Vierailija

Lapsen hermosto kehittyy unen aikana. Onkohan vähäunisella lapsella huonommat lähtökohdat pärjätä koululaisena ja myöhemmin elämässä.

Meillä 1v 9 kk ikäinen nukkuu vain 9-10 h/vrk.

Kommentit (13)

Kiitos nro 13:lle piristyksestä, mulla siis on peräti 2 fiksua muksua! Lopettivat päiväunet kumpikin 1,5-vuotiaina. Äidillehän tämä on tietty "vähän raskasta", kun omaan lepoon ei jää aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

olin lapsena niin huono nukkuja, että vanhempani muistelevat sitä vieläkin kauhulla :-) valvotin yöllä, heräsin kukonlaulun aikaa ja kiukuttelin pitkin päivää. Päiväunet lopetin alle 2-vuotiaana. Koulussa sain kaikista lukuaineista 9-10, kirjoitin kuusi ällää, opiskelin maisteriksi, erinomaisin tiedoin ja olen pärjännyt tässä työssänikin ihan hyvin nämä 10 vuotta. Niin että ei siitä nyt ainakaan mulle suurta vahinkoa ollut.

Mun esikoinen nukkuu myös huonosti. Vauvana nukkui pävisin 20 minuutin jaksoissa eikä alle 5-vuotiaana ollut varmaan nukkunut yhtään yötä heräämättä. Vuorokauden unimäärä on aina ollut alle suositusten; nyt poika on 10 v ja nukkuu 8-9 tuntia yössä. Hän menee kyllä nukkumaan ajoissa eli yhdeksältä, mutta herää usein itsestään kuuden maissa eikä enää saa unta... Koulu menee kuitenkin ihan hyvin (kaseja ja ysejä), kavereita on, jaksaa harrastaa ja on suorastaan hyvä futiksessa. lukee paljon, keskustelee fiksusti, mitä nyt välillä kiukkuaa väsymyksen takia.

Mulla ihan sama tarina, paitsi esikoinen on vasta 5 v, ja on nukkunut 4,5-vuotiaasta heräämättä. Ja mun kaksi pienempää lasta ovat myös vähäunisia. Ei haittaa, koska olen itsekin vähäuninen :-)

Ja eikös se da Vinci ollut myös tosi vähäuninen? Vai muistanko väärin?

olin lapsena niin huono nukkuja, että vanhempani muistelevat sitä vieläkin kauhulla :-) valvotin yöllä, heräsin kukonlaulun aikaa ja kiukuttelin pitkin päivää. Päiväunet lopetin alle 2-vuotiaana. Koulussa sain kaikista lukuaineista 9-10, kirjoitin kuusi ällää, opiskelin maisteriksi, erinomaisin tiedoin ja olen pärjännyt tässä työssänikin ihan hyvin nämä 10 vuotta. Niin että ei siitä nyt ainakaan mulle suurta vahinkoa ollut.

Mun esikoinen nukkuu myös huonosti. Vauvana nukkui pävisin 20 minuutin jaksoissa eikä alle 5-vuotiaana ollut varmaan nukkunut yhtään yötä heräämättä. Vuorokauden unimäärä on aina ollut alle suositusten; nyt poika on 10 v ja nukkuu 8-9 tuntia yössä. Hän menee kyllä nukkumaan ajoissa eli yhdeksältä, mutta herää usein itsestään kuuden maissa eikä enää saa unta... Koulu menee kuitenkin ihan hyvin (kaseja ja ysejä), kavereita on, jaksaa harrastaa ja on suorastaan hyvä futiksessa. lukee paljon, keskustelee fiksusti, mitä nyt välillä kiukkuaa väsymyksen takia.

Kyky nukkua on osa temperamenttia. Sitä voi parantaa mutta ei kokonaan muuttaa. Ja olen muten myös lukenut sellasta että vähäuniset lapset kehittyisivät nopeammin koska ehtivät kokea enemmän :-)

liittyy varmaan siihen, että lapsi ei syystä tai toisesta saa nukuttua niin paljon kuin tarvitsee. Siis sairaudet tai ympäristö haittaavat unen määrää ja laatua.

Jos lapsi on pirteä ja herää mielellään, unta tulee varmasti tarpeeksi. Gaussin käyrän hännät on pitkät!

Mä en ole ajatellut asiaa tuolta kannalta kuin sinä ap. Mä uskon, että lapsi itse tietää, mikä verran se unta tarvitsee. Toisin sanoen, jos taapero nukkuu klo 22-07, eikä päiväunia ollenkaan, on virkku, hyväntuulinen, jaksava, iloinen, niin se silloin saa unta riittävästi. Näin ollen uskoisin, että hermosto ehtii kehittyä riittävästi sen unen aikana, mitä lapsi tarvitsee. Eri asia sitten se, jos lapsi ei saa riittävästi unta, tosin uskon, että aika vähäinenkin uni turvaa riittävän hermoston kehittymisen.

Enkä mä oikein usko sitäkään, että mitä enemmän nukkuu, sitä paremmin hermosto kehittyy, ja sitä älykkäämpi lapsesta tulee. ;D Itse olen nukkunut lapsena ihan järjettömiä määriä, mutta esim. matematiikassa, fysiikassa, kemiassa olen ihan onneton, enkä pidä itseäni mitenkään huippuälykkäänä, joskin kyllä ihan normaalijärjellä ja älyllä varustettuna elämässä selviävänä ihmisenä. Eli ei siis ole suuri unimäärä ja unentarve (paljon aikaa hermoston kehittymiselle) tehnyt minusta superälykästä ;D En siis usko, että vähäinen uni tekee lapsistani mitenkään vähemmän älykkäitä, kun kuitenkin saavat tarpeeksi unta omiin tarpeisiinsa nähden...

Siis että keskivertoa älykkäämmät lapset nukkuvat keskivertoa vähemmän. Eli älä ole ap huolissasi.

Sitä paitsi, tuollaiset luokitukset "normaali unen määrä" ovat vain jonkun henkilön tekemiä tilastollisia todennäköisyyksiä. Sama juttu kuin "normaali hiusten väri" Suomessa on lapsilla vaalea tms.

Nukkui juuri tuossa parin vuoden iässä vuorokaudessa noin 9 h. Jätti päiväunet pois alta parivuotiaana ja hilpeimmillään nukkui noin 3-vuotiaana vähemmän vuorokauden aikana kuin 5 vuotta vanhempi veljensä.

Hän on aina ollut vähäuninen, on edelleenkin. Oli melko vilkas alle kouluikäisenä ja vielä parilla ekalla luokka-asteella. (Tarvitsi mm. erityistukea keskittymiseensä.) Oletan vähäunisuuden liittyvän tuohon jotenkin.

Kolmannesta luokasta lähtien keskittyminen on sujunut hyvin. Koulu menee loistavasti, viime kevään todistus oli yhtä kymppiä lukuunottamatta pelkkiä ysejä. Lisäksi harrastaa joukkuepeliä ihan hyvällä menestyksellä :-).

Unen tarve on yksilöllistä ja joukkoon mahtuu vähäunisempiakin. Meillä tytär ilmeisesti perinyt tämän isältään, mieheni (ja äitinsä) tarvitsevat hyvin vähän unta.

mutta minun vähäuninen taaperoni on jo kohta 22-v :)

Peruskoulun ja lukion kävi ihan normiajassa, ei ollut kovin lukuihminen, mutta ihan ok selvitti molemmat. Lukion jopa nopeammin kuin odotin. Sen jälkeen hakeutui armeijaan vuoden etuajassa, että saa sen hoidettua pois.

Kohta valmistuu sähköasentajaksi yo-pohjaiselta linjalta ja oikein hyvät todistukset on tuonut näytille.

Olen pojastani äärimmäisen ylpeä. Hän on asunut jo opiskeluajan omillaan ja hoitaa kaikki omat asiansa ja taloutensa esimerkillisesti.

Ehkä lapsi siis tosiaan saa tarvitsemansa levon hermoston kehittymiseen lyhyessäkin ajassa. Vastausten perusteella näyttäisi jopa, että lyhyistä unista on suorastaan etua koulumenestykseen.

ap

Meillä poika (4-vuotias) on nukkunut syntymästään lähtien lyhyitä yöunia. Pitkiä päiväunia ei ole nukkunut koskaan (tarkoitan kahdesta tunnista ylöspäin), ei edes vauvana. Puolentoista tunnin päiväunien määrän voi laskea kahden käden sormilla koko hänen elämänsä aikana. Vauvana nukkui max. 30 min pätkäunia useat päivän aikana. Tällä hetkellä nukkuu n. 9 tunnin yöunet ja hoidossa tunnin päiväunet.

Poika on erittäin herkkä luonteeltaan ja vilkas, vilkas, erittäin vilkas. Keskittyminen on vielä hakusessa mutta toisaalta, hän on kuitenkin vasta pieni poika. Harjoitellaan, harjoitellaan...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat