee, kun kuitenkin on kyse vasta ekaluokkalaisesta. Eikö ope voisi järjestää jotain yhteistä toimintaa välitunneille, ettei poikasi jäisi yksin? Voimia sinulle ja pojallesi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat