Vierailija

tuohon viestiin jossa yks on esimiesharjoittelussa ja vain yksinomaan siivoaa!

Itsellä TET viikolla menin valokuvaamoon harjoitteluun ja sain vain siivoushommia. Tet valvoja eli ope koulusta kävi katsomassa ja tuli todella vihaiseksi kun kuvaamon kampaaja ylpeänä esitteli opelle kaiken minkä olen ehtinyt jo siivota. Yrittäjä itse ei ollut paikalla ja ope sanoi todella vihaisesti että ei jätä asiaa tähän ja tänne ei enää TET viikkolaisia päästetä, sillä koulu ei lähetä mitään ilmaisia siivoojia!

Sitten myöhemmin olin keskiasteopintojen harjoittelussa sinänsä ihan oikeassa paikassa, mutta se pomo siellä oli asenteella: meille tullaan vain silloin kun meillä tarvitaan. Eli sain kyllä tehdä jotain hommia mitä työllsitetyt eivät: esim. hyllyttää kirjoja. Mutta muuten oli aika tylsää...en koskaan sitten päätynytkään sille alalle vaan vaihdoin toiseen.

Sivut

Kommentit (27)

Itse opiskelen sairaanhoitajaksi ja meille on koulussa useaan kertaa sanottu, että me emme saa suostua ilmaiseksi työvoimaksi, vaan saamme harjoitella harjoittelun aikana mitä haluamme. Koska sairaanhoitaja -opiskelijat eivät saa palkkaa harjoittelusta niin työnantajalla tai muilla työntekijöillä ei ole oikeutta käskyttää ja teettää paskahommia, vaan meillä on oikeus päästä harjoittelemaan kaikkea mitä haluamme.

Omat harjoittelupaikkani tähän mennessä ovat olleet kyllä hyviä, joten ei valittamista.

Yritykset saa vaan ilmasta työvoimaa! Niin harvassa on ne oikeasti onnistuneet työharjoittelut; ne missä saa oikeasti tehdä alalleen kuuluvia juttuja ja mistä ehkä voi saada työpaikan.

Itse yritin saada palkkaa puolen vuoden harjoittelun alalta. Kävin n. 20 eri haastattelussa, joissa melkein kaikissa naurettiin päin naamaa, että et voi olla tosissasi! Pyysin siis palkkaa 500¿/kk, jotta saisin vielä opintotuen.. Minusta se oli ihan kohtuullinen pyyntö, kun ihan oikeita hommia joka paikassa olisi pitänyt tehdä normaali viikkotyömäärällä. Mutta eipä missään tähän pyyntöön suostuttu, joten palkatta oli mentävä..

Työharjoittelupaikka oli sellainen yritys, joka otti aina uuden harjoittelijan vanhan jälkeen. Käytännössä siis ilmaiset harjoittelijat veivät yhden oikean työpaikan, koska harjoittelijalle oli tietyt tehtävät joita kukaan muu talossa ei todellakaan tehnyt. Minuakin odotti iso pinkka töitä heti sinne mentyäni, koska edellinen harjoittelija olikin lopettanut jo kaksi viikkoa odotettua aikaisemmin.. Miettikääpä miten paljon tällaisia menetettyjä työpaikkoja oikeasti on, ihan vain siksi että JOKAISESSA koulussa on niitä ilmaisia, puolen vuoden harjotteluita?? Ehkei aina vakituisia työpaikkoja olisi tarjolla, mutta esim. opiskelijoille osa-aikatöitä varmasti löytyisi enemmän.

Mä oon edelleen tosi tympääntynyt noihin harjotteluihin, vaikka omastani on jo aikaa 5 vuotta :) Tuossa minun harjoittelussa kävi vielä niin, että kun minä tulin sinne harjoitteluun, niin kaksi vakituista laitettiin pakkolomille töiden vähyyden takia ja minä sitten tein heidänkin hommat... Olinpa sitten toooosi toivottu henkilö sinne näiden lomautettujen keskuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Usein on niin, ettei kenelläkään ole oikein aikaa opastaa ja ohjata näitä harjoittelijoita. Jotka sitten ikävystyvät ja passivoituvat tylsissä kahvinkeittohommissaan.

Vierailija:

Lainaus:

Entä jos lähes valmistunut sh-harjoittelija yhtäkkiä huomaisikin olevansa tekemässä laitosapulaisen töitä, siivoamassa huoneita, petaamassa, pesemässä sänkyjä? Ja sitä viikkokausia. Välillä pääsisi " ylenemään" ja esim. mittaamaan verenpaineen tai vastaamaan kutsuun, vaihtamaan vaippaa. Sitten taas siivouksen kimppuun.

Tuntuisiko turhauttavalta? Jos tätä tekisi saamatta senttiäkään rahaa, ja esimies olisi vieressä hoputtamassa koko ajan, nopeammin, nopeammin, mikä tässä oikein kestää... (ja tietäisit itse, että teet tehtävät vähintään yhtä hyvin ellet paremminkin kuin muut)

- se esimiesharjoittelija, joka tämän harkkarikeskustelun aloitti -

Mä en ainakaan suostuisi. Mä ottaisin yhteyttä ohjaavaan opettajaan ja pyytäisin hänet paikalle. Jos ei toimisi, niin paikan vaihto, vaikka turhauttavaa se olisikin.

Sh-opiskelijoista, varsinkin lähes valmiista, luulisi olevan kovasti apua missä tahansa yksikössä ja minä, vaikka ihan lähihoitajan harjoitteluita olen käynyt, olen päässyt harjoittelemaan myös sairaanhoitajien vanavedessä ja tehdä enemmän, kuin kyseisissä yksiköissä lähihoitajat edes saa tehdä.

On hieno ajatus, että harjoittelija ei kuulu " miehitykseen" , mutta näin neljän harjoittelun jälkeen on pakko sanoa, että miten sitä oppisi, jos ei töitä tekisi (hoitoala). Mä oon paiskinu hikipäässä hommia ja välillä on sanottu, että mene tekemään omia tehtäviäsi. Niitä kuitenkin on turha lähteä työpaikalle rustaamaan.

Ja näissä paikoissa, missä itse olen ollut, vaaditaan nimenomaan aikuisopiskelijalta paljon, nuorisopuoli pääsi helpommalla. Että kaksipiippuinen juttu tuo työvoimana käyttäminen. Toisaalta olisi opittava, mutta toisaalta vaatimustaso on ollut äärettömän korkealla.

Työn oppii vain tekemällä, mutta kyllä siitä voisi jonkin verran palkkaakin saada jos reiluudesta puhutaan. =)

(Siirrän tämän nyt tähän ketjuun)

Harjoitteluista:

Yhdelle sairaanhoitajaksi opiskelevalle ystävättärelleni, joka teki alan töitä koko opiskeluaikansa opettaja evästi viimeiseen harjoitteluun lähtiessä, että " sinä olet yksi parhaista opiskelijoistamme, etkä sitten suostu tekemään pelkkää verenpaineen mittausta" .

Kun tämä ystävättäreni sitten oli pyrkinyt tämän tuomaan esille harjoittelussaan, hän oli saanut huonon arvioinnin " asennevamman" takia.

Tosin siitä ei sitten ollut haittaa, valmistuttuaan häntä pyydettiin useampaan paikkaan ja ihan mukavaa urakiertoa hän on nyt parissa-kolmessa vuodessa saanut. Valmistui kurssin priimuksena ja nyt jatkaa yliopistossa hoivatieteen opintoja.

terveisin - se, joka kirjoitti esimiestyöstään siivoojana -

P. S. Näin tet-jaksosta kun puhuttiin, niin silloin 15v olin eläinlääkärin apulaisena ja sain opetella mm. piikittämään hevosia ja lampaita, opettelin hampaiden raspaamista, nivelten taivuttamista, ultraamista ja kaikenlaista mielekästä työtä. Oli ihanat 2 viikkoa! Nyt kun ikää on kaksi kertaa enemmän, heilun jossain jumalanhylkäämässä paikassa rätti kädessä... ei hyvää päivää...

mutta en siis tee juuri lainkaan koulutusta tai edes työkokemusta vastaavaa työtä, enimmäkseen siivoan.

Työhaastattelussa sanoin, että toki voin siivota(kin), mutta en todellakaan ymmärtänyt, että tästä harjoittelusta tulee pelkkää raatamista. En saa senttiäkään rahaa, useimmiten palaute on joko negatiivista tai olematonta. Esimies on sanonut kolme tai neljä kertaa kiitos tänä aikana ja pari kertaa jälki on ollut " hyvää" .

Ongelma on vain se, että mahdollisuuteni työharjoittelupaikan vaihtamiseen ovat minimaaliset, etsin tätäkin paikkaa yli puoli vuotta lähetellen hakemuksia varmaan kahteenkymmeneen eri paikkaan. Arvasin jo haastattelussa ettei tämä ole sitä, mitä minun pitäisi harjoittelusta saada, mutta en silti arvannut päätyväni orjatyöhön.

Olisin ollut valmis tekemään tätä samaa työtä, jos olisin päässyt tutustumaan edes jonkun verran yrityksen hallinnolliseen puoleen, esim. markkinointiin/yhteistyöhön alueella/hinnoitteluun (jne), mutta se on ihan turha toivo.

Jos olisin ottanut harjoittelunohjaajaan ja sanonut, ettei tämä toimi, minun olisi kuitenkin pitänyt sitten etsiä uusi paikka ja aloittaa kaikki alusta. Eikä se ole sen väärti, koska valmistumiseni kanssa on ajolähtö ts. opinto-oikeus loppuu.

" päästiin" kuulumaan työvoimaan, vaikka se ei ole sallittua edes. Silloin sitä ei edes ajatellut, jälkikäteen on vituttanut, kun suostuttiin palkatta tekemään töitä. Myöhemmissä harjoitteluissa olen saanut kyllä olla vain harjoittelija ja työnteosta on sitten maksettu ihan palkkaa.

Kyllä ne TET-hommat on nimenomaan hanttihommia, jossa pääsee sivusta seuraamaan työpaikan hommia. Aloitetaan sieltä ruohonjuuritasolta ja sieltä katsellaan vähän ylemmäksi.

tunnolliset ovat tietysti kunnon sakkia jo tuossa iässä, mutta joillekin tulee kypsyyttä vasta myöhemmin.

Itse olen käynyt ensimmäisen esimiestutkintoni 96-99 ja jo ensimmäisenä vuonna sain tutustua esimiestehtäviin. Myöhemmin myös tein niitä, ihan työkseni.

Nyt ikävä kyllä useampi vuosi kotona on tehnyt sen, että kunnon työpaikkaa en harjoitteluun saanut, vuorotyötä en voi tehdä - ja sitten sitä päädyttiin rätti kädessä riehumaan.

- se esimiesharjoittelija -

Palkattoman harjoittelijan ei kuulu ollu yhtenä työntekijänä varsinaisesti vaan tarkoituksena on, että hänellä on aina se oma ohjaaja eli on tarvittavat henkilöt + harjoittelija.

Ja ylipäätään kaikille. Meettekö te oikeasti hakemaan jotain paikkaa niin, että sanotte hakevanne harjoittelupaikkaa? Minä ja opiskelutoverit ollaan kyllä aina haettu (kesä)töitä ja sitten siinä niin kuin ohessa suoritettu se harjoittelu. Alan töitä kyllä löytyy (restonomi,amk).

Meillä (taloushallinnossa) on ollut nyt paljon harjoittelijoita. Sellaisia 2-6kk harjoittelijoita mm. kauppaoppilaitoksesta ja ammattikorkeakoulusta. Kaikki ovat päässeet tekemään " oikeita töitä" . Heille on myös opetettu, että esim. mapittaminen, aakkostaminen ja salaisen materiaalin silppuaminen on sitä oikeaa työtä. Myös postin jako. Sitä vastoin esim. kahvinkeittäjäksi tai siivoojaksi meille ei harjoittelijoita oteta. Tietoja tallentamaan ja omia vastuualueita voivat saada ihan kokonaankin, jos asenne on kohdallaan.

Näistä harjoittelijoista noin 2/3 jää kesätuuraajiksi ja pidempäänkin. Yksi sai juuri meiltä puolen vuoden sijaisuuden. Lisäksi kevään-06 harjoittelijoista noin 2/3 oli silloin töissä myös kesän jälkeen ja noin puolet heistä ovat nytkin kesätuuraajina. Vähitellen saavat myös pidempiä pestejä, kun väkeä jää pois kuka mistäkin syystä (äitiyslomat, eläkkeet, vuorotteluvapaat jne).

TET-harjoittelija taas on eri asia kuin ammatillisen puolen harjoittelija. TET-harjoittelija on " lapsi" ja vasta tutustuu työelämään. Hänelle annetaan helpohkoja, avustavia tehtäviä, mutta asenteesta sekin on kiinni. Jos on kiinnostunut ja nopea oppimaan, niin on meillä päästetty TET-harjoittelijoitakin ihan tosi toimiin, siis vastaamaan joistain asioista ihan itsenäisesti ja tarkistettu kuten omakin työ, eikä hengitetty niskaan.

Kysy, esitä ideoita, ole aktiivinen - vinkkejä hyvälle harjoittelijalle!

ei se, että tekee palkkaa vastaan just sitä samaa, mitä muutenkin tekisi. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.

Joten itse en näe erityistä etua siitä, että hakee itselleen harjoittelua kesätyöpaikasta, koska sen kesätyönhän voi sitten tehdä irrallaan harjoitteluajasta - ja kesätyön pitäisi kai vastata sitten koulutusta.

Tähän asti olen ajatellut, että sama se, mistä ne rahat tulevat, kunhan vain elämme kohtuullisesti. Olen siis ollut useammalla työvoimapoliittisella kurssilla ja siihen liittyvässä harjoittelussa. Meidän tulot eivät siitä minnekään muutu, vaikka menisinkin töihin - tuki vain muuttuu palkaksi, mutta käteen jäävä netto on samaa luokkaa.

Nyt olen ensimmäistä kertaa oikeasti töissä ja olen saanut allekirjoittaa kovat ukaasit vaitiolosta. Teen siis aivan oikeaa alaani kuuluvaa työtä työvoimapoliittisen kurssin nimissä. Ensimmäistä kertaa tunnen itseni hyväksikäytetyksi. Nyt kyllä ihan mielelläni ottaisin sen oikean palkan, kun kerran teen kunnon työtäkin.

Kun harjoitteluun liittyvä työ on mennyt asian vierestä, niin minua ei ole yhtään haitannut.

Entä jos lähes valmistunut sh-harjoittelija yhtäkkiä huomaisikin olevansa tekemässä laitosapulaisen töitä, siivoamassa huoneita, petaamassa, pesemässä sänkyjä? Ja sitä viikkokausia. Välillä pääsisi " ylenemään" ja esim. mittaamaan verenpaineen tai vastaamaan kutsuun, vaihtamaan vaippaa. Sitten taas siivouksen kimppuun.

Tuntuisiko turhauttavalta? Jos tätä tekisi saamatta senttiäkään rahaa, ja esimies olisi vieressä hoputtamassa koko ajan, nopeammin, nopeammin, mikä tässä oikein kestää... (ja tietäisit itse, että teet tehtävät vähintään yhtä hyvin ellet paremminkin kuin muut)

- se esimiesharjoittelija, joka tämän harkkarikeskustelun aloitti -

Tahdon antaa heille muitakin töitä kuin tiskaamista ja kuormien purkamista, pöytien pyyhkimistä. Pari harkkaria tuli töihin kun huvitti.

Jos tiedossa oli kiireinen päivä ja olin jo suunnitellut hommat niin että selvitään niin kundia ei näykään!

Parin päivän päästä tulee töihin ja sanoo että maha oli kipeä. Siinä vaiheessa ei extraa saa enää mistään ja homma kusee.

En yksinkertaisesti voi luottaa enää harkkareihin, tai sitten tosiaan en laske heidän varaansa enää mitään töitä, tuntuu että heti pitäisi saada tehdä ala cartea. Taitaa olla katsottu liikaa soppamiehiä ja kokkisotia, kun luullaan että kokin hommat on vaan hienoa ruuanlaittoa ja joku muu siivoaa jäljet ja tilaa tavarat.

Koin, että työssäoppijat olivat tuoneet sairaalaan uuden kommunikatiivisen ilmapiirin. Siinä missä ammatti-ihmiset opastivat harjuria, sai itse myös kuulla kaikenlaista. (Ihan tyynesti olin kuulkaa siinä katetrointioppimateriaalina.)

Tais mennä sivu aiheen. Harjoittelija kuitenkin voi vaikuttaa harjoittelupaikan valintaan ja oppia sellaista, mitä teoriassa ei opi.

Ilmaista työvoimaa jatkuvasti, varsinkin aikuisopiskelijat saa tehdä töitä kuin työntekijä vaikka pitäis olla vaan opiskelijana oppimassa ja harjoittelemassa...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat