Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

.

Sivut

Kommentit (30)

Mulle on määrätty molemmissa raskauksissa lisärautaa vaikka hb ollu molemmissa yli 120!! alussa on kyllä ollu yli 140, mutta ihmettelin silti...

Mahan koosta sen verran että vaikka mulla on molemmissa raskauksissa ollut huima sf mitta (aina yläkäyrillä), niin maha ei jotenkin ulospäin ole suuri ja edelleenkään en näytä siltä että olisin raskaana normaalit (ei kireät) vaatteet päällä. profiilikuvassa on tällä hetkellä muistaakseni rv 21 tai tän viikon masukuva, ei kovin häävi vielä. On se vaan totta että ihmisille ei kelpaa mikään; ennen esikoista olin normaalipainoinen ja jälkeen hoikka mikä ei sitten kelvannut ollenkaan tuttavilleni jotka kehittivät minulle anoreksian! olin kyllä todella loukkaantunut, koska varsin hyvin tiesin syöväni hyvin ja monipuolisesti.

Eihän muuta mainittavaa ollut

tiia rv22

Tulin juuri neuvolasta kotiin, ihan mahdotonta lähteä sinne esikoisen kanssa, oli koko ajan tekemässä pahojaan...

Neuvolassa kaikki oli kuten piti, sain ensimmäisen sf mitankin 23cm. Vauvakuume vahvistui taas kun näin 2 ihan vastasyntynyttä vauvaa neuvolan aulassa... ! Uskomatonta että tässä on enää vain himpun yli 4kk laskettuun aikaan!!! Sydänääniä kuunneltiin, mutta vauva oli niin vikkelä että karkaili koko ajan, ujo piimä! Painoa on muuten tullut nyt yhteensä 6kg, jotenkin se vaaka hirvitti, mutta toisaalta viime raskaudessa oli tässä vaiheessa painoa jo huomattavasti enemmän. Eikä se painon tuleminen kuitenkaan se pääasia ole...

Mäkin haluaisin osata neuloa! Meillä tosin mummo hoitaa sen puolen, kun itse olen peukalo keskellä kämmentä... Aina mielummin puukäsitöissä.

Eilen iski siivousvimma. Siivosin taas kaappeja ja komeroita, tuuletin petivaatteet ja puunasin lattioita. Olin hyvin tyytyväinen siihen asti kun esikoinen heräsi päikkäreiltä ja sotki kaiken... Tosin siihenkin on jo melko hyvin tottunut!

Ei kummempia kuulumisia, mutta kuitenkin jotain!

Tiia rv21+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla

huh huh, kyllä tätä päivää on odotettukin, viimeinkin neuvolasta laitettiin äitiyspolilähete taysiin. Ihan kuin en muuten pääsisi tarpeeksi usein kyseisessä talossa käymään, viimeksihän siellä oltiin tytön kanssa perjantaina. Tyttöä harmitti remontti, joka tällä hetkellä oli ihotautipolilla, siellä kun ei nyt ollut mitään leikkihuonetta, odotusaulasta ei löytynyt edes lasten kirjoja, onneksi ennen polille menoa poikettiin kanttiinista hakemassa yksi "Miina ja Manu"-kirja.

Sitten vaihteeksi omaa napaa... Tänään neuvolasta sain mukaan myös raskaustodistuksen ja muut paperit Kelaa varten, joten nyt saa hakea äitiysavustukset ja päivärahat. Kaikki bakteerikokeet oli puhtaita, eli syytä supisteluun ei pitäisi olla. Mutta sanopa se tuolle kohtulihakselle! Hb tällä neljännellä kännillä oli 131, mikä on aikamoinen nousu lähtöön nähden (ekalla nla käynnillä heinäkuussa hb oli 82). Ensimmäistä kertaa nyt sain kuunnella sydän äänet, aiemmilla kolmella kerralla olen päässyt "vain" ultraan.

Meillä synttärit on joulu-tammikuussa (jonne epäilen tämänkin sijoittuvan), ensimmäisenä täyttää poika kakkonen, 21.12 (la aikanaan 21.2, joten tasan 2kk etuajassa tuli), toisena täsmällinen poika ykkönen, 19.1 (la 21.1) ja kolmantena tyttö 29.1 (la 16.2), tämä la on sitten 8.2... Eli tosiaan kolmas la peräkkäin helmikuulle, saas nähdä sitten milloin syntyy, josko saan kunnian perustaa pinon syntyneille "helmille" joskus joulu-tammikuun vaihteessa.

Näin tuossa huhtikuussa, eli ennen raskaaksituloa unen, jossa olin synnyttämässä 30.12 ja pyrin kiivaasti pitämään vauvaa vielä pari päivää sisällä, kun halusin sen syntyvän vasta uuden vuoden jälkeen, mutta lapsi suorastaan lensi ulos, niin että juuri ja juuri sain itse kopin ennenkuin tippui pöydältä... 30.12 on muuten veljeni synttärit... ja kummitytöllä on synttäri esikoiseni laskettuna päivänä 21.1 ja vielä 21.12 on kahden serkkuni poikien syntymäpäivät, eli siis noiden pikkuserkkuja. 29.1 puolestaan on syntynyt meidän lasten serkkupoika ja serkkuni tyttö... eli meidän suvussa näitä joulu-tammikuun lapsia riittää... niin ja tytön kummien pojat ovat syntyneet 22.12 ja 10.1...

Tulipa taas tajunnanvirtaa - ja tulisi edelleen, mutta kun on ihan pakko lähteä tekemään ruokaa, se kun ei itse osaa vielä itseään valmistaa.

Katjalah&nelonen rv22+2

neuvolas oltiin tänää, pitkästä aikaa. hemoglobiini oli laskenu aika paljon edellisest kerrasta joten apteekist sit vaa rautatabletteja ostaa. olinki ihmetelly miten jatkuvasti oon nii väsyny. sydänääniä kuunnellessa vauvalla oli hikka :)..en ees tienny että niillä voi olla, se oli aika hassua. painoa on tullut sen 4 kiloa. kaikki siis ookoo.

jokin ihme pesänrakennusvietti iskeny..siivottu ja tilaa tehty vauvalle..nyt tekee mieli maalata, kunnostaa, askarrella..tosi outoa minulta sillä en oo enne ollu yhtää tällänen..ihanan ihmeellistä tämä äidiksi tuleminen =)

saikul nyt töistä, väsy ja niin huono olo (kuulemma johtuu siitä et alhaal toi hemoglobiini)..huono oma tunto jotenki kun ei täs nyt montaa vkoa ois enää töitä jäljel mut ei jaxa ni ei jaxa..

ahaa, mieski heräs päikkäreilt =)..nyt maalaa hyllyjä..

Tajusin juuri, etten ole tänne kirjoitellut ikuisuuksiin, vaikka yritän kyllä käydä lueskeleen teidän kuulumisia aina kun ehdin. Jospa siis nyt päivittäisi kuulumiset :)

Eli tähän asti kaikki mennyt ihan hyvin, masu suoraan sanottuna ponnahti esiin viime viikolla ja viikonloppuna aloin tuntea potkut ensimmäistä kertaa. Oli kyllä jo aikakin ;) Hemoglobiini pääsi tipahtamaan 114:ään pari viikkoa takaperin, mutta rautatableteilla saanut taas olon inhimilliseksi. Muuten ei ole olossa ollut muutoksia. Siksi olenkin noita potkuja kaipaillut, koska välillä on tullut epäilyksiä että onkohan tuolla sittenkään elämää... :/ Mutta mekastuksesta päätellen on :)

Mulla on ollut tosi vahva poikafiilis alusta asti ja työkavereiden mielestä mulla on ihan selkeä poikamaha. Saas nähdä miten on, perjantaina rakenneultra ja sitä odottelen kuin nousevaa kuuta. Ekasta ultrasta ihan liian pitkä aika, alkaa tuo kuvakin olla vähän kärsinyt kun tekee koko ajan mieli hypistellä sitä... :)

Neuvolasta käskettiin miettiä nimet valmiiksi seuraavaa käyntiä varten, jolloin ohjelmassa Kelan lappujen täyttämistä. Pitää kuulemma ilmoittaa etukäteen sairaalaan jos joudutaan tekeen hätäkaste... Toivotaan että ei, mutta kivahan noita on valmiiksi pohtia. Mulla on olemassa jo parikin eri nimeä pojalle, mutta tytön nimet on vielä hakusessa. Eiköhän se nimi löydy viimeistään sitten kun pieni tuhisee tuossa sylissä :)

Viimeinen jakso koulua jäljellä ja tämäkin työharjoittelua, eli aika menee vikkelästi. Näillä näkymin pääsen aloittamaan "kesäloman" marraskuun lopulla, eikä kyllä haittaa yhtään! Mun pitäis muuttaa isompaan asuntoon vuoden vaihteessa, inhoan tehdä muuttoa jos siinä on kauhea kiire. Jos pieni suostuu pysyyn laskettuun aikaan asti masussa, mulla olis siinä 11 viikkoa aikaa sisustaa kämppä vauvaystävälliseksi, ommella kestovaipat (ajattelin tehdä ne kokonaan itse, parit pöksyt oon jo kerinnyt kutomaan) ja ihan vaan nauttia raskaudesta. Tosin mulla ei oo aikaisempaa kokemusta raskaudesta, niin voi olla että siinä kohtaa kun olen pienen valaan kokoinen, mulla ei enää niin kivaa ole :) Onneksi yks mun kaveri asuu siinä uuden kämpän naapurissa ja sillä on n. 500 dvd-leffaa hyllyssä, niin voin juoksuttaa sitä tuomaan mulle uusia leffoja ja syötävää sitä mukaan kun vanhat loppuu :) Samainen poitsu on myös lupautunut viemään vauvaa uimaan ja jumpalle, jotta mä saan välillä vähän omaa aikaa. Odotan suurella mielenkiinnolla että pääsen vakoileen miten niillä sujuu.

Jeps, mutta tässä pikaisesti kuulumiset, nyt pitää taas lähteä kipittään töihin, mutta onneks tänään ei oo pitkä päivä.

Hyviä vointeja kaikille ja silityksiä masuille!

T. Vilma ja papunen rv 20+2

Ei mulla etes mitään suurempia kuulumisia ole. Lauantaina pidettiin pojan synttärit ja eilinen meni puhtaasti toipuessa. Ei taho jaksaa sitä tohinaa enää. Tiskasin sitte eilen juhlien jäljiltä kahviastiastoa kaappiin, niin siinä sitä huomas että maha meinaa ottaa kokoajan tiskipöytään kiinni. Kait se on sitte ihan oikeesti kasvanu...

Tuli kyllä syötyä ihan liikaa ja meillä on tässä vielä monet synttärit tulossa lähipiirissä, että kakuttelua riittää. Mietittiin miehen kanssa, että ristiäisiin tulee varmaan sama määrä porukkaa, hirvitää jo etukäteen! Toivottavasti tällä ei ole koliikkia niin kuin pojalla oli, että jotaki jaksais järjestää. Niin ja kuulun siis niihin jotka haluaa ehdottomasti järjestää kaiken itse. Oma mummu saa tehdä pullakranssin jos jaksaa, mutta muuten kaikki teen itse. Omat kolmekymppiset jää varmasti järjestämättä huhtikuussa, kun nyytti on sillon vielä niin pieni, mutta eipä tuolla suurta merkitystä.

Olis kyllä ihanaa jos osaisi neuloa! Mutta opettajakin luovutti ala-asteella minun kanssa, siitä vaan ei tullu mitään. Nyt tuon astman takia en tiedä että onnistuisiko neulominen edes, kun kyllä ne langat senverran pölyää.

Mutta tässäpä viikon aloitus, muut jatkakoon, mukavaa alkuviikkoa kaikille ja hyviä vointeja!

Sittis, 23+1 (Taas uus viikko tälläkin saralla käyntiin!)

Mä nyt sit luovutin tän selkäni kanssa ja jäin töistä kotia. Lääkärin tosin sain vasta iltapäivälle, joten toivottavasti saan sairaslomaa, ettei tule luvatonta poissaoloa tälle päivälle. Kaksi kertaa selkäleikkauksen läpikäyneenä tiedän kyllä mitä selkäkipu on ja tää on nyt valitettavasti sitä ja pahasti:(

Mulla oli eilenä neuvola ja neuvolan tätsy ei kovin vakavasti ottanut mun selkävalittelujani; laittoi se kuitenkin lähetteen fysioterapeutille ja antoi kasan jumppaohjeita. Tosin ne liikkeet oli kyllä semmoisia, ettei tällä selällä niitä pysty/saa tehdä...

Hilpsu tiedän tarkalleen miltä tuntuu kun mahan kokoa jatkuvasti arvioidaan ja koskaan ei ole hyvä! Esikoista odottaessa sf mitta näillä viikoilla oli 20cm, kuopuksella 18cm ja näissä raskauksissa lähes kaikkien mielestä mun maha on ihan liian pieni. No nyt sit sf mitta oli "huimat" 24cm ja mun maha on taas muiden mielestä valtava...Ei hyvä siis IKINÄ!!!

Hb oli laskenut 149:stä 125:een ja rautatabletteja pitäisi kuulemma alkaa popsimaan kun pudotus noin iso vaikkakin hb vielä ihan hyvä(?). Mä kyllä ainakin vielä yritän niitä välttää kun ne vetää mahan turhan kovaksi. Ja painoa oli tullut 5kg (tytöistä näillä viikoilla oli tullut vasta kolmisen kiloa). Jotenkin tuntuu hurjalta toi painon nousu kun tosiaan aikaisemmin tullut paljon vähemmän, enkä mielestäni nytkään syö mitenkään liikaa...

Meidän perheessä lasten synttäreitä juhlitaan sitten vasta keväällä (tytöt syntyneet maaliskuussa ja toukokuussa) Eli näemmä tehtailemme ainoastaan näitä kevätpuolen vauvoja:) Mutta hyvä näin, ei jaksaisi nyt mitään järjestellä. Tosin kuinkakohan voimissaan sitä on maaliskuun toinen päivä kun pitäisi kakku olla pöydässä?!?

Mutta ihanaa kun päivät kuluvat ja helmikuu tulee koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi:)

Miina rv22+3

kasvissyöjä tosin vasta hieman alle 2 vuotta. tähän mennessä ei ole ollut ongelmia noitten arvojen kanssa mutta ehkä ne "lihat" on vielä vaikuttanut kehossa ;)..

katjalah: onko lapsesi kasvissyöjiä? Miten raskauden jälkeen, tarvitseeko minun jatkaa rautatab. syömistä?

minulta meinaan ravintoterapeutti kysyi että mitä aion sitten vauvalle syöttää, ajattelin et vauva saa kyllä lihat sun muut.

hassua toi vatsan koko kyllä..välillä on päiviä että se tuntuu niin isolta ja pinkeeltä ja välillä se vain katoaa jonnekin :)

eipä ole tullut mieleen tollanen että jotkin nimet pitäs olla valmiina hätäkastetta varten (kauheeta jotenki ajatella ees tuollaista) mutta ei sitä ikinä elämästä tiedä.

minullakin tyttöjen nimiä vain tulee mieleen mut ei yhtään poikien , miten se voikaan olla näin vaikeeta, höh.

mikä on sf-mitta? kattelen äitiyskorttia ja siel o sellanen kun kohdunpohjankorkeus, onx se sama asia? mulla mitattiin eilen ekaa kertaa meinaa vatsa ja se oli 18 ja vkoa on 22+6. niin siitä hemoglobiinista, mul on laskenu 145:stä 104:n..six kai ne rautatab. kehotti ostaa. oon kasvissyöjä, en tiiä ox sillä sit jotain merkitystä, tuskin kuitenkaa sillä syön tosi monipuolisesti mitä nyt tän raskauden aikana on vaa pystynyt..noista himoista, niin suklaa himo on ollu jo puoltoist vkoa..söin tos yx ilta uuden fazerin (omar) levyn melkein kokonaa..ja vanukkaita menee ainakin 1 pvässä =)..mummin ystävä oli todennut kun oli nähny vatsani että poika sieltä tulee, kun on nii alhaal. en tiedä uskonko noihin juttuihin noin muuten mut nyt osu ainakin oikeeseen :D

oih miten kaunis syyspäivä tuolla ulkona.

aurinkoista päivää kaikille :)

Tänään oli pitkästä aikaa neuvola, olikin kahden kuukauden tauko. Nyt käynnit onneksi tihenevät ja seuraava on kuukauden päästä. Vointi on kyllä edelleen aivan loistava, mutta on se kiva käydä mittailemassa arvoja ja kuunnella vauvelin sydämen sykettä. Siellä se kovasti sykkikin :) sf mitta oli 25, että aika muhkealla mahalla mennään ilmeisesti! Paino on viimeisen parin viikon aikana noussut todella kovalla tahdilla ja neuvolan täti olikin vähän, että pienemmälläkin nousulla pärjäisi. Veikkasi tällä tahdilla minun loppupainoksi +20 kiloa-huh huh! Toivottovasti tämä olisi nyt vain väliaikainen painonnousupiikki ja tahti hidastuisi vähän. Eipä siihen voi juuri itse nyt vaikuttaa, ehkä tuota suklaansyöntiä voisi hiukan hillitä, mutta kun tekee niin kovasti mieli :)

Tänään sovin esimiehenkin kanssa, että jään pois töistä 18.12. vielä olisi 10 viikkoa töitä jäljellä. Tuntuu kyllä todella oudolta kun kohta sitä pitäisi ruveta käymään kaappeja ja paperikasoja läpi ja tyhjentää sähköposteja-ihan kuin olisi vaihtamassa työpaikkaa. Vaikka tavallaan sitä hetkeksi onkin. Motivaatio alkaa kyllä kummasti laskemaan sitä mukaa kun masu kasvaa ja ajatukset on jo aivan muualla.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

mandariini80 rv 23+2

Heippa vaan näin loppuviikosta!

Tosta nimi jutusta, ei kukaan hätäkasteeseen painosta sehän on jokaisen uskon asia eikä kaste ole nimen antamista varten. Se vaan tulee se nimi kasteen yhteydessä yleensä ilmoitettua kun siinähän ilmoitetaan että tämä lapsi (ja sitte se nimi) liitetään Jumalan lapseksi. Mutta tosiaan tuo, että jos lapsi joutuu olemaan pitkään sairaalahoidossa esim. keskosuuden vuoksi, niin onhan se mukavampi kutsua häntä nimeltä ku esim. kokoajan vauva Virtaseksi.

Meillä on pojan nimi ihan selvillä, mutta kun se lääkäri sitä tyttöä veikkaili... Oli jo yks nimi tytölleki mietittynä, mutta se ei enää tunnu niin vahvasti oikealta. Tässäpä sitte aletaan varmaan viikonloppuna pähkäileen nimeä.

Maanantaina olis sitte seuraava neuvola, mukava päästä ne ydänäänet kuunteleen, vaikka potkut tuntuuki hyvin. Otan pojan mukaan, niin saa hänkin kuulla vauvan ääniä.

Mulla on nyt lonkat kipeytyneet aina öisin, eikä lattialla leikkiminen tunnu kivalta. Tänäänkin kerhossa vaan istuatörötin penkillä kun ei millään saattanut lattialle mennä. Kävin hammaslääkärissä ja ikenet on todella huonossa kunnossa. Ilmeisesti tämä vauva vaikuttaa siihen.

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille, meillä tosin vähän surullisempi kun mennään hautajaisiin mutta kuitenkin. Maanantaina sitte taas neuvolakuulumisia.

Sittis rv 23+5

en mïnä siellä neuvolassa kännissä ollut, vaikka kirjotuksessa niin lukee, ja joskus muutenkin voisi epäillä näistä virheistä... Piti olla neljännellä käynnillä. Koskahan sitä oppii lukemaan viestit ennen kuin klikkaa lähetä-nappia.

Maanantaina kävin neuvolassa ja kaikki oli ihan hyvin. Hb 122, eli peräti noussut...viimeksi oli 119 =) Raskaus-multitabseilla pärjäilen ainakin toistaiseksi, lisärautaa ei ainakaan vielä. Pissa oli puhdas. Verenpaine 126/78, hiukan noussut edellisestä, mutta ihan mun normaalilukemissa. Verenpaine mua jännittää, kun se nuorempana nousi yhdistelmäpillereista, enkä niitä sitten voinutkaan paineiden takia käyttää. Vielä ainakin paineiden suhteen puhtaat paperit.

Painoa tullut nyt yhteensä 4.5 kiloa, +550 g viikko. Makea maittais ihan hirveesti, nyt täytyy hiukan alkaa rajottaan herkkujen syömistä...joka päivä olis saatava jotain hyvää...jätskiä, pullaa, karkkia..Olikos se tytöm merkki? .Painosta ei siis sanottu mitään negatiivista, mutta itseä alkaa ahdistamaan jos sitä ihan järkyttävästi tulee =) Ekaa kertaa mitatiin sf-mitta, 22 oli tulos, yläkäyrällä mutta yleensä seuraavissa mittauksissa menee siihen keskikäyrälle kuulemma.

Masukki tohottaa kovasti, välillä tulee oikein kunnon muksasuita. Mies oli jo huolissaan, että saanko mä nukuttua ja sattuuko, rauhottelin sitä että ei vielä tunnu niin paljon, mutta sekin aika varmaan tulee =) Ihanaa kun on elämää, joka mukkasusta tulee hyvä mieli.

Oottekos te jo nimiä miettineet? Meillä oli eilen kova pähkäily ja yhtäkkiä vaan todettiin, että kas, meillähän on nyt nimet valmiina tytölle ja pojalle =) Toisissa ja kolmansissa nimissä on vielä vaihtoehtoja, mutta etunimet on päätetty (tosin jos vauva näyttääkin ihan muun nimiseltä, niin sitten tietty uusiks) Meillä kummallakin on aika vahvasti tyttöolo, joka tosin ei oikeestaa perustu muutakun tunteeseen...

Jassoo, eipä muuta, voikaanhan hyvin!

T:Hannekka ja Taimi-Armas 22+5

Minä kävin tänään neuvolan lääkärillä supistelujen takia, ja vihdoin sain todistuksen, ettei yövuoroja tarvi enää tehdä... Huh, huh! Oli tosi kiva ja ymmärtäväinen täti. Tk:n omalääkäri kun oli sitä mieltä, ettei ala sellaista todistusta kirjoittamaan, kun hänen mielestään supistelut yövuoroissa ei ole mitenkään uhka raskauden jatkumiselle... Lain mukaanhan yövuoroja pitäis tehdä rv.28 loppuun! No, nyt on todistus ja loppuu yökukkumiset!!! Ai niin, sf-mitta oli jo 25cm, eli ei ihme vaikka ihmiset sanoo mun masua isoksi.

Onko teillä jo himoja? Minä oon jo pari viikkoo himoinnu viiliä ja piimää... Jos ostan kotiin piimäpurkin, niin juon sen päivässä. Ei onneksi kovin epäterveellinen intohimo! Ja edelleenkin himoitsen kaikkea suolaista, niinku oon himoinnu alkuraskaudesta lähtien. Välillä tuntuu, että tavalliseen ruokaankin pitäis lisätä suolaa... Se tietenkään ei ole kovin hyvä juttu! Onneksi verenpaine on matala, niin ei ole siitä huolta. Turvotusta taitaa kyllä jossain vaiheessa tulla, jos ei rajoita.

Neulomisesta kirjoitin aiemmin... Nyt on jostain syystä kauhea into neuloa! Aloin nyt alkajaisiksi neulomaan näille isoille villasukkia, kun alkaa nämä kelit kylmeneen. Ehkä sitten joku päivä pääsen lankakauppaan ostamaan jotain suloista lankaa, josta teen pikku-ukolle villapuvun... :)

Mukavaa viikkoa kaikille helmille!

- Mimmi75 ja pikku-ukko rv.21+2

Hetkeksi uskalsin istahtaa tähän koneelle ja lukea nopsaan teidän kuulumiset:)

Eli saikulla ollaan ensi torstaihin asti ja istuminen tekee TODELLA kipeää ja varsinkin sit ylösnouseminen. Olen siis Rallentandon kohtalontoveri.... Viimeiset päivät ovatkin kuluneet lähinnä maatessa ja pieniä kävelylenkkejä tehdessä. Työterveyslääkäri ei kyllä lupaillut mitään loistavaa jatkoa mun raskaudelle, epäili että olo menee vaan huonommaksi. Kaksi selkäleikkausta, mun työ ja tää raskaus on vaan yksinkertaisesti liikaa mun huonolle selälle:(

Fysioterapeutilla kävin tänään hakemassa jumppaohjeita ja sain lainaan sellaisen tukivyön. En sit tiedä auttaako mitään mutta kannattaahan sitä kokeilla.

Hilpsu pohti kuinka pitkään olla kotona. Mä ajattelin, että josko vaan talous kestäisi niin olisin sen 2 ja puoli vuotta, että elo-syyskuussa 2011menisi töihin (meniköhän se noin mun laskupäällä?!?) Esikoisesta olin aikanaan 2v3kk ja kuopuksesta 2v6kk, että kyllähän tämän kolmannenkin kanssa samoihin pitäisi päästä.

Nimiä olivat myös monet miettineet. Mulla olisi tytölle muutama hyvä vaihtoehto, pojalle vain yksi... Jotenkin noiden tyttöjen nimiä on vaan niin helpompi keksiä.

Mutta nyt täytyy lopettaa, ettei selkä taas täysin jumiudu.

Mukavaa viikonloppua kaikille! ...Mullakin se on "vapaa" ekaa kertaa heinäkuun puolivälin jälkeen koska olen saikulla....

Miina ja rv22+6

Viime viikolla oli niin kamala kiire töissä, etten ehtinyt kunnolla lukeakaan palstaa, saati kirjoittaa. Nyt on taas helpompi päivä. :)

Viikko sitten eli 20+0 tuntui ja näkyi ekaa kertaa potkut mahan päälle! Kivaa kun mieskin sai vihdoin tunnustella. :) Esikoinen aina välillä kysyy, että potkiiko nyt, mutta usein juuri silloin ei potki, eikä nelivuotias oikein jaksa odotella käsi vatsalla.

Meillä oli lapset viikonloppuna pikaflunssassa: molemmilla nousi nopeasti kuume yli 39:ään, sitten tuli oksennus ja sen jälkeen kuume laski. Vanhemmalla oli myös päänsärkyä. Mutta tosi nopeasti meni tauti ohi, noin vuorokaudessa!

Tuntuu ihan hassulta, että on ollut jo näin kauan raskaana ja nyt on vasta suunnilleen puoliväli!! Olisin jo ihan valmis jäämään äitiyslomalle..

Mä osaisin kyllä neuloa vaikka mitä, ja aikanaan (eli joskus 20v sitten kun oli aikaa) neuloinkin koko suvulle villasukkia ja välillä puseroitakin. Nyt nuo neuleet lapsille tekee mun äiti, kun mulla ei millään oo aikaa. Jos lopettais tän työnteon, ehtis tehdä paljon enemmän kaikkea kivaa. ;)

Ainiin, viime viikolla oli kauan odotettu toinen neuvolakin! Olin kai herkällä päällä siellä kun aloin itkeä seinällä olevista vauvakuvista.. Verenpaine oli tosi alhaalla, kuten yleensäkin. Hemoglobiini ikävä kyllä oli myös alle normaalirajan, joten suositeltiin rautatabletteja. En oikein tykkää niistä, kun ummetus pahenee, mutta otin nyt tänään ekan. Jos ei sitten menis kaikki kotonaoloaika nukkumiseen.

Kuopuskin 2,5 v on nyt innostunut vauvasta, ja haluaisi kovasti nähdä mahan sisään. Osoittelee mun napaa ja kysyy "onko tuossa vauvan käsi?" :) Eilen annoin sille neuvolasta saadun odotuskirjan selattavaksi ja riemu oli suuri, kun melkein joka sivulla oli vauvan kuva! :)

Sunny + tyttö 20+6

Hilpsu: Lääkäri kirjoitti mulle viikon koeajan työssä olemiselle, että jos koen että tuokaan homma mitä nyt teen ei sovi, niin kirjoittaa loppuajaksi saikkua. Kun ei heti halunut kirjoittaa, kun puhu, että ikävää kun paukahtaa kelan rahoille.

Että töissä ajattelin olla ihan loppuun asti jos nyt paikat kestää ja alotan äippäloman sitten 30pvää aikasemmin.

Tiedä tosin sitä, että vaikka irtisanottaisiin ennen sitä. Meillä kun lakkautetaan työpaikka ja kaikki irtisanotaan. H-hetkeä ei kukaan tosin osaa varmuudella sanoa. :/

Omaa napaa. Alkanut tuota oikeaa kylkeä ihan tuosta tissin alta koskemaan ja ihan kunnolla, kun koittaa sängyssä asentoa etsiä, niin hyvä ettei itkua saa vääntää. Välillä taas tuntuu kun se olisi puuduksissa. (Siis kylki.) Ainoa asento missä on hyvä olla vähän aikaan niin selällään. Siinäkään voi koko yötä olla... ei oo helppoa.

On tissitkin kasvaneet ihan mielettömiks. Kävin eilen ostamassa uudet liivit, niin E-kuppihan sieltä piti pongata. C-kupista lähdetty liikenteeseen. Ei kai noi hinkit enää voi kamalasti isontua?? Joudun kohta käymään jossain maatalouskaupassa ostamassa lehmien tissiliivit. :D

Unet ovat alkaneet olemaan todella ahdistavia. Ei ole ollenkaan kiva herätä unesta ja todeta, että kiitti tästäkin. Menny monta aamua pilalle noista unista ja nämä unet vielä muistaa monen päivän päästäkin. Pitäisi saada nyt joku unen tulkitsija käsiin ja sen kanssa jutella. Jos sais noista unista pikkasen parempia.

Masuasukki on ollut todella eloisalla tuulella viimepäivinä. Ihanaa! Potkut osaavat olla aika tömäköitä. Lirissä olen jos on yhtä kova potkimaan myöhemmälläkin. Uskalla mihinkään kauppaan mennä, pissat varmasti housuissa. Tällä hetkellä on pissarakko aika nimittäin hyvin ollut tulilinjalla. :)

Eilen kävin kaupungilla kiertelemässä. Pahoja nuo lastenvaateliikkeet, voisi ostaa melkeinpä kaikki mitä näkee... ja mikä niistä vaatteista tekee niin ihania? Onneksi sain pidettyä näppini kurissa. Alkaa olemaan noita vaatteita ihan liian kanssa nurkissa. Tulevat isovanhemmat ja isoisovanhemmat piitävät siitä huolen, että on naperolla vaatetta.

Pääsisi vaan remppaamaan tuota vauvan huonetta. Pääsisi laittelemaan vaatteet ja muut paikoilleen. Odottavan aika on pitkä. Sitä huonetta pääse vielä moneen viikkoon laittamaan.

Nyt nukkumaan, tulee lisäiltyä tekstiä tuonne väliin lisää ja kohta tiedä enää itsekään mitä on kirjottanut. Joten öiöi!

TiiaMariia, rv 22+5

Luin vasta äsken tuon viime viikon pinon loppuun. Meillä kanssa edellisessä raskaudessa todettiin kaksi plexus kystaa lapsella, ja vielä silloin (3v sitten) tuolla pääsi/joutui lisätutkimuksiin, vaikka mitään muuta kummallista ei näkynyt. No, ei näkynyt mitään erikoista Naistenklinikan tarkemmassa 3D-ultrassakaan, ja täysin terve tyttö tuli. Kävin myöhemmin ylimääräisissä ultrissa pienen sf-mitan takia ja siellä lääkärit aina sanoivat, että ne kystat on ihan normaaleja, ja häviävät kyllä aikanaan.

Ja tosta sf-mitasta tuli mieleen että myöskin silloin viime raskaudessa opin, että eri mittaajat voivat saada hyvinkin erilaisia sf-mittoja. Tärkeintä, että samalla mittaajalla se käyrä pysyy tasaisena. Mulla oli viime viikolla 20+1 sf-mitta 16, eli juuri neuvolakortin mukaisella keskikäyrällä. Maha on kuitenkin jo TOSI iso, navanympärys reippaasti isompi kuin edellisissä raskauksissa (tykkään pitää näitä tilastoja kropan muuttumisesta ;).

Meillä on jääneet seksikerrat vähiin miehen työmatkustelun vuoksi.. Haluja kyllä olis! Kohta se mies onneksi tulee kotiin ;)

Sunny 21+0

Kiirettä on pitänyt täälläkin päin, ei tahdo ehtiä koneelle. Mutta nyt jos hetken ehtisi.

Sittisontiaisella oli juhlittu synttäreitä, meillä sama rumba edessä ensi viikonloppuna kuopuksen kohdalla. Vuosia tulee mittariin 6, ja ensin on pe kaverisynttärit ja sitten la vielä sukulaiset. Kaverisynttäreille on kehitelty ohjelmaa, teemana merirosvot. Aarteenetsintää tietty olla pitää ja sitä varten on väsätty karttaa ja pulmatehtävää jne. Hauskaa, mutta aikaa vievää.

Neuloa en minäkään kovasti osaa, mutta noita vauvan vaatteita on kiva tehdä, kun ovat niin pieniä ja valmista tulee melko nopeasti. Riittävän yksinkertainen ohje vain.

Tigercat: Ilmeisesti minulla sitten on pieni maha, minulla sf suunilleen samoilla viikoilla oli vain 18,5 cm! Kun töissä kaikki ihmettelevät, että noin pieni maha..! Alkaa jo kyllästyttää, mutta pienihän se kai on ja jokaisen on se erikseen todettava...

(.) Väsyttää, väsyttää aina vaan. Ei sitä hb:tä tullut tsekattua viimeksi neuvolassa, mutta en tiedä... Ilmeisesti vaan uni maistuu normaalia enemmän. Ja herkut maistuu nyt liian kanssa. Puoliväliin meni aika mallikkaasti, mutta nyt on pari viikkoa repsahdeltu ihan kunnolla ja koko ajan. Odotan vain, milloin hiiva iskee, kun syö sokeria näin paljon... Voi, voi..! Mutta kun väsymykseltä ei jaksa kuntoilla tarpeaksi, niin sitten tulee vastapainoksi lojuttua sohvalla ja syötyä.

Nyt on töissä iskenyt paniikki, että tosi lyhyt aika enää äitiyslomaan ja kaikkea pitäisi vielä ehtiä tehdä. Eli nyt on päivät kyllä kuluneet toivomallani kiireisellä tavalla ja aika tuntuu menevän lentäen. Neljän kuukauden kuluttua on jo vauva käsillä, voi ihmettä! Mutta toisaalta ei jaksaisi odottaa... Tänään tuli töissä taas sellainen tunne, että ai kun ihanaa olla raskaana, ihanaa, kun masussa on vauva..! :D

Hilpsu rv 22+3

bratzh: Meillä mies ja lapset syövät ns . "normaalisti", eli sekaruokaa - tosin kasvispainotteisesti. Teen perheen ruoat itse enkä enää moniin vuosiin ole kokenut lihan käsittelyä hankialaksi, mitä se alkuun oli, kun olin yksin eläessäni tottunut valmistamaan vain kasvisruokia. Teen paljon kasvispohjaisia patoja ja keittoja ym, ja esim kala tai makkara tai jauheliha on helppo lisätä jahka ensin olen ottanut oman annokseni erilleen.

Usein, kun laiskottaa, teen vain kasvisruoan, eikä kukaan marmata lihan puuttumisesta aterialta. Oikeastaan päinvastoin, jos tarjoan useana päivänä liharuokaa niin mieskin saattaa sanoa, ettei sitä aina tarvita. Lapset syövät mielellään ja monipuolisesti niin raakoja kuin kypsennettyjä kasviksia. Tosin heillä on lapsille tyypilliseen tapaan inhokkinsa ja suosikkinsa.

Aikanaan sain itse päättää kasvissyöjäksi ryhtymisestäni ja saman valinnan mahdollisuuden haluan antaa myös lapsilleni. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan, jos he jonain päivänä päättäisivät luopua lihasta äitinsä ja mummunsa vanassa... Sillä myös oma äitini on kasvissyöjä (seurasi aikanaan minua). Itse tiedostin aikanaan tekeväni päätöksen loppuiäksi. Valinta oli täysin oma ja myös lapsilleni haluan antaa mahdollisuuden itsenäiseen päätökseen asiassa. Kuten myös muissa omaa elämää koskevissa suurissa valinnoissa aikanaan. Heillä on oma järki ja omat tunteet ja he saavat itse päättää elämästään jahka siihen itsenäisesti kykenevät.

Mitä raudan syöntiin tulee, niin ei sitä jatkuvasti tarvitse syödä. Itse olen aina toisinaan käynyt mittauttamassa rauta-arvot myös raskausajan ulkopuolella ja jos hb on ollut alhainen niin olen syönyt kuurin. Imetysaikana lisärauta saattaa olla tarpeeseen. Riippuu ihan hemoglobiinistasi tarvitsetko lisärautaa, saattahan elimistö toisilla imeyttää myös kasvisperäisen raudan hyvin...

Sunny-74: En usko, että ihmisiä missään painostetaan hätäkasteeseen. Kun aikanaan keskospoikamme syntyi ei sitä edes harkittu, poika oli koko ajan olosuhteisiin nähden hyvävointinen. Joku nimi on hyvä miettiä valmiiksi ihan vain keskolankin varalle, jos sattuu tuollainen yllätys... Hoitajat kutsuvat pienokaisia mieluumin etu- kuin sukunimillä (ainakin taysissa). Meidän poika oli keskola-aikana nopean ja yllättävän syntymän johdosta (Salama)-Santeri. Varsinaiseksi nimeksi tuli aikanaan Elias.

Katjalah&nelonen rv22+5

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat